Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sprawdzenie prawidłowości połączenia schematu

RedCar 24 Nov 2009 11:40 6837 22
Ochrona Domu
  • #1
    RedCar
    Level 11  
    Potrzebuje zmienić w mieszkaniu puszkę z korkami , bo nie rozdziela prądu na światło i gniazdka.

    Wymieniłem przewody na:
    Gniazdka 3 x 2,5
    Oświetlenie 3 x 1,5

    Ponieważ mieszkanie nie posiada uziemienia od głównej strony prądu z klatki, poprowadziłem przewód 4,5 mm i podłączyłem opaską do rury głównej od wody.

    Teraz zostało mi połączyć to wszystko pod korki, ale chce dołożyć wyłącznik główny 25A, i różnicówke 30mA.

    Przedstawiam schemat jak zamierzam tego dokonać.

    Proszę o opinie czy jest to prawidłowe połączenie w powyższym przypadku.

    Sprawdzenie prawidłowości połączenia schematu
  • Ochrona Domu
  • Helpful post
    #2
    edberg
    Level 30  
    Tak na szybko:
    Szyna uziemiająca powinna być przed RCD (wyłącznikiem różnicowoprądowym) a uziemienie nie powinno być z rury! Co zrobisz jak jakiś koleś wstawi kawałek plastyku zamiast metalu w rurkę?
  • Ochrona Domu
  • #4
    RedCar
    Level 11  
    No właśnie , dlatego o to pytam.

    Blok nie posiada uziemienia osobnym przewodem.

    Pan " ELEKTRYK " z administracji, powiedział żeby się uziemić do głównej rury od wody w bloku.

    Jak inaczej doprowadzić uziemienie?
    Poprawiłem schemat , czy teraz jest OK.

    Sprawdzenie prawidłowości połączenia schematu
  • Helpful post
    #5
    lucas234
    Level 15  
    Witam,

    powinno to być zrobione tak:

    Sprawdzenie prawidłowości połączenia schematu

    Punkt rozdziału powinien być uziemiony aczkolwiek nie ma takiego obowiązku i w twoim przypadku jest to wręcz niemożliwe. Po za tym powinieneś dać dwie roznicówki jedna na gniazda druga na światło
  • #6
    RedCar
    Level 11  
    Jeżeli dobrze rozumiem to szynę z przewodami PE , należy podpiąć do N przed różnicówką.

    Prąd rozdzielić na dwa za głównym bezpiecznikiem.
    Dać dwie rożnicówki:
    jedna połączona z bezpiecznikami B10A do światła
    druga połączona z bezpiecznikami B16A do gniazdek

    A schemat ostateczny ma wyglądać TAK:

    Sprawdzenie prawidłowości połączenia schematu
  • Helpful post
    #7
    edberg
    Level 30  
    Punkt PEN powinieneś rozdielić przed RCD na PE i N i punkt rozdziału uziemić.
  • #8
    RedCar
    Level 11  
    Czyli schemat jest OK.
  • Helpful post
    #9
    edberg
    Level 30  
    RedCar wrote:
    Czyli schemat jest OK.

    A gdzie po wyżej w swoim schemacie masz uziemiony punkt rozdziału PEN ? (po za rurą wodną ?)
  • #10
    RedCar
    Level 11  
    różnicówka do prądu 40 A - 30 mA

    Nie mam już teraz nigdzie nowy schemat, rozdzielenie przewodu PEN na PE + N

    Nie będę się uziemiał do rury wody, a instalacja główna nie posiada uziemienia, może kiedyś to zmienią wtedy się przepnę.

    A póki co będzie PEN do PE+N

    I tak miałem tylko N + L i gniazdka bez bolców, do tego cała instalacja była 2 x 2mm aluminium, więc gorzej nie będzie.
  • Helpful post
    #11
    edberg
    Level 30  
    Dla mnie bomba ;) . To jest mniej więcej tak:
    w samochodzie nie miałem gaśnicy ale żeby poprawić bezpieczeństwo teraz mam , nie sprawna ale jest !!! ;)
  • #12
    RedCar
    Level 11  
    O jakiś ty najmądrzejszy, no to napisz jak byś to zrobił zamiast pisać bzdury, nie koniecznie w temacie.
  • Helpful post
    #13
    edberg
    Level 30  
    RedCar wrote:
    O jakiś ty najmądrzejszy, no to napisz jak byś to zrobił zamiast pisać bzdury, nie koniecznie w temacie.

    Skoro piszę bzdury, zrób jak uważasz i postaraj się spać spokojnie.
    PS
    Forum jest po to by wymieniać opinie i uwrażliwiać na kwestie nie wszystkim znane, a nie do cwaniakowania!
    Koniec odpowiedzi/wypowiedzi.
  • #14
    RedCar
    Level 11  
    No ale wraz nic nie odpowiedziałeś , i nie jestem żadnym cwaniakiem, pytam i oczekuje odpowiedzi , a nie wymądrzania się.

    Masz pomysł jak to inaczej zabezpieczyć to napisz coś mądrego.

    Nie to się nie odzywaj.
  • #15
    remik_l
    Level 29  
    Najpierw ustal jaki rodzaj sieci zasila twoje mieszkanie (TNC czy TT).
  • #16
    maxsol
    Level 12  
    RedCar wrote:
    poprowadziłem przewód 4,5 mm i podłączyłem opaską do rury głównej od wody.

    Nie słyszałem o takim przekroju przewodu.

    RedCar wrote:
    Pan " ELEKTRYK " z administracji, powiedział żeby się uziemić do głównej rury od wody w bloku.

    O! mamusiu - może to nie Pan i nie elektryk tylko hydraulik teoretyk.

    RedCar wrote:
    Teraz zostało mi połączyć to wszystko pod korki, ale chce dołożyć wyłącznik główny 25A, i różnicówke 30mA.

    Po co Tobie ten główny wyłącznik w w mieszkaniu (to nie domek jednorodzinny), i taki duży 25A - taki lub 20A to Ty masz na zabezpieczeniu przedlicznikowym.

    lucas234 wrote:
    Po za tym powinieneś dać dwie roznicówki jedna na gniazda druga na światło

    Po co różnicówkę na oświetlenie - obwód stwarza jakieś zagrożenie ?
    Ile razy dotykasz żyrandol, plafon czy kinkiet ?
    W budynkach mieszkalnych nie ma takiej potrzeby.

    Tyle pytań a konkretnej odpowiedzi nie ma.
    Myślę, że to co Tobie podam będzie tak wyglądało u Ciebie.
    Materiał:
    - Wyłącznik różnicowonadprądowy P 312 B 16A/30mA (dwa pola)
    - wyłącznik nadprądowy S301 B 10A (jedno pole)
    - Rozdzielnia natynkowa Obudowa S-4 z szybą lub Obudowa S-6 z szybą (Elektro-Plast)

    Powodzenia
    Sprawdzenie prawidłowości połączenia schematu
  • #17
    RedCar
    Level 11  
    Na klatce przed licznikiem jest korek topikowy , zawatowany na stałe drutem ( nie dałem rady tego odkręcić ) , więc dla mnie nie ma korka głównego i po to wstawiam wyłącznik główny ( zastanawiam się kto to projektował ).

    Reszta będzie tak jak na schemacie, bo koszt różnicówki jest duży więc będzie jedna na całą instalację.

    Sprawdzenie prawidłowości połączenia schematu
  • #18
    lucas234
    Level 15  
    To juz zrob lepiej jak kolega maxsol mowi bez roznicowki na swiatlo. Jak Ci roznicowka wybije w nocy to przynajmniej bedziesz mial swiatlo zeby dojsc do rozdzielni
  • #19
    artur s
    Level 24  
    Co do połączenia z rurą wodną.W literaturze współczesnej napisane jest,że jako zastępcze uziemienie można stosować rury wody zimnej.Inna sprawa,to połączenie wyrównawcze miejscowe-jeśli w zasięgu ręki [rąk]będzie i rura i gniazdo,pralka itd to ma zrezygnować z połączenia,które nawet w wypadku podniesienia napięcia na owej rurze wyrówna jego wartość [a przynajmniej przybliży]do wartości na obudowie,bolcu PE.To co na to sąsiedzi-jak nie mają poprawionej instalacji to "ich problem".Może ktoś się odnieść do tego problemu rzeczowo?Pomijam tu celowo fakt.że rura może zacząć "robić"za PEN,tu tylko temat połączenia wyrównawczego-PE skrzynki.
  • #20
    maxsol
    Level 12  
    RedCar Widzę, że wiesz czego chcesz więc nie jesteśmy tobie potrzebni.
    To ostatnia moja wypowiedz w tym Temacie.
    I Zastosujesz wyłącznik główny czy zabezpieczenie nadprądowe ? - Do czego to ma być ?
    Jeżeli sam wyłącznik to co będziesz wyłączał pozostałe zabezpieczenia to tymi pozostałymi nie da się ich wyłączyć ? Może dasz zabezpieczenie nadprądowe jako główne i co zabezpieczysz odcinek od tego zabezpieczenia do następnego w twojej skrzynce ?
    To bezsensu.
    II Co do zabezpieczenia przedlicznikowego to ono spełnia rolę zabezpieczenia odcinka między zabezpieczeniami w domu poprzez licznik do WLZ, a zarazem odcina licznik o linii WLZ (wewnętrzna linia zasilająca) w celu wymiany lub założenia nowego bez wyłączania całego pionu (mieszkań w klatce). Poza tym zabezpieczenie przedlicznikowe powinno być oplombowane przez Zakład Energetyczny i do nich należy to zabezpieczenie, więc zgłoś im wymianę.
    III "W literaturze współczesnej napisane jest,że jako zastępcze uziemienie można stosować rury wody zimnej" To się dotyczy rur ułożonych w ziemi, gdy w mieszkaniu tak zrobisz nie masz pewności czy za miesiąc nie doprowadzą do budynku rury plastykowej, a później zaczną wymieniać piony na plastyki bo rury skorodowane pękają i zalewają mieszkania. i gdzie to uziemienie znajdziesz ?
    Szyną wspólną PE i N na czas obecny jest Złącze Kablowe przed budynkiem (z powodu ceny kabla aluminiowego 4x w stosunku do miedzianego 5x i kosztów wymiany na nowy).
    Życzę spokojnej pracy i małych kosztów tego przedsięwzięcia.
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    RedCar
    Level 11  
    Zrobione, wszystko działa.

    S - 16A wyzwala przy zwarciu przewodów na gniazdku bez głównego 25A
    S -10A wyzwala przy zwarciu przewodow na światło bez głównego 25A

    Główny prądowy 25A wyskakuje przy zwarciu światło - prąd


    Różnicówka działa, sprawdzalem kilka razy i piszę ten post, wybija ją bardzo szybko
    ( nie pytajcie jak ją sprawdzałem )

    Prąd utrzymuje się w gniazdkach przy włączonej na raz szlifierce kątowej 2200W , wiertarce udarowej 1500 W.

    Dziękuje wszystkim za wypowiedzi w temacie.

    Temat uważam za zamknięty.

    Dodano po 23 [minuty]:

    maxsol wrote:
    Zastosujesz wyłącznik główny czy zabezpieczenie nadprądowe ? - Do czego to ma być ?


    Zabezpieczenie nadprądowe jako wylącznik główny, bo w skrzynce na klatce bezpiecznik jest na stałe na gwoździu, ni jak sie tego nie odkręccić, elektryk z administracji powiedzial że tego nie ruszy bo sie urwie i bedzie musial wymianiać na nowe :) a kto za to zapłaci.

    maxsol wrote:
    Co do zabezpieczenia przedlicznikowego to ono spełnia rolę zabezpieczenia odcinka między zabezpieczeniami w domu poprzez licznik do WLZ, a zarazem odcina licznik o linii WLZ (wewnętrzna linia zasilająca) w celu wymiany lub założenia nowego bez wyłączania całego pionu (mieszkań w klatce). Poza tym zabezpieczenie przedlicznikowe powinno być oplombowane przez Zakład Energetyczny i do nich należy to zabezpieczenie, więc zgłoś im wymianę.


    Nie jest zaplombowane, plomby są tylko na liczniku, dzwonilem nie zajmuja się wymiana zabezpieczenia korków za licznikiem

    maxsol wrote:

    W literaturze współczesnej napisane jest,że jako zastępcze uziemienie można stosować rury wody zimnej"[/i] To się dotyczy rur ułożonych w ziemi, gdy w mieszkaniu tak zrobisz nie masz pewności czy za miesiąc nie doprowadzą do budynku rury plastykowej, a później zaczną wymieniać piony na plastyki bo rury skorodowane pękają i zalewają mieszkania. i gdzie to uziemienie znajdziesz ?


    I miałeś rację, bylem w piwnicy, pion idzie tam metalowy, ale do bloku rury są wymienione dwa lata temu na nowe w osłonie plastikowej, nie sądzę żeby były uziemione , więc dobrze że zrezygnowałem z uziemiania się do tej rury.

    maxsol wrote:

    Szyną wspólną PE i N na czas obecny jest Złącze Kablowe przed budynkiem (z powodu ceny kabla aluminiowego 4x w stosunku do miedzianego 5x i kosztów wymiany na nowy).


    Przewód główny zero, doprowadzony jest do parteru, potem jakimiś tunelami miedzy parterem a piwnicą na zewnątrz budynku, tam do transformatora, który jest uziemiony. Do bloku idą nowe przewody miedziane ale bez przewodu PE :?::?::?: mogli to pewnie zrobić , ale kasa byla potrzebna w innym miejscu.

    POZDRAWIAM ADMINISTRACJĘ
    zajmującą się opłatami za lokal i zatrudniającą panów od czasów komuny dla których wykonanie czynności innej niż branie kasy za nic przekracza ich kompetencje.

    A to że w bloku powatowali wszystkie korki na klatce gwoździami i osłonki wkleili na poksipol, pozostawiam bez komentarza.

    Zastanawiam mnie tylko co zrobią jak kogoś z bloku zabije instalacja którą mu zapewne naprawiali, bo mieszkają tam w większości ludzie starsi, dla których jeszcze administracja jest jak wyrocznia.
  • #23
    greg16
    Level 15  
    Witam.
    Niezłe tu zamieszanie sie zrobiło. Po pierwsze to co to za watowanie sobie zabezpieczenia przedlicznikowego?? Nie wolno tak robic !!!!! Masz jasno okreslone w umowie z ZE warunki i moc przyłączeniową a teraz mozesz sobie nawet 10kW uciagnac o ile przewody wytrzymają . A jak to zobaczy ZE to nie bedzie ich to obchodziło czy Ty zużywasz 1000W czy nawet mniej . Dadza Ci kare i sie skonczy . Żal Ci jest 50 zł na zabezpieczenie i jego wymiane?? . Jezeli chodzi o sprawe przewodu PE - Jezeli ktoś mieszka na 20 piętrze w bloku i siec jest TNC 4 przewodowa to raczej nie bedzie kupował 50 metrów przewodu ochronnego żeby sobie uziemic punkt rozdziału przed różnicówką . Jeżeli przekrój lini zasilajacej w pionie > 10mm2 to przewód "zerowy" jest przewodem PEN czyli ochronnym i neutralnym razem . W takim przypadku najlepiej tez wymienic WLZ do mieszkania i punkt rozdziału zrobic na szynie w pionie zasilającym . Punkt rozdziału powinien by uziemiony aby potencjał przewodu PE = 0 wzgledem ziemi . Przykładowo nasze 20 piętro - co z tego ze uziemimy punkt rozdziału jak to nic nieda . Jak jest możliwośc to sie uziemia jak niema albo jest to bez sensu to sie nie uziemia i koniec . Słowo " POWINIEN " nie oznacza że MUSI.