Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymiana silnika w Pralce Privileg 6080?

akm97 21 Nov 2009 18:28 4964 7
  • #1
    akm97
    Level 12  
    Witam wszystkich ponownie. Jakiś czas temu pytałem na forum o łożyska i simering w pralce Privileg 6080, ale niestety nikt nie wiedział, więc po wypraniu "wszystkiego, co się da" rozebrałem pralkę, aby zakupić brakujące części po ich wyciągnięciu i sprawdzeniu numerów. Po ściągnięciu tylnej obudowy i paska okazało, się, że bęben chodzi idealnie cicho!! Zdziwiło mnie to bi jakiś czas temu wymieniałem z ojcem łożyska i simering w podobnej pralce rodziców (głośna praca) i objawy wskazywały na uszkodzenie tych samych części. W mojej pralce winnym głośnej pracy okazał się silnik, w którym wałek po pokręceniu rzęzi. Ponadto od jakiegoś czasu obroty pralki podczas wirowania wahały się, np zamiast 800 obrotów wahania 750-800 obrotów, ale specjalnie to nie przeszkadzało, do momentu aż zaczęła rzęzić, czy raczej huczeć.
    1. Mam pytanie, czy wymiana silnika jest ekonomicznie uzasadniona, bo wymiana tych miedzianych tulejek jest chyba niemożliwa?
    2. Znajomy handlarz powiedział, że ma silnik dla mnie który będzie pasował, za symboliczne 50 zł (pralka bardzo podobna z wyglądu do mojej, ale inny model privileg 2100 (o ile dobrze pamiętam). Czy w przypdku pasującej kostki można silnik wymieniać, czy na coś trzeba zwrócić uwagę, np. inne obroty wirowania.
    Sam silnik jest suchy ma tylko ślady starych zacieków. Kilka lat temu ciekła pompka od wody, więc może wtedy jakoś zaciakało i silnik "dostał", chociaż raczej nie bo pompka jest z boku.
    Pozdrawiam i czekam na porady.



    Wymiana silnika w Pralce Privileg 6080?

    Wyciągnąłem silnik z pralki. Jest firmy AEG (mogę podać oznaczenie, ale to chyba niepotrzebne). Co dziwne na wałku nie ma absolutnie żadnego luzu, ani osiowego, ani przód-tył (wałka). Jedyne, co to podczas kręcenia wałek stawia lekki opór, tzn kręci się lekko, ale od razu się zatrzymuje. Ponadto podczas kręcenia wałkiem słychać takie rzęzienie, po drugie trzymając silnik w ręku czuć wtedy takie wibracje (jakby tarcie plastykiem o metal). Czy w takiej sytuacji - brak luzu - jest sensowne rozebranie silnika i nasmarowanie tulejek, czy tylko ich wymiana?
  • Helpful post
    #2
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    O jakich tulejkach mówisz?

    Jeśli silnik jest głośny to wymienia się łożyska.
  • #3
    akm97
    Level 12  
    Tak teraz dobrałem się do silnika i widzę, że ma łożyska, a nie tulejki (6202 z przodu i 6201 z tyłu). Teraz pytanie jak się do nich dobrać, z przodu jest koło pasowe? (nie wiem jak to nazwać), na której kręci się pasek, z tyłu jest taki pierścień z jakiegoś tworzywa. Czu to się wykręca czy zsuwa? Czy w ogóle można się dobrać do łożysk w domowych warunkach. Jeśli nie to jaki jest "normalny" koszt wymiany łożysk?
    P.S. Dołączam foto wirnika.
    Wymiana silnika w Pralce Privileg 6080?
  • Helpful post
    #4
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    W warunkach domowych to żadnego z nich nie wymienisz, trzeba mieć ściągacz i prasę hydrauliczną do kółka pasowego.
    Po prawej stronie jest magnes, bardzo delikatny i łatwo go uszkodzić.
    Najlepiej zanieś to do kogoś kto na codzień zajmuje się silnikami. Załóż dobre łożyska.
  • #5
    akm97
    Level 12  
    Witam ponownie. Znalazłem "silnikowca" który mi założy nowe łożyska za 30 zł (wirnik wyciągnięty z silnika) mam tylko dokupić łożyska. I tutaj pytanie czy wybrać łożyska Koyo 2z ( z blaszką) po ok. 12 zł sztuka czy SKF 2RS - z uszczelnieniem z tworzywa (do alternatora) za ok 20 zł sztuka. Co radzicie?
    P.S. Silnikowiec mówił że koyo zupełnie wystarczy bo biorąc pod uwagę wiek pralki to wg niego pralka wytrzyma góra z dwa lata (nie docenia niemieckich konstrukcji z końca lat 90-tych hehe).
  • Helpful post
    #6
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    akm97
    Level 12  
    Witam. Pralka ma już nowe łożyska i wyraźnie się wyciszyła. Nie jest idealnie, bo chyba słychać też bęben, ale na razie to nie przeszkadza. Mam jeszcze pytanie, bo niestety jeden z objawów nieprawidłowej pracy silnika nie znikł. Chodzi o falowanie obrotów pralki przy wirowaniu. Pralka ma 2 prędkości obrotów 650/800. Przy 650 jest ok, natomiast przy 800 pralka nie utrzymuje (tak jak kiedyś) stałych obrotów, tylko obroty falują, tak gdzieś 750-800. Innych objawów nie ma, tzn. cały cykl prania jak i wirowanie wykonuje prawidłowo, tylko to falowanie jest denerwujące (głownie przez to, że cały czas mi przypomina, że coś jest nie tak)
    Może ktoś wie, co to może być.
    P.S. Szczotki, wirnik, a teraz i łożyska są w idealnym stanie (wzrokowo).
    Pozdr.
  • #8
    akm97
    Level 12  
    Pralka poszła na złom.