Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik - kompresor - sposób podłączenia

smith01 16 Gru 2009 22:06 6996 9
  • #1 16 Gru 2009 22:06
    smith01
    Poziom 14  

    witam, potrzebuje podłączyć silnik 3 biegunowy, 3KW. 2800 obrotów, silnik jest nowy będzie zasilać kompresor całkiem spory, oczywiście bezie pracować w sieci 3 fazowej.

    a wiec co jest potrzebne jak wszystko połączyć aby silnik pracował należycie, jedynie co posiadam to wyłącznik ciśnieniowy, prosiłbym o przedstawienie jakiego prostego schematu, i co jeszcze jest potrzebne ? jaki przełącznik silnikowy ? i czy trzeba jakiś przekaźnik itp ?

    w załączniku zdjęcie, przedstawia złącza silnika, są połączone w Gwiazdę, następnie od L1, L2, L3. wyprowadziłem przewody które maja być podłączone do zasilania przez wyłącznik ciśnieniowy i przez wyłącznik silnikowy, lecz wole zapytać na forum czy to dobre połączenie nie chce uszkodzić silnika.

    0 9
  • #2 16 Gru 2009 22:58
    kpilka
    Poziom 13  

    jeśli chodzi o podłączenie elektryczne to wystarczy wyłącznik ciśnieniowy oraz silnikowy który musisz już dobrać na podstawie tabliczki znamionowej silnika. Ważne jest to żeby prąd znamionowy silnika znajdował się w zakresie wyłącznika silnikowego. Połączenie w gwiazdę jest również słuszne jeżeli zasilać będziesz napięciem 3x400V, połączenie w trójkąt stosuje się przy zasilaniu napięciem 3x230V np z falownika albo przy rozruchu silnika.
    Istotniejsze jest połączenie mechaniczne między silnikiem a kompresorem, obroty silnika należy przyjąć że są stałe i przekładnia powinna być taka żeby nie przekroczyć maksymalnych obrotów kompresora ponieważ może to doprowadzić do jego zatarcia. Przekładnie należy zrobić na pasie klinowym żeby zamortyzować szarpnięcie przy załączeniu silnika, połączenie sztywne mogłoby zostać zerwane po kilku uruchomieniach.
    Wracając do podłączenia elektrycznego dodam tylko że warto założyć jeszcze zabezpieczenie przed zanikiem fazy i odwróceniem faz ale to może być zamontowane w tablicy rozdzielczej budynku.

    0
  • #3 17 Gru 2009 21:36
    smith01
    Poziom 14  

    Silnik - kompresor - sposób podłączenia

    zapomniałem załadować zdjęcia, tak wiec dysponuje prądem 3x 230v, wiec jak mam połączyć silnik z napięciem na tym foto.

    0
  • #4 17 Gru 2009 22:33
    unemake
    Poziom 16  

    smith01 napisał:

    zapomniałem załadować zdjęcia, tak wiec dysponuje prądem 3x 230v, wiec jak mam połączyć silnik z napięciem na tym foto.

    Uściślij jakim napięciem będziesz zasilał ten silnik. Bo widzę w Twoich postach sprzeczne informacje.

    0
  • #5 18 Gru 2009 08:13
    kpilka
    Poziom 13  

    kolego smith01 czy jesteś pewien że będziesz zasilał silnik napięciem 3x230? Jeżeli będziesz zasilał silnik bezpośrednio z sieci 3-fazowej to będziesz miał 3x400, 3x230 możesz uzyskać zasilając silnik np. przez falownik jednofazowy. Upewnij się jakim napięciem będziesz zasilał. Jeżeli będzie to 3x400 to zostaw tak jak masz teraz, uzwojenia teraz są połączone w gwiazdę. natomiast jeżeli jesteś pewien że jest to 3x230 to połącz W1 z V2, V1 z U2 oraz U1 z W2 będziesz miał wtedy połączony w trójkąt. Ostrzegam jednak że podłączenie silnika połączonego w trójkąt do napięcia 3x400 może spowodować uszkodzenie silnika!

    0
  • #6 18 Gru 2009 10:21
    konik83
    Poziom 15  

    Od strony mechanicznej: pomiędzy silnikiem, a sprężarką powinno się znaleźć sprzęgło podatne.

    0
  • #8 29 Gru 2009 11:15
    fala591
    Poziom 12  

    Mirusz napisał:
    Witam. Zobacz sobie schemacik z pełnym wyposażeniem skrzynki sterowniczej kompresora.
    https://obrazki.elektroda.pl/11_1261308915.jpg
    Kolego mirusz, z nazewnictwa jakie stosuje autor tematu, można wnioskować, że niewiele ma do czynienia z instalacjami elektrycznymi.
    Sugerujesz rozrusznik gwiazda/trójkąt nie zastanawiając się na jakie napięcie są cewki tego silnika. Według mojej oceny (zakładając że zwory tabliczki zaciskowej mają "fabryczne" ustawienie) cewki są na 230V

    Kolego smith01 mało danych. Podaj dane z tabliczki znamionowej silnika.
    Opisz, jakim kompresorem dysponujesz - czy ma czujnik poziomu oleju, elektrozawór rozprężania. Na fotce widzę przewody N i PE podłączone razem do masy silnika. Nie wolno tego robić - podłącz tylko PE (żółto-zielony).
    Sugeruję zabezpieczenie silnika termikiem o prądzie około 6A (nieco ponad 6A będzie pobierał silnik przy pełnym obciążeniu)

    0
  • #9 29 Gru 2009 21:35
    unemake
    Poziom 16  

    fala591 napisał:
    Według mojej oceny (zakładając że zwory tabliczki zaciskowej mają "fabryczne" ustawienie) cewki są na 240V

    Kolega wybaczy laickie pytanie- skąd wiadomo, że nie na 230V?

    0
  • #10 30 Gru 2009 07:56
    fala591
    Poziom 12  

    unemake napisał:
    fala591 napisał:
    Według mojej oceny (zakładając że zwory tabliczki zaciskowej mają "fabryczne" ustawienie) cewki są na 240V

    Kolega wybaczy laickie pytanie- skąd wiadomo, że nie na 230V?


    Oczywiście na 230V, a nie na 240V. Błąd manualny podczas pisania:cry:.
    Dokonałem stosownej poprawki w poprzednim poście.

    Tak na marginesie, dla silnika 3 kW nie ma potrzeby stosowania rozruchu gwiazda/trójkąt. Wystarczy zawór rozprężający dolot do zbiornika ciśnieniowego.

    0