Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

hamowanie silnikiem a sprzegło

ANKAWE 21 Lis 2009 15:38 5711 7
  • #1 21 Lis 2009 15:38
    ANKAWE
    Poziom 10  

    czy przy częstych hamowaniach silnikiem szybszemu zuzyciu nie ulegnie sprzeglo?

    0 7
  • #2 21 Lis 2009 16:13
    any56
    Poziom 39  

    Nie. Pod warunkiem, ze będzie odpuszczone...

    0
  • #3 21 Lis 2009 18:39
    standartenfuhrer
    Poziom 13  

    A niby dlaczego miało by się zużywać. Sprzęgło zużywa się tylko wtedy gdy przenosi moment obrotowy i prędkość tarczy sprzęgłowej jest różna od prędkości koła zamachowego ("ruszanie", zmiana biegów)

    0
  • #4 21 Lis 2009 19:05
    ANKAWE
    Poziom 10  

    no własnie zmienia się biegi z wyzszych na niższe i to częściej niż przy zwykłym hamowaniu, całą robotę hamowania "odwala" sprzęgło i skrzynia przekładniowa

    0
  • #5 21 Lis 2009 19:54
    tzok
    Moderator Samochody

    Sprzęgło zużywa się jak przy zwykłej zmianie biegów, zużycie skrzyni (zębów przekładni) następuje natomiast po stronie normalnie nie używanej, więc nie jest jakimś wielkim problemem, poza tym również nie odbiega od normalnej eksploatacji. Natomiast płyną z tego korzyści w postaci oszczędności paliwa i hamulców. Redukcję należy przeprowadzać z rozsądkiem, żeby nie "przekręcić" silnika, ale jednocześnie zapewnić odpowiednio mocne hamowanie, by nie zachodziła potrzeba używania hamulca (dopiero w końcowej fazie) - np. w swoim aucie redukuję do III biegu poniżej 90km/h i do II biegu poniżej 60km/h. Żeby złagodzić szarpnięcie (sprzęgło puszczamy nagle, jak przy zmianie biegów, nie jak przy ruszaniu, nie hamujemy na "półsprzęgle") w momencie puszczania sprzęgła można lekko uchylić przepustnicę (dodać "gazu").

    Oczywiście metoda nadaje się wyłącznie do planowanego hamowania (zredukowanie prędkości na ograniczeniu, dojazd do skrzyżowania lub planowane zatrzymanie np. na "czerwonym świetle").

    1
  • #6 21 Lis 2009 20:22
    Stary1952
    Poziom 33  

    ANKAWE napisał:
    no własnie zmienia się biegi z wyzszych na niższe i to częściej niż przy zwykłym hamowaniu, całą robotę hamowania "odwala" sprzęgło i skrzynia przekładniowa

    Witam .
    Zdecydowanie większe zużycie sprzęgła jest podczas ruszania , nie mówię o ostrym ruszaniu ( b. szybkie zużycie okładzin ) , czas poślizgu sprzęgła jest wtedy znacznie dłuższy .
    Kontrolowane hamowanie silnikiem jest jak najbardziej zasadne i zalecane . :idea:
    Wyobraź sobie np. jazdę w terenie górzystym , zwłaszcza na długich zjazdach o dużym pochyleniu . :?:
    Pozdrawiam .

    0
  • #7 22 Lis 2009 13:31
    lowlander
    Poziom 16  

    ANKAWE napisał:
    czy przy częstych hamowaniach silnikiem szybszemu zuzyciu nie ulegnie sprzeglo?


    Jak nie przekręcisz silnika to nic więcej stać się nie może no najwyżej możesz poduszki zerwać ale to już trzeba naprawdę redukować przy dużych obrotach.

    Pozdrawiam

    0
  • #8 13 Lut 2010 21:05
    qaz43
    Poziom 11  

    Dla mnie hamowanie silnikiem nieznacznie wpływa na zużycie sprzęgła. Używamy go podczas hamowania, więc jakiś wpływ jest.

    0