Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odbiór BBC 648kHz w samochodzie, jaka antena?

21 Lis 2009 11:56 3527 5
  • Poziom 20  
    Witam.
    Mam pytanie jaką zastosować antenę do samochodu,
    żeby mieć możliwość słuchania w dzień radia BBC na MW.
    Czy to jest wogóle wykonalne?
    Radio to Blaupunkt SD48 z pojedynczym wejściem, antena to fabryczna przechylona
    o 45st do tyłu.
    Wieczorem czasem coś słychać zależy, w którym miejscu, w dzień raczej nic, ale ostatnio czekając przed przejazdem kolejowym odbiór był idealny godz 10 rano.
    Samochód typu kombi z relingami, do których coś można by zamocować.

    Faktycznie to MW czyli medium wave - fale średnie
    SW short wave - fale krótkie
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Oj fachowej anteny na samochód na te pasmo nie zrobisz, bo ta częstotliwość ma długość 462m., gdyby zrobić ćwiartkę to wyjdzie 115,7m. Jedyne wyjście antena ze wzmacniaczem, bo są takowe na FM i AM w jednym.
  • Poziom 23  
    Widzę tu jakieś nieporozumienie.SW to fale krótkie a podana częstotliwość to zakres fal średnich.Proszę o sprostowanie.
  • Poziom 36  
    Wykonalne, ale nie na sprzęcie ze skle... czy innego alle.... Trzeba jednak zauważyć że w nocy zasięg na falach średnich jest znacznie większy, i jednocześnie odstęp sygnału do zakłóceń jest też lepszy zwykle lepszy (mniej źródeł zakłóceń).
    1. Żadnych nibyanten na przyssawki, lusterka, magnesy itd. Anteny mocowane do otworów w głównej części metalowej karoserii pojazdu, daleko od siebie i innych wystających elementów metalowych.
    2. Potrzebne odkłócenie elektronicznych i elektromechanicznych elementów samochodu (kłania się -> EMC).
    3. Potrzebne zwrotnice (ew. przeróbka - rozdzielenie torów antenowych w radioodbiorniku i osobne wejścia antenowe na Dł/Śr i UKF), oraz osobne anteny.
    Wystarczy jeszcze jedna zwrotnica i przy okazji będzie można założyć radiotelefon CB 27MHz.
    Antena na niskie częstotliwości (ok. 1MHz...) będzie mniej zła od obecnej "bajeranckiej" - fabrycznej np. w postaci anteny CB o długości min. 1.5m zasilanej przez cewkę wydłużającą bez odczepu (np. AT1500, AT1700). Trzeba dorobić odprowadzanie ładunków elektrostatycznych (np. rezystor 5...50kohm, i wymienić kabel koncentryczny na znacznie lepszy z ekranem z dwóch warstw miedzi bez aluminium - w w/w/ antenach na szczęście to się da zrobić, pisałem nie raz co i jak). Kabel koncentryczny powinien być jak najkrótszy ze względu na pojemność (pF/m);
    Jeżeli antena ma służyć również do CB to będzie potrzebna jeszcze jedna zwrotnica i kable 50ohm (S544, RG223), a jeżeli nie to można ją jeszcze lepiej przystosować do odbioru na falach długich/średnich - poprzez zastąpienie uzwojenia cewki wydłużającej antenę do (1/4 fali na) 27MHz nowym, o znacznie większej indukcyjności , nawiniętej znacznie cieńszym drutem (trzeba eksperymentować gdyż pojemność między zwojami wielowarstwowej cewki może zniweczyć nasze starania, a dostępna długość i średnica obudowy cewki też jest ograniczona (cewka no anteny skróconej na 27MHz ma indukcyjność kilka uH, a do anteny na 1.8MHz musi mieć kilkaset uH); kabel też powinien być jak najkrótszy i o jak najmniejszej pojemności np. H125CuPE (piankowy gazowany 75ohm, ok. 55pF/m, min. promień zgięcia 10cm, całkowicie bez aluminium). Impedancja kabla jest tu mało istotna bo przy długości fali ponad 200m odcinek nawet kilku metrów to ok. 1/100 długości fali - ważne jest ekranowanie i pojemność.
    Są/były robione fabrycznie wykonywane (dla... piratów tam nadających, głównie we Włoszech) anteny samochodowe na pasmo ~6.7MHz wyglądające jak anteny CB (mają tylko inną cewkę w obudowie).
    Antena skrócona na tak niską częstotliwość będzie miała bardzo małą impedancję i wąskie pasmo pracy, ale do odbioru nie musisz się tak bardzo tym przejmować. Do prób (na postoju !) można wykorzystać antenę CB z "pustą" (rozłączoną) cewką u podstawy i dołączane np. obejmami, krokodylkami różne cewki powietrzne (np. od styczników), dławiki o indukcyjności powyżej kilkuset uH.
    Zwrotnice są do zrobienia, nie są powszechnie dostępne z powodu znikomego zapotrzebowania (nawet zwrotnicy CB/radio samochodowe do kompromisowego korzystania z anteny CB w Polsce nie bardzo się kupi z tego powodu).
    Zwrotnice i ich impedancja... delikatna sprawa. W przypadku użycia CB tor CB powinien być projektowany i wykonany dla 50ohm a pozostałe jako 75ohm, choć w dobrych antenach radiofonicznych samochodowych stosuje się kabel 150ohm (o pojemności rzędu 30pF/m i oczywiście żyle tak cienkiej że o sztukowaniu nie ma mowy)
    Zwrotnica 1: 87...108MHz / 0.1...2 (9)MHz (jeżeli mamy szczęście i odbiornik z częścią zakresu KF)
    Zwrotnica 2: 26.5...27.5MHz / 0.1...2 (9)MHz (opcjonalna gdy ma być CB)
    Zwrotnice są połączone torem 0.1...2 (9)MHz bardzo krótkim kablem koncentrycznym a mogą też być wykonane we wspólnej obudowie.

    Więcej o antenach samochodowych na niskie częstotliwości można znaleźć wpisując w wyszukiwarki np:
    160m mobile antenna
    1.8MHz mobile antenna
    top band mobile antenna
    (1.8MHz czyli 160m to pasmo łączności amatorskiej rzadko wykorzystywane z powodu dużych wymiarów anten (dipol półfalowy ma ok. 75m) i dużej ilości zakłóceń w miastach, ale niektórzy jednak próbują łączności nawet z bardzo skróconych anten w samochodach).
    Anteny na 0.6MHz wymagać będą przy tej samej długości znacznie większej indukcyjności cewki wydłużającej niż dla 1.8MHz...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kolego aleś napisał. Trzeba było od razu napisać że ma kupić wóz transmisyjny heh. Nie pomyślałeś że praktycznie każdy z nas znający się nie robił by tego w mobilku. Napisałem że ma kupić antenę ze wzmacniaczem i około 50% będzie lepiej i sądze że wystarczy, a ty napisałeś jak na wykładzie. Może zaczniesz produkcję takich odbiorników ze zwrotnicami do aut.
  • Poziom 20  
    Wykład jest bardzo dobry,dużo mi się rozjaśniło,radio ma wspólne wejście dla wszystkich częstotlowości,ale będę musiał zerknąć do wewnątrz jak to dalej rozwiązali.
    Próbowałem z radiem w domu nawet zasilając z akumulatora mam same zakłócenia w głośnikach - miasto :(