Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zabezpieczyć urządzenia jeśli gniazdka są bez uziemienia

11 Gru 2009 19:32 12020 22
  • Poziom 13  
    Witam,
    w elektryce jestem zielony, stąd moje wątpliwości. Po ostatnich przerwach w dostawach prądu zacząłem się martwić o swoje sprzęty. Jak mogę się zabezpieczyć przed przeciążeniami, zwarciami itp. jeśli w gniazdkach nie mam uziemiania? Sądzę że listwy przeciwprzepięciowe w takich sytuacjach nie mają sensu, zatem co mogę zrobić? Czy mogę jedynie odłączać urządzenia z gniazdka jeśli z nich nie korzystam? A jeśli ich nie odłączam to czy jeśli np. mam taką listwę przeciwprzepięciową (w takim przypadku działąjącą jako zwykły przedłużacz z włącznikiem) to jeśli ją wyłączę tym włącznikiem, to czy urządzenia są wtedy chronione tak samo jeśli wyłączę wtyczkę z gniazdka?
  • Testo
  • Poziom 16  
    yethwa napisał:

Jak mogę się zabezpieczyć przed przeciążeniami, zwarciami itp. jeśli w gniazdkach nie mam uziemiania? Sądzę że listwy przeciwprzepięciowe w takich sytuacjach nie mają sensu, zatem co mogę zrobić?

Zależy od budowy listwy przeciwprzepięciowej: Mogą zawierać zabezpieczenie nadprądowe (n.p. bezpieczniki rurkowe z przepalającym się przy nadmiernym prądzie drucikiem) oraz zabezpieczenia przepięciowe działające na zasadzie "zwierania" przewodów dla napięć nieco wyższych od napięcia sieci 230V

yethwa napisał:

Czy mogę jedynie odłączać urządzenia z gniazdka jeśli z nich nie korzystam?

To nie załatwia sprawy w czasie użytkowania urządzeń. Zgodnie z prawami Marfiego wtedy nastąpi przepięcie ;) .

yethwa napisał:

A jeśli ich nie odłączam to czy jeśli np. mam taką listwę przeciwprzepięciową (w takim przypadku działąjącą jako zwykły przedłużacz z włącznikiem) to jeśli ją wyłączę tym włącznikiem, to czy urządzenia są wtedy chronione tak samo jeśli wyłączę wtyczkę z gniazdka?