Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów

kaszel 05 Gru 2009 02:26 8391 5
  • #1 05 Gru 2009 02:26
    kaszel
    Poziom 17  

    Witam wszystkich serdecznie.

    Mam kilka watomierzy laboratoryjnych lw-1 produkcji Era/Mera. Problem w tym, że przekłamują mi pomiary. Chciałbym zapytać, czy ktoś z Was ma może watomierz z tej serii i zechciałby dla mnie wykonać kilka pomiarów wartości niektórych elementów?

    Chciałbym się upewnić odnośnie oporności dwóch precyzyjnych rezystorów drutowych. Wyglądają one tak: Ten po lewej oznaczony 3200 ma rezystancję 2.5k, a ten po prawej jest oczywiście uszkodzony.

    Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów

    Na karkasie mają chyba podaną wartość rezystancji. Problem w tym, że pomierzyłem kilka z nich i nijak nie wychodzi mi to co powinno. Problematyczne są zazwyczaj te dwie sztuki oznaczone 3200 i 5150. W watomierzach znajdują się jeszcze modele o większych gabarytach oznaczone odpowiednio 13200 i 15000. One mają faktycznie rezystancję 13.2k i 15k.

    We wszystkich watomierzach jakie mam sztuka oznaczona 5150 ma rezystancję 4.3k. Natomiast ten 3200 ma albo 3.2k albo 2.5k. Zastanawia mnie powtarzalność wartości. Jeśli rezystory na foto są faktycznie uszkodzone, to dlaczego to uszkodzenie powtarza się właśnie w taki sposób?

    Abstrahując już od tego czy są uszkodzone, jeśli uda się to stwierdzić. Pytanie czy mogę gdzieś takie kupić? Czy jedyną możliwością będzie ręczne ich przewinięcie?

    0 5
  • #2 05 Gru 2009 14:21
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    kaszel napisał:
    Witam wszystkich serdecznie.

    Mam kilka watomierzy laboratoryjnych lw-1 produkcji Era/Mera. Problem w tym, że przekłamują mi pomiary. Chciałbym zapytać, czy ktoś z Was ma może watomierz z tej serii i zechciałby dla mnie wykonać kilka pomiarów wartości niektórych elementów?

    Chciałbym się upewnić odnośnie oporności dwóch precyzyjnych rezystorów drutowych. Wyglądają one tak: Ten po lewej oznaczony 3200 ma rezystancję 2.5k, a ten po prawej jest oczywiście uszkodzony.

    Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów

    Na karkasie mają chyba podaną wartość rezystancji. Problem w tym, że pomierzyłem kilka z nich i nijak nie wychodzi mi to co powinno. Problematyczne są zazwyczaj te dwie sztuki oznaczone 3200 i 5150. W watomierzach znajdują się jeszcze modele o większych gabarytach oznaczone odpowiednio 13200 i 15000. One mają faktycznie rezystancję 13.2k i 15k.

    We wszystkich watomierzach jakie mam sztuka oznaczona 5150 ma rezystancję 4.3k. Natomiast ten 3200 ma albo 3.2k albo 2.5k. Zastanawia mnie powtarzalność wartości. Jeśli rezystory na foto są faktycznie uszkodzone, to dlaczego to uszkodzenie powtarza się właśnie w taki sposób?

    Abstrahując już od tego czy są uszkodzone, jeśli uda się to stwierdzić. Pytanie czy mogę gdzieś takie kupić? Czy jedyną możliwością będzie ręczne ich przewinięcie?
    tu nic nie trzeba mierzyć w innym egzemplarzu tego typu watomierza, a stosowne informacje są na przysłowiowe wyciągnięcie ręki, ZOBACZ, plus Twoja własna inwencja - zrobienie inwentaryzacji połączeń.
    Zakresy napięciowe tego watomierza to: 100V, 200V, 400V, a rezystancja jednostkowa cewki napięciowej to 150Ω/V.
    Czyli:
    - wartość rezystancji pierwszego rezystora posobnika (zakres 100V) to;
    100V•150Ω/V=15000Ω-wartość_rezystancji_zespołu_cewki_napięciowej,
    - wartość rezystancji drugiego rezystora posobnika (zakres 200V) łączonego szeregowo z pierwszym to;
    200V•150Ω/V-15000Ω=30000Ω-15000Ω=15000Ω,
    - wartość rezystancji trzeciego rezystora posobnika (zakres 200V) łączonego szeregowo z pierwszym i drugim to;
    400V•150Ω/V-(15000Ω+15000Ω)=60000Ω-(15000Ω+15000Ω)=30000Ω.
    I jak pamiętam, to wartość rezystancji pierwszego posobnika wynosiła chyba 13200Ω plus dobierane rezystory (patrz niżej) by ich suma wynosiła 15000Ω.
    Natomiast sama cewka napięciowa ma kompensację temperaturową rezystancji - tu już nie pamiętam dokładnie - ale było to chyba szeregowe połączenie miedzianej fizycznej cewki z rezystorem o ujemnym współczynniku temperaturowym i to wszystko połączone równolegle z trzecim rezystorem - manganin - by wyrównać czułość całego ustroju z cewką prądową do zakresu i dopasować do poboru prądu przez cały obwód cewki napięciowej do wartości;
    1V/15000Ω=0,66(6)mA.

    Pozdrawiam

    1
  • #3 05 Gru 2009 14:57
    kaszel
    Poziom 17  

    Witam ponownie.

    Zmierzyłem sobie oporności cewek napięciowych tego watomierza - bezpośrednio z jego zacisków:

    Nastaw: 100 V: 15009 Ω
    Nastaw: 200 V: 30024 Ω
    Nastaw: 500 V: 75061 Ω

    Wygląda na to, że pomimo nieco mniejszej niż oczekiwana rezystancji jednego z oporników wartości na poszczególnych zakresach są poprawne. Niestety nie jestem w stanie zrobić pomiarów oporności cewki prądowej. Powinna mieć odpowiednio: 5,2 mΩ dla 20 A i 18 mΩ dla 10 A.

    Oto przykładowy pomiar dla testowego obwodu z żarówkami dużej mocy:

    I = 20,02 A
    U = 64,20 V
    P = 1284 W

    Watomierz ustawiony na zakresy U = 100 V, I = 20 A. Wskazuje w takim układzie 54 działki. Podzielnia ma zakres 100 działek, zatem jak łatwo policzyć watomierz wskazuje: 1080 W.

    Inny przykład:
    U = 20,41 V
    I = 10,34 A
    P = 211,04 W

    Watomierz na zakresach U = 100 V, I = 10 A. Wskazanie 16 działek. Zatem odczyt: 160 W.

    Jak widać odchyłki nie są małe. Z czego mogą wynikać?

    0
  • #4 05 Gru 2009 15:25
    Quarz
    Poziom 43  

    kaszel napisał:
    Witam ponownie.

    Zmierzyłem sobie oporności cewek napięciowych tego watomierza - bezpośrednio z jego zacisków:

    Nastaw: 100 V: 15,009 kΩ
    Nastaw: 200 V: 30,024 kΩ
    Nastaw: 500 V: 75,061 kΩ
    Ciekawe, a skąd wziąłeś te 500V, poprzez zewnętrzny posobnik, czy też nie jest ten typ watomierza o oznaczeniu LW-1 który ja znam?
    Poza tym, to z jaką wartością niepewności i czym pomierzyłeś w/w wartości rezystancji cewki napięciowej?

    kaszel napisał:
    Niestety nie jestem w stanie zrobić pomiarów oporności cewki prądowej. Powinna mieć odpowiednio: 5,2 mΩ dla 20 A i 18 mΩ dla 10 A.
    Tylko po co te pomiary? Przecież cewki prądowe to tylko miedziany drut nawojowy plus doprowadzenia do zacisków.

    kaszel napisał:
    Oto przykładowy pomiar dla testowego obwodu z żarówkami dużej mocy:

    I = 20,02 A
    U = 64,20 V
    P = 1284 W

    Watomierz ustawiony na zakresy U = 100 V, I = 20 A. Wskazuje w takim układzie 54 [a co z częściami dziesiętnymi działki? - dop. Quarz] działki. Podzielnia ma zakres 100 działek, zatem jak łatwo policzyć watomierz wskazuje: 1080 W.

    Inny przykład:
    U = 20,41 V
    I = 10,34 A
    P = 211,04 W

    Watomierz na zakresach U = 100 V, I = 10 A. Wskazanie 16 działek [a co z częściami dziesiętnymi działki? - dop. Quarz]. Zatem odczyt: 160 W.

    Jak widać odchyłki nie są małe. Z czego mogą wynikać?
    IMHO, wyczerpującej odpowiedzi udzieliłem Tobie w moim poprzednim poście ... dla całości obejrzyj jakość izolacji cewek prądowych - oczywiście bez rozbierania ustroju pomiarowego.
    Poza tym, to skoro nie odczytujesz - czy też nie potrafisz tego zrobić - dziesiętnych części działki (co dwie) na podziałce tego watomierza to, jak dla mnie, jest profanacja odczytu na tym mierniku ... :idea: :cry:

    Pozdrawiam

    0
  • #5 05 Gru 2009 15:49
    kaszel
    Poziom 17  

    Witam ponownie.

    LW-1 z zakresami prądowymi 10/20A mają podniesione napięcie najwyższego zakresu napięciowego z 400 do 500V. Wszystkie jakie widziałem tak właśnie miały. Natomiast modele z zakresami prądowymi o mniejszych zakresach, do 0,5/1A włącznie mają już wspólne zakresy napięciowe 100/200/400V. Zerknij na załączoną fotkę. Rezystancję cewek mierzyłem multimetrem Fluke 189. Wartości niepewności pomiaru nie wyznaczałem. Zauważ, że watomierz robi błąd na poziomie 20% a rezystancja cewki napięciowej na użytym zakresie odbiega od wartości znamionowej o zaledwie 0,06%. Nie ma szans, żeby tak niewielka zmiana generowała tak duży powtarzalny błąd pomiaru.

    Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów

    Natomiast jeśli chodzi o odczyt 1/10 wartości działki na podzielni o zakresie do 100, to mocno mnie zaskoczyłeś. Zechcesz zdradzić, jak podzielić pojedynczą działkę na 10 i dokonać wiarygodnego odczytu 1/10 w takim urządzeniu? Dla przypomnienia podzielnia LW-1 o którym mowa na poniższym zdjęciu. Dla mnie wskazanie 54 (trochę za połową zakresu) to po prostu 54 i nie jestem w stanie odczytać niczego więcej - być może faktycznie nie potrafię. W takim wypadku mam nadzieję, że zaraz mnie tego nauczysz. Jeśli to nie tajemnica oczywiście.

    Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów

    Watomierze precyzyjne, klasy 0,1 mają nieco inaczej zrobioną podzielnię. Tam faktycznie można odczytać 1/5 działki, ale nadal nie 1/10. Fotka takiej podzielni poniżej

    Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów

    Odnośnie izolacji cewki prądowej, to na moje oko wszystko wygląda w porządku. Podobnie reszta połączeń. Sprawdzałem ich poprawność i wszystkie są w porządku. Nie zmienia to jednak faktu, że pytałem o coś innego. Dla mnie rezystancja tego opornika precyzyjnego jest co najmniej zastanawiająca. Skoro na karkasie jest napisane 5150, to chyba taką powinien mieć wartość? Wszystkie inne mają taką wartość, jaka jest opisana na ich obudowach. Najlepiej było by zerknąć na schemat tego watomierza, jeśli ktoś takim dysponuje. To rozwiało by wszelkie wątpliwości.

    0
  • #6 05 Gru 2009 16:35
    Quarz
    Poziom 43  

    kaszel napisał:
    Witam ponownie.

    LW-1 z zakresami prądowymi 10/20A mają podniesione napięcie najwyższego zakresu napięciowego z 400 do 500V. Wszystkie jakie widziałem tak właśnie miały. Natomiast modele z zakresami prądowymi o mniejszych zakresach, do 0,5/1A włącznie mają już wspólne zakresy napięciowe 100/200/400V. Zerknij na załączoną fotkę.

    Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów
    Tak być może, ale musiały one być wyprodukowane znacznie później od tych które ja znam.

    kaszel napisał:
    Natomiast jeśli chodzi o odczyt 1/10 wartości działki na podzielni o zakresie do 100, to mocno mnie zaskoczyłeś. Zechcesz zdradzić, jak podzielić działkę na 10 i dokonać wiarygodnego odczytu 1/10 w takim układzie? Dla przypomnienia podzielnia LW-1 o którym mowa na poniższym zdjęciu. Dla mnie wskazanie 54 (trochę za połową zakresu) to po prostu 54 i nie jestem w stanie odczytać niczego więcej - być może faktycznie nie potrafię.
    Widać czytanie ze zrozumieniem to dla Ciebie trudna sztuka, przypomnę więc to, co o tym napisałem poprzednio:
    Quarz napisał:
    Poza tym, to skoro nie odczytujesz - czy też nie potrafisz tego zrobić - dziesiętnych części działki (co dwie) na podziałce tego watomierza to ...


    kaszel napisał:
    W takim wypadku mam nadzieję, że zaraz mnie tego nauczysz. Jeśli to nie tajemnica oczywiście.
    Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów
    Patrz wyżej ...

    kaszel napisał:
    Watomierze precyzyjne, klasy 0,1 mają nieco inaczej zrobioną podzielnię. Tam faktycznie można odczytać 1/5 działki, ale nadal nie 1/10. Fotka takiej podzielni poniżej

    Watomierze Laboratoryjne LW-1 Era/Mera, wartość rezystorów
    Wobec powyższego, musisz przyjąć to jako aksjomat, iż na podzielni wyżej pokazanego miernika wskazówkowego da się odczytać wskazanie co 0,05działki ! ! !
    By nie być gołosłownym to przypomnę postulat jaki musi spełniać podzielnia - skala - miernika wskazówkowego o ciągłej skali i o danej klasie dokładności: "błąd odczytu w błędzie granicznym ma być wartością do zaniedbania", koniec kropka, komentarz do tego dopisz, dopowiedz, sobie sam.
    Ja tu - na forum - nie mam zamiaru robić Tobie wykładu z Metrologii na temat analizy błędów pomiaru, itd.

    kaszel napisał:
    Odnośnie izolacji cewki prądowej, to na moje oko wszystko wygląda w porządku. Nie zmienia to jednak faktu, że pytałem o coś innego. Dla mnie rezystancja tego opornika precyzyjnego jest co najmniej zastanawiająca. Skoro na karkasie jest napisane 5150, to chyba taką wartość powinien mieć? Wszystkie inne mają taką wartość, jaka jest opisana na ich obudowach.
    A mnie od naprawy pierwszego tego typu watomierza - a miało to miejsce ok. 1975 roku - już nic nie zdziwi ... :!: :cry:

    0