Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar przepływu powietrza przez wentylator

30 Lis 2009 17:32 4860 5
  • Poziom 17  
    Robię rozeznanie jak zabrać sie za budowę urządzonka nazywanego blower door
    Blower door

    Jest w nim używany czujnik przepływu montowany przy wentylatorze. Znalazłem nawet czujnik ciśnienia który z jakąś zwężka może pełnić rolę miernika przepływy. Niestety pomiar przepływu musi być dosyć precyzyjny, dlatego trzeba stosować czujnik o bardzo dobrych parametrach. Ten który widziałem to koszt 600-1000zł do tego trzeba umieć zaprojektować zwężkę , znowu koszty.

    Zastanawiam czy da się regulować przepływ strumienia powietrza przez wentylator za pomocą pomiaru prądu płynącego przez silnik wentylator, podłączając czujnik Halla.
    A może są inne dokładne metody?
    Od razu wyjaśniam że użycie "kręciołka" jak w stacji pogodowej to kiepski pomysł i nie wchodzi w grę.
  • Poziom 19  
    Np. termoanemometr stosowany m.in. w samochodach. Jeżeli ustalona część powietrza przez niego będzie przepływać, to znana będzie wartość całkowita natężenia przepływu. Należy "dorobić" układ sterowania do czujnika sprzężony z zasilaniem wentylatora.
  • Poziom 17  
    Miałem okazję obejrzeć na własne oczy jak wygląda praca z blower door.
    Zamieszczam zdjęcie wentylatora z czujnikiem, tyle że nie mam pojęcia na jakiej zasadzie przebiega pomiar. Czujnik wygląda jak rurka cieplna używana w radiatorach do procesorów. Drugi koniec wchodzi jakby na wał silnika. Może mi ktoś wyjaśnić jak działa ten czujnik na wentylatorze.

    Pomiar przepływu powietrza przez wentylator
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.
    encore napisał:
    Zastanawiam czy da się regulować przepływ strumienia powietrza przez wentylator za pomocą pomiaru prądu...


    Pewną alternatywą (małą, ale najważniejszą częścią układu) jest:
    Pomiar przepływu powietrza przez wentylator
    Najważniejszym elementem układu jest termistor PTC (dodatni współczynnik temperaturowy) na schemacie oznaczony jako R4.
    Działanie układu polega na zmianie rezystancji termistora. Termistor o oporności 25Ω zwiększa swoją rezystancję, gdy jego temperatura wzrasta powyżej 140°C. Termistor ogrzewany jest prądem płynącym przezeń i przez rezystor R3.
    Jedynym problemem jest zdobycie odpowiedniego termistora. Musi on mieć na tyle małą rezystancję, by przy niewielkim napięciu rozgrzał się do temperatury około 140°C.

    Jest to pewne rozwiązanie, ale też jako ciekawostka.
  • Poziom 17  
    Termistor PTC to jest jakieś rozwiązanie. Ważna jest jednak również dokładność pomiaru obrotów a jeszcze lepiej przepływu powietrza z dokładnościa 5%. Na termistorze nie da sie tego uzyskać. .
  • Poziom 19  
    Wg tego opisu http://www.auto-online.pl/serwis/poradnik/elek_autom/czujniki/przeplyw.htm można skonstruować układ stabilizacji masowego przepływu powietrza, warunkiem jest, aby zawsze przez przepływomierz przepływał ustalony procent całkowitego strumienia. Jeżeli silnik zasilany jest napięciem DC, to wystarczy sterownik PWM, który jako sygnał sprzężenia zwrotnego będzie otrzymywał sygnał wyjściowy przepływomierza.