Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki Silnik elektryczny lepiej kupić do kompresora?

prezes_07 16 Lis 2009 23:37 21020 29
  • #1 16 Lis 2009 23:37
    prezes_07
    Poziom 9  

    Witam serdecznie.
    Mam mały dylemacik, otóż potrzebuje zakupić silnik elektryczny do kompresora. Potrzebuje 2.2kW - Mam tylko jedną fazę w swojej instalacji, ale za rok lub dwa podlącze siłe. Pytanie moje, jaki lepiej silnik kupić, 1 - fazowy czyli taki jak ma być, czy 3 - fazowy z możliwością (podłączenie czy zmostkowania) na 1 - fazę. Nie znam się za bardzo na elektryce, i stąd pytam. Czy to będzie jakaś strata dla tego 3 - fazowego silnika?? dodam że na razie maksymalnie mogę skożystać z 20A bo taki mam bezpiecznik. Pompa do której ten silnik, ma mieć właśnie silnik 2.2kW i ona ma 1100rpm. ja chce silnik z 2800rpm 2.2kw i zredukować kołami gdyż mam duże koło przy spręzarce. Z tego co się orientuje to lepiej kupić 2800rpm niż 1400rpm dlatego że będzie mniejsze natężenie szło przy rozruchu prz (zerwaniu - jeżeli dobrze mówie). Myślałem o takim silniku:

    Jaki Silnik elektryczny lepiej kupić do kompresora?

    czy mógłby mi jeszcze ktoś powiedzieć co znaczy

    - /3HP
    - IP44
    - class B

    bardzo proszę o pomoc.

    1 29
  • #2 16 Lis 2009 23:44
    grzeko1
    Poziom 21  

    Witam.
    Lepiej kupić 1-fazowy niż kombinować z podłączaniem 3-fazowego
    na 1-ną fazę, ponieważ za duże są straty mocy.
    Jeżeli silnik będzie napędzał sprężarkę przez przełożenie będzie miał lżej i nie powinno być problemów.

    3HP- 3 konie mechaniczne
    IP44 klasa ochrony na wodę i pyły
    classB to klasa izolacji

    Pozdrawiam.

    0
  • #3 17 Lis 2009 06:46
    prezes_07
    Poziom 9  

    Dziękuję kolego za fachową odpowiedź. wiem że to zabrzmi troszkę prostacko, ale czy wytłumaczyłbyś mi o co chodzi w tych klasach ochrony?? klasa ochrony izolacji, to pewnie chodzi o zwoje silnika, i lepsza jest A ale ta na wody i płyny? no i czy taki silnik jest ok??

    A wracając do Faz w takim razie te silniki które mają na tabliczce znamionowej napisane napięcie możliwe napięcie 220V/230/ , 380/400V to one też tracą moc przy podpięciu na jedną faze?? bo nie chcodziło mi o przerabianie przez kondensator.

    i mam jeszcze pytanie z innej beczki, nie będe otwierał nowego tematu, czy do sprężarki nowej, moge zalać olej silnikowy pełny syntetyk np: Lotos 5w40, czy muszę zalać olej sprężarkowy?? wydaje mi ie że lotos będzie miał lepsze własności...

    0
  • #4 17 Lis 2009 07:34
    standartenfuhrer
    Poziom 13  

    prezes_07 napisał:
    A wracając do Faz w takim razie te silniki które mają na tabliczce znamionowej napisane napięcie możliwe napięcie 220V/230/ , 380/400V to one też tracą moc przy podpięciu na jedną faze?? bo nie chcodziło mi o przerabianie przez kondensator.


    Napis na tabliczce znamionowej 230/400 czy ~400/690 mówi o tym jakim napięciem międzyfazowym powinno zasilać się silnik aby ten poprawnie pracował ze i oddawał znamionową moc.
    230/400
    trójkąt/gwiazda
    Aby taki silnik pracował w sieci jednofazowej musisz wykorzystać kondensatory i liczyć się ze spadkiem mocy. Napis 230V nie oznacza że silnik trójfazowy można bezproblemowo podłączyć do sieci jednofazowej.


    prezes_07 napisał:
    mam jeszcze pytanie z innej beczki, nie będe otwierał nowego tematu, czy do sprężarki nowej, moge zalać olej silnikowy pełny syntetyk np: Lotos 5w40, czy muszę zalać olej sprężarkowy?? wydaje mi ie że lotos będzie miał lepsze własności...

    Nie podajesz co to za sprężarka, ale możesz zalać ten olej. Oleje sprężarkowe są zazwyczaj tańsze, co wynika z mniejszych wymagań stawianych takim olejom.

    1
  • #5 17 Lis 2009 07:36
    retrofood
    Moderator

    prezes_07 napisał:

    A wracając do Faz w takim razie te silniki które mają na tabliczce znamionowej napisane napięcie możliwe napięcie 220V/230/ , 380/400V to one też tracą moc przy podpięciu na jedną faze?? bo nie chcodziło mi o przerabianie przez kondensator.


    Silnik 3-fazowy po podpięciu jednej fazy nie bedzie pracował, nie licz na to. A podpinanie kondensatora, żeby się kręcił, to dobre do zabawy, a nie do pracy.
    W Twojej sytuacji tylko silnik 1-fazowy może spełnić zadanie.

    0
  • #6 17 Lis 2009 14:31
    prezes_07
    Poziom 9  

    Teraz już wszystko rozumiem w tej kwestii, więc zakupię taki dokładnie silnik z tej tabliczki z pierwszego postu.

    kolega pytał jaką mam sprężarkę otóż taką: GPV 2065B

    Jaki Silnik elektryczny lepiej kupić do kompresora?

    Poprostu chciałem zadbać o dłuższy żywot sprężarki,

    Chciałbym jeszcze was zapytać o całościowo kompresor otóż przy skladaniu, potrzebne mi jest:

    - zawór zwrotny (żeby powietrze nie wracało na cylindry)
    - wyłącznik ciśnieniowy ( no żeby wyłączyć sprężarkę jak dobije do odpowiedniego ciśnienia, logika) najlepiej z manometrem
    - no i reduktor i tu moje pytania:

    chciałbym zakupić coś takiego:
    Jaki Silnik elektryczny lepiej kupić do kompresora?

    no i to jest z filtrem przeciw wodzie i olejom itp, tylko np jak to sie ma do tego że przecież powitrze jest wydmuchiwane do góry przez ten filtr do końcówek a dalej do węża, do gdzie będzie woda i te oleje?? No bo w takim przypadku:
    Jaki Silnik elektryczny lepiej kupić do kompresora?
    rozumiem że woda zbiera się na dnie tego filterka.

    i do drugiego obrazka pytanie takie, ten naolejacz: jak on bardzo jest potrzebny przydatny itp... bo w tym pierwszym przypadku reduktora nie ma raczej możliwości zamontowania takowego a są dosyć drogie kompresory z własnie taki reduktorem zastosowane. Mam nadzieje że naświetliłem swoje dylematy... i prosze o odp.

    0
  • #7 17 Lis 2009 14:43
    keszan
    Poziom 20  

    Cytat:
    Dziękuję kolego za fachową odpowiedź. wiem że to zabrzmi troszkę prostacko, ale czy wytłumaczyłbyś mi o co chodzi w tych klasach ochrony?? klasa ochrony izolacji, to pewnie chodzi o zwoje silnika, i lepsza jest A ale ta na wody i płyny? no i czy taki silnik jest ok??


    Witam!
    Proszę poczytać;Link.
    Adam. :wink:

    1
  • #8 17 Lis 2009 14:49
    prezes_07
    Poziom 9  

    a wracając do silnika to jest ten który chce kupić i jest on właśnie z tej tabliczki z mego pierwszego posta z tematu:

    Jaki Silnik elektryczny lepiej kupić do kompresora?

    Czyli tak jak radziliśnie 1-fazowy, taki będzie ok prawda?? Bo coś duża ta puszka na górze i zastanawiałem czy czy ktoś nie przerobił 3-fazowego na 1- fazowy, silnik na aukcji jest nowy nie używany oryginalnie zapakowany, ale o gwarancji nie ma mowy :)

    1
  • #9 17 Lis 2009 16:59
    prezes_07
    Poziom 9  

    dziękuję kolego cenne informalcje. :-) Mam nadzieje że znajdzie ktoś czas aby pomóc w reszcie

    1
  • #10 17 Lis 2009 17:17
    Madrik
    Moderator Robotyka

    prezes_07 napisał:
    a wracając do silnika to jest ten który chce kupić i jest on właśnie z tej tabliczki z mego pierwszego posta z tematu:

    Jaki Silnik elektryczny lepiej kupić do kompresora?

    Czyli tak jak radziliśnie 1-fazowy, taki będzie ok prawda?? Bo coś duża ta puszka na górze i zastanawiałem czy czy ktoś nie przerobił 3-fazowego na 1- fazowy, silnik na aukcji jest nowy nie używany oryginalnie zapakowany, ale o gwarancji nie ma mowy :)

    Dodano po 6 [sekundy]:

    kolego "keszan" ten link nie działa


    Powiem ci tylko, że ten silnik jest strasznie nieekonomiczny. 13A przy2,2kW? ;)
    Czyli jego sprawność jest denna. Jest to po prostu przedstawiciel klasy silników 3-faz. przystosowanych do 230V.
    Na twoim miejscu wstrzymałbym się i poczekał na doprowadzenie siły i wtedy zakup normalnego silnika 3-faz.
    Zapłacisz kupę kasy za silnik, a potem będziesz bulił rachunki za prąd, jak za zboże. Ogólnie wyjdzie cię to dużo drożej.
    Jeśli jednak jesteś w potrzebie, kup normalny silnik trójfazowy o mocy ok. 3,5kW i przerób na 230V. Za rok, cofniesz przeróbki i tyle.

    0
  • #11 17 Lis 2009 17:40
    bonanza
    Spec od Falowników

    Madrik napisał:
    Powiem ci tylko, że ten silnik jest strasznie nieekonomiczny. 13A przy2,2kW? ;)
    Jeśli jednak jesteś w potrzebie, kup normalny silnik trójfazowy o mocy ok. 3,5kW i przerób na 230V. Za rok, cofniesz przeróbki i tyle.


    A ile on będzie żarł amperów z sieci 230V? :D

    0
  • #12 17 Lis 2009 18:45
    keszan
    Poziom 20  

    Witam!
    Kol.bonanza.
    Na tabliczce znamionowej,podana jest wartość prądu;13A :lol:
    Adam. :sm9:

    0
  • #13 17 Lis 2009 21:02
    bonanza
    Spec od Falowników

    Kolego Keszan - nie zajarzyłeś. :idea:
    Pytałem, ile będzie brał ten hipotetyczny silnik 3,5, jeszcze nie widoczny na żadnym zdjęciu, proponowany przez kol. Madrika - "więc nie mówcie mi, że matka siedzi z tyłu"... :D

    0
  • #14 17 Lis 2009 22:39
    prezes_07
    Poziom 9  

    no właśnie troszke mnie zastanowiło to 13A bo to duzo jak na taki "nieduży" silnik... to co proponujecie?? już mam mętlik :)

    Dodano po 23 [minuty]:

    No bo jak to jest?? napięcie jest 230V, silnik ma moc 2.2kW i myślałem że on ciągnie 2200W na liczniku, czyli niewiele więcej niż czajnik elektryczny, a to 13A myślałem że to jest natężenie prądu która idzie przez kabel i musi być grubszy bo się przegrzeje jak będzie cienki... czy mógłby to ktoś wyjaśnić biednemu ciemniakowi??

    1
  • #15 18 Lis 2009 14:57
    prezes_07
    Poziom 9  

    mógłby ktoś pomóc w wyjaśnieniach??

    1
  • #16 18 Lis 2009 15:30
    retrofood
    Moderator

    Madrik napisał:

    Powiem ci tylko, że ten silnik jest strasznie nieekonomiczny. 13A przy2,2kW? ;)
    Czyli jego sprawność jest denna. Jest to po prostu przedstawiciel klasy silników 3-faz. przystosowanych do 230V.


    A niby ile ma brać? Liczysz na sprawność 100%?
    Silniki 1-fazowe z zasady mają mniejszą sprawność niż 3-fazowe, które maja ok. 0,85. A tu ok. 0,75
    A więc róznnica nie aż taka straszna, tym bardziej, ze taki silnik nie pracuje ciągle, a tylko okresami.

    0
  • #17 18 Lis 2009 16:45
    prezes_07
    Poziom 9  

    No silnik będzie tylko czasami pracował, a mógłby ktoś to wyjaśnić?? jak wcześniej prosiłem, wiem że jest problem z tłumaczeniem tego takim ludziom ale bardzo proszę.

    0
  • #18 18 Lis 2009 19:22
    retrofood
    Moderator

    prezes_07 napisał:
    No silnik będzie tylko czasami pracował, a mógłby ktoś to wyjaśnić?? jak wcześniej prosiłem, wiem że jest problem z tłumaczeniem tego takim ludziom ale bardzo proszę.


    nie bardzo wiem, co Ci jeszcze wyjaśniać. Wszystko zostało już napisane.
    Ale podsumujmy:
    1. W Twojej sytuacji tylko silnik fabrycznie zaprojektowany na zasilanie 1-fazowe spełni swoje zadanie.
    2. Oczywiście, ze sprawność ma trochę mniejszą niż silnik 3-fazowy, ale różnica 10% - 15% to jeszcze nie astronomia.

    0
  • #19 18 Lis 2009 22:39
    prezes_07
    Poziom 9  

    Ten silnik który przedstawiłem w takim razie takim jest?? Bo byłem pewny że tak.

    Chodziło mi o wyjaśnienie poboru "pądu" tego silnika, tzn. ile on będzie ciągnął?? jak to sie liczy. co znaczy że ma on 13A...

    0
  • #20 18 Lis 2009 22:50
    robokop
    Moderator Samochody

    Mała łyżka dziegciu do waszych rozważań - silnik pokazany na fotografii jest made in China, do kompresora i owszem się nadaje - prąd 13A jest najzupełniej normalny - zauważcie że część energii jest marnowana na samo umożliwienie mu pracy, czyli wytworzenie pola eliptycznego. Trwałość dość dyskusyjna, dobre silniki to Tamel, Besel, Indukta - tyle że drogie. Silnik jednofazowy startujący z obciążeniem w postaci kompresora będzie narażony na szybkie zużycie tzw. aparatu rozruchowego, silnik trójfazowy "zgwałcony" do pracy z fazą pomocniczą nie ruszy z kompresorem - wymagane będzie dołączanie na czas rozruchu dodatkowego potężnego kondensatora - automatycznie raczej trudne do zrealizowania, ręcznie - niepraktyczne. Czyli wybór jeden - czekać na przyłącze 3 fazowe.

    0
  • #21 18 Lis 2009 23:28
    prezes_07
    Poziom 9  

    Nie no kolego, wszystko sie zgdodze tylko że jest sporo kompresorów z silnikami na jedną faze i dają radea poza tym napisałeś że "trójfazowy nie da rady, miało być chyba jednofazowy..."

    0
  • #22 18 Lis 2009 23:33
    robokop
    Moderator Samochody

    Poczytaj uważnie - trójfazowy zmuszony do pracy na jednej fazie ( z fazą pomocniczą, czyli kondensatorem). Zaś jednofazowe są małe jednotłokowe kompresorki, do pompowania kół, nie takie potworki jak Twój.

    0
  • #23 18 Lis 2009 23:46
    prezes_07
    Poziom 9  

    No tak przepraszam. Czyli ten silnik jest przerobiony z 3 faz na jedną. I myślisz że nie da rady?? czyli że on będzie tracił moc na rozruchu swoją i w pracy?? no i będzie bardziej obciążony... i nic nie da to że chce mu pomóc kupując 2800rpm żeby miał łatwiejszy start?? Bo raczej muszę zakupić jakiś bo mi jest potrzebny kompresor i musze go postawić w niedalekiej przyszłości, dlatego no nie stety ale musze taki eksperyment wykonać. i kolego z tym prądem mógłbyś mi to wyjaśnić co pytałem?

    0
  • #24 18 Lis 2009 23:58
    robokop
    Moderator Samochody

    2800 rpm będzie miał trudniejszy start. Co konkretnie z prądem ?

    0
  • #25 19 Lis 2009 09:22
    prezes_07
    Poziom 9  

    2800rpm będzie miał trudniejszy strt od 1400rpm?? jak zasotsuje mniejsze kółko na silniku niż na sprężarce?? wcześniej koledzy w innym już temacie mówili żebym 2800rpm wziął właśnie ze względu na start.

    Co z prądem. otóż chciałbym się dowiedzieć dlaczego to że ma 13A znaczy że będzie dużo prądu pobierał, tzn na liczniku kWh czyli to co płacę. silnik ma 2.2kW i to 13A myślałem że to jest natężenie tego prądu i to przy starcie maksymalnie...

    0
  • #26 19 Lis 2009 16:43
    robokop
    Moderator Samochody

    prezes_07 napisał:
    2800rpm będzie miał trudniejszy strt od 1400rpm?? jak zasotsuje mniejsze kółko na silniku niż na sprężarce?? wcześniej koledzy w innym już temacie mówili żebym 2800rpm wziął właśnie ze względu na start.

    Co z prądem. otóż chciałbym się dowiedzieć dlaczego to że ma 13A znaczy że będzie dużo prądu pobierał, tzn na liczniku kWh czyli to co płacę. silnik ma 2.2kW i to 13A myślałem że to jest natężenie tego prądu i to przy starcie maksymalnie...


    Mniejsze kółko niż na sprężarce to musisz i przy silniku na 1400 obr. zastosować. Nie ładuj się w silnik na 2800RPM, bo taki się do tego zastosowania wybitnie nie nadaje. Zaś te wspomniane 13A, to ciągły pobór prądu silnika przy obciążeniu znamionowym.

    0
  • #27 19 Lis 2009 17:05
    prezes_07
    Poziom 9  

    no tak. Kupię ten 1400rpm, tylko te 13A to chyba przy pełnym obciążeniu... a przecież cały czas nie jest na maksa obciażony, na rozruchu napewno najbardziej. i może przekroczyć 13A

    0
  • #28 14 Cze 2011 18:21
    karino13
    Poziom 12  

    Jak myslicie czy taki silnik podola zadaniu-kompresor HS11
    Jaki Silnik elektryczny lepiej kupić do kompresora?

    0
  • #29 15 Cze 2011 22:36
    wola
    Poziom 26  

    Witam. Kolego prezes_07 nie chcę Ci bynajmniej mieszać w głowie, ale;
    1) kompresor (pompa) powinien mieć odpowiednie obroty; koło na pompie ma równocześnie wentylator ją chłodzący i zmniejszenie obrotów to zmniejszenie chłodzenia.
    2)im wyższe obroty silnika, tym wyższa ekonomia napędu; przy 1400obr. silnika koło na nim będzie prawie takie jak na pompie, by obroty pompy się zgadzały.
    3) w mojej ocenie silnik w granicach 2800obr/min to właściwe rozwiązanie, ale zwróć uwagę na parametr "S". Najlepiej by miał S1.
    Koledzy wyżej podali, że "polskie" są najlepsze.

    0