Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mam falownik i silnik. Co dalej?

zabytek 19 Lis 2009 22:05 5149 27
  • #1 19 Lis 2009 22:05
    zabytek
    Poziom 8  

    Jestem w trakcie czytania instrukcji dla falownika firmy Lenze model E82EV152K2C000 i niewiele mogą z tego zrozumieć. Nie mogę też w tej instrukcji znaleźć odpowiedzi na kilka zasadniczych pytań.
    1- czy między falownikiem a silnikiem może być wyłącznik bezpieczeństwa, który odcina zasilanie na zaciskach U, V, W?
    2- czy przewód łączący falownik z silnikiem musi być ekranowany?
    3- czy falownik jest dobrym rozwiązaniem dla maszyn, które nie pracują stacjonarnie (szlifierko-polerka podłogowa) i potrzebują długiego kabla zasilającego (25mb)?

  • #2 19 Lis 2009 22:23
    Pittt
    Poziom 29  

    1 - może być, zależy to jednak od rodzaju aplikacji,
    2 - powinien być ekranowany, minimalizuje on emitowane zakłócenia,
    3 - nie ma specjalnych przeciw wskazań.

  • #3 19 Lis 2009 22:47
    roks
    Spec od PLC

    Witam

    1. bezwzględnie nic między falownikiem a silnikiem nie powinno być
    2. miedzy silnikiem a falownikiem - ekranowany
    3. kwestia pozycji pracy falownika - zapewnienie odpowiedniego chłodzenia - zwykle jest na początku instrukcji

    pozdrowienia

  • #4 19 Lis 2009 23:12
    falowniki.com
    Spec od Falowników

    Witam,
    realizacja wyłączenia bezpieczeństwa z falownikiem zależy od stopnia zagrożenia... są specjalne kategorie zatrzymania, więcej tu:
    http://www.falowniki.com/index.php?func=8&parent_id=50&page=50&id=82&pol=exe

    kabel do połączenia z silnikiem nie wystarczy żeby był ekranowany... to troche za mało..., są specjalne kable np. TOPFLEX:
    http://www.falowniki.com/index.php?func=8&parent_id=53&page=53&id=4&pol=exe

    dobór kabla do falownika znajdziesz tu:
    http://www.falowniki.com/index.php?func=8&parent_id=116&page=116

    pozdrawiam

  • #5 19 Lis 2009 23:37
    zabytek
    Poziom 8  

    Może uściślę. Maszyna, którą posiadam nazywa się STR702 i wygląda tak
    Mam falownik i silnik. Co dalej?
    Zastanawiam się w jaki sposób połączyć oba urządzenia tzn falownik i szlifierkę. Dodam, że wyłącznik bezpieczeństwa jest konieczny przy obsłudze tej maszyny, gdyż jest to jedyny sposób na zatrzymanie jej działania. Obsługa tej szlifierki jedną ręką jest możliwa, ale bardzo niebezpieczna, nie widzę więc możliwości wyłączenia poprzez falownik.

  • #6 21 Lis 2009 14:29
    Pittt
    Poziom 29  

    W tym momencie jak odbywa się praca z nią ? Nie ma ona włącznika przy uchwycie jak np. kosiarka ? Skoro jest ona niebezpieczna to nie ma na silniku hamulca ? Jeśli wyłącznik awaryjny ma służyć jak wyłącznik zatrzymujący pracę to nieporozumienie. Lepiej do szybkiego zatrzymania - nie awaryjnego - użyć falownik. Nie wiem jakie są właściwości napędu tego urządzenia ale jego zatrzymywanie polem będzie najprawdopodobniej lepsze niż zatrzymanie się napędu wybiegiem.

  • #7 21 Lis 2009 18:38
    zabytek
    Poziom 8  

    Aby uruchomić maszynę trzeba trzymać wciśnięty włącznik, który zwiera przewody L1, L2, L3 z przewodami U, V, W.
    Mam falownik i silnik. Co dalej?
    Wyłącznik silnika wygląda tak
    Mam falownik i silnik. Co dalej?
    i ma możliwość zmiany kierunku i prędkości obrotów.
    Wiem, że muszę pozbyć się tego włącznika lub nie zmieniać ustawienia na inny niż trójkąt.
    Ale jak i gdzie podłączyć falownik? Jak go ustawić?
    I pytania bardziej konkretne:
    -Czy falownik może być uruchomiony bez podłączonego silnika?
    -Czy można nagle odciąć prąd płynący do pracującego falownika?
    -Czy zabezpieczenie różnicowe i dławik są konieczne przed falownikiem? Jeśli tak to jakie?

  • #8 21 Lis 2009 21:02
    Rafik4
    Poziom 26  

    zabytek napisał:
    -Czy falownik może być uruchomiony bez podłączonego silnika?

    Tak
    zabytek napisał:
    -Czy można nagle odciąć prąd płynący do pracującego falownika?

    Tak
    zabytek napisał:
    -Czy zabezpieczenie różnicowe i dławik są konieczne przed falownikiem? Jeśli tak to jakie?

    Nie

  • #9 22 Lis 2009 06:44
    bonanza
    Spec od Falowników

    Z kablem silnik-falownik też nie przesadzać - dać zwykły 4x1,5 - będzie go tam pół metra? Odcinać zasilanie falownika z jednoczesnym hamowaniem dynamicznym - energię w tej fazie zapewni zwrot z slnika, który stanie się prądnicą.

  • #10 22 Lis 2009 08:38
    zabytek
    Poziom 8  

    Czyli połączenie powinno mieć taką kolejność?
    Gniazdo 230-wyłącznik bezpieczeństwa-włącznik falownika-poprawnie ustawiony włącznik silnika-silnik.
    W momencie gdy będę miał zatrzymać maszynę puszczam wył.bez., silnik hamuje poprzez tarcie o posadzkę, zatrzymuje się i teraz dopiero wyłączam falownik?

  • #11 22 Lis 2009 09:45
    Mario_76
    Poziom 2  

    A jak działa falownik, inaczej mowiąc przemiennik częstotliwości mozna przeczytać tutaj: Link

  • #12 22 Lis 2009 13:53
    Pittt
    Poziom 29  

    zabytek, nie chcesz skorzystać z możliwości jakie daje urządzenie.
    Kolejność :
    wtyczka 230VAC->kabel->Włącznik główny pełniący również funkcję wyłącznika bezpieczeństwa->kabel->falownik->silnik - to był obwód siłowy.
    Obwody sterujące 24VDC:
    włącznik start silnika->kabelek->falownik
    włącznik zmiana kierunku->kabelek->falownik
    potencjometr regulacji obrotów->kabelek->falownik
    Tak najbardziej obrazowo wygląda aplikacja dla falownika a nie włączanie przez załączanie sieci.
    Do tego odpowiednia konfiguracja falownika: parametry silnika, rampa START, STOP,
    częstotliwość MIN, MAX, tryb hamowania, tryb pracy i co tam jeszcze chcesz.
    Ten falownik ma spore możliwości jak na tą aplikacje.

  • #13 22 Lis 2009 18:05
    czesiu
    Poziom 32  

    Niekiedy można również wykorzystać możliwości hamowania falownika, przycisk awaryjny odłączający zasilanie spowoduje tzw hamowanie wybiegiem, natomiast przycisk "stop" podłączony bezpośrednio do zacisków sterujących falownika (potencjał 24V) może zatrzymywać silnik znacznie szybciej. W przypadku wentylatorów jest to ogromna zaleta.

  • #15 22 Lis 2009 23:27
    Pittt
    Poziom 29  

    atlantel napisał:
    Witam!
    A czy ta maszyna ma silnik 3 fazowy, czy jednak 1 fazowy coś mi się tu nie zgadza raz mowa o gniezdzie 230, a wyzej o zaciskach U W V.
    To silnik determinuje użycie falownika!


    Silnik 3fazowy a zasilanie falownika jednofazowe.

    ale słuszna uwaga,
    zabytek: podaj proszę wszystkie dane z tabliczki znamionowej silnika,
    bo nie wiadomo czy będzie się nadawał do pracy z falownikiem jednofazowym.

  • #16 23 Lis 2009 07:15
    zabytek
    Poziom 8  

    Dane jakie mogę podać są ograniczone, informacji jakie podaje tabliczka:
    3*380V, 1500w. Silnik posiada 6 wyprowadzeń cewek, które są podłączone do przełącznika umożliwiającego zmianę gwiazda/trójkąt oraz kierunek obrotów.
    Jakiś czas temu użytkownicy "elektrody" podpowiedzieli użycie falownika jako najlepszy sposób zmiany zasilania z 3 faz na 1.

  • #17 23 Lis 2009 08:51
    Pittt
    Poziom 29  

    No to obawiam się że to rozwiązanie ci się nie sprawdzi. Silnik na falowniku jednofazowym będzie za słaby. Właściwy dla tego silnika jest falownik zasilany trójfazowo.

  • #18 23 Lis 2009 13:11
    zabytek
    Poziom 8  

    3 fazy? Wystarczy, że wetknę wtyczkę w gniazdo siłowe i falownik mi zbędny. Chodzi mi nie o sterowanie silnikiem prędko/szybko/wolniej/powoli, a jedynie o uruchomienie silnika 3f na 1 fazie 230.
    Gdy zadałem to pytanie na forum to w odpowiedzi przeczytałem, że jest to możliwe włączając w układ kondensator lub stosując falownik.
    Czy prawa fizyki tak bardzo się zmieniły przez okres 2 miesięcy? ;)

  • #19 23 Lis 2009 13:42
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Jezeli możesz przełączyć silnik w tójkąt (tz. jest 230V dla trójkąta) to mozna zastosować falownik ( dla takiej maszyny wystarczy ekonomiczny bez bajerów) potrzeba tylko podstawowe sterowanie.
    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oczywiście mowa o falowniku zasilanym jednofazowo.

  • #20 23 Lis 2009 16:00
    Pittt
    Poziom 29  

    zabytek napisał:
    3 fazy? Wystarczy, że wetknę wtyczkę w gniazdo siłowe i falownik mi zbędny. Chodzi mi nie o sterowanie silnikiem prędko/szybko/wolniej/powoli, a jedynie o uruchomienie silnika 3f na 1 fazie 230.
    Gdy zadałem to pytanie na forum to w odpowiedzi przeczytałem, że jest to możliwe włączając w układ kondensator lub stosując falownik.
    Czy prawa fizyki tak bardzo się zmieniły przez okres 2 miesięcy? ;)


    Nic się nie zmieniło. Ale nie podałeś dokładnych parametrów silnika, co uśpiło czujność tych którzy doradzali.

    atlantel napisał:
    Jezeli możesz przełączyć silnik w tójkąt (tz. jest 230V dla trójkąta) to mozna zastosować falownik ( dla takiej maszyny wystarczy ekonomiczny bez bajerów) potrzeba tylko podstawowe sterowanie.
    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oczywiście mowa o falowniku zasilanym jednofazowo.


    Ten silnik już pracuje w układzie gwiazda/trójkąt -jak pisze zabytek- przy zasilaniu 3x400V.
    Wiec napędzanie go z falownika jednofazowego (3x230V) w trójkącie i tak spowoduje duży spadek momentu.

  • #21 23 Lis 2009 19:03
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    Mam poważne wątpliwości co do istnienia rozruchu gwiazda/ trójkąt dla tak małego silnika. Pitt popatrz na ten fragment postu autora ....Wyłącznik silnika wygląda tak ...i ma możliwość zmiany kierunku i prędkości obrotów.
    Wiem, że muszę pozbyć się tego włącznika lub nie zmieniać ustawienia na inny niż trójkąt.
    Myślę, że autor wpowadza nas w błąd a silnik ma dwie prędkości dlatego te 6 wyprowadzeń- a jakie jest Wasze zdanie?
    Bo czytam kilka razy i mam rozdwojenie jaźni.

  • #23 23 Lis 2009 22:34
    Pittt
    Poziom 29  

    Z opisu wynika ze to silnik dwubiegowy. Potrafisz rozrysować schemat połączeń dla pewności ?

  • #24 23 Lis 2009 22:48
    zabytek
    Poziom 8  

    Postaram się jutro. Miałem chyba gdzieś zapisane jak łączą się cewki. Z tego co już gdzieś czytałem, silniki dwubiegowe nie mogą pracować z falownikiem. Czy to prawda?

    Wydaje mi się, że w silniku nawinięte są 2 gwiazdy, przełącznik umożliwia zasilenie zacisku W1 przy wolnych obrotach, W2 przy dwukrotnie większych. Wybór kierunku możliwy jest przez zmianę L1 na L2 zacisków U1,U2 i V1,V2. Ale czy to prawda nie wiem.
    Z silnika wyprowadzono 6 przewodów dlatego sądziłem, że to przełącznik D/Y.

    A może chodzi o takie połączenia w silniku?
    http://www.isep.pw.edu.pl/ZakladNapedu/Instrukcje/omron2.pdf

  • #25 27 Lis 2009 01:11
    Pittt
    Poziom 29  

    Nie spotkałem się z opinią o nie możności stosowania falowników do silników dwubiegowych.
    Będziesz musiał pogrzebać w silniku aby zmienić układ połączenia uzwojeń na trójkąt do współpracy z falownikiem, inaczej silnik będzie miał niski moment. Dopiero uruchomienie napędu pokaże czy było warto.

  • #26 27 Lis 2009 08:02
    zabytek
    Poziom 8  

    OK. Na razie dziękuję, odezwę się gdy sprawdzę uzwojenia cewki i po uruchomieniu na falowniku. Pozdrawiam

  • #27 05 Gru 2009 15:18
    zabytek
    Poziom 8  

    Witam ponownie. Niestety nie udało mi się załączyć falownika ponieważ mój angielski jest za słaby na instrukcję, którą posiadam. Sam falownik się uruchomił, silnika jednak nie zdołał. Jeżeli chodzi o silnik to znalazłem w nim mnogą ilość kabelków łączących zwoje stojana, ale nic z tego nie zrozumiałem. Udało mi się jedynie policzyć ilość żłobków, jest ich 36. Może znajdzie się ktoś z Warszawy, kto zobaczyłby ten silnik i powiedział jak połączyć go w D.
    Pozdrawiam

  • #28 09 Gru 2009 07:20
    zabytek
    Poziom 8  

    Witam wszystkich. Dziękuję za dyskusję i pomoc, zamykam temat.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson