Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Inst. elektryczna w remontowanym mieszkaniu-jaki przekrój?

zioolass 27 Gru 2009 14:28 12248 62
  • #31 27 Gru 2009 14:28
    sq9jjh
    Specjalista elektryk

    Alana napisał:
    ...Wlasnie. Czy jest zgodne ze sztuka takie podlaczenie gniazd czy innych odbiornikow ze obwody zasilane z roznych bezpiecznikow maja wspolny odcinek przewodu N i PE?

    Zgodne ze sztuką będzie wtedy, gdy suma wartości zabezpieczeń przeciążeniowych wspólnych obwodów nie będzie większa od Idd wspólnego odcinka przewodu N.

  • #32 27 Gru 2009 15:17
    on117
    Poziom 27  

    Alana napisał:
    on117 napisał:
    Możliwe jest również założenie 1 przewodu kilka żyłowego, zamiast np. 2 3-żyłowych, z tym że należy policzyć prąd płynący żyłą N.


    Wlasnie. Czy jest zgodne ze sztuka takie podlaczenie gniazd czy innych odbiornikow ze obwody zasilane z roznych bezpiecznikow maja wspolny odcinek przewodu N i PE?


    Jak wszystko będzie doprowadzone to tzw. puszki, bo musi być jeżeli jest przewód kilku żyłowy. To jest zgodne. Przewód N wspólny, a na przewody fazowe L1, L2 osobny bezpiecznik na każdy przewód. Ale napisałem należy policzyć ile prądu popłynie przewodem N.

    Następnie należy rozważyć czy takie rozwiązanie ma sens. Jeżeli podłączasz płytę elektryczną w kuchni to płyta ma np. następujące styki: L1, L2, N. Więc ma sens.

    Jak autor wspomniał, że chce podłączyć w kuchni pralkę i piekarnik, więc na 1 przewodzie i gniazdku to odpada, bo zabezpieczenie 16 A jest za mało, skoro sama pralka zużywa 12A. Ale jak wynika z przesunięcia fazowego suma prądów na przewodzie N nie będzie 12 A + prąd który pobiera piekarnik. Będzie mniejsza niż 16 A, więc wynika z tego, że 2 zabezpieczenia 16 A, 2 żyły L1 i L2 i żyły N i PE "przewód 4 żyłowy" wystarczą do podłączenia 2 gniazdek obok siebie w kuchni do pralki i piekarnika.

  • #33 27 Gru 2009 15:28
    tyton
    Poziom 16  

    Witam

    zioolass napisał:

    ...pytanie, czy trzeba/warto ?


    Hmm.Tak mówią przepisy.

    Pozdrawiam

  • #34 27 Gru 2009 15:42
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Cytat:
    Możliwe jest również założenie 1 przewodu kilka żyłowego, zamiast np. 2 3-żyłowych, z tym że należy policzyć prąd płynący żyłą N.

    Błędem jest branie tego wariantu pod uwagę na etapie "projektowania" instalacji. Nie powinno mieszać się kilku obwodów instalacyjnych w jednym przewodzie.

  • #35 27 Gru 2009 16:20
    retrofood
    Moderator

    Akrzy74 napisał:
    Cytat:
    Możliwe jest również założenie 1 przewodu kilka żyłowego, zamiast np. 2 3-żyłowych, z tym że należy policzyć prąd płynący żyłą N.

    Błędem jest branie tego wariantu pod uwagę na etapie "projektowania" instalacji. Nie powinno mieszać się kilku obwodów instalacyjnych w jednym przewodzie.


    Szczególnie, że dla niektórych wymagane jest wyłączanie dwubiegunowe i nie tylko różnicówką.

  • #36 27 Gru 2009 22:33
    1044571
    Użytkownik usunął konto  
  • #37 27 Gru 2009 22:43
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Bronek22- A jaką wartość ma zabezpieczenie przedlicznikowe, i czy pralka podczas swojej pracy pobiera z sieci tyle- ile podczas grzania wody?

  • #38 27 Gru 2009 23:37
    1044571
    Użytkownik usunął konto  
  • #39 28 Gru 2009 01:07
    on117
    Poziom 27  

    retrofood napisał:
    Akrzy74 napisał:
    Cytat:
    Możliwe jest również założenie 1 przewodu kilka żyłowego, zamiast np. 2 3-żyłowych, z tym że należy policzyć prąd płynący żyłą N.

    Błędem jest branie tego wariantu pod uwagę na etapie "projektowania" instalacji. Nie powinno mieszać się kilku obwodów instalacyjnych w jednym przewodzie.


    Szczególnie, że dla niektórych wymagane jest wyłączanie dwubiegunowe i nie tylko różnicówką.


    Nie podłączać dwóch zabezpieczeń 16 A pod jedno 25A, to byłoby bezsensu. Tylko rozdzielić na osobne L1 i L2 i N. Przecież tak robią szczególnie w kuchni. Może poprowadzić przewód 5 żyłowy, wtedy będzie 2 x L i 2 x N i PE. chyba będzie taniej, bo przecież o to cały czas chodzi od początku.

    Nie będzie to kilka obwodów tylko obwód na kuchnię. Poczytaj od początku. Nawet nie wnikajmy w to co będzie tam podłączone. bo zawsze może zmienić. Propozycje to piekarnik, pralka a może płyta elektryczna itp.

    Tutaj nie ma żadnych wymagań i projektu, ważne żeby dobrze doradzić.

  • #40 28 Gru 2009 01:38
    zioolass
    Poziom 20  

    retrofood napisał:
    zioolass napisał:

    W jednym pokoju zostawiłem w suficie przewód do żyrandola, 3 żyły, 2 grupy żarówek, do stycznika ( z puszki) położyłem 3*1,5 mm². Sufit zazbroiłem siatką z włókna szklanego, wymiana przewodu byłaby trochę kłopotliwa. Jeszcze gładzi nie kładłem, więc przewód można by jednak wymienić, pytanie, czy trzeba/warto ?


    A gdzie przewód ochronny???


    eh, wymienię, skoro trzeba. Tylko do czego podłączę ochronny w żyrandolu i włączniku? Czy zamiast wymieniać położony przewód, mógłbym dołożyć jedną żyłę obok? byłoby łatwiej.
    Jeśli ktoś ma ochotę, wrzucam zdjęcie zastanej rozdzielnicy:
    Inst. elektryczna w remontowanym mieszkaniu-jaki przekrój? Inst. elektryczna w remontowanym mieszkaniu-jaki przekrój?
    Jeśli zaś chodzi o wyposażenie kuchni, to ma tam być pralka, zmywarka, lodówka, mikrofalówka, czajnik, toster, opiekacz do kanapek, oraz frytkownica, ale na raz wszystkiego odpalać nie będę;) nie wiem, jak inni..

  • #41 28 Gru 2009 10:11
    on117
    Poziom 27  

    zioolass napisał:
    retrofood napisał:
    zioolass napisał:

    W jednym pokoju zostawiłem w suficie przewód do żyrandola, 3 żyły, 2 grupy żarówek, do stycznika ( z puszki) położyłem 3*1,5 mm². Sufit zazbroiłem siatką z włókna szklanego, wymiana przewodu byłaby trochę kłopotliwa. Jeszcze gładzi nie kładłem, więc przewód można by jednak wymienić, pytanie, czy trzeba/warto ?


    A gdzie przewód ochronny???


    eh, wymienię, skoro trzeba. Tylko do czego podłączę ochronny w żyrandolu i włączniku? Czy zamiast wymieniać położony przewód, mógłbym dołożyć jedną żyłę obok? byłoby łatwiej.


    Nie trzeba, do jest przepis UE który obowiązuje w Polsce w stosunku do nowych instalacji. Ty remontujesz, więc remontujesz co chcesz, jak nie chcesz remontować instalacji do lampy to nie remontuj. Warto sprawdzić stan przewodów, to już robiłeś, wiesz jakie są bo pisałeś.
    Co do podłączenia, to w nowych lampach, jak jest metalowa obudowa to podłącza się PE do obudowy.

  • #42 28 Gru 2009 10:55
    Akrzy74
    Poziom 39  

    On117 napisał:

    Cytat:
    Co do podłączenia, to w nowych lampach, jak jest metalowa obudowa to podłącza się PE do obudowy.

    Pytam więc- skąd weźmiesz przewód PE (który każesz podłączyć pod zacisk) jeśli do żyrandola dochodzą 3 przewody- a Ty sugerujesz, aby pozostawić to w tej postaci?! Nie wolno mieszać środków ochrony p/porażeniowej!
    Cytat:
    Nie trzeba, do jest przepis UE który obowiązuje w Polsce w stosunku do nowych instalacji.

    Bzdura kolego! Obowiązuje do nowych i remontowanych instalacji. Jeśli jest możliwość zrobienia tego dobrze- należy to zrobić. Nie wprowadzaj autora i innych w błąd.

    Przypomnę moje pytanie na które oczekuję odpowiedzi:
    Cytat:
    skąd weźmiesz przewód PE (który każesz podłączyć pod zacisk) jeśli do żyrandola dochodzą 3 przewody (przypomnij sobie definicję przewodu PE)?
    a żyrandol ma 2 grupy żarówek.

  • #43 28 Gru 2009 11:47
    zioolass
    Poziom 20  

    lampa zacisku ochronnego nie posiada, ale rozumiem, przewód ochronny powinien być. Do puszki dochodzi. Ale co z włącznikiem, też musi być pod PE podpięty? jak?

  • #44 28 Gru 2009 12:04
    retrofood
    Moderator

    zioolass napisał:
    lampa zacisku ochronnego nie posiada, ale rozumiem, przewód ochronny powinien być. Do puszki dochodzi. Ale co z włącznikiem, też musi być pod PE podpięty? jak?


    1. Tak jest. lampę można zawsze wymienić i przewód ochronny może być niezbędny.
    2. Nie musi a nawet nie powinien. I nie ma potrzeby prowadzenia przewodu PE do puszki wyłącznika

  • #45 28 Gru 2009 12:15
    zioolass
    Poziom 20  

    retrofood napisał:
    zioolass napisał:
    lampa zacisku ochronnego nie posiada, ale rozumiem, przewód ochronny powinien być. Do puszki dochodzi. Ale co z włącznikiem, też musi być pod PE podpięty? jak?


    1. Tak jest. lampę można zawsze wymienić i przewód ochronny może być niezbędny.
    2. Nie musi a nawet nie powinien. I nie ma potrzeby prowadzenia przewodu PE do puszki wyłącznika


    Czyli PE od puszki połączeniowej do punktu oświetleniowego wystarczy. To już znacznie mniej do poprawienia. Tego przewodu w suficie nie wymieniałem, Bo jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, za rok lub dwa będziemy obniżać sufit, wtedy położyłoby się 4 żyły. Czy teraz wystarczy, jeżeli dołożę 1 obok?

  • #46 28 Gru 2009 12:27
    retrofood
    Moderator

    zioolass napisał:
    Tego przewodu w suficie nie wymieniałem, Bo jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, za rok lub dwa będziemy obniżać sufit, wtedy położyłoby się 4 żyły. Czy teraz wystarczy, jeżeli dołożę 1 obok?


    Jeśli Twój żyrandol jest z materiału nieprzewodzącego (urządzenie II klasy) to nic już nie dokładaj. Nie ma potrzeby. Zrobisz za rok tak jak napisałeś. Ważne, żeby wiedzieć i nie zmieniać przez ten okres lampy na inną, dla której PE jest wymagane.

    PS. jeśli Twój przewód 3-żyłowy do żyrandola posiada żyłę zielono-żółtą, to nie zapomnij nałożyć na nią koszulki termokurczliwej o innej barwie (czarna albo brązowa), aby dobitnie zaznaczyć, ze nie jest to przewód ochronny.

  • #47 28 Gru 2009 12:29
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Jeśli wymiana przewodu przysparza naprawdę wiele problemów, to możesz ułożyć żyłę PE obok. Lepsze to- niż wcale... Dzisiaj planujesz obniżenie sufitu w przyszłym roku, a w praktyce może okazać się zupełnie inaczej :D

  • #48 28 Gru 2009 12:30
    retrofood
    Moderator

    Akrzy74 napisał:
    Jeśli wymiana przewodu przysparza naprawdę wiele problemów, to możesz ułożyć żyłę PE obok. Lepsze to- niż wcale...

    Ale wyłącznie żyłę zielono-żółtą.

  • #49 28 Gru 2009 12:31
    Akrzy74
    Poziom 39  

    retrofood :arrow: Oczywiście - napisałem żyłę PE :D

  • #50 28 Gru 2009 12:48
    zioolass
    Poziom 20  

    Rozważę tę sprawę, dziękuję za odpowiedzi. Przeglądając to forum trafiłem na dział "piaskownica", i w sumie tam chyba powinienem ten temat był umieścić, może więc go, żeby pozostać w zgodzie z zasadami, przenieść?

    Nie ma potrzeby.
    [Akrzy]

  • #51 28 Gru 2009 13:08
    retrofood
    Moderator

    Akrzy74 napisał:
    retrofood :arrow: Oczywiście - napisałem żyłę PE :D


    Nie mam wątpliwości! Ale skoro łopatologicznie - to łopatologicznie. Nie chciałem, żeby planowano położenie czarnego jako PE...:D

  • #52 29 Gru 2009 14:51
    on117
    Poziom 27  

    Akrzy74 napisał:
    On117 napisał:
    Cytat:
    Co do podłączenia, to w nowych lampach, jak jest metalowa obudowa to podłącza się PE do obudowy.

    Pytam więc- skąd weźmiesz przewód PE (który każesz podłączyć pod zacisk) jeśli do żyrandola dochodzą 3 przewody- a Ty sugerujesz, aby pozostawić to w tej postaci?! Nie wolno mieszać środków ochrony p/porażeniowej!


    zioolass napisał:
    retrofood napisał:
    A gdzie przewód ochronny???


    eh, wymienię, skoro trzeba. Tylko do czego podłączę ochronny w żyrandolu i włączniku?


    Odpowiadałem na pytanie do czego podłącza się PE w żyrandolu, nie widzę potrzeby odpowiadać na twoje pytanie, myśle że wątpliwości zostały wyjaśnione w postach.

    Akrzy74 napisał:
    Cytat:
    Nie trzeba, do jest przepis UE który obowiązuje w Polsce w stosunku do nowych instalacji.

    Bzdura kolego! Obowiązuje do nowych i remontowanych instalacji. Jeśli jest możliwość zrobienia tego dobrze- należy to zrobić. Nie wprowadzaj autora i innych w błąd.


    on117 napisał:
    Nie trzeba, do jest przepis UE który obowiązuje w Polsce w stosunku do nowych instalacji. Ty remontujesz, więc remontujesz co chcesz, jak nie chcesz remontować instalacji do lampy to nie remontuj.


    zioolass napisał:
    Tego przewodu w suficie nie wymieniałem, Bo jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, za rok lub dwa będziemy obniżać sufit, wtedy położyłoby się 4 żyły. Czy teraz wystarczy, jeżeli dołożę 1 obok?


    Zgodzę się z kolegą, że jeżeli chodzi o remontowane instalacje to też obowiązuje, ale nie o tym pisałem. Autor wcześniej wspominał, co teraz remontuje i co będzie remontował, proszę poczytać od początku. Więc nie można mu napisać, że koniecznie musi teraz wymienić przewody do lampy itp. Jak pisze dale, ma swoje plany. O wiele lepszym pomysłem w takim przypadku jest zalecenie coś takiego:

    retrofood napisał:
    Jeśli Twój żyrandol jest z materiału nieprzewodzącego (urządzenie II klasy) to nic już nie dokładaj. Nie ma potrzeby. Zrobisz za rok tak jak napisałeś. Ważne, żeby wiedzieć i nie zmieniać przez ten okres lampy na inną, dla której PE jest wymagane.

  • #53 29 Gru 2009 15:56
    kondensator
    Poziom 36  

    Alana napisał:
    on117 napisał:
    Możliwe jest również założenie 1 przewodu kilka żyłowego, zamiast np. 2 3-żyłowych, z tym że należy policzyć prąd płynący żyłą N.
    Wlasnie. Czy jest zgodne ze sztuka takie podlaczenie gniazd czy innych odbiornikow ze obwody zasilane z roznych bezpiecznikow maja wspolny odcinek przewodu N i PE?
    Słusznie pytasz Alana. http://forumsep.pl/viewtopic.php?p=22931#22931 (i linki tam).
    Co do przewodów "oświetleniowych" polecam 5 żyłowe (5x1.5mm2 ew. jak krótkie to 5x1mm2) - można wtedy bez rozpruwania ścian realizować różne opcje i rodzaje oświetlenia https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7414009#7414009

  • #54 29 Gru 2009 16:50
    zioolass
    Poziom 20  

    kondensator napisał:

    Co do przewodów "oświetleniowych" polecam 5 żyłowe (5x1.5mm2 ew. jak krótkie to 5x1mm2) - można wtedy bez rozpruwania ścian realizować różne opcje i rodzaje oświetlenia


    W sumie mogłem tak zrobić, ale jedyna kombinacja to kula na silniku + pary w sypialni, tam położyłem 4 żyły od puszki na środek sufitu, i 2 x 3 żyły od środka sufitu do miejsc na PAR-y. Do tego kinkiety nad łóżkiem, o które pytałem tu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1519649.html
    Fajną kombinację świateł to już by chyba musiał architekt zaproponować, ja nie mam aż takich wizjonerskich zdolności, więc raczej standard.

    Co do instalacji w tym mieszkaniu, to w Enei podali mi tylko tyle, że 3 fazy(to wiem), przedlicznikowe 3x25A, moc umowna 11kW, przeniesienie licznika po złożeniu podania, jeśli nie chcę na klatkę, to mam podać powody (patologiczne sąsiedztwo) i nie będą się upierać. Kuzyn owszem podpowiedział to i owo, ale o resztę konkretnych informacji (WLZ, układ sieci) zapytam Elektryka z administracji, jutro mamy spotkanie.

    Te przenosiny licznika to bym chciał zgrać w czasie z uruchomieniem nowej rozdzielnicy oraz przejściem na 1 taryfę, więc obwody będę musiał mieć gotowe, i tu, jeśli można, potrzebowałbym dalszych wskazówek. Np. jak obwody na fazy porozkładać. Albo, czy jako że chciałbym mieć różnicówki na każdej fazie, mogę sprzed różnicówki zasilić oświetlenie na korytarzu ( jeden kinkiet, włączany wyłącznikami schodowymi), czy lepiej zasilić go po prostu z innej niż reszta oświetlenia fazy.
    Pozdrawiam

  • #55 29 Gru 2009 18:23
    zyrator
    Poziom 10  

    kondensator napisał:

    Co do przewodów "oświetleniowych" polecam 5 żyłowe (5x1.5mm2 ew. jak krótkie to 5x1mm2)

    Według normy PN-IEC 60364-5-52:2002 najmniejszy dopuszczalny przekrój ze względu na wytrzymałość mechaniczną to 1,5mm2.

  • #56 29 Gru 2009 19:52
    kondensator
    Poziom 36  

    zyrator napisał:
    kondensator napisał:
    Co do przewodów "oświetleniowych" polecam 5 żyłowe (5x1.5mm2 ew. jak krótkie to 5x1mm2)
    Według normy PN-IEC 60364-5-52:2002 najmniejszy dopuszczalny przekrój ze względu na wytrzymałość mechaniczną to 1,5mm2.
    Czy był by Kolega tak łaskawy i podał pełną treść odpowiedniego paragrafu ? Prosił bym też o objaśnienie zastosowania i sytuacji prawnej dostępnych przewodów "n razy 1mm2" i to "z drutem": posiadają atesty na 300/500V (ale i 450/750V), CE, są dopuszczone do sprzedaży bez adnotacji np. "tylko od urządzeń sieci wydzielonych" lub "zakaz stosowania w UE" czy podobnych...
    PS1: Wcale nie jestem zwolennikiem "jak najcieńszych przewodów gdzie się da"
    PS2: Przeglądałem właśnie internet... Przewody z żyłami 1mm2 (i to z drutem: YDY, YDYp, YKY) są nie tylko w ofercie handlowej ale i w specyfikacjach przetargów szpitali, szkół, urzędów...
    Czy wszyscy łamią prawo od 2002roku ("aby tylko zaoszczędzić 0.2zł/m" + "kryterium wyboru ofert: cena 100%") ?

  • #57 29 Gru 2009 21:51
    zyrator
    Poziom 10  

    kondensator napisał:
    Czy był by Kolega tak łaskawy i podał pełną treść odpowiedniego paragrafu ?

    Oczywiście.
    "524.1 Przekrój przewodów fazowych w obwodach prądu przemiennego i przewodów czynnych w obwodach prądu stałego nie powinien być mniejszy niż podany w tablicy 52J."
    w.w. tabeli dla instalacji stałej, kablami i przewodami izolowanymi w zastosowaniu dla obwodów siłowych i oświetleniowych minimalny przekrój dla miedzi wynosi 1,5 mm2
    kondensator napisał:
    Prosił bym też o objaśnienie zastosowania i sytuacji prawnej dostępnych przewodów "n razy 1mm2" i to "z drutem": posiadają atesty na 300/500V (ale i 450/750V), CE, są dopuszczone do sprzedaży bez adnotacji np. "tylko od urządzeń sieci wydzielonych" lub "zakaz stosowania w UE" czy podobnych...

    Przewody o mniejszym przekroju mogą być stosowane do obwodów sterowniczych i sygnalizacyjnych (min. 0,5 mm2).

  • #58 31 Gru 2009 03:31
    zioolass
    Poziom 20  

    Już miałem kłaść ten ochronny przewód, wyciąłem wąski rowek, nóż do tapet starczył, a skoro zbrojenie naciąłem, to co szkodziło szerszy rowek wyciąć, więc za kondensatora radą położyłem 5x1,5 mm², niech będzie pełen wypas. Sufit jest z desek i tynku na trzcinie, stąd zanim go zagipsuję, muszę spytać: czy przepisy nakazują jakieś dodatkowe zabezpieczanie przewodów w takim suficie?

    Elektryk był rano, za dużo to nie powiedział o sieci, spojrzał w skrzynkę, powiedział, że 4 przewody więc pewnie TN-C, że różnicówkę 3-fazową i starczy, także zderzenie z praktyką;)
    pozdrawiam

  • Pomocny post
    #59 31 Gru 2009 09:17
    on117
    Poziom 27  

    zioolass napisał:
    Sufit jest z desek i tynku na trzcinie, stąd zanim go zagipsuję, muszę spytać: czy przepisy nakazują jakieś dodatkowe zabezpieczanie przewodów w takim suficie?


    Jak z desek, to przewody prowadzi się w peszlu ochronnym ochronnym. Co do przepisów to zapytaj Akrzy74 to ci powie dokładnie jak jest.

  • #60 01 Sty 2010 15:11
    michcio
    Specjalista elektryk

    Bronek22 napisał:
    Grzalka pralki ma 2kW. I tyle ma piekarnik. Przedlicznikowe to zwykle 25A.
    Jak do tego dojdzie komp, telewizor,światło czajnik to się uzbiera ponad 25A.
    I przedlicznikowe wylatuje. Nie od razu, ale wyleci.
    Przy jednofazowych przydziałach mocy użytkownik musi uważać na to,co włącza do gniazd. Tak naprawdę nie może za dużo podskoczyć z mocą.
    Czajnik elektryczny to dziś norma 1,7 kW. Suszarka 1kW, opiekacz 1kW, odkurzacz 1,5 kW. Najgorsze jest ogrzewanie, bo tutaj jest długotrwałe obciążenie.
    Bronek


    Ja bym powiedział, że standardem dla czajnika jest 2,4 kW, często 3,1 kW, suszarka 2 kW, odkurzacz to 2-2,5 kW, pralki niektóre mają 3 kW, podobnie piekarniki (nawet 3,5 kW).