Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Strojenie systemu klasy high-end dzielonego aktywnie

16 Lis 2009 22:29 1748 3
  • Poziom 21  
    Miałem dzisiaj niezwykłą przyjemność strojenia następującego systemu:

    Jednostka główna:
    Pioneer DEX-P9 wraz z dedykowanym procesorem DEQ-P9

    Przód:
    Niskie: Dynaudio MW162
    Średnie: Morel CDM88
    Wysokie: Dynaudio MD102

    Subwoofer:
    DLS Nobelium 12i

    Cały system zasilany był 3 wzmacniaczami (dwukanałówka w mostku dla subwoofera, 4-kanałówka dla tweeterów i średniaków, dwukanałówka dla wooferów)

    Kable: DLS oraz Macrom

    Firmy samych wzmacniaczy nie jestem w stanie sobie przypomnieć, bo marka kompletnie nieznana w Polsce, w każdym razie wszystko klasy high-end.

    Wszystkie pasma były dzielone w pełni aktywnie i tu do wyboru miałem zwrotnice na wzmacniaczach oraz niezwykle rozbudowaną zwrotnicę procesora. Ustawiłem wszystkie zwrotnice na wzmacniaczach na pozycji full ze względu na to, że zwrotnice w procesorze nie dość, że posiadały regulowane nachylenie zbocza dla każdej sekcji w przedziale 0 - 36 db/Oct. to sam wybór częstotliwości odcięcia był precyzyjniejszy. Dla uzyskania maksymalnej rozdzielczości dźwięku pasma poszczególnych sekcji ustawiłem tak, aby się idealnie "zazębiały". Wyglądało to mniej więcej tak:

    Tweetery: 3000Hz w górę
    Średniaki: 550Hz - 3000Hz
    Woofery: 40Hz - 550Hz
    Subwoofer: 20Hz - 40Hz

    Rozdzielczość była fenomenalna, a każdy z instrumentów dało się dokładnie umiejscowić na scenie. Dodam, że strojenie robiłem na profesjonalnej płycie EASCA przeznaczonej do strojenia. Jeden z utworów (w zasadzie skitów) opatrzony był w zdjęcie na okładce płyty gdzie 2 Panów z gitarami prowadziło krótką konwersację. Patrząc na fotkę i słuchając tego dialogu obaj Panowie byli dokładnie tam gdzie być powinni. Poszczególne odległości głośników od ucha kierowcy zostały dokładnie pomierzone nitką i wprowadzone do procesora, który automatycznie obliczył opóźnienia na każdym z głośników. Jedyny problem jaki się pojawił to szerokość sceny. Macie na to jakąś receptę??

    Przy użyciu slopeów dodawałem smaczku całemu brzmieniu. Zastanawiam się jednak czy ograniczając np. średniaki do wyżej wymienionego pasma (przenoszą 450Hz-7000Hz) czy woofery (przenoszą 40-4000Hz) było dobrym rozwiązaniem. Prosiłbym o opinie w tej kwestii.

    Mile widziane doświadczenia ze strojenia innych konfiguracji.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ja kiedys "jechałem" aktywnie na 3 way i poniosłem małą ...porażkę :cry: .
    Co do Twoich ustawień ...trochę dziwne.
    Cytat:
    Tweetery: 3000Hz w górę (niedobra f :cry: tam sie "tnie" 2 way z racji niedoskonałości woferów a ucho czułe na nią ponoć)
    Średniaki: 550Hz - 3000Hz
    Woofery: 40Hz - 550Hz
    Subwoofer: 20Hz - 40Hz

    Starałbym się "zazębić" pasma .
    Strojąc pod "swoje" preferencje zrobiłbym tak :
    Tweetery: 4500-4900Hz w górę
    Średniaki: 450Hz - 5000-5500Hz
    Woofery: 70-90Hz - 550Hz
    Subwoofer: 20Hz - 60-80Hz

    Do mniej więcej takich ustawień dążę u siebie na pasywce niestety takie np. kick-basy muszą u mnie grać (na razie :D ) od samego dołu :cry: .
    Co do spektrum sceny może warto pokombinowac z "fazowością" ?
    Jeszcze sie taki nie urodził co wykonał szybka wrzutkę i mu grało jak lalunia :D . Wystrojenie ustrojstwa to ...sztuka :D .

    Kurczę...chciałbym mieć możliwości posłuchania tego :cry: .
    Pozdrawiam.
  • Poziom 36  
    Witam,
    Niedługo będę mógł powiedzieć coś więcej odnośnie tego czy pasmo jest prawidłowo pocięte. Niektórzy użytkownicy forum już wiedzą że ostatnio w chwili słabości kupiłem sobie na przyszły sezon ... zestaw Dynaudio (Więc Sylwku posłuchasz gdy odwiedzę Ciebie).
    Mam jednak jeszcze dwa pytania przy okazji do bmw_e36_coupe :
    1) Jakie to były wzmacniacze ? Dostałem co prawda od znajomych bardzo krótką listę czym to mam zasilać ale nie mam tych wzmacniaczy na stanie więc jeśli te co były podłączone w tym zestawie się sprawdziły to chętnie bym o tym poczytał;
    2) Czy przy cięciu używałeś jakiegoś analizatora widma lub innego sprzętu pomiarowego ? Jeśli tak też proszę abyś opisał gdyż stoję przed wyborem takiego;
    Pozdrawiam
  • Poziom 21  
    wasylwek napisał:
    Co do spektrum sceny może warto pokombinowac z "fazowością" ?


    Fazami próbowałem co nieco pokombinować jednak jak się okazało ustawienie Normal czyli 0 na każdym z segmentów okazało się najlepszym rozwiązaniem.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Grzegorz Siemienowicz napisał:

    1) Jakie to były wzmacniacze ? Dostałem co prawda od znajomych bardzo krótką listę czym to mam zasilać ale nie mam tych wzmacniaczy na stanie więc jeśli te co były podłączone w tym zestawie się sprawdziły to chętnie bym o tym poczytał;
    2) Czy przy cięciu używałeś jakiegoś analizatora widma lub innego sprzętu pomiarowego ? Jeśli tak też proszę abyś opisał gdyż stoję przed wyborem takiego;
    Pozdrawiam


    Grzegorzu klient ma jeszcze do mnie podjechać ponieważ będzie montowana dodatkowo zmieniarka i wtedy dokładnie przyjrzę się piecom i napiszę. Analizatora widma chciałbym użyć lecz niestety nie posiadam takowego sprzętu u siebie:cry:

    Dodano po 7 [minuty]:

    Wczoraj wieczorem myślałem jeszcze nad takim rozwiązaniem aby spróbować ustawić cięcie średniaków na takiej zasadzie, aby obejmowało ich całe pasmo przenoszenia. Na krańcach z jednej i z drugiej slope 12db/Oct, który kończyłby się na krańcowych wartościach pasma przenoszenia Moreli (450Hz i 7000Hz). Pokombinuję jeszcze jak klient się pojawi i napiszę do czego dojdę. Za drugim podejściem po przemyśleniu wszystkiego i konsultacji z Wami może uda się poprawić brzmienie:idea: