Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Szukam informacji o rozrusznikach samochodowych.

fudik 24 Nov 2009 16:15 5102 1
IGE-XAO
  • #1
    fudik
    Level 9  
    Witam

    Chciałbym zapytac czy ktoś ma jakiekolwiek informacje na temat rozrusznika samochodowego, ponieważ taki mam temat zadania. Jeśli ktos zna stronki z shematami i opisem na temat rozrusznika samochodowego to będe bardzo wczięczny.

    Pozdrawiam.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #2
    piotrmaximus
    Level 11  
    Proszę oto linka z schematem i wszystkimi potrzebnymi opisami rozrusznika można na tym zrobić prace. http://diaaut.home.pl/r3401c3x.htm

    Dodano po 41 [sekundy]:

    A to na początek ..
    Ogólne wiadomości o rozruchu.
    Ważnym elementem obwodów elektrycznych jest obwód rozruchu silnika spalinowego w skład tego obwodu wchodzą silnik elektryczny prądu stałego zwany rozrusznikiem, urządzenie sprzęgające z kołem zamachowym oraz źródło napięcia (akumulator). Zadaniem rozruchu jest nadanie jest nadanie takiej prędkości obrotowej silnikowi aby powstały odpowiednie warunki do rozpoczęcia procesu zapłonu. Przebieg rozruchu składa się z fazy początkowej wytrącenia silnika ze stanu spoczynku i nadanie jego wałowi korbowemu ruchu obrotowego. Faza zasadnicza polega na doprowadzeniu do najmniejszej prędkości obrotowej przy której powstaje pełny zapłon paliwa w cylindrach. Cylindrach. Prędkości ta jest nazwana prędkością obrotową rozruchu i wynosi dla ZI 40-70 obr/min, ZS 100-200 obr/min. Wielkość i moc rozrusznika określa się biorąc pod uwagę że rozrusznik musi wytworzyć moment wystarczający do pokonania oporów spoczynkowych silnika spalinowego, a następnie nadać silnikowi prędkość obrotową.


    Budowa rozrusznika:
    Rozruszniki są zbudowane na bazie silnika prądu stałego szeregowego lub szeregowo-bocznikowego. Różne typy mają podobną budowę i zasadę działania. Różnią się tylko rozwiązaniem włączania i wyłączania przekładni rozrusznik-silnik (zębnik rozrusznika –wieniec koła zamachowego). Najbardziej rozpowszechnione są rozruszniki ze śrubowo przesuwnym zębnikiem o włączaniu jednostopniowym za pośrednictwem włącznika elektromagnetycznego. Najważniejsze części silnika to: ●stojan w kształcie walca wykonany ze stali, stanowi obudowę maszyny. Bieguny przykręcone do niego służą do wzbudzania pola magnetycznego. Na biegunach znajdują się uzwojenia zwane wzbudzenia wykonane z drutu miedzianego ●tarcze łożyskowe: -tarcza przednia-stanowi obudowę mechanizmu zazębienia i dźwigni włączającej –tarcza tylna ze szczotko trzymaczami w których znajdują się węglanowomiedziane dociskane do komutatora sprężynki.

    Wirnik wykonany w kształcie walca z pakietu blach. Wzdłuż powierzchni obwodowej wycięte są żłobki na których nawinięte jest uzwojenie. Jego końce przylutowane są do odpowiednich działek komutatora wykonanych z miedzi. Po komutatorze ślizgają się szczotki

    Wyłącznik elektromagnetyczny przykręcony śrubami do głowicy rozrusznika. W jego obudowie znajduje się jedno lub dwa uzwojenia oraz ruchomy rdzeń zakończony cięgnem.


    Rozrusznik sprzęgany mechanicznie z zębnikiem przesuwnym
    Urządzenie sprzęgające składa się z dźwigni włączającej, zakończonej widełkami, tulei prowadzącej, zabieraka, sprzęgła jednokierunkowego zębnika. Tuleja prowadząca jest osadzona swobodnie na tulei zabieraka i może się po niej przesuwać pod działaniem ramion dźwigni włączającej. Tuleja zabieraka jest osadzona na wielowypuście wałka wirnika i może się wzdłuż niego przesuwać, lecz zawsze musi się wraz z nim obracać. W omawianym tu rozruszniku stosuje się wielowypust prosty. Na tulei zabieraka znajduje się sprężyna śrubowa, która jednym końcem opiera się na zabieraku, a drugim na tulei prowadzącej. Zębnik –połączony na stałe z obudową sprzęgła jednokierunkowego –może się swobodnie obracać na wałku wirnika. Sprzęgło jednokierunkowe składa się z zabudowy i zabieraka w kształcie krzyżaka, którego wgłębienia znajdują się wałeczki. Gdy zabierak zaczyna się obracać wałeczki przesuwają się i zaklinowują między zabierakiem a obudową. Dzięki temu obudowa wraz z zębnikiem zaczyna się obracać. W chwili gdy silnik zostanie uruchomiony, jego koło zamachowe zaczyna napędzać zębnik wraz z obudową sprzęgła –z prędkością większą od prędkości obrotowej zabieraka. Wałeczki zagłębiają się wówczas w wycięciach zabieraka, odłączając go od budowy, co zabezpiecza rozrusznik przed uszkodzeniem. Rozrusznik może być włączony mechanicznie lub elektromagnetycznie. Widełki dźwigni włączającej przesuwają tuleje prowadzącą. Ta z kolei –za pośrednictwem sprężyny –przesuwa (wzdłuż wałka wirnika) tuleję zabieraka wraz ze sprzęgłem jednokierunkowym i zębnikiem. Następuje zazębienie zębnika z wieńcem zębatym koła samochodowego silnika. Jednocześnie zostają zwarte styki włącznika rozrusznika, powodujące włączenie prądu akumulatora, dzięki czemu wirnik zaczyna się obracać napędzając koło zamachowe silnika. W chwili zwolnienia nacisku na dźwignię włączającą w ten sposób urządzenie sprzęgające wraca do położenia spoczynkowego. W czasie powrotnego ruchu dźwigni styki włącznika się rozwierają i prąd akumulatora zostają włączony.




    zasady obsługi technicznej rozruszników
    1.zasady ogólne-obsługa rozrusznika polega na utrzymaniu go w czystości, smarowaniu i sprawdzaniu zamocowania przewodu. takie czynności jak:czyszczenie komutatora, sprawdzanie szczotek, docieranie nowych szczotek, sprawdzanie sprężyn i trzymadeł szczotkowych, wykonuje sie tak samo jak w przypadku obsługi prądnicy w celu uniknięcia zwarcia - przed przystąpieniem do obsługi rozrusznika należy odłączyć przewód akumulatora połączony z masą pojazdu 2- oczyszczanie i smarowanie urządzenia sprzęgającego , przed przystąpieniem do tych zabiegów należy odłączyć wszystkie przewody od zacisków rozrusznika poczym odłączyć go od silnika 3-smarowanie łożysk rozrusznika-łożysk samosmarujących nie smaruje się . należy tylko uważać aby nie miały styczności z benzyną (np. podczas przemywania urządzenia sprzęgającego). łożyska toczne (kulkowe wałeczkowe) napełnia się smarem stałym , co wystarcza na cały przebieg między obsługowy, wynoszącu 10000-12000 km. łożyska ślizgowe należy co 3 miesiące smarować rzadkim olejem, uważając przy tym by niezanieczyścić komutatora a.czyszczenie styków rozrusznika nadpalone styki wyrównuje się pilnikiem a zużyte wymienia b.czyszczenie kadłubu rozrusznika: w pierwszej kolejności należy czyścić otwory odpływowe oleju i wody znajdujące się w dolnej części obudowy urządzenia sprzęgającego 4-sprawdzanie izolacji w obwodzie rozrusznika ponieważ w obwodzie tym niema bezpiecznika zapobiegającego skutkom zwarcia , trzeba więc dokładnie sprawdzić izolację zwłaszcza zacisku rozrusznika. przewody z uszkodzoną izolacją nalezy wymienić na nowe 5-przewody łączące poniewarz rozrusznik pobiera duży prąd więc przewód łączący go z akumulatorem musi mieć duży pszekrój i małą długość. w przeciwnym razie przewód ten byłby przyczyną nadmiernego spadku napięcia oraz rozgrzałby się.

    Dodano po 45 [sekundy]:

    Dzięki za temat +