Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem - ustawianie obrotów - złe wskazania UNIT UT106?

kuhnro2 17 Lis 2009 00:26 2037 12
  • #1 17 Lis 2009 00:26
    kuhnro2
    Poziom 14  

    witam wszystkich,

    Chcę ustawić wolne obroty w aucie (seat ibiza 1992 poj. 903ccm silnik fiatowski - wersja gaźnikowa z mechanicznym przerywaczem) i mam problem z pomiarem obrotów miernikiem UNIT UT-106.
    Miernik wskazuje 320 dla silnika 4 cyl. co jest nieporozumieniem
    (320 oznacza obroty 3200 bo mierzymy RPM/min x 10)
    Chcę ustawić obroty biegu jałowego na poziomie 850 obr/min.

    Myślałem, że miernik jest uszkodzony, więc zrobiłem generator astabilny na NE555 o wyliczonej częstotliwości i sprawdziłem jaką częstotliwość wskaże miernik - wskazał poprawną, następnie zmierzyłem obroty dla tej częstotliwości - wskazał poprawne - tj, częstotliwość x 60 /2 dla silnika 4 cyl.

    Proszę o radę - czy te dziwne wskazania (3200 RPM na jałowym) miernika mogą wynikać z faktu, że nie radzi on sobie z formowaniem impulsów pochodzących z przerywacza?
    natomiast jak dostanie czyste impulsy to pokaże wszystko ok - czy źle interpretuję wynik.

    (oczywiście miernik podłączyłem jednym pinem do masy, drugim do kabla, który łączy cewkę z przerywaczem w aparacie zapłonowym)

    0 12
  • #2 17 Lis 2009 00:49
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 17 Lis 2009 08:27
    kuhnro2
    Poziom 14  

    owik napisał:
    Przecież tam nie ma przerywacza. Masz razy 4 bo się podpinasz pod cewkę a nie moduł zapłonowy.


    Fakt - podpinam się pod cewkę, przerywacz jest (mechaniczny),

    Zgaduję, że jak wskazał 320 (x10) to należało to zinterpretować jako 3200/4 - czyli 800 obr./min.

    Proszę wyjaśnić po co w tym wzorze wym. wcześniej jest dzielenie przez 2.
    (obroty/min = 60 x czestotliwosc /2 - i to się faktycznie zgadzało dla testu generatorem)

    0
  • #5 17 Lis 2009 09:28
    kuhnro2
    Poziom 14  

    robokop napisał:
    Bo masz jeden raz iskrę w cylindrze na dwa obroty wału korbowego.


    Można prosić dokładnie jaka jest zależność pomiedzy
    a) częstotliwość generowania impulsów przez ten przerywacz mechaniczny

    b) prędkość obrotowa - RPM/min?
    i prędkość jakiego wału się mierzy?

    0
  • #6 17 Lis 2009 09:54
    Doktorr
    Poziom 34  

    Dwa impulsy na obrót wału dla silnika 4 cylindrowego czterosuwowego.

    0
  • #7 17 Lis 2009 13:36
    kuhnro2
    Poziom 14  

    Fakt - nie podałem pojemności - już dopisane w pierwszym poście - rozumiem, że teraz sprawa jasna

    0
  • #8 17 Lis 2009 20:48
    robokop
    Moderator Samochody

    Inaczej - silnik 4 suwowy, 4 cylindrowy, czyli - dla jednego obrotu wału korbowego , wałek rozrządu wykona tylko 0,5 obrotu - jako że na pełny obrót wałka rozrządu wypadają 4 otwarcia przerywacza (4 iskry) to dalej chyba jasne? Mierzy się zawsze prędkość obrotową wału korbowego.

    0
  • #9 18 Lis 2009 21:45
    kuhnro2
    Poziom 14  

    Dziękuję bardzo za wyjaśnienia.

    Czyli z powyższego wynika, że 2 iskry (impulsy przerywacza) na jeden obrót wału korbowego - o czym wcześniej już pisał Doktorr.

    Nurtują mnie 2 kwestie w związku z powyższym:

    1. Dlaczego mienik pokazuje 300 RPMx10, zamiast 75 RPMx10 (mnoży razy 4)

    2. Odczytana zależność pomiędzy częstotliwością impulsów z cewki a prędkością obrotową odczytaną z miernika.

    Jak mierzę obroty - to pokazuje ok. 300 RPMx10 - czyli 3000obr/min
    natomiast jak mierzę na cewce częstotliwość to pokazuje około 0,2, 0,21 kHz (200-210Hz - miernik ma zakres mierzenia częstotliwości do 2kHz)

    Przecież jak weźmiemy pod uwagę:
    RPM = f*60/2 to dla f=200 RPM powinno wyjść 6000 (czyli powinien albo wskazywać częstotliwość 100Hz (0,1).

    0
  • #11 18 Lis 2009 21:58
    kuhnro2
    Poziom 14  

    robokop napisał:
    Nie mierz na cewce - pamiętaj że to jest obwód rezonansowy. Śmieci niesamowicie.


    Tak myślałem, że zakłócenia muszą tu robić swoje - ale myślałem, że miernik takowy ma na wejściu układ niwelowania takich "drgań styków" jak np. tu opisany:
    http://www.cyfronika.com.pl/kityavt2/avt2711pdf.pdf
    (formowanie impulsów)

    Dokładnie to mierzyłem na kablu z cewki - przy wejściu do tego mechanicznego przerywacza, ale to pewnie nie robi różnicy.
    W sumie to nie mam się gdzie indziej podłączyć.

    0
  • #12 18 Lis 2009 22:16
    robokop
    Moderator Samochody

    Częstościomierz to częstościomierz - w twoim mierniku prawdopodobnie musi mieć czysty sygnał sinusoidalny z poziomem TTL. Kończymy offtop w tym dziale - do takich zagadnień służy min. piaskownica na sąsiednim forum.

    0
  • #13 18 Lis 2009 22:36
    kuhnro2
    Poziom 14  

    robokop napisał:
    Częstościomierz to częstościomierz - w twoim mierniku prawdopodobnie musi mieć czysty sygnał sinusoidalny z poziomem TTL. Kończymy offtop w tym dziale - do takich zagadnień służy min. piaskownica na sąsiednim forum.


    Czysty sygnał pewnie musi w miarę być - choć niekoniecznie sinusoida - bo jak test robiłem na ne555 to on sinusa nie generuje. poziomy napięcia w mierniku podają dla częstościomierza (nie muszą być TTL).

    OK - kończymy wątek - choć mowa była o elektryce samochodowej (pomiary) więc z offtopem bym tu nie przesadzał.

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.

    0