Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MERCEDES ATEGO - gdzie znaleźć napięcie 12 V?

01 Dec 2009 22:17 12368 18
  • Level 11  
    Witam.
    Chciałbym podłączyć CB radio pod 12 V a instalacja jest 24 voltowa.
    Czy jest moze gdzieś miejsce, w którym mogę znaleźć napięcie zbliżone do tego, które wymaga standardowe CB?
    Może oryginalne radio jest na 12 podłączone?
    A może gdzieś w instalacji jest specjalna wiązka do CB?

    Pozdrwaiam
    Marshall
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 35  
    Witam najlepszym rozwiązaniem będzie zakup "przetwornicy" 24V/12V.
    Orginalne radio jest podłączone przez takową przetwornicę zamontowaną oryginalnie przez mercedesa jedna nie jest ona zbyt "mocna" i dla CB może brakować prądu.
    Nie masz przysadkiem gniazda 12V po stronie pasarzera?
    Jest kilka wersji Atego więc mogę się mylić.
    Montując przetwornicę nie zapomnij o bezpiecznikach.
  • Level 11  
    Właśnei chciałem ominąć ten koszt przetwornicy ... Czytałem gdzieś na forum (innym niż to), że ktoś znalazł "w bezpiecznikach" 12 V dlatego też pytałem. Dzisaij okazało się że jednak u mnie nie ma takiego napięcia. Sprawdziłem wszystko miernikiem....
  • Mercedes specialist
    Nie szukaj - bo nie ma.
    Przetwornica jest zabudowywana jako wyposażenie dodatkowe.
    Oryginalne radio jest na 24V.
    CB na to napięcie są również dostępne - wtedy redukcja napięcia nie jest potrzebna.
    Jest dostępna fabryczna "podgotowka" pod CB - jest to jednak również wyposażenie ponadstandardowe.
    Czasem nie łącz nic na jeden akumulator!
  • Level 13  
    Dlaczego niby ma nie łączyć na jeden aku ? Przecież jeśli nie korzysta z radia na postoju po kilka godzin i nie nadaje non stop to radio na odbiorze pobiera max 0,6A. Jeśli silnik pracuje to nie ma wpływu. Radio podpięte pod jedną baterię to tak jakby nieco mniejsza była rezystancja wewnętrzna tej baterii. A przecież nie zawsze stosuje się układ 2 identycznych aku w samochodzie i jakoś to działa latami. Nie twierdzę że jest to jedyne lub najlepsze rozwiązanie ale z pewnością najtańsze. A bajki o padaniu baterii trzeba trochę popierać obliczeniami a nie opowieściami z drugiej ręki.

    Wracając do tematu - marshall7 - nie żałuj na przetwornicę bo to śmieszne koszty. Twoje radio pobiera max 1,6A więc jak kupisz przetwornicę 3A za 40-60zł lub 5A 60-80zł to chyba nie umrzesz z głodu a będziesz miał święty spokój.
  • Level 39  
    killergr wrote:
    A bajki o padaniu baterii trzeba trochę popierać obliczeniami a nie opowieściami z drugiej ręki.
    .


    Kolego wybacz ale jeżeli nie miałeś do czynienia z taką sytuacją to twoje obliczenia nie są wiele warte bo teoria czasami bardzo różni się od praktyki.P
  • Level 11  
    Właśnie co do podłączania do aku słyszałem różne opinie dlatego się waham. Poza tym to nie mój własny samochód i nie chciałbym żeby ktoś mi zarzucił że akumy padły od mojej zachcianki CB. Też uważam jednak że powinno działać ok...

    Zgadza sie - radio mam oryginalne i też jest na 24V :( Nawet tacho sprawdzałem...
  • Level 39  
    marshall7 wrote:
    Też uważam jednak że powinno działać ok...


    Nie będzie działać ok , 3 tygodnie i akumulator jest pusty.P
  • Level 11  
    Skoro tak... wierzę na słowo :)
  • Mercedes specialist
    Nie trzeba wierzyć na słowo. Kiedyś w szkole było coś takiego, jak prawo Kirchhoffa o rozpływie prądów. Akumulatory są połączone w szereg, i przy ładowaniu płynie przez każdy z nich taki sam prąd. Jeżeli przez godzinę będzie płynął prąd 10A - to każdy z akumulatorów zwiększy swój ładunek o 10Ah. Jednak z jednego akumulatora prąd wypływa sobie "bokiem" - do CB. Czyli jednak może być niedoładowany?
    Takie połączenie wyposażenia dodatkowego jest zresztą powodem do oddalenia roszczeń gwarancyjnych użytkownika pojazdu - może zapomnieć o gwarancji na akumulatory :D
  • Level 23  
    Coś mi się wydaje koledzy, że nie wyczerpaliście tematu - rozważcie sytuację kiedy po podłączeniu pod jeden akumulator przepala się jeden z przewodów i dochodzi do zamiany biegunowości na zasilaniu radia. I co się wtedy dzieje?.
  • Level 23  
    Żaden ekstremista - ważniejszy powód zakupu przetwornicy niż rozładowanie akumulatora:-)))
  • Diesel injection systems specialist
    Gerri wrote:
    Kiedyś w szkole było coś takiego, jak prawo Kirchhoffa o rozpływie prądów. Akumulatory są połączone w szereg, i przy ładowaniu płynie przez każdy z nich taki sam prąd. Jeżeli przez godzinę będzie płynął prąd 10A - to każdy z akumulatorów zwiększy swój ładunek o 10Ah. Jednak z jednego akumulatora prąd wypływa sobie "bokiem" - do CB. Czyli jednak może być niedoładowany?

    Prawo Kirchoffa było i nadal jest :) od połowy XIX wieku nadal aktualne. Sytuacja ta jest taka sama podczas ładowania i rozładowywania baterii.
    Bateria 215Ah naprawdę wielka jak do autka ciężarowego padła po 3 miesiącach eksploatacji w takim podłączeniu. Oczywiście gwarancji nie było po zlokalizowaniu tego podłączenia.
  • Level 35  
    Podłączanie jednego aku to totalna partyzantka.
    Potężne akumulatory padały jak muchy po takich "pomysłach z webasto na 12V".
    Poza tym nie wiem czy każdy z Was wie co to znaczy pociągnąć w ciężarówce (z podnoszoną kabiną) kabelek z ramy do kabiny.
    Pomijając nawet profesjonalizm (peszle,uchwyty,przepusty) to nie polonez.

    Taka "przetwornica" (w zasadzie regulator napięcia) 6A kosztuje ok 50PLN więc jest DUŻO tańsza od akumulatora.
  • Mercedes specialist
    ziomus90210 wrote:
    czy każdy z Was wie co to znaczy pociągnąć w ciężarówce (z podnoszoną kabiną) kabelek z ramy do kabiny.

    Ja wiem. Klient sobie zażyczył w kabinie przetwornicę z 24 na 220 o mocy 2000W - do tego auto ADR (wszystko musi być w peszlach) i Actros MPII (nie ma masy na ramie) Dwa kable prawie jak o przekroju do rozrusznika.
    PRZEUROCZA ROBOTA :D
    (sorry za małe OT)
  • Level 35  
    Oj OJ OJ ADR !!!
    A webasto gaśnie bo dzrzwi otwarte :)
    (albo koło krzywe)
    Mistrzu od tematu przetwornica na 12V bezpiecznik i koniec tematu.
  • Level 37  
    Jeszcze taniej LM317 i tranzystor mocy ewentualniej jeszcze prościej 7812 w wersji 5A solidny radiator i po problemie ;) do tego ewentualny opornik aby wytracić część mocy przed stabilizatorem.
  • Level 35  
    KOLEGO mkpl czytałeś temat? wiesz co to webasto?
    A temat sprzed 3 miesięcy!