Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prototyp Segway-a własnej konstrukcji

owner1 15 Lut 2010 16:43 101926 206
  • #61
    adambehnke
    Poziom 24  
    Generalnie sprawa jest prosta. Budujesz sobie na swoim pojeździe wszystko z np. pianki poliuretanowej(są dostępne w arkuszach lub bloczkach-taki bardzo twardy steropian) tzn. robisz dokładnie takie kształty jakie ma mieć obudowa pojazdu łącząc pianki klejem poliuretanowym lub nawet pianką montażową. Błotniki ,osłony itd. Potem bierzesz albo specjalne szpachlówki do żelkotów albo zwykłe "light" lekkie (miękkie) szpachlówki samochodowe i wygładzasz sobie obudowę zrobioną z pianki.
    I teraz tu jest moment najważniejszy. Po dokładnym wyrównaniu i wyszlifowaniu obudowy przychodzi kolej na polakierowanie wszystkiego dość grubo i ponownie szlifowanie i polerowanie. Po tych zabiegach mogło by się wydawać że Masz piękną i lśniącą obudowę - a tak na prawdę masz dopiero "kopyto"-prototyp do odbicia z tego formy z laminatu.
    Zatem jeśli ma to być jednostkowa obudowa to w sumie można by zrezygnować z poprzedniego lakierowania i użyć wosku do form i przesmarować kilka razy wszystko i dobrze przepolerować szmatą. Oczywiście pomiędzy woskowaniami zachować kilka godzin przerwy na odparowanie wosku.
    Potem bierzesz żywicę epoksydową i włókno szklane ,przemaczasz sobie małe skrawki i wykładasz nimi całą formę.Używasz do tego metalowego wałeczka tak aby cały laminat był maksymalnie gładki i aby nie było w nim pęcherzyków powietrza. Kładziesz kilka warstw laminatu (generalnie 3 wystarczą).
    Po wyschnięciu możesz zdjąć laminat ze swojego pojazdu (odejdzie bez problemu gdyż wosk uniemozliwił przyklejenie mu się do pianki.Następnie szlifujesz ,wyrównujesz szpachlówką i lakierujesz. I cieszysz się super-lekką ,mocną i lśniącą obudową.
    To wygląda skomplikowanie ale jest banalnie proste.

    Ale jeśli chcesz uzyskać gotową formę do szybkiej produkcji większej ilości obudów to jest to także proste ale chyba nie będziemy tu tego poruszać .

    Zatem pianka+klej-szpachlówka+papier ścierny+lakier + chęci = Piękna obudowa. Generalnie często zamiast pianki używa się miękkiej sklejki lub twardego korka ale pianka jest wdzięcznym materiałem.
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Osprzęt kablowy
  • #64
    adambehnke
    Poziom 24  
    adambehnke napisał:

    Ale jeśli chcesz uzyskać gotową formę do szybkiej produkcji większej ilości obudów to jest to także proste ale chyba nie będziemy tu tego poruszać .


    Zapomnieć? Hmm , raczej nie po tylu latach w tym fachu :D
    A czym że jest poszpachlowana i polakierowana pianka jak nie "kopytem" do odbicia formy?
    A po co koledze Owner1 forma? No chyba że ma w zamyśle robienie kilku egzemplarzy obudowy. Podałem najszybszy i najprostszy sposób wykonania obudowy. Jeśli chodzi o używanie "negatywowej" formy to masz rację ale inaczej się to nazywa i wymaga więcej nie tylko pracy ale i nakładu materiału.
    Po co do jednej sztuki obudowy robić sobie formę jak można zrobić tak jak napisałem i po zdjęciu laminatu z "poszpachlowanej pianki" wyszlifować ją i wyrównać szpachlem,ładnie spasować czyli poobcinać nadmiary materiału, powiercić wszystkie otwory montażowe i na koniec położyć śliczny lakier. A piankę po prostu wyrzucasz i masz po problemie.
    Przy normalnej produkcji wyciągasz w "negatywu" gotowy wyrób i praktycznie nic przy nim nie robisz. Ale jeśli ktoś tego nigdy nie robił to ma spory problem.

    A jeśli chodzi o to:
    Cytat:
    adambehnke Arrow a nie zapomniałeś przypadkiem o negatywowej formie najpierw a potem dopiero laminat.


    To owszem najpierw jest "negatywowa" forma , potem wosk lub specjalna folia(release) w postaci alkoholu , potem jest 8h czekania na odparowanie , następnie dwukrotne lakierowanie gelcoatem , potem znowu czekanie i przychodzi kolej na laminowanie.
  • #65
    Freddy
    Poziom 43  
    Cytat:

    ...
    A czym że jest poszpachlowana i polakierowana pianka jak nie "kopytem" do odbicia formy?
    ...

    W najprostszej postaci niby tak.
    Najlepiej byłoby zrobić z modelu piankowego negatywowe kopyto (np. gipsowe) i dopiero potem właściwy element, ale z tym dużo roboty.
  • Osprzęt kablowy
  • #66
    owner1
    Poziom 15  
    Kolejne postępy w budowie.
    Mocowanie mózgu(procka z czujnikami) oraz sterownika silników.

    Tylko nie czepiać mi się do prostokątnego otworu na przewody :D .
    Robiny był pilnikiem i będzie poprawiony przed samym malowaniem oraz do okoła dam jakąś uszczelkę by przewody się nie przetarły.

    A i właśnie będę robił tunel na elektronikę i mechanizmy kierownicy na środku platformy.

    Prototyp Segway-a własnej konstrukcji Prototyp Segway-a własnej konstrukcji Prototyp Segway-a własnej konstrukcji Prototyp Segway-a własnej konstrukcji Prototyp Segway-a własnej konstrukcji Prototyp Segway-a własnej konstrukcji
  • #67
    owner1
    Poziom 15  
    No panowie , wczoraj był przełomowy dzień.
    Pierwszy raz wlazłem na to ustrojstwo , jeszcze bez kierownicy tak kucając.

    Powiem że fajna sprawuszka , dziś może dorobię jakąś prowizoryczną kierownicę żeby chociaż stanąć na tym jak człowiek.

    Miałem pewne problemy z kierowaniem (nie chciał skręcać w lewo) ale temat już opanowany.

    Jak dorobię prowizoryczną kierownice to nagram jakiś filmik.

    Pozdro.
  • #68
    Urgon
    Poziom 36  
    AVE...

    Przejrzałem temat, ale nigdzie nie pisze, jaką moc mają Twoje silniki.
    Silniki Segway'a z najszybszej serii mają 1,5kW na stronę i pozwalają mu rozwijać prędkość 20,1km/h. Ciekawi mnie moc Twoich, bo dzięki temu można mniej-więcej oszacować prędkość maksymalną...
  • #71
    marcinmcm
    Poziom 9  
    a czy jednak mógł byś wrzucić jakieś schematy i wykaz potrzebnych elementów bo ja z niemieckiego jestem totalnie zielony i nie rozumiem nic bardzo bym prosił
  • #72
    Freddy
    Poziom 43  
    marcinmcm napisał:
    a czy jednak mógł byś wrzucić jakieś schematy i wykaz potrzebnych elementów bo ja z niemieckiego jestem totalnie zielony i nie rozumiem nic bardzo bym prosił

    Jakbyś w ogóle zaglądnął na stronę wskazana przez autora, a nie tylko leniwie czekał na podanie na tacy, to pewnie zauważyłbyś, że jest po niemiecku i angielsku !
  • #73
    marcinmcm
    Poziom 9  
    jak bym znał obce języki to bym nie prosił a że mam z tym problem to proszę a nie wydaje mi się że to ty freddy jesteś autorek tego tematu więc nie ciebie proszę więc nie musisz nie pytany się wypowiadać
  • #74
    owner1
    Poziom 15  
    Witam.
    Nie będę zamieszczał schematów bo nie są to jpeg-i tylko eagle i są na stronie którą podałem na samym początku.

    Mogę jedynie pomóc w ten sposób.

    http://translator.telewizor.eu/

    Bardzo dobry translator online . Najlepiej ustaw Niemiecki>Polski a wszystkiego sie dowiesz.

    Pozdrawiam.
  • #76
    Freddy
    Poziom 43  
    marcinmcm napisał:
    jak bym znał obce języki to bym nie prosił a że mam z tym problem to proszę a nie wydaje mi się że to ty freddy jesteś autorek tego tematu więc nie ciebie proszę więc nie musisz nie pytany się wypowiadać

    Kolego jest to tylko i wyłącznie Twoje lenistwo.
    Czym się różni polski schemat od niemieckiego, czy angielskiego.
    Inaczej się pisze 22uF/10V, albo 100k, albo ATMega16.
    Wytłumacz mi proszę, a sam zamieszczę dla Ciebie schematy.
  • #77
    danlancher
    Poziom 27  
    Gratulacje,ladnie to smiga.
    Czy robiles moze juz jakis kosztorys calego projektu?
  • #79
    Freddy
    Poziom 43  
    Witaj,
    tak teraz czytam, jak pisałeś
    Cytat:

    ...
    W roli czujników gyro ADXL320 oraz akcelerometr MMA7260QT, Procek atmega32
    ...

    Wnioskuję z tego, że całkowicie zrezygnowałeś z żyroskopów, tylko akcelerometry ? Ze zdjęć wynika jednak, że dałeś żyroskop chyba IDG.
    Czy mógłbyś udostępnić swój kod źródłowy, oraz płytkę sensorów ?
  • #83
    owner1
    Poziom 15  
    Freddy napisał:
    Witaj,
    tak teraz czytam, jak pisałeś
    Cytat:

    ...
    W roli czujników gyro ADXL320 oraz akcelerometr MMA7260QT, Procek atmega32
    ...

    Wnioskuję z tego, że całkowicie zrezygnowałeś z żyroskopów, tylko akcelerometry ? Ze zdjęć wynika jednak, że dałeś żyroskop chyba IDG.
    Czy mógłbyś udostępnić swój kod źródłowy, oraz płytkę sensorów ?


    Oczywiście pomyłka powinno być tak:
    W roli czujników gyro IDG 300 oraz akcelerometr ADXL320, Procek atmega32

    A kod źródłowy dam ale, naprawde jak już będzie działał z kartą.

    Dziś wyskoczyłem z tym na asfalt i powiem że to szybko zapiernicza.
    Musze koniecznie dorobić czujniki obecności bo strach tak jeździć .
  • #84
    Freddy
    Poziom 43  
    OK, zaczekam,
    Mam gyro ADXRS610 ±300°/sec Yaw Rate Gyro
    czy wystarczy takie, w projekcie jest dwukanałowe, ale przeglądałem źródło i nie widzę aby drugi kanał był wykorzystany.
    Akceleratory mam MMA7361 ±1.5g - 6g Three Axis więc spokojnie powinno wystarczyć.
    Co sądzisz o moim żyroskopie ?
    Czy zostałeś na silnikach 350W, czy zmieniłeś na 500W ?
  • #85
    owner1
    Poziom 15  
    Freddy napisał:
    OK, zaczekam,
    Mam gyro ADXRS610 ±300°/sec Yaw Rate Gyro
    czy wystarczy takie, w projekcie jest dwukanałowe, ale przeglądałem źródło i nie widzę aby drugi kanał był wykorzystany.
    Akceleratory mam MMA7361 ±1.5g - 6g Three Axis więc spokojnie powinno wystarczyć.
    Co sądzisz o moim żyroskopie ?
    Czy zostałeś na silnikach 350W, czy zmieniłeś na 500W ?


    Witam.
    Twoje gyro powinno się nadawać.
    Do procka idą po dwa kanały(dwie osi) z czujników lecz w listingu wykorzystuje się tylko po jednym (osi) kanale z czujników.

    Silniki mam po 500W na koło i jest to moim zdaniem niezbędne minimum.
    Jeśli ktoś się zastanawia nad tymi 350W to niech sobie da spokój bo szkoda pieniędzy.

    Generalnie widzę różnicę miedzy oryginalnymi segwayami a takimi własnej konstrukcji .

    Mianowicie gdy jedziemy po prostym odcinku drogi np.asfaltowej to jest ok lecz gdy w między czasie jedno z kół trafi na jakąś inną nawierzchnię bardziej chropowatą to koło ma większe obciążenie i segway sam skręca , musimy w tedy kompensować to kierownicą. jest to dość zaskakujące dla kierowcy bo można zlecieć. To samo tyczy się hamowania, gdy hamujemy na nierównym to segwey skręca.

    Być może to kwestia nauczenia się i przewidywania , ale mysle jednak że dało by się to rozwiązać.
    Wykorzystać by trzeba było jeszcze jedną oś czujników tak by wykrywały niechciany skręt osiowy względem położenia kierownicy.

    Czyli kierowca jedzie prosto , kierownica jest w pionie.
    Prawe koło napotyka gorszą nawierzchnię segway sam skręca w prawo, procesor wykrywa skręt w prawo lecz automatycznie porównuje to z pozycją kierownicy i gdy kierownica jest w pionie to konpensuje dodając wiecej mocy prawemu silnikowi.

    I tym trzeba będzie się zająć jak skończę konstrukcję .

    Być może autor elektroniki przewidział takie kłopoty dlatego dał po dwie osie do procka , a nad listingiem pracuje.

    Koniec
  • #86
    krafaello
    Poziom 13  
    Witam..
    Czy możesz określić bliżej od czego są te zębatki?? Próbuje znaleźć je na necie ale takich na 65 zębów nie znajduje
  • #88
    krafaello
    Poziom 13  
    Witam
    Czy płytke z elektroniką do silników i z płytke z atmelem kupowałeś na sklepie gotowe czy same pcb a elementy sam montowałeś??
    Pytam bo na stronie zzaaga są inne płytki niż te na sklepie..
    Mam kilka ciekawych linków z z budowy segweya z niemiec -podaj e-maila to podeśle
  • #90
    krafaello
    Poziom 13  
    Tzn to są pdf-y i wsady do procka oraz płytki