Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ursus C-385 alternator i kontrolka

skorpion1272 14 Gru 2009 18:01 12800 16
  • #1 14 Gru 2009 18:01
    skorpion1272
    Poziom 18  

    Witam!
    Jakie były orginalnie stosowane alternatory w ursusach C-385? 6 czy 9 diodowe? Pytam o to gdyż w moim jest 9 diodowy. I tu kolejne moje pytanie: Jak w tym ursusie powinna być podłączona kontrolka od ładowania? W alternatorach 9 diodowych jest ona wpinana szeregowo w obwód wzbudzenia, ale w moim Ursusie biegnie do niej tylko jeden kabel. Patrzyłem na schemacie i tez tak jest, tylko że był nieczytelny i nie było widać skąd idzie ten kabel, patrzyłem tez na nowe zegary i tez jest tam oprawka na jeden kabel. Może tam orginalnie był alternator 6 diodowy?Może ktoś mi w końcu wytłumaczy jak to ma być podłączone. Czekam na odpowiedzi

    0 16
  • Relpol
  • #2 14 Gru 2009 19:13
    viper555
    spec od auto-elektro

    Jak ma amperomierz były 6-cio diodowe ,jak kontrolka 9-cio diodowe.P

    0
  • Relpol
  • #3 14 Gru 2009 19:33
    ZGG
    Poziom 27  

    Przeważnie były stosowane czeskie alternatory. A te miały po 10 diód. Jedna siedzi obok szczotko trzymacza, i robi za tak zwane wolne koło .Pewnie nie znane ci zjawisko wykorzystywane w zasilaczach impulsowych. Kontrolka ładowania połączona jest pomiędzy 2 plusy, mały. Który zasila wirnik .Poprzez regulator. I główny.Gdy silnik stanie na plusie głównym nadal jest +12 wolt, a na tym drugim napięcie znika ,wtedy żaróweczka świeci. Ale były i inne rozwiązania.

    0
  • #4 14 Gru 2009 19:57
    viper555
    spec od auto-elektro

    Czeskie były stosowane w C-385A. P

    1
  • #5 14 Gru 2009 20:10
    rico37p
    Poziom 28  

    Dużo jest układów z amperomierzem i kontrolką jednocześnie przy czeskim alternatorze . Nie tylko w osiemdziesiątkack ale i w studwudziestkach.Skorpion1272:przy regulatorze ile masz przewodów na 15 (o ile polski regulator)?

    0
  • #6 14 Gru 2009 20:58
    skorpion1272
    Poziom 18  

    Alternator jest produkcji polskiej firmy Elmot. Przy regulatorze są 2 wyjścia oznaczone jako 15 i 67. A czy w takim przypadku kontrolka może być podłączona tylko jednym przewodem? Wydaje mi się że nie, ale sam już nie wiem. Może w przeszłości miał założony alternator 6 diodowy który później został wymieniony na 9 diodowy?

    -1
  • #7 15 Gru 2009 14:01
    viper555
    spec od auto-elektro

    Jeżeli jesteś pewny że masz alternator 9-cio diodowy to nie masz problemu. Zakładasz oprawkę plastikową puszczasz do niej zasilanie z 15 stacyjki do drugiego styku z 15 regulatora.P

    -1
  • #8 15 Gru 2009 16:49
    skorpion1272
    Poziom 18  

    Wiem że mogę podłączyć kontrolkie tak jak powinna być czyli pomiędzy styk 15 stacyjki a styk 15 alternatora a nie regulatora jak pisał kolega. Ale mi chodzi o to jak jest podłączona w oryginalnej instalacji skoro nawet w nowych zegarach jest kontrolka do ładowania z oprawką na jeden przewód. W moim Ursusie jest alternator Elmot 12V 44A, oznaczeń nie pamiętam ale jak będzie trzeba to sprawdze. Czy jest to orginalnie montowany alternator?

    1
  • #9 17 Gru 2009 22:21
    wpsowa692
    Poziom 24  

    Kolego skorpion powiem tak kolega viper ma rację jeśli jesteś pewien ze masz altek 9-diodowy to podepnij tak jak Ci napisał i nie sugeruj się nowym zegarem bo nowe zegary pieprzą chinole którzy w życiu nie widzieli żadnego zts-a czy ursusa.A jeśli wiesz lepiej to po co pytasz.

    1
  • Pomocny post
    #10 18 Gru 2009 08:10
    viper555
    spec od auto-elektro

    Przecież sprawa prosta oryginalnie alternator 6-cio diodowy kontrolka wyłączna przekaźnikiem ładowania i wszystko. A chcesz 9-cio diodowy wyłączać kontrolkę przekaźnikiem też nie masz problemu.P

    -1
  • #11 18 Gru 2009 21:51
    skorpion1272
    Poziom 18  

    Dziękuje za odpowiedzi. Nie twierdze że wiem lepiej i się na wszystkim znam. Nie wiedziałem na pewno więc chciałem się upewnić jak to ma być podłączone. Wychodzi na to że trzeba będzie pdłączyć kontrolke w obwód wzbudzenia i będzie dobrze. Sprawdze jeszcze jak jest obecnie podłączona i napisze jak było. A czy posiada może ktoś schemat w dobrej jakości do C-385/902/912, jeśli tak to poproszę o link lub o wysłanie na skorpion1272(malpa)wp.pl. Z góry dziękuje!

    0
  • #12 30 Gru 2009 17:50
    skorpion1272
    Poziom 18  

    Witam!
    Sprawdziłem i kontrolka jest podłączona tylko do styku 15 alternatora(sprawdzałem i na tym styku na postoju nie ma wogóle napięcia) Czy oznacza to że jest to alternator 6 diodowy?

    0
  • #13 30 Gru 2009 20:03
    rico37p
    Poziom 28  

    Powtarzam pytanie : czy do wtyku 15 regulatora (nie alternatora bo w polskim nie ma takiego oznaczenia )przychodzi jeden przewód czy dwa (patrz po przewodzie aż do wejścia w koszulkę). Jeżeli alternator nie pracuje to napięcia nie powinno być . W alternatorze sześciodiodowym napięcie powinno wynosić około 7-8V , a dziwięciodiodowym 12-14V.

    1
  • #14 09 Sty 2010 13:53
    skorpion1272
    Poziom 18  

    Alternator jest jednak 6 diodowy. Idą do niego 3 przewody: 1- prądowy do amperomierza, 2- do styku 67 regulatora, 3- na którym pojawia się napięcie gdy lternator ładuje do kontrolki(pewnie komuś się popsuł przekaźnik do kontrolki i podłączył go tam żeby nie wisiał luźno) A alternator to Elmot A124n 12V 44A i jest połączony z regulatorem RC2/12E.

    0
  • #15 09 Sty 2010 20:52
    rico37p
    Poziom 28  

    Na podstawie ilości przewodów idących do alternatora nie można określić iludiodowy jest alternator. Przekażnik o ile był to fabrycznie był montowany po lewej stronie kierownicy. Z regulatorami mechanicznymi tego typu się nie spotkałem ,są RC2/12B do alt na 6 diod i RC2/12D na 9 diod .

    0
  • #16 10 Sty 2010 01:22
    wpsowa692
    Poziom 24  

    Kurcze już nie wiem o co chodzi ale przecież nie problem sprawdzić jaki mamy altek bez rozbierania go wystarczy miernik i tak:
    Od alternatora odpinamy wszystkie kable,miernik ustawiamy na zakres sprawdzanie diod czerwoną sondę dotykamy do zacisku wsuwka-chłopaczek w plastikowej kostce(oznaczoną przez kol.Skorpion jako 3) a czarną sondę po kolei dotykamy do zakończeń faz stojana (Trzy łby śrub M5 w plastykowym izolatorze) i obserwujemy wskazania multimetru
    1.rezystancja 0 lub kilka omów
    2.rezystancja nieskończenie wielka czyli miernik nic nie pokazuje
    Druga faza badania czyli zamieniamy sondy miejscami czyli czarna do wsuwki a czerwoną po kolei dotykamy do faz stojana i obserwujemy wskazania
    1.rezystancja 0 lub kilka omów
    2.rezystancja od 500 do 800 omów
    Jeśli za każdym razem masz wskazania z punktów 1 to masz altek 6 diodowy jeśli z punktów 2 to masz altek 9 diodowy.
    Jak za bardzo zagmatwałem to skasować post.

    0
  • #17 22 Sty 2011 22:30
    skorpion1272
    Poziom 18  

    Dopiero teraz mi się przypomniało o temacie więc napiszę.
    Alternator jest 6 diodowy co okazało się przy rozbieraniu przy okazji zmiany łożysk. Przewód niepodłączony jest napewno pozostawiony do podłączenia kontrolki ale nie ma przekaźnika...i tyle w temacie!

    1