Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zabezpieczyć akumulator samochodowy przed przeładowaniem

david8213 18 Gru 2009 14:42 8519 9
  • #1 18 Gru 2009 14:42
    david8213
    Poziom 19  

    Jak zabezpieczyć akumulator samochodowy przed przeładowaniem?

    Posiadam prostownik własnej roboty z regulacją prądu ale bez zabezpieczenia akumulatora przed przeładowaniem.

    Akumulator jaki ładuje to aku bezobsługowy 12V, 72Ah (Ir=680A)

    Narazie ładuję go prądem 1/20 czyli 3,6A. Ale muszę wiedzieć kiedy już prostownik odłączyć.

    Co polecacie dodać do tego układu. Czy wystarczy wpiąć w szereg żarówkę ?
    Jeśli tak to jakiej mocy i na jakie napięcie (też 12V)?

    0 9
  • #2 18 Gru 2009 14:54
    on117
    Poziom 27  

    Prostownik powinien posiadać regulację napięcia ładowania. Wtedy jak będzie wyładowany akumulator to będzie ładował np. 3,6 A. Jak naładuje go, to podniesie się napięcia akumulatora i wtedy będzie tylko podtrzymywać, lekko doładowywać. Bezpieczne ładowanie wg. producentów akumulatorów to jest 14,4V. Powinieneś zrobi taki układ który nie pozwoli przekroczyć tego napięcia przy ładowaniu.

    0
  • #3 18 Gru 2009 14:55
    david8213
    Poziom 19  

    Regulując prąd zmieniam także napięcie (prawo Ohma)

    0
  • #4 18 Gru 2009 14:57
    on117
    Poziom 27  

    david8213 napisał:
    Regulując prąd reguluję także napięcie (prawo Ohma)

    To reguluj prąd, ale mierz napięcie, nie może przekroczyć 14,4V.

    0
  • #5 18 Gru 2009 15:08
    david8213
    Poziom 19  

    Dobrze ale skąd mam wiedzieć że akumulator jest już naładowany - o to mi chodzi

    0
  • #6 18 Gru 2009 15:21
    on117
    Poziom 27  

    Porównując napięcie naładowanego akumulatora i ładowanego. Np. sprawdź napięcie wtedy gdy akumulator jest naładowany i samochód zapala, będzie np. 11,5V nie wiem dokładnie. Następnie ładuj wyładowany akumulator, jak chcesz sprawdzić czy jest dostatecznie naładowany, to go odłącz i zmierz napięcie jak będzie np. wynosiło te 11,5V to wtedy wiesz, że jest wystarczająco naładowany i możesz go podłączyć do samochodu.

    0
  • #7 18 Gru 2009 15:35
    david8213
    Poziom 19  

    A jeśli włączę w szereg żarówkę przy rozładowanym aku nie będzie świeciła. Natomiast gdy aku się tylko podładuje żarówka natychmiast zacznie świecić. Czy to nie może być powiadomienie o naładowanym aku ?

    0
  • #8 18 Gru 2009 15:51
    on117
    Poziom 27  

    david8213 napisał:
    A jeśli włączę w szereg żarówkę przy rozładowanym aku nie będzie świeciła. Natomiast gdy aku się tylko podładuje żarówka natychmiast zacznie świecić. Czy to nie może być powiadomienie o naładowanym aku ?


    Raczej odwrotnie, bo jak będzie rozładowany, to będzie ładował się i żarówka będzie świecić. Jak naładuje się to napięcie będzie tylko o 3V mniejsze, więc może żarówka przestać świecić. Najlepiej byłoby żarówkę 6V. Bo wtedy akumulator ma 9V napięcie ładowania 15V. 15-9=6V żarówka świeci. Akumulator naładowany ma 12V. 15-12=6V żarówka lekko świeci. Poza tym ta żarówka musi mieć wystarczającą moc żeby ładowało akumulator.
    Napięcie ładowania mierz na akumulatorze i nie powinno być inne, tylko cały czas 14,4V.

    Nie wiem jakie masz wyjściowe napięcie na prostowniku, czy to w ogóle wypali.

    0
  • #9 18 Gru 2009 17:29
    Driver-
    Poziom 38  

    david8213 napisał:
    A jeśli włączę w szereg żarówkę przy rozładowanym aku nie będzie świeciła. Natomiast gdy aku się tylko podładuje żarówka natychmiast zacznie świecić. Czy to nie może być powiadomienie o naładowanym aku ?
    Nie - żarówka nie jest wskaźnikiem stanu naładowania/rozładowania akumulatora. Akumulator wolno wyładowywać do momentu obniżenia się napięcia na jego zaciskach do wartości 1,78...1,83 V/ogniwo średnio 1,8 V/ogniwo. W stanie rozładowanym obydwie elektrody są pokryte siarczanem ołowiowym PbSO4, a stężenie kwasu siarkowego w roztworze znacznie maleje. Dalsze wyładowanie grozi tzw. zasiarczeniem akumulatora, tj. powstaniem dużych kryształów PbSO4, które w procesie ładowania nie ulegają całkowitej przemianie na ołów i dwutlenek ołowiu. Zasiarczenie akumulatora obniża jego pojemność, zwiększa rezystancję wewnętrzną. Silne zasiarczenie może doprowadzić do zniszczenia płyt.
    Akumulatory ołowiowe ładuje się prądem mniejszym od dopuszczalnego prądu ładowania określonego w instrukcji obsługi akumulatora wydanej przez producenta. Jeśli brak danych, prąd ładowania może być określony wg wzoru
    Ic = 0,1 Q
    w którym Ic - prąd ładowania akumulatora w A,
    Q - pojemność akumulatora w Ah.
    Ze względu na zmienność SEM akumulatora w czasie ładowania oraz zmienność jego rezystancji wewnętrznej, źródło ładujące akumulator powinno mieć regulację napięcia, aby utrzymać w przybliżeniu stały prąd ładowania. Możliwe jest również ładowanie bez regulacji napięcia źródła w ciągu ładowania. Jeśli ustali się początkową wartość prądu ładowania, to w czasie ładowania wartość prądu ładującego będzie maleć, wskutek zwiększenia SEM akumulatora. Wydłuży to czas ładowania akumulatora. Pod koniec okresu ładowania, gdy SEM akumulatora osiąga wartość 2,35V/ogniwo występuje zjawisko gazowania, tj. rozkładu elektrochemicznego wody z wydzieleniem się wodoru i tlenu. W momencie rozpoczęcia gazowania akumulatora, należy zmniejszyć prąd ładowania do ok. połowy wartości początkowej i kontynuować ładowanie przez pewien czas. Napięcie źródeł do ładowania może osiągnąć wartość do ~2,7V/ogniwo w zależności od typu i stanu eksploatacyjnego akumulatora. Podczas ładowania kiedy napięcie akumulatora wzrośnie do 2,6...2,63/ogniwo akumulator można uważać za naładowany.
    Przy ręcznej regulacji napięcia automatyczne wyłączanie ładowania moim zdaniem nie ma sensu. Ponieważ co jakiś czas i tak musisz kontrolować prąd ładowania, wiec możesz przy okazji sprawdzać również napięcie. W od początku czasu ładowania napięcie wzrasta powoli do ~2,4V/ogniwo, po przekroczeniu tego napięcia, już w końcowej fazie ładowania, wzrasta dużo szybciej, po tym można się zorientować że zbliża się koniec ładowania. Sprawdź czy ładowarka bez obciążenia ma na jakimś zakresie napięcie ~15,6V (~2,6V/ogniwo) dla akumulatora 12V. Jeśli w ładowarce pod koniec ładowania ustawisz ten zakres (15,6V) to w momencie naładowania się akumulatora kiedy jego SEM zrówna się z napięciem ładowania prąd zmaleje praktycznie do ~0 i akumulator się nie będzie przeładowywał. Podobne rozwiązania stosuje się podczas pracy buforowej akumulatora.

    0
  • #10 19 Gru 2009 23:11
    Dr.Zepsuj
    Poziom 20  

    myślę że nie ma potrzeby martwienia się o przeładowanie akumulatora, one są na o odporne. Jeżeli zadbasz o to aby maksymalne napięcie ładowania nie przekroczyło 14,5V, to możesz ładować jak długo chcesz. Akumulator który ma dość zaczyna gazować, i przestaje się ładować. Poznasz to po tym że zrobi się ciepły i będzie puszczał bąbelki na otwartych kapslach. Pamietaj aby nie robić iskier może wodór się zapalić.

    0