Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cut-off się włącza w czasie zwiększania obrotów biegu jał.

jsah 01 Gru 2009 22:04 3101 12
  • #1 01 Gru 2009 22:04
    jsah
    Poziom 17  

    Witam. Co trzeba zrobić, żeby w czasie zwiększania obrotów biegu jałowego (1300 - 2500) nie włączał się cut-off w Bingo-M, bo u mnie się włącza (ustawienia cut-off: 1300 RPM/34%)?

    Czy zmiana bezwładności TPS na biegu jałowym z 0,4 na 0,1 V coś pomoże?

    Ja osobiście myślę, że pomoże, bo mnie się wydaje, iż w Bingo-M cut-off się włącza wtedy, kiedy sterownik wykryje, iż napięcie TPS przez jakiś tam ściśle ustalony standardowy czas (w Bingo-M nie da się go zmieniać, bo nie ma takiej opcji) jest niższe od 2V i jest stałe bądź zmniejszające się. Dzieje się tak zazwyczaj w czasie zmniejszania obrotów silnika i w czasie hamowania silnikiem. Tymczasem w czasie spokojnego zwiększania obrotów biegu jałowego w przedziale działania cut-off (czyli w moim przypadku od 1300 do 2500 RPM) przy bezwładności TPS na b.j. wynoszącym aż 0,4 V sterownik mierzy sygnał napięcia do 2 V co 0,4 V i jeśli ten standardowy czas, po jakim się załącza cut-off od chwili otrzymania sygnału z TPS, jest mniejszy niż czas potrzebny na pokonanie obrotu przepustnicy powodującego wzrost napięcia o więcej niż 0,4 V - włącza się funkcja cut-off. Przy szybszym zwiększaniu obrotów biegu jałowego cut-off się nie włącza. Jeśli w takim razie zmniejszę bezwładność TPS na b.j. z 0,4 V do np. 0,1 V, to czas obrotu przepustnicy potrzebny na zwiększenie napięcia więcej niż o 0,1 V będzie znacznie szybszy niż w przypadku bezwładności 0,4 V i w czasie zwiększania obrotów biegu jałowego nie powinien włączać się cut-off.
    Ale to są tylko moje przypuszczenia. Jeśli popełniłem jakieś błędy w swoim rozumowaniu proszę o sprostowanie.

    Dzięki za odpowiedzi. Pozdrawiam.

    0 12
  • Sklep HeluKabel
  • #2 02 Gru 2009 10:46
    nuki_tsw
    Poziom 15  

    Wg mnie te 1300 RPM, to jest jednak trochę mało. Nawet układy wtrysku benzyny dezaktywują cut-off przy wyższych prędkościach obrotowych - w moim Lanosie około 1500.
    Wiem, że Bingo to trochę inna bajka, ale ja w BRC Just Junior mam ustawione załączenie przy 2000 RPM, wyłączenie przy 1600 i przymknięcie 70% od PWA (czyli np do 70 ze 100 kroków). Nie szarpie i jest OK.

    Moje zdanie na tema cut-off w II generacji jest takie, że niestety za wiele w oszczędności paliwa tym się nie ugra. Można natomiast łatwo dorobić się atrakcji typu przygasanie, szapranie itp.

    0
  • #3 02 Gru 2009 12:51
    jsah
    Poziom 17  

    nuki_tsw napisał:
    Wg mnie te 1300 RPM, to jest jednak trochę mało. Nawet układy wtrysku benzyny dezaktywują cut-off przy wyższych prędkościach obrotowych - w moim Lanosie około 1500.


    Witam. Z informacji uzyskanych od producenta Bingo-M, czyli KME w Łodzi, wynika, iż optymalne i bezpieczne parametry cut-off dla Bingo to 1200/30% - także te 1300 może u mnie śmiało zostać, jedynie co mogę zmienić, to troszkę obniżyć zubożenie mieszanki od PWA z 34 na 30%.

    Jeśli chodzi o mój problem, to też dowiedziałem się w KME, że przyczyną tego stanu rzeczy, który opisałem w swoim pierwszym poście, mogą być zakłócenia pochodzące z układu zapłonowego i powodujące nieznaczne mało uchwytne zmniejszanie się obrotów w czasie łagodnego dodawania gazu na postoju, co powoduje załączenie funkcji cut-off, którą właśnie zdaniem mego rozmówcy z KME załącza zmniejszenie się obrotów silnika poniżej pewnego progu sygnału z TPS, czyli w Bingo-M poniżej ok. 2 V. Chyba ma rację, bo u siebie na obrotomierzu w zakładce "Odczyty" programu diagnostycznego Bingo-M zawsze zauważam drgającą wskazówkę, a na obrotomierzu na tablicy wskaźników wskazówka porusza się stabilnie.

    Jeśli chodzi o moje przypuszczenia dotyczące zmiany bezwłaności TPS na biegu jałowym, to najlepiej byłoby sprawdzić w praktyce, czy ta zmiana coś wniesie, jeśli chodzi o działanie funkcji cut-off.

    Pozdrawiam.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 02 Gru 2009 22:51
    nuki_tsw
    Poziom 15  

    Wygląda, że tą akurat funkcję mam lepiej zrobioną u siebie. Próg napięciowy sygnału TPS do wejścia w cut-off i do wyjścia z niego jest osobno. Sterownik niczego nie musi się domyślać i przez to też się nie myli.

    0
  • #5 03 Gru 2009 10:17
    leinadzs
    Poziom 27  

    pytanie czy dobrze wybrales typ TPS

    0
  • #6 03 Gru 2009 16:51
    jsah
    Poziom 17  

    leinadzs napisał:
    pytanie czy dobrze wybrales typ TPS


    Typ TPS - Bosch mono. Sygnał napięciowy TPS rośnie od ok. 0,45 V (na wolnych obrotach) do ok. 4,7 V (przy pełnym otwarciu przepustnicy).

    Mam jeszcze pytanie: Do czego powinien być podłączony sygnał obrotów (brązowy przewód) w Bingo-M - do środkowego kabla wtyczki modułu wzmocnienia czy do zacisku "1" cewki zapłonowej (pod klapką)? Ja mam podłączony do środkowego przewodu, czyli do przewodu sygnałowego modułu wzmocnienia, ale niektórzy twierdzą, iż prawidłowo trzeba go podłączyć do zacisku nr 1 cewki zapłonowej (pod klapką), czyli do końca uzwojenia pierwotnego cewki.

    0
  • #7 04 Gru 2009 15:09
    jsah
    Poziom 17  

    Witam. Przejechałem się dzisiaj z laptopem podłączonym do Bingo i się okazało, że obroty w Bingo są bardzo niestabilne, tzn. pływające (wskazówka cały czas drga). I nawet w czasie jazdy w przedziale działania cut-off (czyli TPS do 2 V i obroty ponad 1300) w czasie łagodnego zwiększania obrotów włączał się cut-off. Także przyczyną tego stanu rzeczy jest wadliwe odczytywanie obrotów silnika przez sterownik LPG. Jestem ciekaw do czego jest podłączony obrotomierz fabryczny (jego wskazówka ani trochę nie faluje, porusza się bardzo stabilnie) - myślę, że do któregoś z pinów ECU.

    Także, reasumując moje rozważania na temat sygnału włączającego cut-off w Bingo-M, na podstawie dotychczasowych obserwacji, analizy i przemyśleń doszedłem do wniosku, że sygnałem włączającym cut-off w Bingo-M jest spadek obrotów w przedziale obrotowym silnika powyżej ustawionego progu dla cut-off i w przedziale otwarcia przepustnicy dającym napięcie sygnału TPS poniżej 2 V. Cut-off wyłącza natomiast wzrost obrotów bądź wzrost napięcia TPS powyżej 2V.

    W związku z powyższym zmieniłem u siebie ustawienia cut-off z 1300/34% na 1800/30%, żeby nie mieć problemów z jazdą w czasie łagodnego przyśpieszania, zwłaszcza na zimnym silniku. Prawdę mówiąc cut-off aż tak dużych oszczędności nie przyniesie, tylko szarpania. Myślę, iż nie opłaci się aż tak mocno przeholowywać cut-off, jak ja miałem ustawione – chyba, że poprawię sygnał obrotów dla Bingo, przełączając go ze środkowego pinu modułu wzmocnienia w inne miejsce, np. do zacisku nr 1 cewki zapłonowej (pod klapką), czyli do końca uzwojenia pierwotnego cewki. Co o tym myślicie???

    Jeśli chodzi o bezwładność TPS na biegu jałowym, to tak praktycznie nie ma ona aż tak dużego znaczenia dla Bingo-M. Jest to zmiana napięcia TPS, powyżej której sterownik podejmuje stosowne działania - czyli w przypadku Bingo-M odczytuje zmianę rodzaju obciążenia silnika (bieg jałowy /duże obciążenie); podejmuje odpowiednie działanie, jeśli chodzi o funkcję cut-off oraz włącza wzbogacanie mieszanki po przekroczeniu ustawionego progu TPS. Próg TPS dla zmiany obciążenia i dla funkcji cut-off wynosi w Bingo-M 2 V, a dla wzbogacania mieszanki w czasie gwałtownego przyśpieszania jest ustawiany w zakładce „Opcje”.

    Pozdrawiam.

    0
  • #8 04 Gru 2009 23:21
    maszan
    Poziom 23  

    Najlepiej znajdz pin na obrotke z ECU i po problemie.Ja mialem cyrki w Juniorze, ze po odpaleniu sam sie przelaczal na gaz ( jak zimno bylo i wilgotno).Sygnal byl brany z cewki i ona wlasnie siala.Przepialem na sygnal do obrotki i dziala wsio ok.Jedyne co, to trza bylo zsynchronizowac obr i prog przelaczania ustawic( cewka 2 biegunowa ).

    0
  • #9 04 Gru 2009 23:28
    jsah
    Poziom 17  

    maszan napisał:
    Najlepiej znajdz pin na obrotke z ECU i po problemie.Ja mialem cyrki w Juniorze, ze po odpaleniu sam sie przelaczal na gaz ( jak zimno bylo i wilgotno).Sygnal byl brany z cewki i ona wlasnie siala.Przepialem na sygnal do obrotki i dziala wsio ok.Jedyne co, to trza bylo zsynchronizowac obr i prog przelaczania ustawic( cewka 2 biegunowa ).


    A po co się grzebać aż w ECU, skoro mogę wziąść z minusa cewki bądź z sygnału Halla?

    0
  • #10 05 Gru 2009 09:31
    maszan
    Poziom 23  

    Hmm to po co pytasz jak wiesz lepiej?

    0
  • #11 05 Gru 2009 10:49
    jsah
    Poziom 17  

    maszan napisał:
    Hmm to po co pytasz jak wiesz lepiej?


    Właśnie nie wiem, jak będziej najlepiej. Rozważam tylko różne możliwości, jednocześnie chcąc was pobudzić do szerszych wypowiedzi w tej kwestii.

    0
  • #12 07 Gru 2009 09:58
    leinadzs
    Poziom 27  

    Więc pokombinuj i wtedy zobaczysz co jest dla twojego auta najlepsze

    0
  • #13 08 Sty 2010 23:17
    jsah
    Poziom 17  

    Po wielu eksperymentach (przełączanie sygnału obrotów na czujnik Halla oraz na zacisk "1" cewki zapłonowej, stosowanie separatora aluminiowego pochłaniającego pole magnetyczne cewki zapłonowej, zaznaczenie opcji "słaby sygnał" w programie Bingo, zmiana bezwładności TPS na biegu jałowym, zmiana parametrów funkcji cut-off, itd.) zjawisko zasygnalizowane w temacie zawsze występuje w przedziale działania funkcji cut-off. Wydaje się, że w Bingo-M współpracującym z Mono Motronic MA 1.3 w VW Passat przy podłączeniu Bingo-M do TPS problem ten zawsze będzie występował.

    Zamykam temat.

    0