Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa napędu Hormann SupraMatic P

TomaszB_Pila 24 Lis 2009 12:39 10737 7
  • #1 24 Lis 2009 12:39
    TomaszB_Pila
    Poziom 9  

    Witam

    Uległ uszkodzeniu napę Hormann SupraMatic P
    Do testowania odłączyłem wszelkie dodatkowe przewody sterujące (zewnętrzny klawisz), tak więc osprzęt zewnętrzny nie może mieć żadnego wpływu na działanie napędu.

    Zachowuje się "dziwnie", po odłączeniu zasilania i ponownym włączeniu albo:
    - wyświetla 8 i nic nie daje się zrobić - wtedy robię reset włączając zasilanie przy naciśniętym klawiszu PRG , pokazuje literę C (czyli chyba Clear ?) i przechodzi w tryb programownia
    - albo od razu po włączeniu przechodzi automatycznie w tryb programowania.

    Za pomocą klawisza PRG można przechodzić do kolejnych ustawień (czyli lampa, fotokomórka, siła itd), klawisze strzałka w górę i strzałka w dół działają poprawnie gdyż można zmieniać te inne ustawienia.

    W menu 1 czyli programowaniu przy zapalonej literze L na wyświetlaczu da się uruchomić ruch "w górę" (strzałka w górę), Silnik ciągnie z pełną mocą aż brama dojdzie do wyłącznika krańcowego. Za pomocą klawisza strzałka w górę można ten ruch zatrzymać i ponownie uruchomić.

    Po osiągnięciu górnego położenia brama się zatrzymuje , i wtedy naciskam klawisz strzałka w dół. Niestety nie ma żadnego rezultatu.

    Po tych operacjach i wyłączeniu napędu od zasilania i ponownym włączeniu w zależności od czasu jaki upłynął znowu powtarza się sytuacja albo z 8 albo od razu z trybem programowania.

    Ponieważ silnik pracuje poprawnie z pełną mocą zakładam że jest to jakieś uszkodzenie elektroniki.


    Postanowiłem oddać napęd na naprawy. Z infolinii Hormanna dowiedziałem się że mam napęd dostarczyć do ich najbliższego partnera. Zawiozłem więc napęd i uzyskałem następująca informację: firma Hormann NIE NAPRAWIA napędów, jeżeli jest on na gwarancji to wymieniają na nowy a jeżeli jest po gwarancji to mam sobie nowy kupić !!!
    Myślałem że mnie szlag trafi, takiego lekceważenia się nie spodziewałem.

    Pytanie. Kto naprawia ww napędy, przecież jeżeli jest to uszkodzenie elektroniki to nie będę wydawał 900 zł na nowy napęd.

    0 7
  • #2 24 Lis 2009 15:42
    emil_m22
    Poziom 2  

    Mam taki sam napęd, ale u mnie silnik nie ciągnie, pomimo prób zaprogramowania.
    Z tego co pamiętam (instrukcji pod ręką nie mam, ale w Internecie daje się odszukać) to litera "C" oznacza funkcję wyzerowania do ustawień fabrycznych. Regulacje dla wagi bramy i sprężyn idą wtedy w powietrze, ale litera "L" daje szansę "nauczenia" napędu jak ma się zachować.
    W chwili wyświetlania litery "L" naciskamy klawisz w górę i czekamy, aż brama odbije się od ogranicznika - sterownik zapamiętuje zliczoną pozycję. Potem, ruch w dół powinien zamknąć barmę z efektem cofnięcia na przeszkodzie - brama powinna się unieść na około 20-30 cm od podłogi.

    To jest typowe dla tego napędu, który "traci pamięć" pozycji napędu (paska) w wyniku utraty zasilania. Jak się go nie nauczy, to nie chce działać, albo działa źle.

    U mnie, serwis stwierdził uszkodzenie jakiegoś scalaka, któremu przypisano niezmiernie ważną rolę. Nie miałem czasu na zabawę, ale dla mnie, scalak umieszczony w zasilaczu może conajwyżej sterować przekaźnikami i przekazywać do zasilacza polecenia podania napięć na silnik. Sam silnik kręci po podaniu napięć bezpośrednio na przewody, elektronika sterująca nie wygląda na uszkodzoną.

    Również uważam, że ceny "naprawy" sterownika to zdzierstwo, ale... musiałem zainstalować nowy napęd - innej firmy, tamten będę chciał ożywić choćby na własnej elektronice, bo nowy zachowuje się niezwykle topornie i nie ma sterowania ręcznego przy napędzie.

    0
  • #3 24 Lis 2009 18:39
    VIRUS32
    Poziom 24  

    Witam.Jeżeli posiadasz SUPRAMATIC p 1 oraz instrukcję do niego to sprawdź ustawieine fotokomórek ,najprawdopodobniej masz włączone foto.Musisz je wyłączyć w programie.

    0
  • #4 25 Lis 2009 13:22
    emil_m22
    Poziom 2  

    "Samo" by się mogło włączyć ?

    0
  • #5 25 Lis 2009 18:58
    VIRUS32
    Poziom 24  

    Raczej nie.Może przez przypadek ktoś uruchomił.W instrukcji jest wyjaśnienie tego komunikatu.

    0
  • #6 26 Lis 2009 16:55
    TomaszB_Pila
    Poziom 9  

    Witam ponownie

    Jak już pisałem w pierwszym poście dokonywałem resetowania napędu gdzie wszystkie ustawienia powinny zostać zresetowane, także ew dotyczące fotokomórki itd.

    Sprawdziłem wg posiadanej instrukcji poszczególne pozycje konfiguracji, i dla fotokomórki opcja byłą wyłączona.
    Zdziwiło mnie jednak że wg instrukcji jest 8 pozycji konfiguracji, a w napędzie jest ich 10 ?
    Ponieważ posiadam przy dwóch bramach 2 różne napędy supramatic, więc chyba ta instrukcja jest nie od tego napędu.

    Zdziwiła mnie pozycja 10 menu - pokazuje się litera U
    Przy tej pozycji naciskanie strzałek góra i dół powoduje kręcenie silnika w jedną i drugą stronę, z tym że to kręcenie jest jakby wolniejsze. Do tego przy naciśnięciu strzałki w górę silnik kręci przez kilka sekund w górę po czym zaczyna kręcić przez chwilę w przeciwną stronę. Czy to nie jest jakiś automatyczny tryb regulacji siły ciągu ?
    W każdym razie po wykonaniu kilkukrotnego "programowania" z pozycji 10 i przejściu do pozycji 1 czyli L napęd wykonał normalną procedurę nauki pozycji górnej (strzałka w górę) i dolnej (strzałka w dół) i zaczął pracować normalnie.
    Napęd działa :)

    Czyli prawdopodobną przyczyną awarii było jakieś "zawieszenie" się układu programującego, typowe resetowanie nie wystarczało.
    Na szczęście wykazałem się samozaparciem i nie poddałem się, bo jak wcześniej pisałem dla firmy Hormann jedynym rozwiązaniem jest zakup nowego napędu.

    0
  • #7 26 Lis 2009 19:42
    VIRUS32
    Poziom 24  

    Witam.Wyszło by na to że proces resetowania napędu przeprowadzany przez ciebie na początku był nieprawidłowy gdyż literka U powinna pokazać się na wyświetlaczu zaraz po resecie.U -oznacza że do pamięci napędu nie zostały wgrane żadne nastawy pozycji.A jeżeli chodzi o wymianę napędu na nowy zaproponowaną przez Hormanna ,to wiedz że większość firm na świecie nastawia się na sprzedaż a nie na naprawy.Coś się zepsuje (tv ,vcr,dvd) kup se nowe.

    0
  • #8 08 Lut 2011 09:52
    gobarson
    Poziom 11  

    Potrzebuje na gwałt instrukcji automatu HORMANN SUPRAMATIC wiem ,że było chyba z 6 rodzai tych automatów załącze link kośći

    1