Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zwrotnica do isniejących kolumn głośnikowych.

Mariusz30 15 Dec 2009 04:59 2591 15
  • #1
    Mariusz30
    Level 11  
    Witam bardzo serdecznie. Temat, który chciałbym przedstawić był pewnie wiele razy
    przerabiany i z tego powodu proszę o wybaczenie. Chociaż szukałem podobnego tematu i nie znalazłem. Jest to bardzo odszerna dziedzina.Zapewne wielu laikom takim jak ja napewno się przyda. Otóz swego czasu zakupiłem trójdrożne kolumny, jak dobrze pamiętam duńskiej firmy Acoustic Audio wraz z amplitunerem Pioneer (nie był to sprzęt nowy). Wymiary to 69x38x28 (wys, szer, głęb) i nie byłem zadowolony z ich górnego pasma, brakowało wysokich tonów przy wszystkich ustawieniach odpowiadających za to pasmo na amplitunerze na maxa. Wymieniłem głośniki wysokotonowe na tonsilowskie kopółki i zadowalającego efktu nie było. Basy super (jak na moje ucho) ale wysokie tony bardzo jakieś takie bez wyrazu, słabe. Jakoś to znosiłem aż do czasu kiedy zacząlem czytać różne tematy na elektrodzie na temat głośników, ich doboru oraz zwrotnic. Postanowiłem zobaczyć, co w moich kolumnach siedzą za filtry. Okazało się, że cała zwrotnica to dwa kondensatory, jeden do średnio-, drugi do wysokotonowego głośnika. Z czytanych artykułów dowiedziałem się jak ważny jest to element. I teraz prośba do Was o pomoc w dobraniu elementów zwrotnicy do zrobienia domowym sposobem. Nadmienie, że nie wiem jaki jest głośnik niskotonowy, znam tylko jego średnicę (30,5 cm) oraz niewiele mówiący symbol KSC TRANSDUCER, MPW 125050-008D. Chciałbym wymienić głośnik średniotonowy na tonsilowski GDM 12/60 (kosz zamknięty, membrana celulozowa) oraz wysokotonowy GDWK 10/80. Głośnik niskotonowy nie jest oddzielony od reszty rzadną przegrodą. Doradzcie, co zrobić, aby to lepiej zagrało. Szkoda mi jest narazie się tego pozbywać, a na nowe porządne kolumny narazie mnie nie stać. Z góry bardzo dziękuję za pomoc i wyrozumiałość. W czytanych artykułach większość projektów zaczynała się już od samej obudowy, ja chciałbym ją pozostawić i sprawić, żeby lepiej ten cały zestaw zabrzmiał. Jeszcze raz dziękuję Mariusz.
  • #2
    worflack
    Level 10  
    Przyjacielu na wysokie tony wstaw kondensatory (za kilka PLN) 1uF/250V zobaczysz a raczej usłyszysz różnice. Możesz potestować na niższym napięciu żędu kilkunastu wolto ale tylko do testów kondensatory elektrolityczne na przełomie 1-3,3 uF. Powodzenia...


    Ortografia i gramatyka do poprawy.
    Regulamin p.15
    Skąd Kolega zaczerpnął informację jakie w tej chwili są tam kondensatory? No i skąd przekonanie, że do TYCH konkretnie głosników proponowany przez Kolegę podział będzie właściwy? Szklana kula podpowiedziała, czy może Kolega ma akurat TAKIE SAME kolumny?
    (dj-MatyAS)
  • #3
    Arkadyo
    Level 31  
    Żeby zaprojektować zwrotnicę trzeba zrobić pomiary przetwornikom wchodzącym w skład kolumny. Zgadywanie jest dobre w teleturniejach a nie przy budowie kolumn. W ostateczności jeszcze możesz podebrać filtry z czegoś gotowego bo jeżeli zamierzasz wymienić i średnika i kopułkę to może wymień na takie które już współracują ze sobą w jakiś zestawach i będziesz miał filtry zaprojektowane przynajmniej do nich dwóch. Proponowałbym na początek stxy 10-200 pj plus gdm 14 scx. Poźniej mozna stopniowo dokładać aż do wersji ostatecznej z gdn 22-140 i gdwk awx.
  • #4
    Mariusz30
    Level 11  
    Tak myślałem, żeby wstawić zwrotnice, która dobrze współpracuje przynajmniej z tymi dwoma górnymi przetwornikami. Czyli po prostu ściągnąć tę część zwrotnicy z jakiś innych kolumn, a dla głośnika niskotonowego eksperymentować. Szkoda mi inwestować w głośnik niskotonowy, bo ten który posiadam bardzo ładnie wygląda i tak jak wspominałem na moje ucho bardzo ładnie brzmi. Dodam jeszcze, że kolumny posiadają otwór bass-reflex. Czy dolny podział pasma częstotliwości zależy głównie od rezonansów głośnika niskotonowego? Czy aby zwiększyć efektywność tonów wysokich mógłbym zastosować obok tej kopółki jeszcze głośnik tubowy (GDWT), który miałem zastosowany wcześniej. Mógłbym go wstawić, gdyż kolumny posiadają jeszcze otwór pod potencjometr 50k do regulacji tonów wysokich, który i tak mam ustawiony na maxa czyli praktycznie jest zwarty. Jak połączyć te dwa głośniki wysokotonowe, aby ze sobą dobrze współpracowały? Dzięki z góry za podpowiedzi.
  • #5
    Arkadyo
    Level 31  
    Mariusz30 wrote:
    Czy dolny podział pasma częstotliwości zależy głównie od rezonansów głośnika niskotonowego?

    Filtr dla niskotonowego powinien być tak policzony aby odfiltrować rezonanse na skraju pasma tego przetwornika - z reguły im niżej cięty gdn tym lepiej brzmieniowo dla zestawu ale niestety to nie jest tanie. Im niższe cięcie tym elementy (głównie cewki) będą droższe. Poza tym trzeba znaleźć średniak, który będzie miał nisko rezonans a taki dobrze brzmiący również nie bywa tani. Przy bardzo niskich podziałach często sięga się po niewielkie midbasy bo żaden średniak nie przeżyłby tego przy większej mocy.
    Quote:
    Czy aby zwiększyć efektywność tonów wysokich mógłbym zastosować obok tej kopółki jeszcze głośnik tubowy (GDWT), który miałem zastosowany wcześniej.

    Nikt tak nie robi bo to bez sensu i epos można napisać dlaczego ale ja nie mam na to czasu a w skrócie - żadne dwa różne głośniki wysokotonowe nie będą ze sobą dobrze współpracować, brzmieniowo qpa ale z tego co się domyśliłem Ciebie nie interesuje brzmienie tylko "krew z uszu" w czym nie do pobicia jest rodzima konstrukcja typu altus. Dlatego polecam kupić tubę i średniaka z któryś altusów i skopiować ich skrajnie nieskomplikowane filtry, zwrotki do każdego modelu są na sieci, chociaż słowo zwrotki przy tak skrajnie prostych filtrach jest troszkę na wyrost :D.
    To powinno Ci dostarczyć wysokich tonów na poziomie jakiego oczekujesz :D.

    Regulamin p.15
    Zupełnie niepotrzebne "wycieczki zdrowotne".
    Regulamin p.10.8
    Proszę się dostosować.
    (dj-MatyAS)
  • #6
    Mariusz30
    Level 11  
    Nie jestem masochistą tonów wysokich, chcę tylko móc je dobrze słyszeć przy cichym słuchaniu muzyki a tego nie mam, dlatego pytam. Może to jest wina sprzętu, gdyż pioneer produkuje sprzęt raczej do naturalnego odtworzenia dźwięku. Jest to amplituner kina, wcześniej miałem wzmacniacz tej firmy plus korektor dźwięku więc był szeroki zakres regulacji i brzmienie było lepsze. Pewnie zaraz napiszesz, że do stereo kup sobie zwykły wzmacniacz, ok , ale ja jak i pewnie wielu innych kupuje kino po to by słychać stereo i 5.1. Dlatego prosiłem Was o pomoc w w znalezieniu przyczyny braku tonów optymalnej ilości tonów wysokich a nie, jak to ująłeś aby się krew lała z uszu. Nie mam możliwości postawienia pod ten sprzęt kolumn z górnej półki, aby sprawdzić gdzie tkwi problem.Na razie, chcę sprawić, żeby to co mam zagrało na miarę swoich możliwości i jeśliby się udało moich oczekiwań. pozdrowionka.
  • #7
    Kosiarz44
    Level 17  
    Na głośnik basowy jest filtr, znaczy cewka i korektor impedancji ?

    Bo jeżeli tak to zrób takie coś:
    wyciągasz kable od średniaka i wysokotonówki na zewnątrz, odłączasz te głośniki (średniaka i wysokiego), ustawiasz wszystkie korektory w piecu i korektorze graficznym na zero. i zaczynasz dobierać kondensator i rezystor do głośnika średniotonowego. Im rezystor ma większą rezystancję tym średniak ciszej gra, im większą pojemność podłączasz do średniaka tym niżej gra. Kondensatory daj elektrolityczne - zwykłe. Rezystory mocy 5W. No i tak zaczynasz się bawić i słuchasz czy bas i średnie tony grają naturalnie ( bas- stopa, średnie tony- gitara, wokal). Jak już to masz dobrane to zaczynasz to samo robić z głośnikiem wysokotonowym i słuchasz czy bas, średnie tony i wysokie ( wysoki- perkusja) grają z jednakową głośnością, albo trochę głośniej(wysokie)

    Na średniaka daj te 20uF(albo więcej ) i idź w górę. Jak to już wyregulujesz to na syka podłącz kondensator 4,7uF i znowu idź w stronę coraz niższych pojemności. Kolumny muszą być rozstawione jak przy normalnym słuchaniu (trójkąt). Mam nadzieję że słuch masz w miarę wyrobiony. Słuchaj czy żaden instrument się nie wybija, albo nie ginie w tle, czy instrumenty mają precyzje i ciężar - KOMBINUJ

    Na początku możesz się bawić ze zwykłymi kondensatorami, potem 2 kondensatory łączysz je minusami , a pojemność połączonych kondensatorów ma być równa pojemności kondensatora uznanego za ten najbardziej optymalny - np. kond optymalny 4 uF odpowiada 2 kondom 8uF połączonych szeregowo minusami
  • #8
    Mariusz30
    Level 11  
    kombinowałem dzisiaj z prostymi filtrami. Do niskotonowego szeregowo cewka, do średniotonowego cewka z kondensatorem szeregowo (pojemność 20uF), do wysokiego pojemność, już dokładnie nie pamiętam 4,7uF lub coś koło 6uF). Poskładałem to i efekt taki sobie. Brak jest tego przyjemnego cykania przy niegłośnym słuchaniu muzyki. Pokombinuję coś jeszcze z podmianą elementów, konkretnie kondensatorów. Muszę te kolumny podłączyć pod inny sprzęt, może to tu tkwi problem. Na amplitunerze soprany na full, loudness załączony a efekt na tym pionierze VSX-D710S niezadowalający. Myślałem jeszcze o wymianie średniotonowych na tonsilowskie, te co siedzą w tym pudle to nie wiadomo co to jest. Doradźcie odnośnie głośników średniotonowych jakie wybrać? Czy lepsze większe średnice, czy zamknięte kosze, na co zwrócić uwagę? Czy w ogóle warto inwestować? Chętnie poczytam Wasze opinie.
  • #9
    Tomq
    Level 38  
    Skoro zamierzasz wymieniać g. średniotonowy to zastosuj się do porady kol. Arkadyo:
    Quote:

    bo jeżeli zamierzasz wymienić i średnika i kopułkę to może wymień na takie które już współracują ze sobą w jakiś zestawach i będziesz miał filtry zaprojektowane przynajmniej do nich dwóch.


    Fakt, do wysokotnowego będziesz musiał trochę $$$ dołożyć - ale jak już coś robisz to zrób to porządnie. Zaoszczędzisz chociaż na elementach do kombinowanych zwrotnic.


    Quote:
    Brak jest tego przyjemnego cykania przy niegłośnym słuchaniu muzyki.

    Jak na mój gust to można by założyć L-pad ( http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm ) na średniotonowego (wtedy pozornie wysokotonowy zagra głośniej) i zmniejszyć wartość kondensatora (wysokotnówki grają przyjemniej jeżeli są wyżej odcinane, większość z nich zakres "niższego środka" przetwarza dość ostro, sucho).
    Ale tak bawić się można przez długie godziny, wymieniając głośniki na takie do których ktoś zaprojektował zwrotnice będziesz miał pewność że zagra to dobrze.
  • #10
    Kosiarz44
    Level 17  
    Wiesz co zrób ? Odłącz głośniki wysokie i połącz je bezpośrednio pod wzmaka ale za pomocą KONDENSATORA 4,7uF. Kondensator oczywiście szeregowo z głośnikiem. Włącz muzykę i sprawdź czy teraz dobrze cykają. Zmniejszaj pojemność tego kondensatora z 4,7uF, 3,3uF, 2,2uF , 1uF i słuchaj ciągle czy cykanie się poprawia. Jeżeli ciągle nie ma tego cykania znaczy że to przez głośnik ( albo muzykę w której nie ma cykania)- po prostu ten głośnik nie cyka.

    Gdzie korektor impedancji głośnika basowego ?
  • #11
    Mariusz30
    Level 11  
    Głośnik wysokotonowy to nowa kopułka GDWK 10/80, więc powinna cykać. Po prostu nie mam już czym podbić tych wysokich tonów. W sprzęcie, który posiadam nie ma korektora. Wiadomo jak to w kinie domowym. A regulacje sopranów i basów są w zakresie -6dB do +6dB. Może nie ma się czego czepiać. Kiedyś miałem wieżę unitry i jakieś tam kolumny diory i grało to ciepło i przyjemnie. Teraz pioneer i taka niemiła niespodzianka. Może przyszedł czas na zmianę zestawu głośników. Powiedźcie mi jeszcze jakie kondensatory najlepiej stosować w tych filtrach. I doradźcie mi coś na temat głośnika średniotonowego.
  • #12
    Kosiarz44
    Level 17  
    Zrób tak jak pisałem wyżej i sprawdź czy głośnik cyka. Korektory ustaw na zero. Jeżeli nie cyka to po prostu taki głośnik. Muzykę daj z dobrym cykaniem.

    Na bas obowiązkowo korektor impedancji, na średniaka i wysokotonówkę na początek kondy i rezystory. Nie kombinuj na razie z cewkami na średniaka. Tylko kond i rezystor.
    Wiesz co to korektor impedancji ? Jeżeli podłączysz samą cewkę pod głośnik basowy , a nie dasz korektora impedancji to ta cewka nic nie da.
  • #13
    Mariusz30
    Level 11  
    Ok. Jaki dobrać korektor? Niewiele wiem na temat tego głośnika (symbol KSC TRANSDUCER, MPW 125050-008D, membrana biała, pod światło przezroczysta, wyprodukowany w Meksyku, co oni tu włożyli). Czy zrobić to według schemat z jakiegoś zestawu czy po prostu eksperymentować? Może być od perfectów 150 (kondensator 10uF i rezystor 2,2ohm) ? Czy głośnik średnio-tonowy ma mieć odwróconą polaryzację czy wysoko-tonowy?
  • #14
    Tomq
    Level 38  
    Jeśli chodzi o korektor - http://kolumny.prv.pl/zwrotnicabi.php https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic352099.html

    Rezystory dobierasz na słuch - nimi przyciszasz daną cześć pasma. Lepiej stosować L-pady, bo szeregowo wpięte oporniki pływają na charakterystykę przenoszenia ( http://diyaudio.pl/viewtopic.php?p=216334&sid=fd1288abcdf00bbbc39c415272448550#216334 ), a L-Pad tylko obniża efektywność nie zmieniając impedancji widzianej przez wzmacniacz.

    Jeśli n ie chcesz wymieniać średniotonowego to masz dwie opcje:
    -kupić/ złożyć zestaw pomiarowy i zaprojektować porządna zwrotnice http://diyaudio.pl/portal.php?show=25
    -stracić kupę pieniędzy i czasu na odgadywaniu wartości kondensatorów i cewek. O ile przy systemach dwudrożnych można się w to bawić, to w 3 way mamy już 4 częstotliwości odcięcia, a więc - powodzenia.


    Musisz zrozumieć, że nie da się tanim kosztem zrobić tak by te kolumny zagrały. Z pustego i Salomon nie naleje. Albo kupujesz odpowiedni midwoofer i wysokotonówke, albo robisz pomiary.

    Quote:

    Czy głośnik średnio-tonowy ma mieć odwróconą polaryzację czy wysoko-tonowy?
    Nie da się tego z góry powiedzieć czy ma być tak czy tak. To zależy od stromości filtrów, przebiegu fazy....
  • #15
    Arkadyo
    Level 31  
    Ciężko Ci pomóc bo ja nie do końca rozumiem pojęcie "ładnie cyka". Dla mnie jak cyka to nadaje się na popielniczkę :). Cykanie nie ma nic wspólnego z ładnie brzmiącymi wysokimi tonami i właściwie zamieszczony przez Ciebie opis tego co Ci się nie podoba jest nijaki i nie wiadomo o co chodzi. Kopułki tonsila wybitne nie są ale cykać to akurat potrafią zwłaszcza na tak łagodnych filtrach jak I rząd i efektywności też im raczej nie powinno brakować w stosunku do tych noname'ów z którymi go łączysz. Dlatego zastanawia mnie czemu brakuje Ci "cykania" bo nawet na filtrze I rzędu powinno go być pod dostatkiem, właściwie stromość filtru wpłynie tu wyłącznie na to, że na I rzędzie rezonans jest nieodfiltrowany i kopułka gra ostro ale nie, że cicho.
    W większości przypadków kopułki mają większą efektywność od średniotonowych i niskotonowych, nawet firmowych, dlatego to one są najczęściej tłumione ale być może u Ciebie średniak jest zbyt głośny i to przez niego kopułka jest w tyle. Wątpię, żeby niskotonowy był głośniejszy ale nawet jak jest to nic nie zrobisz bo ich się nie tłumi. Zresztą nadwyżkę efektywności gdn i tak zawsze zjada baffle step.
    Dlatego obstawiam, że wina leży po stronie amplitunera kd, który najzwyczajniej w świecie tak po prostu gra. Dlatego podłącz to najpierw pod coś konkretnego i sprawdź. A w zakresie doboru filtrów to pamiętaj, że kopułka grająca na samym kondensatorze czyli filtrze I rzędu to nie jest dobry pomysł w tym przypadku. Kopułki tej klasy nawet przy stosunkowo wysokim podziale nie specjalnie grają na tak łagodnych filtrach. Jeżeli chcesz cokolwiek z niej wycisnąć to przynajmniej II rząd. Na początek proponuje taki podstawowy filtr wyjściowy do testów czyli pojemność 3,3uF w szeregu i równolegle indukcyjność 0,3mH przy założeniu, że impedancja wynosi 8 Ω bo chyba sprawdziłeś w jakim zakresie impedancji poszczególne przetworniki się mieszczą :P
    Oczywiście spróbuj stłumić trochę średniaka bo być może to on wyłazi przed szereg. Proponowałbym to zrobić dzielnikiem napięcia (standardowy l-pad) nie pojedynczym rezystorem bo dzielnik jednocześnie zadziała jako korektor impedancji i przy okazji poprawi działanie filtrów - przynajmniej w teorii :D.
  • #16
    Mariusz30
    Level 11  
    Dziękuję za wszystkie Wasze podpowiedzi i cenne uwagi. Być może nie do końca dobrze wyjaśniłem mój problem, który polegał na niedostatecznej ilości wysokich wydobywających się z tego zestawu. Nazwałem to cykaniem w celu lepszego zobrazowania problemu, ale może to nie najlepsze porównanie. Kolumny te po zastosowaniu kopułek przenoszą wysokie pasmo, lecz po prostu mam ich mały niedosyt. Dlatego prosiłem Was o pomoc czy można przy pomocy filtrów skutecznie to poprawić. Po zmianie kondensatora przy kopułce na 1uF a nawet 690nF tony wysokie zrobiły się przyjemniejsze dla ucha. Dzisiaj podłączyłem to pod wzmacniacz stereo wraz z osobnym korektorem dźwięku i jest o niebo lepiej. Mam zakres regulacji i dźwięk jest zadowalający. Po prostu z tego mojego pioneera nie da się już nic więcej wycisnąć. pokombinuję jeszcze trochę z lepszymi filtrami . Dzięki za wszystkie wasze sugestie i porady. Gdzieś kiedyś czytałem,że do słuchania stereo najlepszy jest wzmacniacz stereo. Jeszcze raz dzięki.