Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
OxomiOxomi
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pisk w radiu CB w IVECO EUROCARGO.

19 Nov 2009 20:20 3713 3
  • Level 14  
    Witam,
    pomóżcie mi Panowie, bo zamontowałem radio CB (INTEK + anten president stała 1,5m) w ciężarówce IVECO EUROCARGO i po przekręceniu kluczyka (nie musi być włączony silnik) strasznie piszczy wysokimi tonami nie do wytrzymania.
    Początkowo podłączyłem radio przez przetwornice i myślałem że to jej wina, ale łączyłem też bezpośrednio kablem z jednego akumulatora i jest to samo.
    Podłączyłem też zupełnie odizolowane zewnętrzne źródło napięcia jest to samo, dopiero jak się odłączy masę anteny to przestaje piszczeć. Już nie mam pojęcia co może być przyczyną, bardzo proszę o pomoc.

    Zastanawia mnie fakt, że antena Presidenta nowa, przymocowałem ją na stałem ma dobrą masę, ale w ogóle nie ma rezystancji między masą a anteną, a producent radia zaleca 50 Omów zdaje się.
    Kupiłem też na początku antenę na magnes i myślałem że to ona jest przyczyną bo nie ma masy, ale po kupieniu PRESIDENTA za 220zł to samo -piski jest bardzo głośny i wysokie tony.

    Pobawiłem się trochę z bezpiecznikami i przekaźnikami i okazało się że po wyjęciu jednego bezpiecznika oznaczonego w rozpisce jako wtyczka z gniazdkiem piski milkną, tak samo jak po wyjęciu jednego z przekaźników.
    Problem w tym że nie mogę znaleźć schematów do tego auta i nie wiem od czego one są.

    Myślałem już że może to iveco ma swoją przetwornicę i to ona jest uszkodzona ale nigdzie nie mogę jaj znaleźć.

    Proszę o pomoc.

    Dodano po 47 [minuty]:

    ...właśnie przyszedłem od tego auta - okazuje się że piski powoduje ogranicznik prędkości firmy ELSE model Truck Cruiser 3.
    Jest to aluminiowa puszka która łączy się przewodem sygnałowym z drugą puszką pod kabiną która ma taki mały siłowniczek chyba połączony z gazem auta.

    Jestem teraz w rozterce czy wyłączyć na stałe ten ogranicznik, czy też próbować go "wygłuszyć".
    Autem jeżdżę osobiście i dużego kłopotu nie byłoby z odłączonym ogranicznikiem.

    Może spróbowałbym go "wygłuszyć", ale za bardzo nie mam pomysłu jak - ogranicznik jest już w puszce, jedyne co przychodzi mi do głowy to zaekranowanie tego przewodu sygnałowego co idzie do tej drugiej puszki, ale uważam że musi być z nim coś nie tak.

    W specyfikacji podają napięcie zasilania 10-30V, jak go podłączyłem do tej mojej przetwornicy 12V piski ustały, ale przemieniły się w dużo cichsze szumy.

    Jutro spróbuje jeszcze odłączyć od tego ogranicznika kabel sygnałowy, bo tak sobie myślę że może nie zgrywa się on z tym ogranicznikiem.

    Na zdjęciu taki właśnie ogranicznik.
    Pisk w radiu CB w IVECO EUROCARGO.
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • OxomiOxomi
  • Level 11  
    Spróbuj się pobawić w jakieś filtry na kabel zasilający. Może to pomoże...
    Jeśli to nie zaprowadzi spokoju zainwestuj w jakieś droższe radio z lepszymi filtrami jak president. Albo żeby się tak nie wykosztować, najpierw pożycz od kogoś znajomego cb radio do sprawdzenia, jak by się zachowało na miejscu Twojego radyjka. Może te piski to wada Twojego inteka.

    Niech się inni wypowiedzą. Może razem dojdziemy do sedna problemu.
  • OxomiOxomi
  • Level 14  
    Pofatygowałem się mimo wieczora do samochodu ponownie i co się okazało, że zakłócenia nie powoduje ten przewód sygnałowy z sygnałem prędkości tylko podłączenie aktuatora, tzn. takiego siłowniczka który sterowany jest biegunowością, ale co dziwniejsze, że po przecięciu tego przewodu i podpięcie miernika uniwersalnego na zakresie V+- też się pojawiają te piski.

    Nie wiem którędy przedostają się te zakłócenia, bo cały sterownik jest w aluminiowej obudowie, wydaje mi się że przez masę.

    Może da się zrobić jakiś filterek na ten ogranicznik?

    Schemat tego urządzenia poniżej
    Pisk w radiu CB w IVECO EUROCARGO.
  • Level 38  
    rrobaszek wrote:
    Nie wiem którędy przedostają się te zakłócenia, bo cały sterownik jest w aluminiowej obudowie, wydaje mi się że przez masę.
    Nie przez masę ale przez pozostałe przewody. Musisz zabrać się za to konkretnie, ponieważ zakłócenia z przewodów indukują się w antenie.
    rrobaszek wrote:
    co się okazało, że zakłócenia nie powoduje ten przewód sygnałowy z sygnałem prędkości tylko podłączenie aktuatora, tzn. takiego siłowniczka który sterowany jest biegunowością, ale co dziwniejsze, że po przecięciu tego przewodu i podpięcie miernika uniwersalnego na zakresie V+- też się pojawiają te piski.
    Czeka Cię trochę przeróbek. Musisz ekranować przewody "blue" i "brown" na całej ich długości od aluminiowej puszki z elektroniką sterownika aż do siłownika (Acurator'a). Możesz to zrobić wykorzystując specjalnie do tego celu produkowane plecione siatki druciane, lub przewody ekranowane głośnikowe. Ekran przewodu łączysz do masy np pod śrubę mocująca obudowę tylko z jednej strony przy sterowniku. Drugi koniec ekranu od strony siłownika pozostawiasz niepodłączony. Przewody wewnętrzne wyprowadzone z ekranu muszą być maksymalnie krótkie.
    rrobaszek wrote:
    Może da się zrobić jakiś filterek na ten ogranicznik?
    Nie trzeba robić można kupić Filtr przeciwzakłóceniowy ze stykami konektorowymi serii FYKxxT1 1-10A. Są co prawda na 230V ale z powodzeniem można je wykorzystać do instalacji 12V i 24V. Do radia dał bym FYK01T1 łącząc "load" do radia a "line" do zasilania 12V. Na przewód zasilający z wyłącznika "Inition key" dał bym drugi filtr FYK06T1 lub FYK10T1 w zależności od wartości prądu pobieranego przez sterownik. Filtr powinien być zamontowany jak najbliżej sterownika. Tu "load" łączysz do sterownika a "line" do wyłącznika. Filtry sprzedawane na z Alledrogo w plastikowych obudowach szkoda zakładać.