Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów do rozrusznika

damianopole 30 Lis 2009 22:29 2508 15
  • #1 30 Lis 2009 22:29
    damianopole
    Poziom 9  

    Witam! Czy jest ktoś w stanie powiedzieć mi jak zrobić regulator obrotów do rozrusznika samochodowego (Syrena 105) i czy jest sens jego budowy (duża strata prądu)?

  • #3 01 Gru 2009 21:00
    damianopole
    Poziom 9  

    Po rozłożeniu kultowego auta, został on użyty do go - karta. Spisywał się idealnie jeśli chodzi o moc (był w stanie pociągnąć wózek z 50kg piasku + kierowca 50kg), lecz długo nie działał. Wyładowywał się po 200 metrach. Teraz mam w planach zrobić mały motor, i chciałbym abym miał jakiś wpływ na prędkość pojazdu. Planuję użyć mniejszych aku by na dłużej przyjemności starczył ;)
    Poniżej zdjęcie cudeńka ;p
    Regulator obrotów do rozrusznika

  • #4 01 Gru 2009 21:07
    miet147
    Poziom 11  

    Rozrusznik samochodowy raczej się do tego nie nadaje gdyż jest przeznaczony do pracy krótkotrwałej z dużymi obciążeniami.Do uzyskania znamionowej mocy potrzebuje dużych prądów znamionowych.Praca z tak dużymi prądami w dłuższym czasie jest szkodliwa i dla rozrusznika jak i akumulatora.

  • #5 01 Gru 2009 21:20
    damianopole
    Poziom 9  

    Pewnie masz rację, ale akumulator jest z odzysku, a rozrusznik tak jak już prędzej napisałem po rozbiórce Syrenki, więc jeśli się zepsuje to nie będzie wielka strata.

  • #7 01 Gru 2009 21:26
    damianopole
    Poziom 9  

    Okey dzięki za odpowiedź :)

  • Pomocny post
    #8 01 Gru 2009 21:31
    miet147
    Poziom 11  

    Większy sens miało by wykorzystanie prądnicy i jakiejś przekładni,choćby pasowej.Oczywiście prądnicy prądu stałego w roli silnika.

  • #9 03 Gru 2009 16:47
    damianopole
    Poziom 9  

    Masz rację i chyba tak zrobię. Jeszcze gdzieś mam prądnicę z Syrenki, a i parę zębatek się znajdzie a jak nie to zrobię przekładnię z pozostałości po skrzyni biegów, jeszcze zobaczę. Teraz powiedzcie mi jak do prądnicy zbudować regulator. Tato mówił mi że taki regulator musi być zrobiony na tranzystorze. Może ktoś ma jakiś projekt takiego urządzenia?

    Parametry prądnicy:
    P20a 12V/300W/25A

  • #10 03 Gru 2009 17:22
    miet147
    Poziom 11  

    Skorzystaj z wyszukiwarki.Na tym forum jest opisane wiele takich regulatorów.A może łatwiej było by zdobyć drugą prądnicę,taką samą i łącząc je szeregowo lub równolegle,poprzez odpowiedni przełącznik uzyskać dwu stopniową regulację prędkości ? Tyrystorowy regulator na prądzie stałym jest dość skomplikowany.Chyba prostszy był by na tranzystorach dużej mocy w obwodzie wzbudzenia.

  • #11 03 Gru 2009 18:14
    damianopole
    Poziom 9  

    Wiem że jest tego pełno. Nie chciałbym bawić się w dwie prądnice z różną przekładnią, bo zajmowałoby to dużo miejsca. Wszystkie projekty, jakie widziałem na elektrodzie są na mały prąd. Wiem, że nie lubicie jak ktoś idzie na łatwiznę ale czy mógłbyś wysłać chociaż jedną stronkę, na której jest pokazane jak zrobić taki regulator ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Na allegro znalazłem parę regulatorów ale nie wiem czy są odpowiednie:
    Link
    Link

  • #12 03 Gru 2009 18:29
    miet147
    Poziom 11  

    http://www.cosmogate.pl/product_info.php/products_id/134.Jakiej mocy będzie potrzebny układ to zależy od tego czy zastosujesz go w obwodzie wzbudzenia czy też w obwodzie głównym.To już doświadczalnie musisz wybadać jaka opcja będzie lepsza w praktyce.Ale jak zadasz sobie trochę trudu i zrobisz użytek z przeglądarki Google to może znajdziesz gotowe rozwiązania.Szukaj frazy "regulacja obrotów silnika prądu stałego" lub podobne.

  • #13 03 Gru 2009 19:10
    damianopole
    Poziom 9  

    Okey:) Właśnie tato mi pokazał na jakiej zasadzie działa prądnica kiedy daje prąd a kiedy działa jako silnik. Powiedział mi że należy zmostkować wzbudzenie z wyjściem i będzie działać. Nie wiem czy dobrze rozumiem ten sposób to jest z obwodem wzbudzenia.

  • #14 04 Gru 2009 19:33
    lupax3
    Poziom 2  

    Jeśli puścisz prądnice jako silnik na magnetyzmie szczątkowym (odłączenie wzbudzenia w czasie pracy ) to bez obciążenia dostanie takie obroty, że wirnik zgubi uzwojenia. Prądnica od Syreny ta 25 amper jako silnik bocznikowy pobiera ok. 7 amper przy 12V.

  • #15 04 Gru 2009 19:39
    _LBX_
    Poziom 22  

    Jak rozkładałeś syrenkę, to pewnie masz i silnik nie? :D
    Załóż silnik, a rozrusznik daj jako rozrusznik :D

  • #16 07 Gru 2009 21:50
    damianopole
    Poziom 9  

    Witam! Panowie, mam pomysł! :) porzuciłem koncepcję silnika elektrycznego, bo to ciężkie, nie praktyczne i pozwala na krótką jazdę. Postanowiłem więc wykonać mój projekt wykorzystując silnik spalinowy znajdujący się w ruskiej pile łańcuchowej. Straszne gówno, bo nie chciało odpalić na początku, (leżało jakieś 15 lat na półce przykryte grubą warstwą kurzu) ale nie załamałem się, wręcz przeciwnie. Postanowiłem rozebrać ją na "tajle" i przeczyścić. Ku mojemu zdziwieniu odpaliła bez problemu;) Teraz tylko muszę znaleźc trochę wolnego czasu, by projekt ruszył z miejsca. Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za pomoc.

    Damian Schnober

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME