Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyświetlacz biegów do motocykla

nieutek 15 Lut 2010 18:08 15776 47
  • #31 15 Lut 2010 18:08
    nieutek
    Poziom 9  

    wszystko fajnie to co piszesz, tylko to nie jest motorynka, i tu położenie dźwigni wraca zawsze to samo położenie, nie jest tak ze jak dam do góry to tam zostanie

  • #32 18 Lut 2010 23:14
    twardy161
    Poziom 11  

    witam, mam pewna sugestie:
    niewatpliwie ciezko bedzie(a moze i niemozliwe) ustawic kontaktrony przy walku zmieniacza biegow na tyle prezyzyjnie zeby reagowaly tylko na zmiane biegow a na minimalnie mniejsze wychylenie-czyli machniecie dzwignia bez zmiany-nie, mam na to 1 pomysl ktory moglby pomoc-zmodyfikowac uklad o dodatkowy sygnal masowy ze sprzegla (jak sie nie myle i tak idzie taki do modulu zaplonowego), po podaniu ktorego dopiero uklad bedzie przyjmowal impulsy z czujnikow.

    swoja droga w motorynce dzwignia tez wraca na swoje miejsce:]

    a pomysl MC Gyvera wcale temu nie zaprzecza bo koncepcja z kontaktronami jest identyczna jak w poprzednim patencie-tak to mialo dzialac od poczatku tego tematu,
    Mc Gyver tylko proponuje prostszy uklad z dekoderem wyswietlacza siedmiosegmentowego-samorobka zamiast z ambitniejszym uzyciem licznikow na scalakach,
    zasada dzialania taka sama i pomysl dobry(chyba, ze ma nieporuszona tu jeszcze wade)

  • #33 19 Lut 2010 23:22
    Lex737
    Poziom 9  

    Witam. Chce zrobić wyświetlacz biegów ale nie ingerując w silnik bez takich części jak kontaktrony bo to może ulecieć.
    Mój pomysł składa się z:
    - mikro-kontrolera
    - wświetlacza
    - i oczywiście standardowych elementów jak rezystory itp.

    I moje pytanie czy jest taki kontroler i czy da się go zaprogramować aby przeliczał wartość prędkości/obroty. Bo na każdym biegu ta wartość jest inna. Bo z każdym biegiem przy tej samej prędkości obroty spadają.
    I gdy dostanie sygnał z luzu (jeśli jest kontrolka) wyświetlał 0

  • #34 20 Lut 2010 15:25
    secus
    Poziom 2  

    Witam!!
    Ja będę może bardziej konkretny :-) .
    Tak jak piszecie nawet w 99% procentach motocykli komputery sterujące wtryskiem i zapłonem mają "świadomość" jaki zapinamy bieg .. Jest to realizowane od zworek po napięcia czy impulsy .. Robienie wyświetlacza biegów przeliczającego stosunek obrotów do prędkości jest fajne ale to często zawodzi .. nie wyświetla biegu na postoju itp ...
    W moim motocyklu jest tak że pomiędzy poszczególnymi zworkami w automacie zmiany biegów ( to pod deklem ;-) ) są oporniki .. i wygląda to tak że :
    Luz >> masa
    1 bieg >> 3,5 V
    2 bieg >> 3,0 V
    3 bieg >> 2,5 V
    4 bieg >> 2,0 V
    5 Bieg >> 1,1 V
    6 bieg >> 0,7 V
    i teraz moje pytanie .. jak to zmienić na odpowiednio -,1,2,3,4,5,6 na wyświetlaczu segmentowym :-) .. jakiś schemacik ?? :-)
    jest to możliwe bez przetwornika U/f ??
    No i druga rzecz >>> jak zrobić układ który po podaniu każdego z tych napięć na wejście .. to na wyjściu ZAWSZE będzie dawał 2,0 V .... a kiedy podam masę to tez ją poda na wyjściu ??No chyba że wystarczy jakiś stabilizator na 2 V :-( i cały czas podawać to napięcie do kompa.. tylko że jak zrobić żeby podwał tez masę jak jest LUZ wbity ?

  • #35 22 Lut 2010 00:04
    mcgyver26
    Poziom 16  

    mógłbyś jeszcze spróbować zapodać do "wałka-osi"od "pedała"od biegów dać impulsator-enkoder który to zliczał by impulsy(biegi) w górę i w dół

    Dodano po 2 [godziny] 35 [minuty]:

    secus napisał:
    W moim motocyklu jest tak że pomiędzy poszczególnymi zworkami w automacie zmiany biegów ( to pod deklem ;-) ) są oporniki .. i wygląda to tak że :
    Luz >> masa
    1 bieg >> 3,5 V
    2 bieg >> 3,0 V
    3 bieg >> 2,5 V
    4 bieg >> 2,0 V
    5 Bieg >> 1,1 V
    6 bieg >> 0,7 V
    i teraz moje pytanie .. jak to zmienić na odpowiednio -,1,2,3,4,5,6 na wyświetlaczu segmentowym :-) .. jakiś schemacik ?? :-)
    jest to możliwe bez przetwornika U/f ??
    No i druga rzecz >>> jak zrobić układ który po podaniu każdego z tych napięć na wejście .. to na wyjściu ZAWSZE będzie dawał 2,0 V .... a kiedy podam masę to tez ją poda na wyjściu ??No chyba że wystarczy jakiś stabilizator na 2 V :-( i cały czas podawać to napięcie do kompa.. tylko że jak zrobić żeby podwał tez masę jak jest LUZ wbity ?


    ja bym to zrobił tak:
    jeśli te napięcia występują "pojedyńczo" dla każdego biegu to ja bym je kolejno odpowiednio "wzmocnił" na tranzystorach(ponieważ jest to proste rozwiązanie i to "wysterowania"tranzystora wystarczy 0,6V(oczywiście bazy przez odpowiednie rezystory)),dalej jak bym miał już "wzmocnione sygnały",to użyłbym "bramek logicznych"które to już by zapodawały "stały poziom "sygnału"" i dalej jak wspomniałem taki prosty dekoder na diodach i wyświetlacz led-no i "wynik biegów"gotowy.A co to tego "luzu"-tej "masy" to zastosować tranzystor o przeciwnej polaryzacji(oczywiście podciągnięta baza rezystorem),lub zastosowanie bramki NOT lub innej(ych) pełniącej(ych) "jej"funkcje-pozdro

  • #36 26 Lut 2010 22:25
    nieutek
    Poziom 9  

    Witam ponownie,
    Okazało się żeby w moim motocyklu zrobić wyświetlacz biegów wystarczy przerobić czujnik luzu.
    I tu mam kolejne pytanie, otóż czy da się podłączyć wyświetlacz cyfrowy tak aby nie używać żadnych scalaków itp? Chodzi mi o to że jak dam sygnał z jednego przewodu to będzie wyświetlało się 1 a jak dam z innego przewodu to będzie wyświetlało się 2 itp, przewody nigdy będą podłączone jednocześnie, czy wystarczy po prostu do każdego przewodu podłączyć odpowiednią kombinację czy trzeba się jakoś inaczej bawić?

  • #37 27 Lut 2010 01:00
    tomaszgab
    Poziom 27  

    W tej kwesti ,tylko Św.Mikołaj.

  • #38 27 Lut 2010 02:36
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    :tomaszgab: z tego, co zrozumiałem z posta powyżej, to da się to zrobić i to całkiem prosto. Więc z tym Św. Mikołajem, to się pospieszyłeś.
    Bo jeśli wyświetlacz ma wyświetlać 1 po podaniu sygnału, na jeden przewód, a 2 po podaniu sygnału na inny. I pewnie 3 z trzeciego..., to można to bardzo prosto zrealizować na matrycach diodowych. Bardzo stare rozwiązanie: poprzez małe diody (np 4148) zasilać segmenty cyfry 1 z pierwszego przewodu, cyfry 2 z drugiego...

  • #39 27 Lut 2010 14:33
    nieutek
    Poziom 9  

    A jakby to było z tym scalakiem to są jakieś gotowe do tego typu rzeczy , czy trzeba je jakoś programować? A i tu jest też taki problem że jest sterowanie masą (-)

  • #40 28 Lut 2010 01:05
    skydiverfreefy
    Poziom 10  

    Witam.
    Nie jest to takie proste jak by sie zdawalo.
    1.Trzeba jeszcze ograniczyc wyswietlanie cyfry do 5 lub 6 w zaleznosci od skrzyni. Ja czesto szukam wyzszego biegu a tu nic , a na wyswietlaczu bez ograniczenia policzy do 9.
    2. Potrzebne zerowanie przy przejsciu przez 0 np z czujnika neutral , gdyz po wlaczeniu w dol z 0. do 1. jedym ruchem w gore wlacza sie 2 nastepnie 3 , 4, 5 ,6 i dalej nie.

    Najpewniejszy jest uklad na przerobionym czujniku luzu , jak pisze "nieutek" , gdyz mamy wtedy mechaniczne zalaczanie kazdego styku . Mozna to zrobic na ukladzie 7447 i74147 albo kupka diodek, wole uklady.
    Jak cos wykombinuje to napisze.
    Pozdrawiam.

  • #41 28 Lut 2010 12:51
    nieutek
    Poziom 9  

    no wiem na diodach to jest banał zrobić tylko mi trzeba żeby to chodziło na wyświetlaczu 7 segmentowym.

  • #43 01 Mar 2010 23:15
    mcgyver26
    Poziom 16  

    nieutek napisał:
    Witam ponownie,
    Okazało się żeby w moim motocyklu zrobić wyświetlacz biegów wystarczy przerobić czujnik luzu.
    I tu mam kolejne pytanie, otóż czy da się podłączyć wyświetlacz cyfrowy tak aby nie używać żadnych scalaków itp? Chodzi mi o to że jak dam sygnał z jednego przewodu to będzie wyświetlało się 1 a jak dam z innego przewodu to będzie wyświetlało się 2 itp, przewody nigdy będą podłączone jednocześnie, czy wystarczy po prostu do każdego przewodu podłączyć odpowiednią kombinację czy trzeba się jakoś inaczej bawić?

    jak wcześniej wspomniałem zrób sobie "dekoder diodowy",tak podłącz diody prostownicze np:1N4148 żeby "separowały"poszczególne segmenty w wyświetlaczu siedmiosegm.lub innym(tekstowym-segmentowym)i wtedy niepotrzeba żatnych układów

  • #44 02 Mar 2010 14:40
    nieutek
    Poziom 9  

    mogło by to być ale potrzebowałbym około 30 diod, jeśli o to Ci chodzi

  • #45 05 Mar 2010 13:26
    mcgyver26
    Poziom 16  

    diody np:1N4148 są małe więc aż tak dużo miejsca ci niezajmią i w porównaniu z układem scalonym(dekoderem)masz tyle wejść co biegów+luz,więc aby wyświetlić jakiś znak(bieg) wystarczy zapodać "sygnał" na wejście odpowiadające danemu znakowi(biegowi),w porównaniu z układem scalonym(dekoderem)gdzie masz wejścia w "kodzie BDC"(cztery linie)i muszisz jeszcze zapodać drugi układ(dekoder-enkoder priorytetowy np:z 10wej. na BDC(74147))zmieniający "sygnały" na kod BDC i wtedy za pomocą tych dwoch układów i wyświetlacza miałbyś też prosty "wzkaźnik" biegów z tą różnicą że niemiałbyś na "luzie" literki "N" tylko cyferke"0"-te "N" miałbyś na tym "dekoderze diodowym".Tak czy inaczej ty zdecytujesz sam-pozdro........

  • #46 31 Mar 2010 13:27
    likoom
    Poziom 9  

    Witam , ja zrobiłem licznik biegów :D
    W mojej Hondzie NS1, wykorzystałem Mikro kontroler (zabawa licznikami i innymi układami z bramek jest bez sensu :))
    pomocna była kontrolka luzu :P
    Pozdrawiam :P

  • #47 14 Lis 2010 17:18
    j3drus
    Poziom 9  

    Witam, nie chcę zakładać nowego tematu więc zapytam tutaj. Znalazłem na youtube taki wyświetlacz
    Link
    potrzebuję schemat lub opis budowy takiego lub podobnego wyświetlacza, jeśli ktoś konstruował coś podobnego to proszę o odp.

  • #48 21 Lis 2010 21:39
    mmmmmat
    Poziom 10  

    Zlokalizowałem swój czujnik i lipa w Yamaha Drag star 1100 2006 rok jest czujka tego innego typu i lipa z przerobieniem ?dużo sprzętów ma czujnik biegu jałowego taki w którym można dorobić dodatkowe styki i proste do zrobienia ale u mnie niestety się nie da tylko liczniki wpinane predkość za 300zl choć i tak nie działają tak ja mają


    Najlepszym rozwiązaniem byłoby przerobić taki czujnik na dwie krańcówki tak jak pisaliście i zamontować w okolicach wajchy od biegów. Ruch w górę i bieg zmienia się o jeden wyżej, ruch w dół wyświetlacz pokazuje jeden bieg mniej. tylko zaprogramować w ten sposób 1 0 2 3 4 5 choć to może też nawalać czasem bo podczas jazdy np z 1 biegu wpada bezpośrednio 2 pomijając luz i co dalej jedynie podłączyć czujnik luzu aby zerował jak przez niego nawet gdy przechodzi nawet przez krótką chwilę