Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opornica nawiewu - BUZ11 zamiast BUZ71A

Zapek90 16 Dec 2009 09:00 6089 23
lampy.pl
  • #1
    Zapek90
    Level 10  
    Witam, padła mi opornica nawiewu typu miecz w BMW e34 z 91r. Działał mi tylko najwyższy bieg. Wylutowałem 4 mosfety BUZ71A i wlutowałem BUZ11 (tamtych nie mieli w elektroniku, ale powiedzieli że te tez mogą być). Przez chwile po podpięciu opornicy chodziło wszystko idealnie, ale po jakiejś minucie czwarty mosfet zaczął sie palić a nawiew nawet w pozycji 0 chodził na 3/4 obrotów przyśpieszając tylko przy maxie. Czy napewno te mosfety sa w tym przypaku zamienna czy to może coś innego?

    Tu są zdjęcia urządzenia:
    http://www.bimmerboard.com/forums/posts/355700

    A tutaj schemat:
    Opornica nawiewu - BUZ11 zamiast BUZ71A
  • lampy.pl
  • #2
    SIEKIERA_666
    Level 21  
    Jeśli chodzi o MosFety to BUZ11(30A, 50V, 0.040 Ohm) ma ponad dwukrotnie większy prąd przewodzenia i trzy krotnie mniejszą rezystancją włączenia w porównaniu z BUZ71A(13A, 50V, 0.120 Ohm). W/g mnie nadają się jak najbardziej.
    Być może coś nie tak z odprowadzaniem ciepła z MosFet'ów.

    Pozdrawiam SIEKIER'a
    :twisted:
  • #3
    Zapek90
    Level 10  
    Tzn przewiew to akurat tam jest niezły, a po minucie leciał dym z tego mosfeta. Możliwe że spalił sie jakiś opornik i dlatego pali mosfeta?
  • lampy.pl
  • #4
    jaga134
    Level 26  
    Zmierz pobór prądu przez silnik dmuchawy.Skoro to jest auto z 1991r to z pewnością są suche panewki w silniku.Stąd większy opór toczenia i duży pobór prądu.Wymontuj dmuchawę,nasmaruj panewki.Wystarczy olej silnikowy pomieszany z benzyną,stosunek 2 części oleju jedna benzyny.W filc który jest wokół panewki wstrzyknij parę cm tej mieszaniny.Po krótkim czasie benzyna odparuje,a olej będzie smarował panewkę.
  • #5
    s.q
    Level 21  
    Pytanie, czy opornice sprawdzałeś na wieszku, czy włożoną do nawiewu. Wymaga chłdzenia.

    Moderated By Błażej:

    Podejrzewam, że chodzi o WIERZCH, ale pewności nie mam.

  • #6
    Zapek90
    Level 10  
    s.q wrote:
    Pytanie, czy opornice sprawdzałeś na wieszku, czy włożoną do nawiewu. Wymaga chłdzenia.


    Sprawdzałem tak i tak. Najpierw na wierzchu na szczęście bo nawet bym nie zauważył ze coś sie jara. Chyba ze wtedy właśnei by sie nei zjarało?
  • #7
    SIEKIERA_666
    Level 21  
    Gdybyś mógł zrobić fotkę płytki dość dokładną (nawet z podziałem płytki) to można by cię naprowadzić co po kolei w obwodzie posprawdzać. Na fotkach z linku widać jakiegoś scalaka po drodze ale jakość tych zdjęć nie jest najlepsza... Podejrzewam że to 555 do sterowania PWM... ale głowy uciąć sobie nie dam. Schemat, który zamieściłeś jest dla mnie co najmniej niezrozumiały , nie wspomne już o tych "pseudomosfetach" na schemacie.

    Pozdrawiam SIEKIER'a
    :twisted:
  • #8
    Zapek90
    Level 10  
    Oto załaczam fotki z przodu i z tyłu. Proszę nei wyśmiewać bardzo lutów, ich poziom jest spowodowany nie tylko niskimi umiejętnościami, ale i brakami w sprzęcie (juz uzupełnionymi)
    Moderated By robokop:

    Proszę jeszcze raz wkleić zdjęcia -tym razem zgodnie z instrukcją zawartą w ogłoszeniach.

  • #9
    s.q
    Level 21  
    Robiłem na BUZ71A powolne gaszenie lampki oświetlenia wnętrza chodził 15 sekund i grzał sie strasznie, dodałem radiator przez paste i pomogło, a żarówka tylko 5W.
  • #10
    Zapek90
    Level 10  
    hmmm dziwne tylko ze są 4 a jeden sie grzeje wręcz pali, a pozostałe zimne. Ale może rzeczywiście na niego akurat coś tam dmucha a ja go sprawdzałem na dywaniku...
  • #11
    SIEKIERA_666
    Level 21  
    Zapek90 wrote:
    "...może rzeczywiście na niego akurat coś tam dmucha a ja go sprawdzałem na dywaniku..."


    To akurat nie najlepszy pomysł... z tym dywanikiem to po pierwsze. Po drugie czemu ma służyć ten zielony przewód ... ?? Po trzecie czy testowałeś układ bez dokręconej blachy do tranzystorów? - bo jeśli tak to nie dziwię się , że coś się smaży. Jeśli będziesz skręcał wszystko "do kupy" nie zapomnij posmarować tranzystorów pastą termoprzewodzącą. Jeśli chodzi o układ to nie zaszkodzi wymienić kondensatory C1 , C5 i pod nim chyba C6. Praca w pobliżu zwiększonej temperatury od miecza , na pewno dała im się we znaki.

    Pozdrawiam SIEKIER'a
    :twisted:
  • #12
    Zapek90
    Level 10  
    Testowałem zawsze z tą blachą, a zielony jest dlatego, że normalnei każdy mosfet jest z tą blachą znitowany, a po rozwierceniu i ztąpieniu nitów śrubami moze to już tak nie stykac jak wtedy - tak sobie pomyślałem.
  • #13
    Zapek90
    Level 10  
    Wlutowałem nowego mosfeta i testowałem z włożonym mieczem - spaliło go po dwóch minutach.
  • #14
    SIEKIERA_666
    Level 21  
    Pali tego samego konkretnego MosFet'a ??

    Pozdrawiam SIEKIER'a
    :twisted:
  • #15
    radekklimat
    Level 21  
    Panowie

    Miałem taki sam problem i wsadziłem tam zamienniki tych tranzystorow
    Działało przez trzy miechy a potem kicha

    Sugeruje zeby kupic na allegro tak ja to zrobiłem i działa juz ponad poł roku bez problemow
    Dałem za micz 60 zł + koszt wysyłki

    Jak sie dowiedziałem w serwisie BMW urzadzenie jest nie do naprawienia jak sie nie ma takich oryginalnych BUZ 71(nie do kupienia)
  • #16
    Zapek90
    Level 10  
    SIEKIERA_666 wrote:
    Pali tego samego konkretnego MosFet'a ??

    Pozdrawiam SIEKIER'a
    :twisted:


    No właśnie kurde nie, teraz spaliło drugiego od strony wtyku
  • #17
    radekklimat
    Level 21  
    Zapek90 wrote:
    SIEKIERA_666 wrote:
    Pali tego samego konkretnego MosFet'a ??

    Pozdrawiam SIEKIER'a
    :twisted:


    No właśnie kurde nie, teraz spaliło drugiego od strony wtyku


    No własnie, sprawdz jeszcze czy przypadkiem gdzies kabel do wentylatora nie jest nadpalony i przy samym wentylatorze tez sprawdz połaczenia , bo moze przez to brac za duzy prad i bedzie palic tranzystory
  • #18
    kortyleski
    Level 43  
    Odczytaj napis z układu scalonego to raz. Schemat który pokazałeś nijak się ma do rzeczywistości, prawdopodobnie koledzy mają rację że jest tam PWM a w takim układzie trza by oscyloskopem podejrzeć jak mosy sa sterowane. Proponuję układ testować na stople na żarówce 21W zamiast silnika.

    Jeszcze jedno - na ostatnim zdjeciu z linka masz pokazanego "BUZa" i czujnik temperatury - są one na różnej wysokości, czy tak ma być? Czy wszystkie mosy mają dobry kontakt termiczny z radiatorem i czy nie były od niego odizolowane elektrycznie?
  • #20
    Zapek90
    Level 10  
    Odnawiam zdjęcia (zimne luty poprawiłem zmianiłem kondensatory, wsadziłem nowe Mosfety BUZ71A - po 10 minutach normalnej pracy spaliło mi drugiego od strony rączki, ale jak wiatrak sie wolno kręci to słychać ze o coś obciera. Do tego jak BUZ11 sie paliły to objaw był taki że sie wogóle nei dało wiatraka wyłączyć, teraz jest tak że działą tylko na najwyższym biegu, albo wcale tak jak przy pierwszej usterce). Układ scalony to ST 99048 LM2903N.

    Quote:
    Proponuję układ testować na stople na żarówce 21W zamiast silnika.


    Nie spali od braku przewiewu?

    Quote:
    Jeszcze jedno - na ostatnim zdjeciu z linka masz pokazanego "BUZa" i czujnik temperatury - są one na różnej wysokości, czy tak ma być?


    Nie wiem o co dokłądnei chodzi, ale zadnych neiprawidłowości w stosunku do oryginału sie nie dopatrzyłem

    Quote:
    Czy wszystkie mosy mają dobry kontakt termiczny z radiatorem i czy nie były od niego odizolowane elektrycznie?


    Jeśli radiatorem jest blacha miecza to, mosfety go nie dotykają całą powierzchnią, natomiast poprowadziłem z każdego do neigo kabel więc kontakt elektryczny jest.

    Opornica nawiewu - BUZ11 zamiast BUZ71A Opornica nawiewu - BUZ11 zamiast BUZ71A
  • #21
    radekklimat
    Level 21  
    Ja nadal uwazam zebys kupił miecz na allegro bo za chwile koszt naprawy twojego przewyzszy koszt sprawnej uzywki

    Moge ci spzedec nowke za 420 zl oryginal 100%
  • #22
    Zapek90
    Level 10  
    Problem w tym że taki miecz może tak samo paść po 10 minutach jeśli coś jest nie tak dalej...
  • #23
    radekklimat
    Level 21  
    dlatego ci pisalem zebys sprawdził połaczenia kablowe i sam wentylator bo miałem ten sam problem
  • #24
    pbpirat2
    Level 11  
    Zapek90 wrote:
    Problem w tym że taki miecz może tak samo paść po 10 minutach jeśli coś jest nie tak dalej...



    Stary temat i jak poradziłeś sobie z tym..