Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szukam informacji o rozrusznikach samochodowych.

fudik 24 Lis 2009 16:15 4085 1
  • #1 24 Lis 2009 16:15
    fudik
    Poziom 8  

    Witam

    Chciałbym zapytac czy ktoś ma jakiekolwiek informacje na temat rozrusznika samochodowego, ponieważ taki mam temat zadania. Jeśli ktos zna stronki z shematami i opisem na temat rozrusznika samochodowego to będe bardzo wczięczny.

    Pozdrawiam.

  • Pomocny post
    #2 24 Lis 2009 17:02
    piotrmaximus
    Poziom 10  

    Proszę oto linka z schematem i wszystkimi potrzebnymi opisami rozrusznika można na tym zrobić prace. http://diaaut.home.pl/r3401c3x.htm

    Dodano po 41 [sekundy]:

    A to na początek ..
    Ogólne wiadomości o rozruchu.
    Ważnym elementem obwodów elektrycznych jest obwód rozruchu silnika spalinowego w skład tego obwodu wchodzą silnik elektryczny prądu stałego zwany rozrusznikiem, urządzenie sprzęgające z kołem zamachowym oraz źródło napięcia (akumulator). Zadaniem rozruchu jest nadanie jest nadanie takiej prędkości obrotowej silnikowi aby powstały odpowiednie warunki do rozpoczęcia procesu zapłonu. Przebieg rozruchu składa się z fazy początkowej wytrącenia silnika ze stanu spoczynku i nadanie jego wałowi korbowemu ruchu obrotowego. Faza zasadnicza polega na doprowadzeniu do najmniejszej prędkości obrotowej przy której powstaje pełny zapłon paliwa w cylindrach. Cylindrach. Prędkości ta jest nazwana prędkością obrotową rozruchu i wynosi dla ZI 40-70 obr/min, ZS 100-200 obr/min. Wielkość i moc rozrusznika określa się biorąc pod uwagę że rozrusznik musi wytworzyć moment wystarczający do pokonania oporów spoczynkowych silnika spalinowego, a następnie nadać silnikowi prędkość obrotową.


    Budowa rozrusznika:
    Rozruszniki są zbudowane na bazie silnika prądu stałego szeregowego lub szeregowo-bocznikowego. Różne typy mają podobną budowę i zasadę działania. Różnią się tylko rozwiązaniem włączania i wyłączania przekładni rozrusznik-silnik (zębnik rozrusznika –wieniec koła zamachowego). Najbardziej rozpowszechnione są rozruszniki ze śrubowo przesuwnym zębnikiem o włączaniu jednostopniowym za pośrednictwem włącznika elektromagnetycznego. Najważniejsze części silnika to: ●stojan w kształcie walca wykonany ze stali, stanowi obudowę maszyny. Bieguny przykręcone do niego służą do wzbudzania pola magnetycznego. Na biegunach znajdują się uzwojenia zwane wzbudzenia wykonane z drutu miedzianego ●tarcze łożyskowe: -tarcza przednia-stanowi obudowę mechanizmu zazębienia i dźwigni włączającej –tarcza tylna ze szczotko trzymaczami w których znajdują się węglanowomiedziane dociskane do komutatora sprężynki.

    Wirnik wykonany w kształcie walca z pakietu blach. Wzdłuż powierzchni obwodowej wycięte są żłobki na których nawinięte jest uzwojenie. Jego końce przylutowane są do odpowiednich działek komutatora wykonanych z miedzi. Po komutatorze ślizgają się szczotki

    Wyłącznik elektromagnetyczny przykręcony śrubami do głowicy rozrusznika. W jego obudowie znajduje się jedno lub dwa uzwojenia oraz ruchomy rdzeń zakończony cięgnem.


    Rozrusznik sprzęgany mechanicznie z zębnikiem przesuwnym
    Urządzenie sprzęgające składa się z dźwigni włączającej, zakończonej widełkami, tulei prowadzącej, zabieraka, sprzęgła jednokierunkowego zębnika. Tuleja prowadząca jest osadzona swobodnie na tulei zabieraka i może się po niej przesuwać pod działaniem ramion dźwigni włączającej. Tuleja zabieraka jest osadzona na wielowypuście wałka wirnika i może się wzdłuż niego przesuwać, lecz zawsze musi się wraz z nim obracać. W omawianym tu rozruszniku stosuje się wielowypust prosty. Na tulei zabieraka znajduje się sprężyna śrubowa, która jednym końcem opiera się na zabieraku, a drugim na tulei prowadzącej. Zębnik –połączony na stałe z obudową sprzęgła jednokierunkowego –może się swobodnie obracać na wałku wirnika. Sprzęgło jednokierunkowe składa się z zabudowy i zabieraka w kształcie krzyżaka, którego wgłębienia znajdują się wałeczki. Gdy zabierak zaczyna się obracać wałeczki przesuwają się i zaklinowują między zabierakiem a obudową. Dzięki temu obudowa wraz z zębnikiem zaczyna się obracać. W chwili gdy silnik zostanie uruchomiony, jego koło zamachowe zaczyna napędzać zębnik wraz z obudową sprzęgła –z prędkością większą od prędkości obrotowej zabieraka. Wałeczki zagłębiają się wówczas w wycięciach zabieraka, odłączając go od budowy, co zabezpiecza rozrusznik przed uszkodzeniem. Rozrusznik może być włączony mechanicznie lub elektromagnetycznie. Widełki dźwigni włączającej przesuwają tuleje prowadzącą. Ta z kolei –za pośrednictwem sprężyny –przesuwa (wzdłuż wałka wirnika) tuleję zabieraka wraz ze sprzęgłem jednokierunkowym i zębnikiem. Następuje zazębienie zębnika z wieńcem zębatym koła samochodowego silnika. Jednocześnie zostają zwarte styki włącznika rozrusznika, powodujące włączenie prądu akumulatora, dzięki czemu wirnik zaczyna się obracać napędzając koło zamachowe silnika. W chwili zwolnienia nacisku na dźwignię włączającą w ten sposób urządzenie sprzęgające wraca do położenia spoczynkowego. W czasie powrotnego ruchu dźwigni styki włącznika się rozwierają i prąd akumulatora zostają włączony.








    zasady obsługi technicznej rozruszników
    1.zasady ogólne-obsługa rozrusznika polega na utrzymaniu go w czystości, smarowaniu i sprawdzaniu zamocowania przewodu. takie czynności jak:czyszczenie komutatora, sprawdzanie szczotek, docieranie nowych szczotek, sprawdzanie sprężyn i trzymadeł szczotkowych, wykonuje sie tak samo jak w przypadku obsługi prądnicy w celu uniknięcia zwarcia - przed przystąpieniem do obsługi rozrusznika należy odłączyć przewód akumulatora połączony z masą pojazdu 2- oczyszczanie i smarowanie urządzenia sprzęgającego , przed przystąpieniem do tych zabiegów należy odłączyć wszystkie przewody od zacisków rozrusznika poczym odłączyć go od silnika 3-smarowanie łożysk rozrusznika-łożysk samosmarujących nie smaruje się . należy tylko uważać aby nie miały styczności z benzyną (np. podczas przemywania urządzenia sprzęgającego). łożyska toczne (kulkowe wałeczkowe) napełnia się smarem stałym , co wystarcza na cały przebieg między obsługowy, wynoszącu 10000-12000 km. łożyska ślizgowe należy co 3 miesiące smarować rzadkim olejem, uważając przy tym by niezanieczyścić komutatora a.czyszczenie styków rozrusznika nadpalone styki wyrównuje się pilnikiem a zużyte wymienia b.czyszczenie kadłubu rozrusznika: w pierwszej kolejności należy czyścić otwory odpływowe oleju i wody znajdujące się w dolnej części obudowy urządzenia sprzęgającego 4-sprawdzanie izolacji w obwodzie rozrusznika ponieważ w obwodzie tym niema bezpiecznika zapobiegającego skutkom zwarcia , trzeba więc dokładnie sprawdzić izolację zwłaszcza zacisku rozrusznika. przewody z uszkodzoną izolacją nalezy wymienić na nowe 5-przewody łączące poniewarz rozrusznik pobiera duży prąd więc przewód łączący go z akumulatorem musi mieć duży pszekrój i małą długość. w przeciwnym razie przewód ten byłby przyczyną nadmiernego spadku napięcia oraz rozgrzałby się.

    Dodano po 45 [sekundy]:

    Dzięki za temat +

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME