Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ładowanie akumulatora w domu prostownikiem, jak?

bartez29 18 Dec 2009 21:55 17768 15
  • #1
    bartez29
    Level 9  
    Witam.
    14 stopniowe mrozy dały się we znaki mojemu akumulatorowi i odmówił posłuszeństwa. Wyjąłem go i przyniosłem do domu. Mam pożyczony prostownik rosyjski Kegp - ABTO 12B.
    Jaką opcję ładowania wybrać bo nie mam instrukcji.
    Są dwa przyciski "automat" i "cykl" na automacie wskaźnik podskakuje do 4A i spada do 0 przy mrugającej diodzie na prostowniku, która gaśnie przy 0A.
    W opcji cykl dioda świeci się ciągle, gdy wskaźnik jest w położeniu 2.5 A i spada do 0, wówczas dioda gaśnie i tak w koło.
  • #2
    balonika3
    Level 37  
    Nie znam tego prostownika, jednak wydaje mi się. że opcja "automat" służy naładowaniu aku, natomiast opcja "cykl" to ładowanie - rozładowanie, tak cyklicznie, celem przechowywania aku przez dłuższy czas. Jest to jednak moje domniemanie, ale łatwo to sprawdzić amperomierzem.
  • #3
    any56
    Level 39  
    Po pierwsze sprawdź, czy w celach akumulatora jest elektrolit. Jego poziom powinien być do określonego znacznika lub widoczny po odkręceniu korków.
    Jeżeli poziom jest zaniżony,należy dolać wody destylowanej.
  • #4
    bartez29
    Level 9  
    jedną z opcji wybiera się ładując akumulator zamontowany w samochodzie zostawiając zapalone światło jakieś by właśnie ładował i rozładowywał. Mi też wydaje się że opcja automat tu powinna miec zastosowanie jeśli wyjąłem go i nie mam podłączonej żadnej żarówki, ale to wyłącznie moje domysły
  • #5
    shootky
    Level 15  
    Większość prostowników właśnie działa tak że krótko po podłączeniu prąd wzrasta do dużej wartości i z czasem maleje do zera co oznacza akumulator jest bliski naładowania. Jeśli tak zrobiłeś to znaczy że go naładowałeś. Sęk tylko w tym jak szybko ten prąd zmalał do 0. Bo jeśli akumulator wydawał Ci się wyładowany a szybko się naładował to może to świadczyć o jego zużyciu ;(
  • #6
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    ładować 1/10 mocy akumulatora,czyli 64ah ustawić na prostowniku 6,4 amper

    Dodano po 42 [sekundy]:

    przed ładowaniem sprawdz elektrolit w akumulatorze
  • #7
    bartez29
    Level 9  
    z 4A do 0 spada wskaźnik po 7/8 sek. a podłączony jest może z godzinkę i ma 3 lata
  • #8
    wacek1974
    Level 12  
    Jeśli prąd ładowania tak szybko spadł po 1 godzinie ładowania , to raczej akumulator do wymiany niestety .
  • #9
    bartez29
    Level 9  
    ok, dziękuję za wszystkie odp. poładuję go 24h i zobaczę jaki da to efekt
  • #10
    Ture11
    Level 38  
    EJ KOLEGO! Uważaj na ten prostownik!!!!!!
    Szczerze mówiąc to wiem, co to za ustrojstwo - mam identyczny - to chyba nie do końca jest prostownik - szukałem na jego temat informacji - nic nie znalazłem.

    Sam z kolei doszedłem do wniosku, że jest to urządzenie do naprawy akumulatorów - na początek ładuje akumulator, a potem go rozładuje, i tak w kółko - są dwie opcje - cykl i automat.
    Pojedyncze ładowanie zapewne przyniesie pozytywny skutek - ale staraj się nie używać tego urządzenia do częstego używania - to chyba nie jest zwykły prostownik.

    Jeżeli się mylę - poprawcie.
    p.s.
    Ten przyrząd jest u mnie od lat - tato mówił, że po parokrotnym użyciu go akumulator nadawał się na śmietnik - bo on myślał, że to prostownik jest... A to jest po prostu RUSKIE USTROJSTWO :-)

    Pozdrawiam.
  • #12
    Ture11
    Level 38  
    No właśnie, dzięki OWIK, bo i mi się te informację przydadzą... To co ja mam to jest to z 2 linka.
    Teraz tylko muszę dorwać tłumacza...
  • #13
    bartez29
    Level 9  
    Problem rozwiązany. Temat do zamknięcia. Dziękuję wszystkim za rady.
  • #14
    krokodylowy
    Level 13  
    Uwaga.
    Zasilacz ABTO 12B oryginalnie ładuje aż do 16V z natężeniem prądu do 5-6A. Dla współczesnych akumulatorów to cichy zabójca,
    Obecnie wszystkie akumulatory 12V mają w specyfikacjach maksymalne napięcie ładowania 13.6-14.4V dla doładowania prostownikiem i 14.4-14.8V dla ładowania cyklicznego (alternator w samochodzie). 16V dobre jest tylko do ładowania w terenie gdy temperatura jest bliska zeru.

    Przed zastosowaniem sugeruję obniżenie napięcia do 14.4V - dwie diody w szereg albo korekta położenia potencjometru na płytce (R5 na schemacie https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10203714#10203714 ). Reguluje się łatwo - gdy napięcie ładowania dojdzie do 14.4 skręcamy
    powoli potencjometr aż zabłyśnie led.
    Do tego warto włączyć równolegle żarówkę 12V/10W-20W żeby bokiem puścić nadmiar prądu przy słabszych aku ( po naładowaniu zacznie cyklicznie rozładowywać ale to nie problem o ile nie zostawi się tak aku na parę godzin)

    PS.
    Testowałem i dwa takie zbyt długie ładowania do 16v prawdopodobnie odparowały wodę z cel (widać to na starym typie aku, powyżej 15V zasilacz wrzucał jeszcze dwa ampery na aku i trzeba było dolewać bo poziom był już sprawdzony wcześniej).
  • #15
    Gural3
    Level 10  
    Jest ktoś w stanie powiedzieć do czego służy potencjometr R9?
    Czy jest to wartość napiecia przy którym ma zacząć doladowywanie w trybie podtrzymania?
    Czy może coś innego?
    Drugie pytanie. Nigdy nie miałem większego prądu niż 4a czy idzie go jakoś podkręcić? W innym temacie znalazłem że komus laduje do 8A i że transformator ma na wyjsciu 2*4A.
  • #16
    MaTyS_72
    Level 9  
    krokodylowy wrote:
    Uwaga.
    Zasilacz ABTO 12B oryginalnie ładuje aż do 16V z natężeniem prądu do 5-6A. Dla współczesnych akumulatorów to cichy zabójca,


    Prostowniki ( przede wszystkim nowoczesne mikroprocesorowe) odcinające napięcie poniżej 16V nie naładują w pełni akumulatora.