Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Miernik obrotów wentylatora - obrotomierz

21 Lis 2009 15:14 8598 12
  • Poziom 11  
    Witam!
    Na wstępie dodam, że jestem baaardzo początkującym elektronikiem. Z mikroprocesorami nie miałem jak dotąd nic wspólnego, dodatkowo nie znam żadnego języka przydatnego elektronikowi (C, BASCOM, etc.). Dlatego też proszę o wyrozumiałość i nie zasypywanie mnie trudnymi terminami ;)
    Przejdźmy do rzeczy. W końcu nastała potrzeba "skombinowania" odpowiedniego obrotomierza.

Z tego co się dowiedziałem to potrzeba mi:
    - wyświetlacz LCD zgodny z HD44780
    - ATMEGA8
    - i cała reszta

Od około tygodnia męczę się z odnalezieniem schematów oraz odpowiedniego kodu. W końcu znalazłem coś takiego:

Do tego należy oczywiście dodać układ zasilania procka i 2 potencjometry (kontrast + podświetlenie) - to wiem.

Impulsy PWM z wentylatorów (wentylatorki komputerowe na 3pin) zamierzałbym podłączyć do nóżki 11. PD5 (T1).

Tutaj mam kod (w miarę na szczęście zrozumiały) - nie mój, żeby nie było:
    Code:
    http://www.portalnaukowy.republika.pl/pliki_dp/obrotomierz.bas

Zapewne trzeba zmienić $regfile "attiny2313.dat" na $regfile "atmega8-xxxx" (chyba)

Informacje, które chcę pozyskać:
    - czy ma jakieś znaczenie to, czy Data Bus Line z LCD podłączę do PB lub PC oraz sterowanie do PD lub PB? Spotkałem się z wieloma schematami i praktycznie na każdym było coś innego....
    - czy układ będzie działał? (jakie błędy zawiera, etc.)
    - dobre rady ;)
  • Poziom 14  
    1) Musisz tylko zmienić odpowiednie porty w programie i możesz podłączać gdzie chcesz. Uważaj bo PD5 to jest wejście dla timera 1 i przy obrotomierzu nie możesz go wykorzystywać.
    2) Zależy od ustawień BASCOMA. Brakuje kilku linijek w programie. Podłączenie wyświetlacza. Dobre, ale nie najlepsze.