Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ekonomiczne grzanie gazem

onyks8 20 Dec 2009 20:55 33490 49
  • #1
    onyks8
    Level 11  
    Witam.
    Sporo czytam tutaj wątków.
    Każdy chciałby grzać jak najtaniej i są różne porady. Ja osobiście mam Vissmanna Vitodens 333 z regulacja pogodową i regulatorem pokojowym i zamkniętą komora spalania z kominem współosiowym juz od 3 lat. Domek 260m2 ocieplony budowany w latach 80 tych.

    chce podzielić się doświadczeniem na temat moich błędów i rozwiązań co i jak rozwiązałem - napisze tylko te najważniejsze sprawy i w jaki sposób wpływają na ekonomie grzania a niekoniecznie tutaj można o tym wyczytać.

    1. po pierwsze mój znajomy to projektant c.o. i zrobił mi projekt z wyliczeniem ile mocy potrzebuję. w jakiej technologii wykonać instalacje, jakie średnice rur, jakie grzejniki i jakie nastawienia na grzejnikach. Teraz to mógłbym zrobić sam ale wtedy wydawało mnie się że to czarną magią a to matematyka i rządzą tym proste prawa.
    Jeśli instalacja jest zjeba... to nawet najoszczędniejszy piec polegnie.

    Założenia mam takie: piec kondensacyjny najwydajniejszy jest w niskich temperaturach przy temp zasilania np 55 stopni grzejnik musi tą energię oddać otoczeniu i taka jego rola a im wyższą temp ma tym szybciej to zrobi. W dodatku za wysoka temp powoduje przegrzewanie powietrza co źle wpływa na np drogi oddechowe a kurz się unosi w powietrzu - tego nie chciałem - cena - grzejniki na temp 55 stopni są 30% większe.

    2. Projekt a rzeczywistość. Oczywiście rzeczywistość zweryfikowała wszystko i zacząłem szukać kombinować co jest nie tak - duża ilość startów palnika, duże zużycie gazu w domu nie najcieplej. co pomogło - ograniczenie mocy pieca do 60% i ponowna regulacja nastawników na grzejnikach. Aby kocioł ekonomicznie grzał musi mieć jak największa rozniecę temp na zasilaniu i powrocie - tzw. lamda. I tu jeśli nie mamy mieszacza musimy to zrobić sami organoleptyczne - łapiąc ręką rurę zasilającą i powrót z każdego grzejnika - lamda powinna być co najmniej 20 stopni a im więcej tym lepiej. Jeśli powrót jest gorący tzn, że albo trzeba kryzować na nastawniku grzejnika i zmniejszyć przepływ wody przez grzejnik albo grzejnik jest nie taki jak powinien - oczywiście przy założeniu, że w pomieszczeniu osiągamy temperaturę zadaną.
    ogólna zasada - im bliżej grzejnik kotła tym bardziej kryzujemy na grzejniku.
    Kocioł musi mieć co grzać i różnica temperatur miedzy zasilaniem a powrotem musi być jak największa.

    3. regulacja samego kotła - czyli dobór mieszanki gaz - powietrze. to u mnie robił serwisant bo przy montażu tego nie zrobili - tu niestety są potrzebne analizatory spalin i takie tam. Tutaj zasadniczy wpływ ma sam komin i opory powietrza w samym kominie.

    4. nawyki. Nie rozszczelnimy okien to marnotrawstwo energii. Zamykamy grzejnik - otwieramy okno na pełną szerokość - wietrzymy pomieszczenie przez 15 minut - zamykamy okno szczelnie i odkręcamy grzejnik. Przy otwartym oknie najoszczędniejszy kocioł wymięknie.

    Teraz wiem, że taka kolejność działań ma wpływ na ekonomię.
  • #2
    michcio
    Electrician specialist
    Ad. 4 - tak - jak chcemy przewietrzyć dom to przeciąg na maksa przez 10-15 minut. Z tym się zgadza.
    Problem w tym, że wentylacja ma działać 24 godziny na dobę, a nie tylko 15 minut dziennie.
    Wiadomo, że grawitacyjna generuje strasznie straty. W dobrze ocieplonym z każdej strony budynku wentylacja to ponad połowa strat.
    Jedynym sensownym rozwiązaniem jest wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła.
  • #3
    cirrostrato
    Level 38  
    michcio wrote:

    Jedynym sensownym rozwiązaniem jest wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła.
    Zgadzam się w całej absolutnej kosmicznej rozciągłości ale np. ja swój budynek budowałem w latach 70-80, teraz poważny generalny remont, ocieplenie, wymiana wszystkich instalacji i...wystarczy, jeśli będę jeszcze raz w życiu budował to na pewno rekuperator ..i coś jeszcze. Nigdy bym nie kupił chałupy do remontu, goła ziemia i pozwolenie na budowę, wtedy można się w pełni pobawić z zastosowaniem obecnych technologii.
  • #4
    onyks8
    Level 11  
    Jeśli nie mamy systemu rekuperacji i mechanicznej wentylacji to nie mamy co liczyć na wentylację 24h.
    Ja nie napisałem, że wietrzymy raz na dobę 15 min. Okna powinny być w okresie grzewczym po prostu zamknięte. Jeśli wietrzymy pomieszczenie raz na 2 godziny to w takiej kolejności jak napisałem wyżej. Żaden system grzewczy nie sprawdzi się jeśli będziemy mieć pootwierane okna w budynku.
    Jeśli nie mamy wentylacji w pomieszczeniach a okna tez nie maja takiego systemu wycinamy 1-2 cm uszczelki na gorze okna i je zamykamy.
    Przeważnie grzejniki mamy pod oknem i automatyka zaworu termoregulacyjnego nie będzie działać poprawnie jeśli 50cm nad nim będziemy mieć pootwierane okno.
    Dość częstym widokiem jest wietrzenie pomieszczenia przy niezamkniętym zaworze grzejnika. Regulator dostaje zimne powietrze i momentalnie otwiera się na maxa grzejnik pracuje jak należy nad dociepleniem powietrza na zewnątrz.
    Zmieniając takie nawyki można sporo zaoszczędzić. fajnie opisane jest to np tu: http://www.kotly.pl/jak_malo_placic_za_ogrzewanie.php
  • #5
    cirrostrato
    Level 38  
    O regulatorze TR100 do Junkersa pisałem w innym temacie ale dopiszę: jak starszy syn otworzył drzwi i dmuchnęło (na dworze było -17) to regulator zaczął kombinować i piec załączał się co kilkadziesiąt sekund, ten regulator wymaga bezstresowej pracy ze dwa dni i potem piec pracuje bardzo spokojnie, pierwsze odpalenie, jak regulator testuje termikę pomieszczenia, jest zaskakujące ale trzeba to przeczekać (np. regulator przegrzewa pomieszczenie gdzie jest zamontowany o kilka stopni od nastawionej temperatury i (chyba) sprawdza , jak się ono wychładza), potem piec pracuje bardzo spokojnie, nie wiem jak to inaczej opisać.
  • #6
    michcio
    Electrician specialist
    onyks8 wrote:
    Jeśli nie mamy systemu rekuperacji i mechanicznej wentylacji to nie mamy co liczyć na wentylację 24h.
    Ja nie napisałem, że wietrzymy raz na dobę 15 min. Okna powinny być w okresie grzewczym po prostu zamknięte. Jeśli wietrzymy pomieszczenie raz na 2 godziny to w takiej kolejności jak napisałem wyżej. Żaden system grzewczy nie sprawdzi się jeśli będziemy mieć pootwierane okna w budynku.
    Jeśli nie mamy wentylacji w pomieszczeniach a okna tez nie maja takiego systemu wycinamy 1-2 cm uszczelki na gorze okna i je zamykamy.
    Przeważnie grzejniki mamy pod oknem i automatyka zaworu termoregulacyjnego nie będzie działać poprawnie jeśli 50cm nad nim będziemy mieć pootwierane okno.
    Dość częstym widokiem jest wietrzenie pomieszczenia przy niezamkniętym zaworze grzejnika. Regulator dostaje zimne powietrze i momentalnie otwiera się na maxa grzejnik pracuje jak należy nad dociepleniem powietrza na zewnątrz.
    Zmieniając takie nawyki można sporo zaoszczędzić. fajnie opisane jest to np tu: http://www.kotly.pl/jak_malo_placic_za_ogrzewanie.php


    Zgadzam się, ale 1-2 cm uszczelni to za mało. W każdym pokoju raczej 10-20 cm.
    Już nie przesadzajmy, każde ogrzewanie da radę, wentylacja to nie przeciąg, to nie pootwierane okna.
    Wentylacja musi działać 24 godziny dlatego, że człowiek musi mieć czym oddychać, stężenie zarodników różnych pleśni musi być na odpowiednio niskim poziomie, poza tym gotowanie, czy nawet samo oddychanie to ogromne ilości pary wodnej. Meble, podłogi itd. cały czas wydalają różne trujące opary...
  • #7
    onyks8
    Level 11  
    wystarczy 1-2cm , kuchnia, łazienka ma swoją wentylację kratki wentylacyjne, wyciągi.
    Temat postu to ekonomiczne grzanie - idąc twoi tokiem rozumowania można w ogóle pootwierać okna i założyć grzejniki na całej długości ściany - na pewno system da radę ale czy na pewno o to chodzi?

    Dodano po 5 [minuty]:

    michcio wrote:
    ... człowiek musi mieć czym oddychać, stężenie zarodników różnych pleśni musi być na odpowiednio niskim poziomie, poza tym gotowanie, czy nawet samo oddychanie to ogromne ilości pary wodnej. Meble, podłogi itd. cały czas wydalają różne trujące opary...


    tak swoją drogą to gdzie ty mieszkasz, że masz tak trojące środowisko? Wietrzenie prze 15 min raz na 2-3 godziny otwierając na pełną szerokość okno wystarczy...
  • #8
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Bardzo mnie interesuje to wietrzenie raz na 2 godziny, jakieś dyżury ustalacie?
    Znam masę przypadków, gdzie po wymianie okien na plastikowe (szczelniejsze) ludziom pojawiał się grzyb w mieszkaniu z braku wentylacji.
    Ekonomia swoją drogą, a zdrowie i życie ludzkie swoją, dla mnie osobiście to drugie jest cenniejsze od paru złotych więcej zapłaconych za ogrzewanie.

    Po za tym dlaczego jest tyle przypadków zatrucia tlenkiem węgla w okresie grzewczym?
  • #9
    kris8888
    Level 37  
    onyks8 wrote:

    Przeważnie grzejniki mamy pod oknem i automatyka zaworu termoregulacyjnego nie będzie działać poprawnie jeśli 50cm nad nim będziemy mieć pootwierane okno.
    Dość częstym widokiem jest wietrzenie pomieszczenia przy niezamkniętym zaworze grzejnika. Regulator dostaje zimne powietrze i momentalnie otwiera się na maxa grzejnik pracuje jak należy nad dociepleniem powietrza na zewnątrz.


    Super rozwiązaniem na ten problem są elektroniczne zawory termostatyczne montowane na grzejnikach w miejscu tradycyjnych głowic. Ja takie ostatnio sobie zamontowałem (firmy Honeywell) i jestem bardzo z nich zadowolony. Taka głowica wykrywa gwałtowny spadek temperatury, rzędu 1 stopnia lub mniej, wynikający z otwarcia okna i sama zamyka całkowicie zawór. Otwiera dopiero gdy temperatura zaczyna nieznacznie wzrastać po zamknięciu okna. Sprawdziłem i naprawdę działa to rewelacyjnie. Nie musze już pilnowac grzejników gdy np. żona otwiera na chwilę okno. Pomijam też inne ciekawe funkcje takich głowic jak tygodniowy timer z róznymi poziomami temperatur oraz dużą dokładniejszą regulację temperatury w pomieszczeniu (wahania nie większe niż 0,5 stopnia) w stosunku do zwykłych głowic. W takiej głowicy elektronicznej jest niestety słaby punkt (element mechaniczny) w postaci silniczka krokowego, który odpowiednio steruje zaworem, ale inaczej się nie da tego rozwiązać. Ponieważ mam w mieszkaniu centralny licznik ciepła z cykliczną rejestracją wskazań wstecz to już widzę oszczędności w stosunku do poprzedniego okresu grzewczego. Oczywiście kryzowanie zaworów i sam dobór wielkości grzejników w pomiesczeniach to też bardzo ważna sprawa.
  • #10
    onyks8
    Level 11  
    piracik wrote:

    Po za tym dlaczego jest tyle przypadków zatrucia tlenkiem węgla w okresie grzewczym?


    mylisz pojęcia.
    Dookreśl "tyle przypadków" - jeden na 100tys grzanych mieszkań? jeden na 500tys bo o takiej skali rozmawiamy i dotyczy to przeważnie piecyków węglowych/kominków postawionych w sypialni albo nieszczelnych przewodów kominowych. Zresztą mamy przepisy kominiarskie i wymagania odnośnie warunków dopuszczenia pomieszczeń w którym znajduje sie piec.
    Ja mam piec z zamkniętą komorą spalania i nie zużywam tlenu/powietrza znajdującego się w pomieszczeniu - pobiera sobie piec powietrze z zewnątrz - super sprawa.

    nie chce mni esię dalej polemizować na ten temat - napisałem co miałem do powiedzenia w tym temacie. Elektronika/automatyka i konstrukcje pieców pozwalają na osiąganie sprawności rzędu 85% i więcej ale alby w pełni korzystać z tego musimy oszczędzać tą energię.

    Posługując się przykładem okien i współczynnikiem przenikalności cieplnej - czy podając ten współczynnik producent mierzy ten parametr przy rozszczelnionym oknie? (zresztą ciekawy byłbym takiego wyniku:))

    Będę się upierał przy tym aby w okresie grzewczym okno było albo zamknięte albo otwarte - rozszczelnienie okna 24h/dobę to zwykłem marnotrawstwo energii.

    Zresztą może liczby przemówią - też tak robiłem grzejnik pracuje a okno otwarte/rozszczelnione - rachunki za gaz to 800-900 zł miesięcznie - teraz 400-500 a w listopadzie nawet 300zł - więc naprawdę warto.
  • #11
    przemek1702
    Level 12  
    Witam, może tutaj ktoś z was pomoże mi z moim problemem, otóż posiadam piec vaillant ecotec 186 3-5 i regulator pogodowy calormatic 400 umieszczony w pokoju z ustawieniem bez dołączania temperatury pomieszczenia. Piec zużywa przy temp na zewnątrz +2 15m3 dziennie co jest troche za dużo powierzchnia do ogrzania 100 m2 ustawiony jest oczywiście na pełną moc. Czy jeżeli regulator nie ma opcji dołączania temp pomieszczenia to czy wszystkie kaloryfery mogą być skręcone termostatami czy jeden musi być otwarty na max co powiedział mi kiedyś instalator lecz nie wiem po co skoro regulator jest ustawiony jak wyżej napisałem. Druga sprawa to czy jest możliwość zmniejszenia mocy kotła wiem że chyba można to zrobić na płycie elekttronicznej w kotle. Co do pocji zmniejszenia mocy pod kodem diagnostycznym d.0 powiem tyle że to nic nie zmienia.

    Z góry dziękuję
  • #12
    michcio
    Electrician specialist
    Ogólnie to albo kaloryfery odkręcone na max i sterujemy ogrzewaniem sterownikiem, który mierzy temp. w pomieszczeniu, albo sterownika nie używamy do regulacji temperatury, tylko ustawiamy ją głowicami na grzejnikach.
  • #13
    przemek1702
    Level 12  
    Problem w tym, że piec dosyć często się włącza pochodzi troche i się wyłącza, czy zmniejszenie jego mocy miało by jakiś wpływ na zużycie gazu skoro palnik i tak jest modulowany?
  • #14
    onyks8
    Level 11  
    jeśli zadana temperatura jest osiągnięta to piec przechodzi w tryb czuwania a w tym trybie dba o to aby nie wychłodzić się i utrzymuje temp na poziomie 37 stopni - próg skraplania pary wodnej - zabezpieczenie przed korozją.
    Jeśli piec ma co grzać i się wyłącza co chwile to oznaka, że za szybko osiągana jest temp wody na zasilaniu (duża moc pieca przy małej ilości wody w ukłądzie) albo co bardziej prawdopodobne powrót jest zbyt gorący.
    Więc termometr do ręki, zeszyt i można zapisywać przy jakich temp (zasilanie i powrót) piec się włącza a przy jakich wyłącza.

    Jeśli powrót jest zbyt gorący pomoże - kryzowanie na grzejnikach i zmniejszenie mocy pieca
  • #15
    przemek1702
    Level 12  
    Więc zabiore się za pomiary i przedstawię to co uda mi się odczytać, a co zmniejszenia mocy pieca czy można to zrobić na płycie głównej czy trzeba regulować przy pomocy śruby i ewentualnie w którym miejscu ponieważ wzywanie tylko po to serwisanta jest dla mnie troche zbyt kosztowne.

    Dodano po 4 [godziny] 55 [minuty]:

    Więc tak zrobiłem pomiary termometrem przyklejonym do rury zasilania i powrotu oraz jednocześnie sprawdzałem temperatury bezpośrednio na piecu pod kodami diagnostycznymi.
    Załączenie się pieca następuje przy temp. na termometrze: zasilanie- 35, powrót- 35, odczyty z pieca: zasilanie- 38, powrót- 38. Wyłączenie temp. na termometrze: zasilanie- 46, powrót- 40, odczyty z pieca: zasilanie- 48, powrót- 42. Dodam że piec włączając się startuje na chwile z maksymalną mocą przez co wzrost temp. z 38 do 44 jest błyskawiczny po czym zaczyna modulować. Po zakończeniu podgrzewania sprawdziłem że czas blokady palnika wynosi 6 minut ale z tego co wiem piec sam go sobie ustala.
  • #16
    mauri_b
    Heating systems specialist
    Temperatury zasilania są wyliczane w Twoim, przemek1702, przypadku dynamicznie - w zależności od temperatury zewnętrznej i ustawionej krzywej grzewczej. Jaką masz ustawioną krzywą? Czy przy ustawionej obecnej krzywej grzewczej i otwartych maksymalnie grzejnikach, temperatura rzeczywista pomieszczeń jest dużo wyższa od tej ustawionej na regulatorze? (wiem, że masz wyłączony wpływ temp. pokojowej na działanie regulatora) ? Jeśli chodzi o moc, na 99% na Twoje 100m2 powinna wystarczyć moc minimalna kotła, także śmiało ustaw parametr d.0 na minimum. Jeśli chodzi o czas między kolejnymi uruchomieniami palnika - jest on też ustawiany w parametrze d.2 - fabrycznie 20 minut dla temp. zasilania chyba 25 stopni - im wyższa wyliczana temp. zasilania, tym ten czas jest krótszy.
  • #17
    przemek1702
    Level 12  
    Krzywą mam ustawioną na obecną chwilę 0,9 grzejniki mam skręcone termostatami a ustawiona temp w najzimniejszym pomieszczeniu to 20 stopni i jak narazie taką temp mam, zaznaczam że głowice nie są otwarte na max., nie wiem jak to się będzie miało do większych mrozów. Co do obniżenia mocy to czy zmiana tego parametru d.0 coś da bo wydaje mi się, że nie ma ona większego wpływu na zużycie gazu i kwestia blokady palnika kiedyś próbowałem zmieniać ten czas ale piec i tak go chyba sam sobie ustala.
  • #18
    mauri_b
    Heating systems specialist
    Nie chciałbyś jednak włączyć wpływu temperatury? Może nie na regulację dwustawną tylko proporcjonalną. A krzywa grzewcza - no cóż, może jest jeszcze za duża? Nie wiem co masz za kolubryny na ścianach.
  • #19
    onyks8
    Level 11  
    przemek1702 wrote:

    Załączenie się pieca następuje przy temp. na termometrze: zasilanie- 35, powrót- 35, odczyty z pieca: zasilanie- 38, powrót- 38. Wyłączenie temp. na termometrze: zasilanie- 46, powrót- 40, odczyty z pieca: zasilanie- 48, powrót- 42. Dodam że piec włączając się startuje na chwile z maksymalną mocą przez co wzrost temp. z 38 do 44 jest błyskawiczny po czym zaczyna modulować. Po zakończeniu podgrzewania sprawdziłem że czas blokady palnika wynosi 6 minut ale z tego co wiem piec sam go sobie ustala.


    wg mnie wszytko jasne - masz za gorący powrót - woda w grzejniku powinna schłodzić ci się co najmniej o 20 stopni. Odkręć każdy grzejnik na max i zrób pomiary na każdym grzejniku osobno - temp zasilania i powrót. Znajdź grzejniki gdzie lambda (różnica miedzy zasilaniem a powrotem jest zbyt mała) i kryzuj przepływ na zaworze aby osiągnąć oczekiwaną różnicę. Dopiero po wyregulowaniu instalacji weź się za ustawianie na piecu. Ja miałem podobnie u siebie miałem na najbliższym grzejniku od pieca zbyt duży przepływ i pompa goniła wodę po najmniejszej linii oporu czyli w najbliższym grzejniku skutecznie podgrzewając mi powrót. Po regulacji jest znaczna poprawa.
  • #20
    przemek1702
    Level 12  
    To zabiorę się za sprawdzanie tych grzejników ponieważ od pieca jeden pion oddalony jest o jakieś 1,5m i patrząc w górę są na nim dwa grzejniki jeden na wysokości ok. 2m drugi jakieś 4m oba są drabinkowe zamontowane w łazienkach mimo nastawy 4 na zaworze termostatycznym temperatura zasilania i powrotu w nich jest praktycznie taka sama.
  • #21
    onyks8
    Level 11  
    nie chodzi o nastawie na termostacie tylko na zaworze tzw. nastawa wstępna
  • #22
    przemek1702
    Level 12  
    Czyli muszę tak skryzować grzejniki w poszczególnych pomieszczeniach żeby różnica temp. była jak największa ale przy tym w pomieszczeniu nie było za zimno?
    Np. jak mam ustawione na regulatorze 20 stopni to po zdjęciu głowicy termostatycznej i skryzowaniu w pomieszczeniu powinno być 20 stopni.
  • #23
    onyks8
    Level 11  
    prawdę powiedziawszy jeśli grzejniki są dobrze dobrane i wyregulowane to woda powinna schładzać się o około 20 stopni w każdym grzejniku i to jest podstawa, z resztą piec powinien sobie poradzić.
    Piec powinien regulować wg krzywej grzania temperaturą zasilania ilość energii dostarczonej do pomieszczenia - im zimniej na wewnątrz tym wyższa temp zasilania.
    Regulator na grzejniku ma za zadanie nie dopuszczenie do przegrzania pomieszczenia.
  • #24
    przemek1702
    Level 12  
    Z kryzowaniem jeszcze się bawię lecz podłączyłem termometr przy rurach koło pieca zasilanie i powrót i wychodzi że różnica między zasilaniem a powrotem jest 15 stopni, fakt że na dworze zrobiło się trochę zimniej przez co piec automatycznie podniósł temp. zasilania. Jednak gdy sprawdzałem te temp. na piecu pod kodami diagnostycznymi tam wychodzi różnica zaledwie 6 stopni więc nie wiem czy jest coś nie tak z czujnikiem w piecu czy jest on może źle zamontowany, wiem napewno że termometr jest dobry ponieważ spradzałem z innym.
  • #25
    onyks8
    Level 11  
    poczytaj
    http://www.muratordom.pl./instalacje/ogrzewanie-gazowe,5743.htm

    http://www.muratordom.pl/instalacje/rury-i-la...talacji-centralnego-ogrzewania,6377_21722.htm

    http://www.muratordom.pl./instalacje/ogrzewan...instalacja-prawidlowo-wykonana,6353_25192.htm

    http://www.muratordom.pl./instalacje/ogrzewan...ia--gazowa-za-5-czy-15-tysiecy_,6353_4104.htm

    http://convector.com.pl/danfoss_ra_budowa.htm

    Dodano po 9 [minuty]:

    Rozmiar kryzy zależy od mocy grzejnika, odległości od źródła, miejsca na instalacji. Przeważnie końcowe grzejniki kryzuje się mniej. Ale do tego trzeba dość dużo obliczeń.Przy przepływie wody , ta płynie po najmniejszej linii oporu , znajdzie przepływ, tam popłynie. Najpierw przez najbliższe grzejniki,później dalsze. Następnie przez mały przepłynie szybciej , duży dłużej się rozgrzewa. Dlatego przy regulacji trzeba trochę czasu odczekać.
    Opór przepływu wody przez grzejnik zależy od strumienia jej masy. Dla grzejników jednopłytowych typu C11 spadek ciśnienia w grzejniku określa się równaniem:

    delta p = 0,0160 x q2 kv = 2,5 m³3/h

    Dla grzejników wielopłytowych typu C22 i C33

    delta p = 0,0105 x q2 kv = 3,1 m³/h

    gdzie:
    delta p - opór przepływu wody przez grzejnik, wyrażony w paskalach [Pa]
    q - strumień masy wody płynącej przez grzejnik, wyrażony w kilogramach na godzinę [kg/h]




    Przykład doboru nastawy wstępnej.

    Dane:

    zapotrzebowanie ciepła
    Qc = 1160 Wat
    różnica temperatur
    delta t = 20 K (80/60C)
    strata ciśnienia
    Δp = 6 kPa = 6000 Pa
    stała przeliczeniowa
    C = 1,163

    Obliczenia:

    przepływ masy
    q = Qc/ C *delta t = 1160/( 1,163 x 20) = 50 kg/h

    Dla przepływu q = 50 kg/h i straty ciśnienia 6000 Pa odczytujemy z nomogramu wartość nastawy wstępnej 3.
  • #26
    przemek1702
    Level 12  
    Witam, męczę się nadal z tym piecem jedno co zauważyłem to różnica w temperaturze powrotu termometr wskazuje na rurze 35 a na piecu 41 nie wiem dlaczego może przez to piec się szybciej wyłącza, parametr d.0 także ustawiony na minimum ale raczej niczego to nie zmienia, może wiecie gdzie można zmniejszyć jego moc na ogrzewanie c.o. Niepotrzebne są te jego starty na pełnych obrotach, chyba że tak ma być ponieważ zawsze jakaś większa ilość gazu jest przy tym spalana.
    Jeszcze kwestia czy gdy piec kondensuje to rura na kominie nie powinna być praktycznie zimna ponieważ u mnie z piwnicy do komina jest jakies 10m i ostatnio patrzyłem gdy piec pracował rura była dosyć ciepła.
  • #27
    onyks8
    Level 11  
    pewnie masz mieszacz w piecu
  • #28
    przemek1702
    Level 12  
    Jeżeli jest ten mieszacz to nie wpływa on w tym momencie niekorzystnie na zużycie gazu skoro różnica między zasilaniem a powrotem powinna być jak największa?
  • #29
    indoman
    Level 14  
    czy moze mi ktos wytlumaczyc dlaczego piec bedzie palil wiecej gazu jezeli powrot bedzie zbyt goracy??
  • #30
    Zayer2
    Level 11  
    kris8888 wrote:


    Super rozwiązaniem na ten problem są elektroniczne zawory termostatyczne montowane na grzejnikach w miejscu tradycyjnych głowic. Ja takie ostatnio sobie zamontowałem (firmy Honeywell) i jestem bardzo z nich zadowolony. Taka głowica wykrywa gwałtowny spadek temperatury, rzędu 1 stopnia lub mniej, wynikający z otwarcia okna i sama zamyka całkowicie zawór. Otwiera dopiero gdy temperatura zaczyna nieznacznie wzrastać po zamknięciu okna. Sprawdziłem i naprawdę działa to rewelacyjnie. Nie musze już pilnowac grzejników gdy np. żona otwiera na chwilę okno. Pomijam też inne ciekawe funkcje takich głowic jak tygodniowy timer z róznymi poziomami temperatur oraz dużą dokładniejszą regulację temperatury w pomieszczeniu (wahania nie większe niż 0,5 stopnia) w stosunku do zwykłych głowic. W takiej głowicy elektronicznej jest niestety słaby punkt (element mechaniczny) w postaci silniczka krokowego, który odpowiednio steruje zaworem, ale inaczej się nie da tego rozwiązać. Ponieważ mam w mieszkaniu centralny licznik ciepła z cykliczną rejestracją wskazań wstecz to już widzę oszczędności w stosunku do poprzedniego okresu grzewczego. Oczywiście kryzowanie zaworów i sam dobór wielkości grzejników w pomiesczeniach to też bardzo ważna sprawa.



    Kris8888, możesz napisać jaki jest koszt takiego zaworu i coś więcej na temat centralnego licznika ciepła? Czy to jest niezależne urządzenie czy dedykowane do Twojego pieca i systemu? z góry dziękuję