Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Blaupunkt Kiel CD42 nie kręci CD, czy to wina silnika?

djlj24 19 Lis 2009 18:12 1220 5
  • #1 19 Lis 2009 18:12
    djlj24
    Spec od car audio

    W poszukiwaniu części do Blaupunkt Munchen CD43 w gratach natknąłem się na model Kiel CD42, który kilka lat temu opisałem jako "nie czyta CD" i odłożyłem na kasację. Ale po wykopaniu wsunąłem do niego płytę CD aby sprawdzić czy mechanizm od strony "mechanicznej" jest sprawny i okazało się, że zaczytał płytę CD-R bez problemów i zaczął grać, zmieniał utwory itd. Trochę zdziwiony wyjąłem płytę i włożyłem drugą i już nie czytał. Ale zastanowiło mnie to, że mechanizm po włożeniu płyty nie robi nic, a w tych modelach (mechanizm z cykającym elektromagnesem) nawet jak laser dętka to po włożeniu chociaż raz obróci płytę. A tu kompletnie nic. Co ciekawe po którymś przełączeniu z radia na CD znowu zaczytał i działał poprawnie. Ale po wyjęciu płyty lub wyłączeniu zasilania trzeba było się pobawić przełączaniem radio/CD aby znowu zaczytał. Tak mnie temat zaintrygował, że postanowiłem zbadać temat - okazało się, że po włożeniu płyty wystarczy docisnąć silnik (nie ważne czy radio włączone czy wyłączone) aby po tej operacji wczytał płytę i grał. I nasuwa się pytanie - czy to wina silnika napędu płyty a dokładniej komutatora?
    Szkoda radia w tym stanie aby leżało bo jest na swój wiek w bardzo ładnym stanie i mogłoby jeszcze trafić do jakiegoś youngtimera zamiast znowu do graciarni.

    0 5
  • #2 19 Lis 2009 19:41
    SAJGOON1
    Poziom 19  

    Nie znam tego modelu ale czy ten silnik jest jakiś mocno nietypowy, że go nie wymieniłeś z miejsca? Zmierz mu pobór prądu podczas pracy przy napięciu 9V. Jeśli będzie się "chwiał" to do wymiany.

    0
  • Pomocny post
    #3 19 Lis 2009 22:26
    mister_j
    Poziom 22  

    Silnik jak to silnik. Tym bardziej że radio ma swoje lata. Często spotykam się z uszkodzeniami silników w CD. Potraktuj go "chemią" albo wymień od razu na nowy (nowszy). Sprawdź jeszcze czy nie jest pęknięty talerzyk (plastik też się starzeje), potrafi się wtedy ślizgać. Pzdr

    0
  • Pomocny post
    #4 19 Lis 2009 23:04
    ikar55
    Spec od car audio

    Ja postawiłbym na zanieczyszczoną lamelkę lub zwierające złogi w dylatacji komutatora silniczka. Chemia na niewiele tu się zda. Stan ułożyskowania wirnika też nie jest bez znaczenia. Szczególnie na starcie. Wymień silnik. Jest tego przecież tyle, że "widłami roztrząsać".

    0
  • Pomocny post
    #5 19 Lis 2009 23:15
    mister_j
    Poziom 22  

    Oczywiście nie ma co z tego robić zagadnienia i mierzyć śrubą mikrometryczną poszczególnych części silniczka za 5 - 15 zł. Tym bardziej że kolega djlj24 myślę że ma wystarczające doświadczenie. Liczył jedynie na nasze sugestie. Pzdr

    0
  • #6 20 Lis 2009 20:14
    djlj24
    Spec od car audio

    Rzecz w tym, że jak koledzy słusznie zauważyliście radio ma swoje lata i z doświadczenia wiem, że próba rozebrania tego mechanizmu czyli zdjęcia elektroniki od spodu powoduje problem z taśmami od lasera (przestają kontaktować lub się załamują co kończy ewidentnie czytanie) i dlatego wolałem się upewnić. Spróbuję najpierw akcji z chemią - to łatwiej zrobić bo w płycie jest otwór, że widać dół silnika i nie wymaga to ruszania kłopotliwej elektroniki. Tylko, że akurat w pobliżu graciarni nie miałem żadnego preparatu, którym mógłbym potraktować silnik w miarę bezpiecznie i dlatego wolałem się zapytać czy ktoś w tym modelu miał dokładnie taki przypadek.

    Wymieniłem silnik i CD przestało kaprysić. Wygląda na to, że faktycznie komutator z wiekiem trochę spłynął w dół. Chemia nie pomagała.

    0
  Szukaj w 5mln produktów