Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ABS Citroen Xantia X1 94r - czujniki chyba OK, kontrolka ON

23 Lis 2009 20:06 6267 11
  • Poziom 21  
    Wg. tej strony po odpięciu wtyczki z komputera ABS czujniki maja dobre oporności.

    Dwa czujniki byly uszkodzone, wymieniłem już je i dalej nie działa. Z tym,że tylny czujnik udało mi się kupić,lecz przedniego już nie, po prostu do X1 nie da sie dostać czujnika nowego, jedynie używane,które też nie zawsze działają. Wsadziłem tam czujnik z X2, oporność ma taką samą,lecz był krótszy, po przerobieniu jest zamontowany tak jak byl ten stary, choć,może się różni jego odległość o jakieś 0,5mm.
    Poza tym skoro oporności są dobre,to komputer powinien już wygasić kontrolkę, nawet pomimo złej odległości, jeśli takowa istnieje, chyba,że się mylę.

    Czy podłączenie Xantii pod komputer rozwiąże problem i powie,co jest uszkodzone?
  • Poziom 12  
    czujniki są wrażliwe na takie rzeczy- odległość.Potrafią nie dziłać przy brudnym wieńcu a co dopiero odległości.pod kompa możesz podpiąć i wykasowac błąd jak złapie go ponownie to sprawdzisz czy z tego czujnika.
  • Poziom 21  
    Ale na jakiej zasadzie komputer rozpoznajae blad? Mierzy tylko jego rezystnacje,czy cos wiecej?
  • Poziom 32  
    W zależności od prędkości zmienia się wewnętrzna oporność , czujnik generuje sygnał o fali kwadratowej , przesyłany do centralki.
  • Poziom 21  
    Czyli bez komputera najprostszym sprawdzeniem dzialania bylo by podlaczenie oscyloskopu do czujnika i krecenie kolem na lewarku?
  • Poziom 32  
    Nie do końca , najlepszy jest test w czasie jazdy to jest najbardziej miarodajny pomiar który może wskazać na zakłócenie, po stronie sygnału z poszczególnych kół . Oscyloskop oczywiście jak najbardziej też, ale wolę ten pierwszy
  • Poziom 21  
    Dzisiaj sprawdziłem to oscyloskopem.
    Na oryginalnych czujnikach napięcie na sondzie wynosi 0.3V,czyli tak jak być powinno - dane z AutoDaty.

    Na czujniku nieoryginalnym,ale pasującym do Xantii, wg katalogu - 0.5V, na czujniku z Xantii 2 podłączonym do przodu, ok. 0.6V. Tutaj nie wiem,czy odleglosc jest OK,ale przebiegi są bardzo zbliżone na wszystkich kolach, rozni sie tylko amplituda.
  • Poziom 21  
    Czy ECU w tym aucie wymaga zreetowania bledu,czy po naprawie kontrolka sama powinna zgasnac?
  • Poziom 2  
    Nic nie trzeba resetować.
    komputer ABS po włączeniu zapłonu testuje oporność czujników i resztę oporności możliwych do sprawdzenia w układzie ABS.
    Jeśli wszystkie oporności są w normie to kontrolka ABS delikatnie zamiga i zgaśnie czywiście po włączeniu zapłonu.Dalej kiedy zaczynają obracać się koła komputer wykonuje (przez cały czas jazdy) kolejny test, który ma sprawdzać czy z poszczególnych czujników generowane są impulsy. I dajej jeśli brak impulsów na jednym z czujników a inne generują to powinien zadziałać ABS bo znaczy, że koło się zatrzymało. I tak wszystko pięknie działa jeśli układ ABS jest sprawny.
    Zupełny brak generowania impulsów na danym czujniku komputer wykrywa kiedy ruszamy z miejsca bo wtedy wszystkie koła powinny się obracać. Jeśli tak się nie stanie wtedy kontrolka ABS zapala się a ABS zostaje wyłączony.
    Jeśli na wtyczce komputera wszystkie czujniki mają ok 1080 ohm a po włączeniu zapłonu kontrolka ABS nie zamiga i nie zgaśnie to jest popsuty komputer ABS.
    I podpinanie pod komputer nic nie da bo podpinasz się do uszkodzonej centralki

    Dodano po 5 [godziny] 21 [minuty]:

    Oczywiście to co napisałem ma sens jeśli kontrolka ABS świeci ciągle po włączeniu zapłonu i nie widać "mrugnięcia".
    Wtedy znaczy, że komputer ABS nie wykonał testów bo albo nie ma zasilania lub jest uszkodzony i wtedy tylko będzie świecić kontrolka.
    Ale co ważne jeśli komputer wykona testy i poda napięcie na przekaźnik odpowiedzialny za załączanie głównego obwodu ABS a ten będzie uszkodzony to oczywiście dalej świeci kontrolka a ABS nie działa.
    Niestety ten model ABS w Xantii miał marne komputery bo często sama wymiana uszkodzonych czujników nie wystarcza a kiedy podpięcie pod komputer nic nie wykazuje tzn. nie można nic odczytać to praktycznie zawsze jest to wina uszkodzonego w tym modelu sterownika/komputera ABS
  • Poziom 21  
    W koncu sie jakas osoba kompetentna znalazla;)
    U mnie w ogole nie ma migniecia na postoju,czyli wg. tego co mowisz, komputer ABS do wymiany, a może zasilania nie dostaje? Przerabiales to? Moze gdziesj akies kable za zagiete i pekniete.
    Moze wiesz na jakich pnach powinien miec zasilanie?
  • Poziom 2  
    Tak walczyłem z tym i doszedłem ładu.
    W autodacie jest schemat elektryczny całego układu ABS do Xantii I. oraz szczegółowy opis diagnozowania poszczególnych elementów układu.
    Jak już wiesz kostka podłączana do komp. ABS ma ponumerowane PINy co jest opisane na schemacie elektrycznym.
    Przy normalnej eksploatacji nic tam się nie zagnie i nie straci styku jedynie jest możliwość rozsypania się przekaźnika (taki zielony w okolicy komp.ABS). Ale ten ma opis na obudowie więc łatwo go miernikiem zbadać .Jak chcesz więcej szczegółów to na priv. k.burakowski(malpa)neostrada.pl
  • Poziom 2  
    Witam,
    mam pytanie do Konrada bo widzę, że to fachowiec :) posiadam Xantię 1.9TD z 1996 i mam podobny problem jak opisany tzn świeciła się kontrolka ABS, zmierzyłem oporności okazało się że czujnik tylny do wymiany , wymieniłem i kontrolka dalej świeci ale wygląda to tak: po wpięciu wtyczki komputera i po włączeniu zapłonu kontrolka zamiga ale potem dalej świeci :( i ABS nie działa ??? Kiedyś już wymieniałem czujnik ABS i po ruszeniu i zahamowaniu kontrolka zgasła i ABS działał , teraz niestety nie.
    Proszę o pomoc bo nie wiem czy to komputer do wymiany czy może coś innego??
    Maciek