Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Korekcja szybkości otw./zam. attuatora - co to jest?

26 Lis 2009 16:42 2790 4
  • Poziom 17  
    Serdecznie witam wszystkich. Interesuje mnie pewna kwestia, której dokładnego wyjaśnienia szukałem też na tym forum, lecz nie mogłem znaleźć (owszem dużo jest wiadomości w tym temacie, ale dokładnie tego, co ja potrzebuje akurat nie znalazłem). Dlatego też chciałbym prosić Was o cierpliwość, wyrozumiałość i oczywiście pomoc.

    Ten post można byłoby przyłączyć do któregoś z istniejących tematów dot. regulacji Bingo-M, lecz chciałbym żeby tę kwestię bardziej wyeksponować, bo nie ukrywam, że bardzo mi zależy na jak najszybszym uzyskaniu odpowiedzi na nurtujące mnie kwestie, jak też zwięzłe, wyczerpujące, konstruktywne i jednoznaczne wyjaśnienie tej kwestii na pewno przyda się innym użytkownikom, którzy będą szukać odpowiedzi w tym temacie.

    Czy może ktoś z Was dokładnie, jednoznacznie i konstruktywnie wytłumaczyć, co to jest korekcja szybkości otwierania/zamykania silnika krokowego i w jakich konkretnie jednostkach ją się mierzy? To, że jest to szybsze bądź też wolniejsze otwieranie/ zamykanie attuatora - to ja wiem.

    Tylko teraz tak (posłużę sie przykładem Bingo-M, bo akurat taki mam u siebie):
    - korekcja szybkości otwierania silnika na biegu jałowym - zakres regulacji: -12...+18
    - korekcja szybkości zamykania silnika na biegu jałowym - zakres regulacji: -10...+20
    - korekcja szybkości otwierania silnika przy dużym obciążeniu - zakres regulacji: --20...+10
    - korekcja szybkości zamykania silnika przy dużym obciążeniu - zakres regulacji: -16...+14

    Co dokładnie oznaczają te wartości i dlaczego wartości graniczne w poszczególnych zakresach możliwości regulacji są różne? Co oznaczają wartości minusowe w korekcjach szybkości otwierania - czyżby opóźnienie w stosunku do standardowego czasu otwarcia? Co oznaczają wartości plusowe w korekcjach szybkości zamykania - czyżby opóźnienie w stosunku do standardowego czasu zamknięcia?

    Mam jeszcze pytanie, czy w moim Bingo-M w Passacie 1,8 ADZ ustawienia +4/-4 i +8/-8 byłyby dobre, żeby samochód był bardziej oszczędny?

    Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Pozdrawiam.

    Dodano po 34 [minuty]:

    Po dokładniejszym przemyśleniu tej kwestii myślę, że (zakładając, iż X to liczba kroków attuatora):

    1. W przypadku korekcji szybkości otwierania attuatora odpowiednie wartości oznaczają:

    - wartości ujemne (-X) - mniejsze (wolniejsze) o tę wartość (X) otwarcie attuatora w stosunku do standardowego otwarcia (kiedy wartość X wynosi 0) w tych samych warunkach

    - wartości dodatnie (+X) - większe (szybsze) o tę wartość (X) otwarcie attuatora w stosunku do standardowego otwarcia (kiedy wartość X wynosi 0) w tych samych warunkach

    2. W przypadku korekcji szybkości zamykania attuatora odpowiednie wartości oznaczają:

    - wartości ujemne (-X) - większe (szybsze) o tę wartość (X) zamknięcie attuatora w stosunku do standardowego zamknięcia (kiedy wartość X wynosi 0) w tych samych warunkach

    - wartości dodatnie (+X) - mniejsze (wolniejsze) o tę wartość (X) zamknięcie attuatora w stosunku do standardowego zamknięcia (kiedy wartość X wynosi 0) w tych samych warunkach

    Czyli - objaśniając na przykładzie - jeśli sterownik LPG w czasie pracy silnika "zobaczy", że sonda jest na bogatej mieszance przy zerowych ustawieniach wartości w zaawansowanych ustawieniach pracy silnika krokowego, zmniejsza otwarcie attuatora o - nazwijmy to A kroków, żeby osiągnąć mieszankę uboższą i analogicznie w drugą stronę, natomiast przy ustawieniu korekcji szybkości zamykania attuatora -8 w powyższej sytuacji sterownik zmniejsza otwarcie silnika krokowego o A+8 kroków (czyli o większą ilość kroków), żeby szybciej osiągnąć uboższą mieszankę.

    Jeśli się mylę, proszę Was o sprostowanie.

    Dodano po 41 [minuty]:

    Sam w końcu nie wiem, jak to jest.

    A może jest to tak, że (cytuję wypowiedź):

    "te cyfry oznaczają dokładną regulację prędkości standardowo jest 0 to nie jest ilości kroków tylko prędkości jak szybko ma reagować silnik krokowy na wskazania sondy aby sonda pracował płynnie a nie na przykład stał na bogato i dopiero po jakimś czasie spadła na ubogo to ma pracować płynnie"

    Tylko, jeśli są cyfry oznaczające wielkości szybkości sterowania silnikiem krokowym, to muszą też być jakieś jednostki, np. ms. Jeśli jest np. +8, to +8 czego - milisekund??? I w tym przypadku korekcja szybkości zamykania o wartości minusowej, np. -8, oznacza szybsze czy wolniejsze zamykanie silnika krokowego?

    Może to ktoś dla mnie dokładnie wyjaśnić, bo do tej pory mam tylko mętlik w głowie po przeczytaniu różnych często rozbieżnych informacji na ten temat na różnych forach?


    Dodano po 4 [godziny] 25 [minuty]:


    Po wielu poszukiwaniach i przemyśleniach chyba już wiem, o co w tej kwestii chodzi, mianowicie:

    Przy standardowych ustawieniach wartości w zaawansowanych ustawieniach pracy silnika krokowego (wszędzie 0) silnik krokowy otwiera/zamyka się z prędkością V. Jeśli wprowadzimy korekcję do tych wartości i damy np. +8/-4 (korekcja szybkości otwierania/zamykania), to attuator będzie szybciej się otwierał o 8 jednostek, czyli będzie się otwierał z szybkością V+8 jednostek, oraz będzie wolniej się zamykał o 4 jednostki, czyli będzie się zamykał z prędkością V-4 jednostki.

    Myślę jednak, że w przypadku mego samochodu nie ma najmniejszego sensu zmieniać standardowych ustawień (wszędzie mam 0) - bo tak naprawdę, żeby dokładnie to ustawić, trzeba skorzystać z hamowni podwoziowej, a ustawiając metodą prób i błędów, można narobić więcej szkody niż pożytku. Wniosek stąd taki, że lepsze są ustawienia standardowe niż niedokładne ustawienia korekcyjne.

    Jeśli ktoś z Was ma jeszcze coś wiążącego i konstruktywnego do powiedzenia w tym temacie bądź też do skorygowania wyciągniętych przeze mnie wniosków, serdecznie zapraszam do dyskusji – za co będę bardzo wdzięczny.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 18  
    Witam
    Każdą korekcje którą wprowadzisz coś wniesie to napewno wiesz.I tak jak piszesz tylko na hamowni sprawdzisz działanie i wpływ każdego ustawienia.Gdy ustawisz wartości na minusie w przypadku wzbogacenia samochód będzie wolniej przyśpieszał co za tym idzie większe podciśnienie w dłuższym odcinku czasu.Myśle , że najoszczędniej jest ustawić tak:
    bieg jałowy (0,0)
    obciążenie duże otwieranie +4
    obciążenieduże zamykanie +10
    cut off jak największy współczynni procentowy(sprawdzasz na trójce jedziesz 60km/h puszczasz zwalniasz do 40km/h bez hamowania. Wciskasz gaz na maks jak brak szarpania zostawiasz, jak szarpie wpisujesz mniejsza wartość w %).
    a najlepszy sposób to lekka noga na gazie i na hamulcu.Czyli nie przyśpieszaj jak masz hamować za 200m.Staraj się zrzucać biegi czyli jedziesz 5, chcesz zwolnić do zakrętu 90 dajesz piętro niżej 4.Jak masz 1500obr dajesz 3 itd.
    Sorki za delikatny offtop.Pozdrawiam :)
  • Poziom 17  
    fisto napisał:
    Witam
    Myśle , że najoszczędniej jest ustawić tak:
    bieg jałowy (0,0)
    obciążenie duże otwieranie +4
    obciążenie duże zamykanie +10
    :)


    Czyli będę miał szybsze otwieranie attuatora o 4 kroki/ms i wolniejsze jego zamykanie o 10 kroków/ms? Jeśli tak będzie, to w tym układzie będę miał bogatszą mieszankę w stosunku to ustawień standardowych, bo attuator będzie szybciej się otwierał i dużo wolniej się zamykał - co spowoduje znaczne wzbogacenie mieszanki. Pozdrawiam.

    Dodano po 4 [godziny] 51 [minuty]:

    fisto napisał:
    Witam
    cut off jak największy współczynni procentowy(sprawdzasz na trójce jedziesz 60km/h puszczasz zwalniasz do 40km/h bez hamowania. Wciskasz gaz na maks jak brak szarpania zostawiasz, jak szarpie wpisujesz mniejsza wartość w %).
    a najlepszy sposób to lekka noga na gazie i na hamulcu.Czyli nie przyśpieszaj jak masz hamować za 200m.Staraj się zrzucać biegi czyli jedziesz 5, chcesz zwolnić do zakrętu 90 dajesz piętro niżej 4.Jak masz 1500obr dajesz 3 itd.
    Sorki za delikatny offtop.Pozdrawiam :)


    Witam. Dzisiaj pofatygowałem się i pojeździłem trochę z laptopem podłączonym poprzez interfejs LPG do sterownika Bingo-M, dzięki czemu zdiagnozowałem pracę sterownika LPG w różnych warunkach. Okazało się, iż ustawienia, które mam w Bingo-M są moim zdaniem w miarę dobre. Zmieniłem jedynie funkcję cut-off z 1300/24% na 1300/34% i w czasie różnych prób ani razu nie odczułem dławienia się silnika po raptownym naciśnięciu pedału przyspieszenia (w czasie działania cut-off) - ani w czasie zmiany biegów, ani w czasie gwałtownego przyśpieszania. Wprost przeciwnie attuator błyskawicznie skakał z pozycji 061 (pozycja cut-off) do PWA, czyli 091, i samochód od razu przyspieszał.

    Niepokoi mnie tylko jedna kwestia, a mianowicie, czy tak duże wahania attuatora (061-091, a w czasie schodzenia na bieg jałowy czasami też 061-111) nie przyśpieszą jego zużycia?

    Może kogoś to zdziwi, dlaczego na biegu jałowym od razu attuator leci na 111.Otóż w moim przypadku bardzo trudno jest wyregulować reduktor śrubą czułości membrany, tak żeby sonda lambda ładnie oscylowała na wolnych obrotach. Po wielu próbach udało mi się osiągnąć ten efekt, że na zimnym silniku sonda stoi na gazie na bogatej mieszance na w.o., zaczyna chodzić przy temp. ok. 80-85 st. C, a przy bardzo gorącym silniku (90-95 st. C) sonda stoi na ubogiej mieszance. Reduktor już swoje trochę przejechał i na zimnym silniku daje więcej gazu niż na gorącym i dlatego tak jest. Reguluję tylko śrubą czułości membrany, bo śruby regulacji dodatkowego obiegu biegu jałowego nikt jeszcze od początku w moim reduktorze nie odkręcał, ja tez nie chce jej ruszać (skoro gazownicy nigdy ją nie regulowali). Tak więc przy temperaturze silnika 90 st. C sonda na biegu jałowym (gdzieś tak do ok. 2000 obr./min.) stoi na ubogiej mieszance, a attuator nie może się dalej otworzyć, ponieważ skończył się zakres jego pracy, który na biegu jałowym wynosi 081-111 kroków (PWA-10/+20).

    Jeśli chodzi o charakterystykę pracy attuatora w różnych warunkach w czasie jazdy, to wygląda to następująco:
    - na zimnym silniku: ok. 060-080 (trudno było dokładnie uchwycić w czasie jazdy), ale te wartości są moim zdaniem dobre, bo na zimnym silniku reduktor podaje więcej gazu i dlatego attuator oscyluje dużo niżej od PWA
    - na gorącym silniku attuator mniej więcej ładnie oscylował wokół PWA (080 – 100), czyli tak jak ma być

    Wracając do załączania się funkcji cut-off, to zaważyłem bardzo ciekawe zjawisko. Otóż funkcja cut-off włącza się nie dopiero po całkowitym puszczeniu gazu, lecz wtedy kiedy obroty spadną poniżej pewnego progu TPS (gdzieś tak ok. 2-2,4 V) i poniżej ok. chyba 2000 (trudno było to dla mnie uchwycić. W czasie łagodnego zwiększania obrotów na biegu jałowym też bardzo często, zanim nie osiągnąłem obrotów ok. 2500, włączał się cut-off. Wniosek stąd taki, iż w moim sterowniku LPG funkcję cut-off włącza spadek napięcia TPS do pewnego progu (ok. 2-2,4 V), a wyłącza spadek obrotów poniżej 1300 (w moim przypadku) bądź też dodanie gazu (czyli wzrost napięcia TPS).

    Co o tym myślicie. Będę bardzo wdzięczny za wszystkie ciekawe i konstruktywne komentarze w tej kwestii.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 18  
    jak jest na +4 lub +10 to silniczek działa szybciej czyli otwieranie 4 szybsze 10 szybsze zamykanie.
  • Poziom 17  
    Przy standardowych ustawieniach wartości w zaawansowanych ustawieniach pracy silnika krokowego (wszędzie 0) silnik krokowy otwiera/zamyka się z prędkością V (kroków/s). Jeśli wprowadzimy korekcję do tych wartości i damy np. +8/-4 (korekcja szybkości otwierania/zamykania), to attuator będzie szybciej się otwierał o 8 (nazwijmy to) jednostek (chociaż trudno sprecyzować, jakie to są jednostki), czyli będzie się otwierał z szybkością V+8 jednostek, oraz będzie wolniej się zamykał o 4 jednostki, czyli będzie się zamykał z prędkością V-4 jednostki.

    Zamykam temat.