Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochód zdalnie sterowany-mały problem

06 Gru 2009 16:34 3656 19
  • Poziom 9  
    Witam mam takie małe autko na pilot i mam jeden problem ponieważ po dłuższym czasie użytkiowania (rok) pojawił się jeden problem a więc:
    Na przedniej osi jest silnik który jest odpowiedzielny za osie skrętu ale gdy go wyjełem bo coś przestało działać, wyjełem podłączyłem znowu baterie i silnik ciągle ma obroty bez naciskania prawo lewo na aparaturze są tam na nim 2 kondensatory ceramiczne.
    Może wiecie co się dzieje ? co mogę zrobić ?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 16  
    Typowałbym zrobienie gdzieś zwarcia przewodów przy montażu. Próbowałbym to jeszcze raz złożyć po dokładnym obejrzeniu przewodów i izolacji na nich.
  • Poziom 9  
    Tzzn. chodzi mi oto że wszystko jest na miejscu ja tylko wyjełem silnik tam z ośki ale zaraz posprawdzam czy jest gdzieś jakieś zwarcie , napisze co i jak
  • Poziom 9  
    Gdy to zrobię to nic się nie zepsuje? to jest pewne ?

    Dodano po 16 [minuty]:

    Sprawdzałem nie widzę żadnego zwarcia, te 2 kondensatory co są na silniku to były tak wygięte ze były złączone ze sobą to je rozłączyłem ale nadal to samo.

    Dodano po 51 [minuty]:

    ma ktoś jakieś pomysły ?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 42  
    Zwarty (uszkodzony) tranzystor w sterowniku tegoż silnika, należy go odnaleźć na płytce, przemierzyć i ew wymienić.
  • Poziom 9  
    Odciełem kondensatory te na silniku i to samo, a to z tranzystorem to jakieś wskazówki jak mogę go znaleźć ?
  • Poziom 38  
    Odłącz jeden przewód od silnika skrętu i sprawdź czy autko jeździ od przodu i do tyłu. Zrób zdjęcia płytki od strony elementów i od strony ścieżek. Napisz albo zaznacz na fotkach, które przewody idą do silnika (serwa) skręcającego kołami. Niepotrzebnie usuwałeś kondensatory one tłumią zakłócenia od silnika i należy je wlutować tak jak były.
  • Poziom 9  
    Tutaj daję te zdjęcia
    Samochód zdalnie sterowany-mały problem Samochód zdalnie sterowany-mały problem
    gdy odłączyłem od przedniego silnika jeden kabelek to przedni silnik już nie pracował,

    Dodano po 2 [minuty]:

    a gdy odłączyłem z tyłu jeden i z przedniego jeden to oba silniki nie pracowały,
  • Poziom 42  
    no dobra, powiedz co napisane jest na czarnym układzie scalonym ośmionóżkowym w lewym górnym rogu
  • Poziom 9  
    Jeszcze dodam że przylutowałem te kondensatory na swoje miejsce i jest bez zmian,

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jest tam napisane.SA 1510 Y5ELUC
  • Poziom 42  
    Nic mi google nie chce o nim powiedzieć, jednak wygląda toto na jakiś driver do sterowania silnikiem. Trza by ( choćby ledą z opornikiem
    ) sprawdzić czy i na które nogo przychodzi na niego zasilanie i sygnał sterujący skrętem.
  • Poziom 38  
    Najpierw pobierz sobie dane katalogowe układów TX-2B/RX-2B i SA1510 żebyś mniej więcej widział o co chodzi. TX-2B/RX-2B to zestaw nadajnik-odbiornik, nadajnik jest w pilocie a odbiornik na płytce w autku. Układy SA1510 to sterowniki silników.
    W danych katalogowych TX-2B/RX-2B na stronie Nr 9. masz schemat nadajnik-odbiornik, układy zbliżone do Twoich, lecz zamiast układów SA1510 są mostki do sterowania silnikami. Nie napisałeś czy autko jeździ do przodu i do tyłu, reagując na przyciski "wprzód" i "do tyłu". To ważne, ponieważ była by informacja że nadajnik i odbiornik działają poprawnie a coś nie tak jest tylko z kierunkami.
    Samochód zdalnie sterowany-mały problem

    Teraz tak, najpierw sprawdź woltomierzem na zaznaczonych na czerwono nóżkach jakie są stany logiczne, H - wysoki (zbliżony do napięcia zasilania) lub L -niski (bliski 0V). Napięcie sprawdź nie włączając zasilania pilota, na obu nóżkach powinny być jednakowe stany L (niskie) mierzone w stosunku do minusa baterii zasilania płytki odbiornika. Następnie włącz pilota i ponownie sprawdź stany na obu nóżkach. Jeśli żaden przycisk sterowania nie jest wciśnięty to również powinny być na obu stany L. Naciśnij kierunek "lewo" i sprawdź czy na jednej z zaznaczonych nóżek stan zmienił się z niskiego L na wysoki H, przyciśnij parę razy aby upewnić się że działa za każdym przyciśnięciem. To samo sprawdź na drugiej nóżce, jednak tym razem przyciskaj kierunek "prawo". Stany mają się zmieniać tylko na jednej z nóżek odpowiednio do naciskanego kierunku. Jeśli stany będą się zmieniały to znaczy że nadajnik i odbiornik działają prawidłowo natomiast uszkodzony jest układ SA1510 sterujący silnikiem skrętów. Napisz co miałeś na zaznaczonych nóżkach.
  • Poziom 9  
    Jeśli dobrze rozumiem to miernik taki wielo funkcyjny spełni taką samą role co voltomierz, pod włączonym zasilaniem do płytki sprawdzam to tak?, do jednej nóżki plus a do drugiej minus dobrze to rozumiem ?
    Autko reaguje do przodu i do tyłu jest tylko problem z tym przednim silnikiem.
  • Poziom 38  
    Matan. napisał:
    Jeśli dobrze rozumiem to miernik taki wielo funkcyjny spełni taką samą role co voltomierz,
    Oczywiście, w multimerze cyfrowym jest miernik napięcia (woltomierz).
    Matan. napisał:
    pod włączonym zasilaniem do płytki sprawdzam to tak?, do jednej nóżki plus a do drugiej minus dobrze to rozumiem ?
    Nie, kabel pomiarowy (-) multimetru łączysz z (-) baterii, a stany na nóżkach sprawdzasz przewodem (+) multimetru. Pierwszy pomiar włączasz tylko zasilanie autka, drugi pomiar i dalsze włączone zasilanie autka i pilota.
    Matan. napisał:
    Autko reaguje do przodu i do tyłu jest tylko problem z tym przednim silnikiem.
    OK to chciałem wiedzieć, czyli układ nadajnik odbiornik działa. Sprawdź stany na tych nóżkach j.w. i napisz co wyszło.
  • Poziom 9  
    A więc tak robiłem tak;:
    Podłączyłem akumulator i przykładałem do tych nóżek i wyszło tak:
    -przy samym włączonym akumulatorze wynosiło 052
    -na włączonym akumulatorze i pilocie również tak samo 052
    -na włączonym akumulatorze i skręt w prawo jakies 900
    -na włączonym akumulatorze i skręcie w lewo coś około 1170
    Dodam jeszcze że jak biorę skręt w lewo to silnik wtedy zaczyna wolno się krecić ma słabe obroty.
    Nie mam jak przytknąć to minusa akumulatora

    Dodano po 4 [godziny] 40 [minuty]:

    i co teraz z tym zrobić?
  • Poziom 42  
    Nauczyć się obsługiwać miernik uniwersalny i podać rzeczywiste wartości napięć w tych punktach, opisując jednocześnie dokładnie warunki pomiaru.
  • Poziom 9  
    Jak najbardziej wydaję mi się że umiem i podaje mi taki wynik. co w tym dziwnego?
    Proszę o pomoc

    Dodano po 3 [godziny] 5 [minuty]:

    Driver@
    w moim przypadku jest to nie wykonalne bez uszkodzenia pewnych elementów żeby pod zasilaniem tak zmierzyć bo jeżeli podłącze minus do stuku od aku to już w tedy nie mam jak zasilania autka włączyć,
    te pomiary co podałem różnią się od siebie więc może jest coś z tym nie tak ?
  • Poziom 42  
    Nie umiesz... Chyba że te wartości są w woltach?
  • Poziom 38  
    kortyleski napisał:
    Nauczyć się obsługiwać miernik uniwersalny i podać rzeczywiste wartości napięć w tych punktach, opisując jednocześnie dokładnie warunki pomiaru.
    Tu kolega kortyleski ma rację. Nie wiadomo czy pomiar był w V czy w mV i nic z niego nie wynika. Wystarczyło napisać na jakim podzakresie woltomierza mierzyłeś napięcie, lub wstawić w odpowiednim miejscu przecinek. Przecież to autko nie jest zasilane z 1200V, tylko zapewne z maks. 12V, więc należało też podać napięcie akumulatora.
    Matan. napisał:
    w moim przypadku jest to nie wykonalne bez uszkodzenia pewnych elementów żeby pod zasilaniem tak zmierzyć bo jeżeli podłącze minus do stuku od aku to już w tedy nie mam jak zasilania autka włączyć,
    O czy piszesz :?::!: Nic woltomierzem nie uszkodzisz ponieważ ma on dużą oporność, więc płynący przez niego prąd jest znikomy. Przewodu idącego z minusa akumulatora do płytki nie odłączasz, tylko podłączasz do (-) akumulatora ujemny przewód pomiarowy multimetru i wtedy robisz pomiary dodatnim przewodem pomiarowym, dotykając końcówką do wymienionych wyżej nóżek układu RX-2B.
    Matan. napisał:
    te pomiary co podałem różnią się od siebie więc może jest coś z tym nie tak ?
    To będziemy wiedzieć jeśli prawidłowo zrobisz pomiary i podasz wyniki.
  • Poziom 9  
    Jeszcze raz mówię , podałem na multimetrze zakres 20V , nie w mega nie w kilo same do 20V,Gdy podłączałem do minusa akumulatora i plusem multimetr mierzyłem to nie było żadnych wyników.Zresztą ja nie wiem jak tak można mierzyć napięcie przecież multimetr musi być chyba w obwodzie.Akumulator ma napięcie 4,8 V