Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie kątem obrotu silnika potencjometrem

skow29 09 Gru 2009 22:18 3251 8
  • #1 09 Gru 2009 22:18
    skow29
    Poziom 16  

    Witam
    Potrzebuję prostego układu umożliwiającego sterowanie kątem obrotu mechanizmu napędzanego przez silnik.
    Wyglądać ma to mniej więcej tak - silnik z przekładnią, do osi wykonawczej przekładni dołączony potencjometr, przy "pulpicie sterującym" drugi potencjometr. Silnik obraca poprzez przekładnię wałem dopóki kąt potencjometru na wale nie będzie taki sam jak kąt potencjometru na pulpicie. Macie jakieś propozycje co do realizacji?

    0 8
  • #2 09 Gru 2009 22:27
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.
    Taką funkcję spełniają serwomechanizmy - można poszukać i poczytać, jak takie układy mogą być realizowane.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 09 Gru 2009 23:28
    skow29
    Poziom 16  

    Nie potrzebuję skomplikowanych sterowników serwomechanizmów, tylko praktycznie komparator napięć który w zależności od ustawień obu potencjometrów da na wyjściu wynik ujemny bądź dodatni do sterowania silnikiem

    0
  • #4 09 Gru 2009 23:34
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda

    skow29 napisał:
    Nie potrzebuję skomplikowanych sterowników serwomechanizmów, tylko praktycznie komparator napięć który w zależności od ustawień obu potencjometrów da na wyjściu wynik ujemny bądź dodatni do sterowania silnikiem

    Nie bardzo rozumiem: jeśli potrzebujesz komparator, to najlepiej ... kup go :!:

    Przenoszę z "Układy elektroniczne DIY pomysły, problemy".

    0
  • #5 10 Gru 2009 09:12
    cirrostrato
    Poziom 36  

    skow29 napisał:
    Nie potrzebuję skomplikowanych sterowników serwomechanizmów, tylko praktycznie komparator napięć który w zależności od ustawień obu potencjometrów da na wyjściu wynik ujemny bądź dodatni do sterowania silnikiem
    Opisałeś dokładnie działanie serwa, możesz oczywiście zmontować całość na piechotę, problemem zawsze jest mechanika.

    0
  • #6 10 Gru 2009 21:21
    omicronNs
    Poziom 21  

    No byłby problem tego typu że jeżeli na silnik podasz jakieś nawet niewielkie napięcie to nie obróci się on o kąt proporcjonalny do niego lecz będzie się obracał z szybkością doń proporcjonalną, ale cały czas. Musiałbyś zastosować jakiś czujnik, który po wykonaniu odpowiedniego kąta przestałby podawać napięcie na silnik...

    0
  • #7 10 Gru 2009 21:28
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    omicronNs
    No to pisze żeby dać komparator napięć.

    Układ bardzo praktyczny przy antenach kierunkowych. Miodzio.

    0
  • #8 10 Gru 2009 21:31
    krzyjak
    Poziom 29  

    Można też w bardziej skomplikowanej wersji mierzyć rezystancje/napięcie na potencjometrze, którym odpowiada pewne położenie potencjometru i zamieniać te dane na odpowiednia liczbę impulsów podawaną na silnik krokowy.

    0
  • #9 10 Gru 2009 21:45
    cirrostrato
    Poziom 36  

    omicronNs napisał:
    No byłby problem tego typu że jeżeli na silnik podasz jakieś nawet niewielkie napięcie to nie obróci się on o kąt proporcjonalny
    Na samym początku skow29 napisał, że silnik ma napędzać przekładnię a nie sam silnik na końcu mechaniki. To jest dokładny opis serwa możliwego do wykonania na kilku tranzystorach (plus kilka rezystorów, kondensatorów i oczywiście dwa potencjometry), opisy kompletnych prostych serw do znalezienia w starych artykułach dla radiomodelarzy (może coś Wojciechowskiego). Dawno temu (ale tu w Polsce a nie za górami i lasami) radiomodelarze robili takie zabawki na piechotę, teraz kupują gotowe serwa.

    0