Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lodówka Polar 284

arekm 07 Lip 2004 12:55 23515 23
  • #1 07 Lip 2004 12:55
    arekm
    Poziom 16  

    Witam,

    Od niedawna mam ,,okazję'' mieć taką starą lodówkę w domu - problem z nią jest taki, że włączy się agregat i nie ma ochoty przestać. Cały czas pracuje - 24h/dobę. Pracuje dość głośno, tak, że niezbyt miło się śpi w okolicy.

    Ciekawe jest to, że jeśli przekręcę termostat na zero to się wyłaczy, wtedy przekręcam na np. połowę i... nie włącza się od razu tylko po pewnym czasie. Wygląda tak jakby termostat częściowo działał - załącza dopiero po pewnym okresie (chyba, że jest inne wytłumaczenie). Kiedy się właczy, pochodzi chwile, i gdy znów ustawiam na zero to się wyłaczy, ustawiam na połowę i znów właczy się dopiero po kilku(nastu) minutach.

    Jakieś pomysły dlaczego się nie wyłącza i co z nią można by spróbować zrobić zanim wezwę ,,fachowca''? Fachowiec może więcej wziąść niż ta lodówka jest warta.

    Dodatkowo parę pytań:
    - od termostatu wychodzi bodaj miedziany drut, który wędruje na tył komory lodówki, a potem w górę i jego koniec wisi pomiędzy parownikiem, a półką (z otworem na wodę przy rozmrażaniu). Czy ten drut powinien sobie tak wisieć czy może jednak gdzieś być przymocowany? Póki co wygiąłem go lekko, żeby lepiej dotykał parownika ale idealnie to on nie przylega.
    - czy termostat sam w sobie w tego typu starych lodówkach załącza/rozłącza prąd czy może steruje jakimś przekaźnikiem i dopiero ten odcina zasilanie agregatu? Pytam bo może termostat mam sprawny tylko coś z takim potencjalnym przekaźnikiem nie tak?
    - z tyłu od razu przy agregacie w puszce jest cewka i jakiś element umożliwiający regulację - niestety nie wiem czego regulację?
    - gdyby jednak to był termostat to pewnie można go wyczyścić? (a może jednak prosto do wymiany bo to sensu nie ma, a łatwiej popsuć niż naprawić)?

    Pozdrawia lodówkowy laik.

    2 23
  • Relpol
  • #2 07 Lip 2004 14:15
    elmag77
    Poziom 13  

    O ile sie nie myle to kapilara termoregulatora (to nie drut tylko rurka o bardzo malym przekroju - w srodku jest czynnik wrazliwy objetosciowo na zmiane temperatury) powinna lezec swobodnie na praowniku natomiast kategorycznie nie moze byc ostro zagieta lub przerwana. Cewka ktora znalazles przy samym agregacie to cewka zabezpieczenia termicznego (zabezpiecza agregat przed przegrzaniem m. in. w sytuacji gdy zbyt dlugo chodzi) i wlacznik rozruchowy agregatu (silnik agregatu ma uzwojenie rozruchowe) Co do przyczyny ciaglej pracy lodowki i problemu z automatycznym jej wylaczeniem to podejrzewam wlasnie termostat - zacina sie i mozna tylko recznie wymusic jego rozlaczenie. Taki termostat wymienia sie w calosci z kapilara jako jeden zespol. Niestety nie powiem ci jak to kosztuje bo taki model robilem bardzo dawno i nie wiem czy sa takie regulatory jeszcze na rynku (raczej zamienniki). Pozdrawiam

    0
  • #3 07 Lip 2004 14:23
    grzeskk
    Poziom 30  

    wymień termostat, jeżeli lodówka rusza to przy agregacie wszystko ok. koszt termostatu w sklepie około 25zł

    0
  • #4 07 Lip 2004 16:15
    arekm
    Poziom 16  

    Niestety nie mam do tej lodówki żadnej dokumentacji więc nawet pojęcia nie mam jaki jest ten termostat (a z tego co zdążyłem wyczytać to są różne rodzaje, na różne temperatury itp). Zapewne sprawdzić się tego nie da bo ani słowa nie pisze na tym termostacie (przynajmniej z jego spodu bo nie wyciągałem go do końca).

    0
  • #5 07 Lip 2004 18:50
    lechm56
    Moderator

    Polary 284 ,z tego co pamiętam były dwa rodzaje
    1. z 2** (temperatura do -12)
    2.z 3*** (temperatura do - 18 )
    Ta temperatura dotyczy zamrażalnika. W zależności od tego jaki Polar 284 masz taki daj termostat.

    0
  • Relpol
  • #6 07 Lip 2004 19:21
    cziornyj
    Poziom 12  

    arekm napisał:
    Od niedawna mam ,,okazję'' mieć taką starą lodówkę w domu - problem .

    itd..

    Więc tak - jeśli to jest polar TS 284 z regulatorem temp. 1258, który ma na środku pokrętła "czerwony dzyndzel" :) do rozmrażania to:
    czujnik temperatury ( ten bodaj miedziany drut) wchodzi przez otwór w parowniku do zamrażalnika i jego końcówka jest przymocowana ( a w każdym razie powinna być) do parownika białym okrągłym kółeczkiem.
    Pierwsza i podstawowa sprawa - zmierz temperaturę w zamrażalniku po kilkugodzinnej stałej pracy np przez noc. Jeśli rano nie będzie w niej co najmniej -20 st C to wołaj fachowca bo najpewniej jest jakiś ubytek gazu i trzeba układ ponownie napełnić, a tego już sam nie zrobisz. Najpierw więc zmierz temp a później się można dalej zastanawiać.

    1
  • #7 18 Lip 2004 02:17
    arekm
    Poziom 16  

    Skończyło się na tym, że kapilara została odpowiednio wsadzona za tył zamrażalnika i ... lodówka zaczeła się wyłączać. Niestety włącza się na dość długie okresy ale jest o niebo lepiej niż wcześniej.

    0
  • #8 18 Lip 2004 11:35
    112828
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 29 Paź 2004 16:43
    arekm
    Poziom 16  

    Lodówka niestety się uparła i chce bym się trochę w tym temacie podokształcał - czyt. zepsuła się, tym razem na amen.

    Wygląda to tak - oświetlenie w lodówce jest, agregat się nie włącza. Termostat mechaniczny - ma dwa styki. Z tego co wyczytałem ich zwarcie powinno załączać agregat (?) - niestety, zwarcie niczego nie powoduje.

    Załączam dwie fotki (dostepne tylko dla zalogowanych na forum, nie widzę możliwości udostępnienia dla wszystkich) tego jak to wygląda przy agregacie w owej lodówce.

    2 - oznaczona N
    4 - oznaczona L
    1 - oznaczona M
    3 - zero/uziemienie (podłączona)
    poniżej 1-ki, nieco na lewo jest zero/uziemienie (niepodłączona).

    Co oznaczają te litery?

    6 - przekaźnik? Do niego dochodzą dwa kable, trzecie połączenie pewnie jest prosto do agregatu
    7 - jakiś filtr? Ma możliwość regulacji - co się tym reguluje?


    Wychodzi tak: 3 odpowiada 9 na schemacie, reszta zależnie od tego czym jest 6 i 7.

    Gdzie powinno być napięcie, a gdzie nie. Na których stykach sprawdzenie impedancji coś da - tak bym się dowiedział co zmarło?

    UPDATE:
    Termostat na największe chłodzenie (czyli niejako agregat powinien być właczony cały czas):
    - pomiędzy 1, a 2 jest ~225V.
    - pomiędzy 2, a 3 jest ~47V.
    - pomiędzy 2, a 5 jest ~225V
    - pomiędzy 2 stykami elementu 5 jest bardzo duża impedancja, poza zakres mojego miernika i ~225V po podpięciu zasilania.

    Sytuacja się nieco zmienia po skręceniu termostatu na zero:
    - pomiędzy 1, a 2 - ~120V
    - pomiędzy 2, a 3 - ~5V
    - pomiędzy 2, a 5 jest ~111V
    - pomiędzy 2 stykami elementu 5 jest ~111V.

    Zwarcie (krótkie, 2-3 sek) styków elementu 5 (jako, że to chyba ów dławik) daje iskrzenie na śrubokręcie, prztykanie przekaźnika i nic więcej.

    0
  • #10 29 Paź 2004 20:24
    irekp4
    Poziom 11  

    220 powinno być pomiędzy 2 i 5, kabel nr 5 wraca z termostatu, a 1 powinna go zasilać (nie widzę tam kabla wychodzącego do termostatu), spróbuj zewrzeć 1 z 5 powinien agregat zadziałać,

    0
  • #11 29 Paź 2004 20:45
    irekp4
    Poziom 11  

    nie zauważyłem że rozgałęzienie jest z boku więc zasilanie agregatu to 1 i 2 , 6 to rozruch (działa tylko w czasie włączenia agregatu, zwiera na chwilke uzwojenie rozruchowe silnika), 5 to bezpiecznik termiczny imp=0,

    0
  • #12 29 Paź 2004 21:08
    arekm
    Poziom 16  

    1 z 5tką czyli właściwie dwa styki 5-tki - na polar_284_agr2.jpg widać przewód idący z 1 w dół do 5. Dzieje się wtedy to co dopisałem w poście: ,,Zwarcie (krótkie, 2-3 sek) styków elementu 5 daje prztykanie przekaźnika i nic więcej.''. Na dłużej zewrzeć? Czyli podejrzewasz uszkodzenie elementu 5 (zabezpieczenia termincznego)?

    0
  • #13 29 Paź 2004 21:15
    irekp4
    Poziom 11  

    raczej uszkodzony może być rozruch (spróbuj go rozebrać i przeczyścić najlepiej podmienić), a jeżeli nie to agregat, sprawdź jeszcze impedancje uzwojeń agregatu, górny z jednym dolnym i górny z drugim dolnym powinien mieć impedancje rzędu parunastu omów

    0
  • #14 29 Paź 2004 21:37
    arekm
    Poziom 16  

    Z agregatu wychodza 3 połączenia (co by się nawet zgadzało ze schematem) - jeden styk u góry i dwa na dole. Pomiędzy góra-dolny/prawy jest jakieś 17 omów, pomiędzy góra-dolny/lewy jest nieskończonośc, pomiędzy oboma dolnymi również jest nieskończoność. Blah, chyba poszedł jeden zwój w niebo. Jak rozumiem równa się to z wyrzuceniem takiej lodówki na śmieci bo wymieniać agregatu pewnie się nie opłaca :/

    0
  • #15 02 Lis 2004 10:36
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    irekp4 napisał:
    raczej uszkodzony może być rozruch (spróbuj go rozebrać i przeczyścić najlepiej podmienić), a jeżeli nie to agregat, sprawdź jeszcze impedancje uzwojeń agregatu, górny z jednym dolnym i górny z drugim dolnym powinien mieć impedancje rzędu parunastu omów

    Chyba miałeś na myśli rezystancję, impedancja jest "lekko" większa ;)

    0
  • #16 02 Lis 2004 10:54
    arekm
    Poziom 16  

    Jakie mniej więcej rezystancje powinny być na uzwojeniach agregatu? Mam tu też drugą lodówkę (niemiecka kristall 140), która robiła za szafę - próba odpalenia, niestety nieudana. Co jakiś czas pyka (tak 30 sekund) - pewnie próbuje się uruchomić agregat. Bez rezultatu ale ... agregat grzeje się dość mocno po jakimś czasie.

    Na forum ktoś pisał o podobnym przypadku, że to może być zwarcie między uzwojeniami. Pomierzyłem rezystancje i jest ok 25 omów pomiędzy pinem pojedynczym, a pozostałymi dwoma pinami (leżącymi obok siebie). Z kolei pomiędzy tymi dwoma pinami jest jakieś 90omów.

    Może być jakaś inna przyczyna poza zwarciem między zwojami?

    0
  • #17 02 Lis 2004 11:02
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Jeżeli praca i rozruch mają takie same rezystancje to wygląda właśnie na zwarcie międzyzwojowe. Uzwojenie rozruchowe ma cieńszy drut więc powinno mieć większą rezystancję. Poza tym 25 + 25 ≠ 90 ;)
    Piszesz że wyłącza się po 30s, więc "sklejony" przekaźnik raczej odpada. Chyba że ktoś zamontował za duży termik. A w ogóle to sprężarka pracuje czy tylko buczy? (od tego trzeba zacząć)

    0
  • #18 02 Lis 2004 12:07
    arekm
    Poziom 16  

    Pomierze to jeszcze raz (pisałem z głowy, wtedy interesowało mnie tylko czy w ogóle jest przejście).

    Jak dla mnie to buczy ale to jest bardzo, bardzo ciche. Trzeba się wsłuchać i to dobrze, żeby usłyszeć (więc może to nie sprężarka buczy tylko któryś element indukcyjny?).

    (ps. rozkład elementów i ich wygląd jest bardzo zbliżony do zdjęć z polaru, które tu wrzuciłem)

    0
  • #19 03 Lis 2004 20:42
    arekm
    Poziom 16  

    Dałem sobie spokój - lodówka poszła na przemiał, a jej miejsce zajeła niemiecka ,,privileg'' - bez instrukcji co prawda i nie wiadomo co oznaczają 2 światełka (jedno to chyba po prostu zasilanie) ale przynajmniej działa jak należy :)

    0
  • #20 04 Lis 2004 01:25
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    I bardzo dobrze, dobry wybór :) Za cenę wymiany sprężarki masz drugi sprzęt, całkiem dobry wbrew opinii niektórych Kolegów :)
    Nie będzie to na pewno jakaś tam "A-class" w zużyciu energii ale za to trwała :) co najwyżej wymiana termostatu Cie czeka ;)
    Wracając do pytania - lampka zielona- włączone do sieci, pomarańczowa -ciągła praca, super-zamrażanie. W polskich zamrażarkach oznaczało to pracę sprężarki, zupełnie bez sensu moim zdaniem, po co kontrolka pracy sprężarki - przecież słychać że spężarka działa ;)
    Pozdrawiam

    0
  • #21 04 Lis 2004 01:38
    arekm
    Poziom 16  

    Póki co chłodzi bardzo dobrze (cicha, nie to co polarowy traktor), zamrażarka również spisuje się jak należy. Reaguje na zmiany ustawienia termostatu (z tym, że tu sama elektronika, nic mechanicznego jak w gracie polarze ;).

    Wypełniona gazem o nazwie pentan (a tu się słyszało tylko o izobutanie).

    Pytanie pomocnicze: pod pomarańczową diodą jest sobie przycisk - nim się włącza/wyłącza owo super zamrażanie (które jak myślę dotyczy samego zamrażalnika, czy może też jakieś super chłodzenie)?

    0
  • #22 04 Lis 2004 02:03
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Hmmmm, Pentan to nie gaz którym jest wypełniona tylko środek do spieniania izolacji termicznej. To jaki masz gaz w układzie chłodniczym znajdziesz na naklejce na sprężarce lub na tabliczce znamionowej. Może być R-134a lub R-600a. Jeśli znajdziesz żółtą naklejkę z symbolem pożaru/ognia to masz R-600a. Co do super zamrażania i super-chłodzenia. Ile masz sprężarek? Możesz zrobić jakieś zdjęcie panelu z tym wyłącznikiem?
    PS
    Przyznam się że myślałem że kupiłeś nieco starszy sprzęt :)

    0
  • #23 04 Lis 2004 12:28
    arekm
    Poziom 16  

    Lodówka 4-letnia, jeden agregat, na nim pisze R-134a (google zeznaje: http://pl.wikipedia.org/wiki/Freon),, z co do pentanu to dziwne bo to gaz, c-pentan ciecz, a tu jeszcze piszesz o piankach (http://www.iifiir.org/2endossiers_dossiers_choix.htm).

    Zdjęcie panelu załączone.

    ps. przy eksperymentami z nieznanymi przyciskami w lodówce to mam taki opór od czasów wczeeesnej młodości, kiedy to były przyciski... do rozmrażania :-D. Teraz co prawda samo-rozmrażające się cuda - a właśnie, rozmrażają kiedy im się zachce/stwierdzą, że nie są w stanie utrzymać temperatury? Trochę nieciekawe by było gdyby akurat wtedy np. właściciel wyjechał na 2-3 dni.

    0
  • #24 04 Lis 2004 20:40
    elektryk2000
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Ten Twój Privileg to chyba Electrolux pod inną nazwą ;)
    Dość dobry sprzęt. Co do tego przycisku super-zamrażania to nie jest przycisk super zamrażania tylko wyłącznik grzałki parownika. Włącza się go gdy lodówka ma być używana w niższej temperaturze niż pokojowa (dokładnie różni producenci różnie piszą)

    PS
    Co do pentanu masz nawet w tym artykule z Twojego linku że jest to czynnik do izolacji: "Foams use mostly 2 types of blowing agents: R141b and pentanes (cyclopentanes and cyclopentane and isopentane or isobutane mixtures)"

    Pozdrawiam

    0
  Szukaj w 5mln produktów