Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.

Freddy 27 Lis 2009 22:23 141128 133
  • #61 27 Lis 2009 22:23
    Matizz
    Poziom 18  

    Ja mówię o profesjonalnych ładowarkach modelarskich.

    Możesz podać przykład ładowarki ładującej LiPole tylko CC?
    Przejżałem kilka not aplikacyjnych gotowych scalaków i wszystkie mają CC->CV.

    LiPol nie powinno się ładować tylko stałym prądem, jak wspominałem wcześniej grozi to wybuchem, mieliśmy takie przypadki w modelarnii podczas ładowania ładowarkami na LM317 gdy ktoś przestawił napięcie na NiMH.

    Przy detekcji ilości cel firmowe regulatory przyjmują, że pakiet jest naładowany na 100% - 4.2V.

    Jesli napięcie z pakietu LiPol jest zbliżone do innej ilości akku np NiMH np.
    3s LiPol - 12.6V
    10s NiMH - 12.5V,
    to regulator najpierw pika 3 razy sygnalizując 3 cele LiPol, jeśli wtedy ruszymy gazem to zatwierdzamy wybór, jeśli nie ruszymy to pika 10 razy i wtedy możemy potwierdzić gazem, że mamy pakiet 10s NiMH.

    Niektóre regulatory mają specjalne karty do programowania, wybieramy tam wtedy rodzaj ogniw, który używamy, wtedy autodetekcja ilości cel jest łatwiejsza.

    Można jeszcze spotkać starsze regulatory, gdzie rodzaj akku wybiera się zworkami.

    Pozdrawiam
    Matizz

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #62 28 Lis 2009 09:58
    Freddy
    Poziom 43  

    Cytat:

    Ja mówię o profesjonalnych ładowarkach modelarskich.
    A ja mówię o producentach układów scalonych do ładowarek.
    Cytat:

    Możesz podać przykład ładowarki ładującej LiPole tylko CC?
    Przejżałem kilka not aplikacyjnych gotowych scalaków i wszystkie mają CC->CV.
    Ooo, to szybki jesteś, bo samych producentów jest kilkunastu, a każdy z nich ma kilkanaście różnych układów.
    W tej chwili nie pamiętam typu, ale to chyba było Texas. Obecnie prawie wszystkie układy są CC/CV.
    Cytat:
    LiPol nie powinno się ładować tylko stałym prądem, jak wspominałem wcześniej grozi to wybuchem, mieliśmy takie przypadki w modelarnii podczas ładowania ładowarkami na LM317 gdy ktoś przestawił napięcie na NiMH.
    Ja cały czas mówię o litowych ogólnie.
    Cytat:

    Przy detekcji ilości cel firmowe regulatory przyjmują, że pakiet jest naładowany na 100% - 4.2V.
    To błąd bo akumulatory mamy zwykle całkowicie rozładowane, lub częściowo.
    Cytat:
    Jeśli napięcie z pakietu LiPol jest zbliżone do innej ilości akku np NiMH np.
    3s LiPol - 12.6V
    10s NiMH - 12.5V,
    to regulator najpierw pika 3 razy sygnalizując 3 cele LiPol, jeśli wtedy ruszymy gazem to zatwierdzamy wybór, jeśli nie ruszymy to pika 10 razy i wtedy możemy potwierdzić gazem, że mamy pakiet 10s NiMH.

    Niektóre regulatory mają specjalne karty do programowania, wybieramy tam wtedy rodzaj ogniw, który używamy, wtedy autodetekcja ilości cel jest łatwiejsza.

    Można jeszcze spotkać starsze regulatory, gdzie rodzaj akku wybiera się zworkami.

    Pozdrawiam
    Matizz
    To żaden automat, tylko ręczny wybór.

  • #63 28 Lis 2009 10:10
    keszua
    Poziom 11  

    Freddy napisał:
    Matizz napisał:

    Pierwsze słyszę, by ładowarka przekraczała 4.5V/ogniwo.
    Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli przekroczymy 4.4V przy prądzie 1c pakiet zaczyna szybko puchnąć.

    Jeśli ładowarka jest tylko CC, to jakie musi dać napięcie, aby do samego końca prąd był stały ? Chyba trochę więcej niż końcowe napięcie ładowania, nieprawdaż ?


    Tak: NIEprawdaż, możesz taką ładowarkę przeznaczyć na odzysk bo z baterii robi bombę o opóźnionym zapłonie.

    Ogniwo Li-Ion ładuje się stałym prądem 1C do osiągnięcia 80% pojemności i do tego momentu napięcie ładowania wzrasta do 4,2V i trzeba przełączyć się w stałe napięcie 4,2V, czyli automatycznie prąd zacznie maleć... Gdy prąd ładowania spadnie poniżej 0,1C to można uznać że bateria została naładowana.

    Jeśli ładowarka będzie do samego końca (do 100% SOC) ładować stałym prądem i przekraczać granicę 4,2V to:
    - bardzo skraca żywotność ogniwa
    - wywołuje wytwarzanie się gazów wewnątrz ogniwa, czyli bateria puchnie, rozszczelnia się i istnieje bardzo duże ryzyko samozapłonu baterii.
    Dodam tylko tyle, że temperatura spalania zawartej chemii w baterii Li-Ion bez problemu topi aluminium. Ugaszenie takiej baterii nie jest łatwe, więc nie próbujcie tego w domu.

    Ja bym nie ryzykował ładowania baterii Li-Ion napięciem wyższym niż 4,2 chyba że producent zezwala na ładowanie napięciem max 4,3V to wtedy bym podniósł napięcie o 0,1V (czyli z 4,2 na 4,3).

    Przy budowaniu szybkiej ładowarki (prąd ładowania 1C) należy również pamiętać o kontroli temperatury.
    W sumie temperatura również jest istotna przy szybkim rozładowaniu. Zalecany prąd rozładowania to 2C prądu stałego (czyli w impulsie można pociągnąć sporo więcej, nie wolno robić zwarć).

  • #64 28 Lis 2009 10:21
    Freddy
    Poziom 43  

    Cytat:

    ...
    Ogniwo Li-Ion ładuje się stałym prądem 1C do osiągnięcia 80% pojemności i do tego momentu napięcie ładowania wzrasta do 4,2V i trzeba przełączyć się w stałe napięcie 4,2V, czyli automatycznie prąd zacznie maleć... Gdy prąd ładowania spadnie poniżej 0,1C to można uznać że bateria została naładowana.
    ...

    Koniec dyskusji na temat ładowania akumulatorów litowych. :!:
    Za chwiłę znajdzie się jeszcze kilka teorii.
    Jeśli ktoś dalej chce dyskutować na ten temat, proszę sobie założyć własny temat o tym tytule.:!:
    Poniżej wykres łądowania jednego ze znanych producentów ogniw litowych.
    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    --------------------------------
    Akumulatory te ładuje się tak jak zaleca producent danego typu ogniwa.
    Obecnie 98% układów ładowarek ogniw litowych to CC/CV z precyzyjnymi pomiarami prądów i napięć z dokładnością rzędu 0,5%.
    Sporo nowych układów scalonych ładowarek ma również możliwość wyboru końcowego napięcia ładowania. Tak robią wiodący producenci.

  • #65 28 Lis 2009 12:49
    Matizz
    Poziom 18  

    Freddy napisał:

    Ooo, to szybki jesteś, bo samych producentów jest kilkunastu, a każdy z nich ma kilkanaście różnych układów.
    W tej chwili nie pamiętam typu, ale to chyba było Texas. Obecnie prawie wszystkie układy są CC/CV.
    Nie jestem aż tak szybki, po prostu od dawna interesuję się tym tematem.
    Cytat:

    Przy detekcji ilości cel firmowe regulatory przyjmują, że pakiet jest naładowany na
    100% - 4.2V.
    Cytat:
    To błąd bo akumulatory mamy zwykle całkowicie rozładowane, lub częściowo.
    Przeczytaj to jeszcze raz - piszę o regulatorach a nie ładowarkach.
    Chcesz latać na rozładowanych akku -> Powodzenia!
    Cytat:

    To żaden automat, tylko ręczny wybór.
    Ale zawsze jakiś wybór, a nie jedna zaprogramowana wartość.
    Cytat:
    Zalecany prąd rozładowania to 2C prądu stałego (czyli w impulsie można pociągnąć sporo więcej, nie wolno robić zwarć).
    2C możemy przyjąć gdy chcemy rozładować akumulatory przed ładowaniem.
    Akku modelarskie mają dopuszczalny ciągły prąd rozładowywania 20-30 a ostatnio nawet 40C.

    Np. z tych ze zdjęcia można pociągnąć 150A, a 250A w impulsie.
    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.

    Pozdrawiam
    Matizz

  • #66 28 Lis 2009 13:43
    Freddy
    Poziom 43  

    Słuchaj, może załóż osobny temat dyskusję o akumulatorach, a nie tutaj, bo to nie za bardzo na temat. Powtarzam jeszcze raz.

    Cytat:
    Zalecany prąd rozładowania to 2C prądu stałego (czyli w impulsie można pociągnąć sporo więcej, nie wolno robić zwarć).

    keszua :arrow: Maksymalny (a nie zalecany) prąd wyładowania dopuszczony przez producenta to 2C. Dotyczy to tylko niektórych akumulatoróv litowych, niektóre mają 1C do 1,5C.

  • #67 30 Lis 2009 17:42
    Freddy
    Poziom 43  

    Matizz napisał:

    ...
    Np. z tych ze zdjęcia można pociągnąć 150A, a 250A w impulsie.
    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.

    Pozdrawiam
    Matizz

    Tak tylko żywotność takich akumulatorów jest "marna".
    Do zastosowań modelarskich może tak, ale do innych po co ?
    Ja do kontrolera zamiast podłączać akumulator i silnik 10V 100 A, wolę dać 48V 20A.
    Zalet sporo, mniej się grzeje silnik, mniej sie grzeje regulator. Dłuższa żywotność akumulatora.

  • #68 30 Lis 2009 21:15
    Matizz
    Poziom 18  

    Te akku mają już prawie 100 ładowań.

    Rozładowywane prądem około 60A i ładowane 5A wykazują spadek pojeności o około 200mAh, ale może to być dlatego, że regulator odcina je wtedy gdy napięcie pod obciążeniem spadnie poniżej zakładanego, przy niższym obciążeniu można jeszcze torchę polatać.

    Oczywiście, że można dać silnik na wyższe napięcie, ale tu musze się dopasować do tego co oferuje producent. Będzie mniejszy spadek na kablach, mniejszy kłopot z doborem tranzystorów, a akku będą miały dłuższe życie (no chyba, że będzie się je ładować CC)

    A jeśli już kontunuujemy temat akumulatorów to na zdjęciu widac efekt ładowania akumulatora Lipol powyżej 4.2V/celę przy prądzie 1C - 1600mA przez 30s.
    Przytyło mu się o 1cm. Dalej wolałem nie ryzykować.
    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.

    Pozdrawiam
    Matizz

  • #69 30 Lis 2009 21:21
    Freddy
    Poziom 43  

    Znam takie obrazki, wpisz w Yahoo lipol explosion, to zobaczysz kilka ciekawych filmików.
    Nie wiem, czy dalej zostawić tutaj temat akumulatorów, czy stworzyc nowy temat. Niech userzy sie wypowiedzą.
    Dla rozrywki i przestrogi zobaczcie co sie dzieje z akumulatorem LiPo jak się go przeładuje :D

  • #70 30 Lis 2009 21:50
    OldSkull
    Poziom 27  

    Znowu ja :)

    Pytanie: Trojkąt czy gwiazda?

    Chodzi mi o regulatory i silniki (jedno bez drugiego w BLDC istnieć nie może) - czy są w ogóle regulatory i silniki z uzwojeniami połączonymi w gwiazdę? Regulator wydaje mi się w takim przypadku bardzo prosty, wystarczą 3 tranzystory typu N (środek podłączony do zasilania), nie sa potrzebne żadne dodatkowe przetwornice dla tranzystorów typu P, a moment przełączenia wydaje mi się, że można cały czas liczyć tak samo, tylko potrzeba średnią napięcia z 2 pozostałych uzwojeń (np. z dzielnika rezystorowego) i sprawdzać punkt przejścia przez 0.

    @Matizz: a ja znam efekt ładowania CV (a prąd ile zasilacz da) na Li Ion, widziałem na własne oczy wszystkie możliwości: nic (bezpiecznik zadziałał?), eksplozja, zapalenie (z mnóstwem dymu i pyłu) i rozżarzenie sie do jasno żółtego koloru, i to wszystko za jednym zamachem. Zarówno CC jak i CV są ważne (i jeszcze temperatura). Trzeba się trzymać tego, co podaja producenci - a typową charakterystyką ładowania (w dokumentacjach Panasonica jest prawie identyczny wykres) podał kolega Freddy.

  • #71 30 Lis 2009 22:29
    karma-zyn
    Poziom 10  

    Pytanie nowicjusza - czy sterownika z pierwszego postu można użyć do sterowania obrotami silnika z dysku twardego?

  • #72 30 Lis 2009 23:56
    hawranek10
    Poziom 17  

    Witam. Strona dla kolegi Karma-zyn http://www.powercroco.de/index.html przykro mi że w obcym języku może google pokażą tłumaczenie. I druga strona do analizy p ktorej tu wspominamy http://www.jetcontrol.de/Bastelstube/1n1p.html Pewnie że silnik od twardego dysku sie nadaje po małej przeróbce.
    Wracając do tematu przewodniego kolega Freddy zaproponował:
    "Ja do kontrolera zamiast podłączać akumulator i silnik 10V 100 A, wolę dać 48V 20A.
    Zalet sporo, mniej się grzeje silnik, mniej sie grzeje regulator. Dłuższa żywotność akumulatora."
    -może kolega rozwiąże temat jaki to silnik i ile akumulatorów do tego trzeba użyć. Widać że to nie konstrukcja modelarska do napędu modelu. Początkowo zastanawiałem się nad wykorzystaniem pokazanego silnika w linku zamieszczonym powyżej tez do konstrukcji nie modelarskiej. Miał on służyć do napędu wrzeciona w maszynie CNC poprzez przekładnie z zastosowaniem regulatora i zasilacza sieciowego z odpowiednim napięciem i prądem. Później zastanawiałem czy jak ten regulator zadziała czy silnika nie wykorzystać zgodnie z jego przeznaczeniem do napędu tunelowego w modelu odrzutowego. Dobrze że wraz z tym tematem porusza się temat zasilania. Przecież są to tematy bliskie siebie. Może jeszcze ten link coś wyjaśni http://home.foni.net/~c-schlabitz/

  • #73 01 Gru 2009 09:08
    Freddy
    Poziom 43  

    hawranek10 napisał:

    ...
    "Ja do kontrolera zamiast podłączać akumulator i silnik 10V 100 A, wolę dać 48V 20A.
    Zalet sporo, mniej się grzeje silnik, mniej sie grzeje regulator. Dłuższa żywotność akumulatora."
    -może kolega rozwiąże temat jaki to silnik i ile akumulatorów do tego trzeba użyć. Widać że to nie konstrukcja modelarska do napędu modelu.
    ...

    Dlaczego nie do modelu ?
    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    Regulator do tego, również firmy Hacker.
    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.

    Chociaż nie tylko modelarskie zastosowania. Kolega ma elektryczny (fabryczny) trójkołowiec, a w nim właśnie jest silnik trójfazowy 48V.

  • #74 01 Gru 2009 10:47
    hawranek10
    Poziom 17  

    Witam. Do modelu auta i pływającego to tak - raczej do latającego sprawa dyskusyjna. Tu mam pytanie; jaki regulator do tego trójkołowca jaki został zastosowany?? ten który kolega pokazał na poczatku tematu??. Z danych technicznych silnika wynika że ma 2825*W i zasilany jest napieciem 42V. A to już dość pokaźne napięcie.

  • #75 01 Gru 2009 10:51
    Freddy
    Poziom 43  

    hawranek10 napisał:
    Witam. Do modelu auta i pływającego to tak - raczej do latającego sprawa dyskusyjna.

    I tu się mylisz kolego, ten silnik zalecany jest przez Hackera do modeli latających o wadze 7 - 10 kg.
    Cytat:
    Tu mam pytanie; jaki regulator do tego trójkołowca jaki został zastosowany?? ten który kolega pokazał na poczatku tematu??.

    Czytaj dokładnie posty, potem dopiero zadawaj pytania. Napisałem, że jest to fabryczny trójkołowiec.
    Cytat:

    Z danych technicznych silnika wynika że ma 2825*W i zasilany jest napieciem 42V. A to już dość pokaźne napięcie.

    Hacker produkuje również silniki i regulatory na napięcie 50V, zasilanie 12 ogniw Lipo,
    np. MasterSpin 99 0pto 50V 90A, 48 FET, waga 110g.

  • #76 01 Gru 2009 20:05
    karma-zyn
    Poziom 10  

    hawranek10 napisał:
    przykro mi że w obcym języku może google pokażą tłumaczenie

    Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź - linki niemiecko-języczne będą dodatkowym wyzwaniem ;)

  • #77 02 Gru 2009 17:35
    Freddy
    Poziom 43  

    Poniżej zamieszczam wersje źródłowe plików kontrolera wykonanego według dokumentacji Atmel'a AVR444:
    Sensorless control of 3-phase brushless DC motors
    wykonanego na kontrolerze ATMega 48/88/168.
    Autor bardzo dokładnie udokumentował swoje dzieło.

    Cytat:

    Funkcje
    static unsigned int CalculateCurrent ()
    Calculates current consumption.

    static unsigned long CalculateSpeed ()
    Calculates the current speed in electrical RPM.

    static unsigned long CalculateSpeedSetpoint ()
    Calculates the speed set-point in electrical RPM.

    __interrupt void Commutate ()
    Commutates and prepares for new zero-cross detection.

    static unsigned char CurrentControl (void)
    Current control loop.

    __interrupt void CurrentMeasurementComplete ()
    __interrupt void EnableZCDetection ()
    Enables zero-cross detection.

    static void InitADC (void)
    Initializes the AD-converter.

    static void InitAnalogComparator (void)
    Initializes the analog comparator.

    static void InitPorts (void)
    Initializes I/O ports.

    static void InitTimers (void)
    Initializes timers (for commutation timing and PWM).

    void main (void)
    Program entry point.

    static void MakeTables (void)
    Initializes arrays for motor driving and AD channel selection.

    __interrupt void MotorPWMBottom ()
    Timer/counter0 bottom overflow. Used for zero-cross detection.

    __interrupt void OverCurrentISR ()
    Overcurrent interrupt.

    static void PWMControl (void)
    static void ResetHandler (void)
    Examines the reset source and acts accordingly.

    static signed int SpeedControl (void)
    Speed control loop.

    static void StartMotor (void)
    Executes the motor startup sequence.

    void StartupDelay (unsigned int delay)
    Generates a delay used during startup.

    __interrupt void WatchdogISR ()
    Watchdog interrupt.

    static void WatchdogTimerEnable (void)
    Initializes the watchdog timer.



    Cytat:

    Zmienne
    unsigned char ADMUXTable [6]
    Array of ADC channel selections for each commutation step.

    volatile unsigned char currentUpdated = FALSE
    Flag that specifies whether a new current measurement is available.

    unsigned char driveTable [6]
    Array of power stage enable signals for each commutation step.

    __regvar __no_init volatile
    unsigned int filteredTimeSinceCommutation
    Filtered commutation timer variable and speed indicator. This value equals half the time of one commutation step. It is filtered through an IIR filter, so the value stored is not the most recent measuremnt. The variable is stored in registers R14-R15 for quicker access.

    __regvar __no_init volatile
    unsigned char nextCommutationStep
    The commutation step that starts at next commutation.

    __regvar __no_init volatile
    unsigned char nextDrivePattern
    The power stage enable signals that will be output to the motor drivers at next commutation.

    volatile unsigned char referenceVoltageADC
    ADC reading of the known external reference voltage.

    volatile unsigned char shuntVoltageADC = 0
    ADC reading of shunt voltage.

    volatile unsigned char speedReferenceADC
    ADC reading of external analog speed reference.

    volatile unsigned char speedUpdated = FALSE
    Flag that specifies whether a new external speed reference and a motor speed measurement is available.

    unsigned int startupDelays [STARTUP_NUM_COMMUTATIONS]
    Array holding the intercommutation delays used during startup.

    __regvar __no_init volatile
    unsigned char zcPolarity
    Polarity of the expected zero crossing

  • #78 04 Gru 2009 10:37
    Freddy
    Poziom 43  

    Trochę przykładów jak to robią inni:

    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    Jeden z układów Motoroli (Freescale) do sterowania silników trójfazowych MC33927 - Three-Phase Field Effect Transistor Pre-Driver. Zastanawiałem się nad wykorzystaniem tego układu, ale doszedłem do wniosku, że konstrukcja będzie dość skomplikowana.

    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    Microchip - układ oparty na procesorze serii dsPIC33 .Link

    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC. Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    Układy scalone NXP, małe prądy, raczej tylko wentylatory, chociaż jakby dodać stopnie mocy.


    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    Austriamicrosystems.

    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    Texas Instruments - UCC3626 Brushless DC Motor Controller .

    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    Fairchaild Semioconductor - tylko stopnie mocy.

  • #79 04 Gru 2009 14:58
    Szklok
    Poziom 10  

    Witam, zainteresowałem się ciekawym rozwiązaniem w tym poście w czasie moich już zbyt długich poszukiwań odpowiedniego układu zasilania silnika BLDC, który to jest tematem mojej pracy dyplomowej. Z pośród przeglądanych przeze mnie układów, pomimo mojej znikomej wiedzy w dziedzinie energoelektroniki muszę przyznać że pomysł wykorzystania BEMF byłby alternatywą dla drogich układów, które nie koniecznie wykorzystują hallotrony. I to właśnie jest głównym powodem, dla którego chciałbym posłużyć się Tym układem w mojej pracy. Dotyczy ona jednak użycia Go do zasilenia silnika większej mocy i niezbędna będzie ingerencja w sam układ i oprogramowanie.

    To tyle tytułem wstępu. Mam ogromną prośbę do osób zainteresowanych tematem o wsparcie. Temat mojej pracy jest pretekstem do poszerzenia mojej wiedzy w dziedzinie programowania mikrokontrolerów, a to są moje pierwsze kroki. W mojej intencji nie jest skopiowanie tego układu i oprogramowania autorstwa pana Konze jednak chciałbym oprzeć się na gotowym układzie co mogłoby przyspieszyć nieco mój cel.

    Promotor zastanawia się (sam chciałbym zadać to pytanie) jakie byłoby zabezpieczenie przed dużymi prądami dla tego układu (mówię już o wersji dla dużych mocy). Jednak nie wiem czy chodzi tu o zabezpieczenie samego układu czy tranzystorów płytki mocy.
    Zastanawiałem się również jaka jest zasada wykorzystania BEMF. Jeśli chodzi tu o napięcie na cewkach, to czy układ będzie w stanie sprawnie funkcjonować dla wyższych napięć silnika (rozumiem, że jeśli mowa o napięciach na cewkach to mówimy o napięciu silnika)? Czy szanowny autor postu mógłby się odnieść do moich pytań?

    Z góry dziękuję Dawid, student IV roku na Politechnice Śląskiej w Gliwicach.

  • #80 04 Gru 2009 15:21
    Freddy
    Poziom 43  

    Wykorzystanie BEMF zostało podyktowane, maksymalnym uproszczenie układu i rezygnacja z Hallotronów. W kwestii wykorzystania układów do większej mocy, w Twoim wypadku większych napięć, to przyglądnij się dokładniej układowi opartemu na dokumentacji Atmel'a, bądź układowi Monster (Link), jako, że można tu myśleć o większych napięciach zasilania silnika. Podobnym rozwiązaniem jest rozwiązanie sterownika, przy wykorzystaniu układu scalonego Texas Instruments UCC3626. Przy wyższych napięciach EMF trzeba po prostu pomyśleć o innych dzielnikach, lub wręcz transoptorach. Zabezpieczenie nadprądowe, to zauważ na niektórych schematach rezystor (zwykle zwora z grubego drutu) oznaczany "shunt".

    Dodam jeszcze jedno rozwiązanie oparte na układzie scalonym Microchip MC3PHAC (Monolithic Intelligent Motor Controller), nabardziej chyba odpowiednie dla Twoich zastosowań, do tego gotowy moduł IGBT na przykład IRAMY20UP60B.
    Sterownik - regulator silnika bezszczotkowego BLDC.
    Dawid, jeśli będziesz miał jeszcze jakieś pytania, śmiało. Postaram sie odpowiedzieć.

  • #81 10 Gru 2009 13:55
    Freddy
    Poziom 43  

    Dla chętnych w eksperymentowaniu, mogę odstąpić sterowniki MC3PHAC i MC33927. Sterowniki zostały mi po projektach i nie będę ich wykorzystywał. Kontakt w tej sprawie na PW oczywiście.

  • #82 16 Gru 2009 11:13
    Fryderyk-PL
    Poziom 10  

    Kolego Freddy, jaki jest orientacyjny koszt wykonania takiego sterownika ?

  • #83 16 Gru 2009 11:23
    Freddy
    Poziom 43  

    Koszt procesora to kilka złotych, wszystko zależy od ilości i ceny zastosowanych tranzystorów. Pozostałe elementy to również kilka złotych. Koszt powinien zamknąć się w granicach 50 zł, przy kilku tranzystorach.

  • #84 17 Gru 2009 14:19
    Szklok
    Poziom 10  

    Witam ponownie.

    Jestem teraz na etapie zakupu elementów dla płytki mocy mojego projektu. Robię go równolegle z kolegą michalam, który wcześniej przedstawił nam swój pomysł.. Mój projekt jednak dodatkowo przewiduje sterowanie silnikiem na podstawie BEMF, jak również na hallotronach. Kolega wykorzystujący tą pierwszą metodę chce użyć ATmegę8, ja stoję właśnie przed wyborem - czy zakupić zestaw uruchomieniowy dla ATmega8 (czy spełni moje wymagania co do obydwu sposobów sterowania) czy zestawu na ATmegę32.

    Czy do pracy nad moim układem wystarczy mi programator ISP (ZL2PRG), czy lepiej jest posłużyć się narzędziem ZL16PRG. Jakie są Wasz opinie?
    Pozdrawiam.

  • #85 17 Gru 2009 14:32
    Freddy
    Poziom 43  

    Programator ISP w zupełności Ci wystarczy.
    Pytanie, czy chcesz pracować tylko nad regulatorem, czy również inne projekty.
    Jeśli tylko w/w regulator ATMega8 w zupełności wystarczy i nie trzeba robić żadnych poprawek w sofcie. Z drugiej jednak strony ATMega32 jest bardziej rozwojowy i jego bym polecał.

  • #86 17 Gru 2009 14:53
    Fryderyk-PL
    Poziom 10  

    Ja mam zestaw na ATMega32, jest bardziej uniwersalny. Do tego regulatora zawsze można zrobić ekstra płytkę drukowaną.

  • #88 20 Gru 2009 21:06
    marosik
    Poziom 15  

    od jakiegos czasu poszukuje schematu sterownika silnika bezszczotkowego. mam pytanie co do sterowania takiego 'sterownika'.
    chcialbym wykorzystac jakis silnik bezszczotkowy (uzywane np w modelarstwie) do napedzenia plyty cd w odtwarzaczu-naped posredni.

    uklad sterujacy obrotami silnika to: la9242
    daje on napiecie sterujace oraz napiecie odniesienia ktorymi steruje uklad la6541. la6541 obsluguje silnik szczotkowy a ja chcialbym zaadoptowac tam silnik bezszczotkowy (np z dysku twardego napędu dvd lub jakis uzywany w modelarstwie)
    silnik szczotkowy - naped bezposredni czyli plyta siedzi na osi silnika. z czasem przy nieadekwatnym docisku (duza masa docisku) powoduje szybkie zuzywanie sie lozysk slizgowych i co za tym idzie duze bicie boczne plyty->problemy z odczytem plyt.
    zalozenie silnika bezszczotkowego napedzajacego plyte cd za pomoca paska eliminuje problem bić bocznych na silniku oraz niedoboru mocy podczas rozpedzania ciezkiego docisku plyty.

    jesli istnieje watek o takiej tematyce -sterowanie napieciowe silnika 3fazowego to prosze o link lub link do schematu jakiegos prostego ukladu. w odtwarzaczach philips'a cdm2 stosowany byl lm324 oraz czujniki pola magn.

  • #90 20 Gru 2009 21:42
    marosik
    Poziom 15  

    juz wyjasniam...
    w odtwarzaczu mam silnik szczotkowy sterowany ukladem la6541
    chcialbym go zamienic silnikiem bezszczotkowym np z napedu cd/dvd a najlepiej silnikiem stosowanym w modelarstwie (np jak ponizej),
    potrzebuje wiec sterownika - regulatora silnika bezszczotkowego ktory bedzie sterowany napieciem stalym-jak sterowanie ukladu la6541.

    latwo mozna sie domyslic ze obroty zaleza od napiecia sterujacego i napiecia odniesienia. jesli napiecie sterujace jest wyzsze niz odniesienia to mamy obtory prawe. jesli odwrotnie to lewe. wysokosc napiecia sterujacego wzgledem odniesienia daje nam predkosc obrotowa czyli sterowanie napieciowe.
    napiecie odniesienia wynosi 2.5V czyli napiecie 5V to maksymalne obroty w prawo. napiecie sterujace 0V to maksymalne obroty w lewo. (przynajmniej tak to zrozumialem sledzac note ukladu la6541)