Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera

PiotrRDiablo 20 Gru 2009 18:47 11711 14
  • Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera

    Witam. Jest to mój pierwszy projekt pokazany na forum. Codziennie patrzę na to urządzenie i postanawiam, jutro sfotografuję i przedstawię na forum. Dziś to zrobiłem. Urządzenie działa kilka lat bezproblemowo.
    Wzmacniacz powstał „z tego co było pod ręką” i jego założeniem był minimalny koszt wykonania oraz wykorzystanie go do komputera stacjonarnego w układzie 4.0 do grania i czasami słuchania muzyki (4 głośniki w pokoiku jakoś upchałem, ale basowego i frontowego nie miałem już gdzie, stąd wybór 4 kanałów). Znalazłem 2 płytki z zestawów do samodzielnego montażu pod TDA 2030, trafo 120 VA od halogenów (2x12V, którego uzwojenia zmodyfikowałem), obudowę (za mała okazało się w czasie montażu elementów stąd bałagan w obudowie, ale idealnie pasowała pod półeczkę na biurku i to przeważyło), radiator, wentylator komputerowy 8 cm, wskaźniki wysterowania i większość innych elementów za wyjątkiem LM1036, które zakupiłem.
    Od momentu powstania urządzenia miałem opisać potencjometry na płycie czołowej, ale jakoś do dziś tego nie zrobiłem i tak już zostało.

    Duże pokrętło centralne reguluje poziom głośności wszystkich kanałów,
    dwa małe z białym paskiem wzmocnienie (od 0 do 100%) głośników przednich i tylnych – ustawienie relacji poziomu głośności przód – tył).
    Dla przodu i tyłu przewidziano oddzielną regulację:
    tonów wysokich (pokrętła z czerwonym paskiem),
    tonów niskich (pokrętła z żółtym paskiem),
    balansu (pokrętła z niebieskim paskiem.
    Wskaźniki wysterowania pokazują moc każdego kanału (0 dB odpowiada mocy 10 W na 8 Ω).

    Z tyłu obudowy umieściłem przewód zasilający, wyłącznik sieciowy oraz zaciski przewodów głośnikowych. W obudowie wywierciłem dodatkowe otwory w celu zapewnienia odpowiedniego chłodzenia (po pomiarach temperatury wewnątrz obudowy). Całość jest podłączona pod kartę dźwiękową Audigy 2 i zasila 2 pary głośników ( przednie od wieży „Aiwa”, tylne to jakieś tanie zestawy „Clatronic” które kupiłem kiedyś ze względu na wygląd – spodobały mi się – i cenę jakieś 80 – 90 zł za sztukę - w dodatku zaskoczyły mnie zagrały duuużo lepiej niż się spodziewałem).

    Wzmacniacz mocy został wykonany na 4 układach TDA 2040 zmontowanych na płytkach z zestawów do samodzielnego montażu do TDA 2030 (nawet nie wiem skąd się u mnie wzięły) przykręconych do radiatora za pośrednictwem podkładek mikowych z nałożoną pastą termo-przewodzącą. Układy pracują w typowej konfiguracji, zastosowałem jedynie większe kondensatory elektrolityczne (1000 µF) w gałęziach zasilania) oraz po 1 zbiorczym (na doprowadzeniu zasilania) dla każdego napięcia zasilającego końcówki mocy o wartości 4700 µF. Wyjścia końcówek mocy są dołączone do zacisków wyjściowych przez przekaźnik z 4 zestykami przełącznymi. Do wyjścia dołączyłem 4 wskaźniki wysterowania, które pokazują moc wyjściową (wskaźniki leżały parę lat i nie za bardzo wiedziałem do czego wykorzystać a tu się przydały).





    W przedwzmacniaczu zastosowałem wstępny wzmacniacz na układach LM358 o wzmocnieniu około 2,2 x. Wstępnie wzmocniony sygnał jest podawany na układy LM1036, które pełnią rolę regulatorów wzmocnienia, balansu i tonów wysokich i niskich. Początkowo pracowały tam TDA 1524A, ale jak je usłyszałem poszły do kosza. Układy te koszmarnie szumiały, mój błąd, że nie sprawdziłem w nocie katalogowej ich parametrów (miałem je wyjęte z jakichś telewizorów). Całość zmontowana na zaprojektowanych do tego celu płytkach z laminatu jednostronnego. Przedwzmacniacz z gniazdami wejściowymi, końcówkami mocy, podwójnymi potencjometrami regulującymi wzmocnienie przodu i tyłu jest połączony przewodami ekranowanymi, radiator jest podłączony do masy układu.

    Zasilacz dostarcza 3 napięć:
    + 12 V stabilizowane do zasilania przedwzmacniacza zrealizowany na µA723,
    + 18 V oraz – 18 V stabilizowane do zasilania końcówek mocy wykonane na stabilizatorze szeregowym, który stosuję od lat – układ bardzo prosty, zapewnia dobrą stabilizację i filtrację napięć oraz pracuje przy małej różnicy napięcia wejściowego i wyjściowego.
    Mostek prostowniczy 10 A, tranzystory mocy zasilacza zostały zamontowane na wspólnym dla całego urządzenia radiatorze na podkładkach mikowych z wykorzystaniem pasty termo-przewodzącej.
    Całość zabezpieczają dodatkowo bezpieczniki topikowe oraz w przypadku stabilizatora + 12V elektroniczne ograniczenie prądu wyjściowego.

    Układ zabezpieczeń składa się z 2 części:
    1.Układu odłączającego głośniki w przypadku pojawienia się napięcia stałego na wyjściu, załączającego głośniki z opóźnieniem około 2 sekund po włączeniu zasilania oraz odłączającego natychmiast po zaniku napięcia zasilającego w celu wyeliminowania wpływu stanów nieustalonych wzmacniacza na zestawy głośnikowe (projekt własny, stopień wejściowy - 3 tranzystory - został zapożyczony z jakiegoś fabrycznego wzmacniacza),
    2.Układu sterowania pracą wentylatora. Projekt własny, sterowanie włącza wentylator po osiągnięciu przez radiator temperatury około 60 stopni C, wyłącza po schłodzeniu do temperatury niższej o około 10 stopni C (ciągły szum wentylatora mnie denerwował, a tak przy małej głośności włącza się co kilkadziesiąt minut a przy większej głośności i tak go nie słychać).
    Oba układy są zasilane z scalonego stabilizatora 7912 wykorzystującego ujemne napięcie zasilania końcówek mocy.
    Poszczególne bloki są na osobnych płytkach, ponieważ urządzenie było budowane etapami z tego co było pod ręką.

    Wzmacniacz może pracować z obciążeniem 4 Ω, ale wiąże się to z modyfikacją zasilacza (mocniejszy transformator, mostek prostowniczy, bezpieczniki).

    W/w wzmacniacz można zmodyfikować dodając dodatkowy (trzeci) kanał przedwzmacniacza na LM358 i LM1036 do obsługi kanału centralnego i kanału basowego oraz końcówkę mocy na TDA 2040 dla kanału centralnego i/lub wyjście na subwoofer aktywny lub dodatkową końcówkę mocy na TDA 2040 (lub lepiej wzmacniacz mostkowy na 2 szt. TDA 2040) z wyjściem na subwoofer pasywny. W takim przypadku trzeba również zmodyfikować zasilacz jak powyżej.
    Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera
    Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera


    Fajne!
  • #2 20 Gru 2009 19:25
    fuutro
    Poziom 43  

    Takie pytanie - po co stabilizujesz napięcie dla wzmacniaczy :?:
    Trzeba przyznać, że trochę się ubawiłeś z tym ;)

  • #3 20 Gru 2009 19:27
    398216
    Usunięty  
  • #4 20 Gru 2009 20:18
    PiotrRDiablo
    Poziom 22  

    Stabilizacja jest dokładnie do ograniczenia napięcia zasilającego stopnie mocy. Chodziło o wykorzystanie pełnej mocy wzmacniacza ale tak żeby nie przekroczyć maksymalnego napięcia zasilania TDA. Układy mocy dostają swoje bez względu na napięcie w sieci energetycznej i problem z przekroczeniem ich napięcia maksymalnego odpada a jednocześnie mogą oddać swoją moc. Poza tym to prościutki zasilacz i wszystkie elementy miałem.

    4 kanały dlatego, jak pisałem, że 4 głośniki jakoś upchałem, ale centralnego (o basowym nie wspominając) nie miałem już gdzie postawić, a skoro do odtworzenia dźwięku przestrzennego wystarczają 4 głośniki, to czemu nie. Zresztą w obudowie jest (na wszelki wypadek) miejsce na kanał centralny i być może w wolnej chwili powstanie.

    Regulatory barwy oddzielne, bo nie wiedziałem jak zagrają 2 różne pary głośników - każda para ma w tej chwili inaczej ustawioną barwę dźwięku.

    Doskonale wiem, że wskaźniki powinny być zamocowane wewnątrz obudowy, ale jak budowałem wzmacniacz miałem akurat do dyspozycji lutownicę, nóż, wiertarkę, parę wierteł i precyzyjnie wyciąć otworów nie miałem czym ...

  • #5 20 Gru 2009 21:55
    398216
    Usunięty  
  • #6 20 Gru 2009 22:20
    P.Ryś
    Poziom 13  

    Moim zdaniem najlepiej byłoby zastosować układ TDA1554q ponieważ w jednej kostce jest wszystko, A moc chyba podobna. Projekt fajny. Podobają mi się wskaźniki.

  • #7 20 Gru 2009 23:37
    fuutro
    Poziom 43  

    Tyle nie będzie z TDA1554. Z dwóch to co innego.

  • #8 21 Gru 2009 15:46
    MoniTOX
    Poziom 24  

    P.Ryś napisał:
    Moim zdaniem najlepiej byłoby zastosować układ TDA1554q ponieważ w jednej kostce jest wszystko, A moc chyba podobna. Projekt fajny. Podobają mi się wskaźniki.

    tu akurat był dobry wybór z TDA2040 przecież to klasa HI-FI
    TDA1554q ma już 10% THD

  • #9 21 Gru 2009 15:49
    fuutro
    Poziom 43  

    Zawsze można TDA8571j jak chcesz z jednego układu wszystko mieć. Jednak nie wiem czemu kilka kości koło siebie nie miało by być lepszych niż jedna do wszystkiego.

  • #10 21 Gru 2009 15:58
    398216
    Usunięty  
  • #11 21 Gru 2009 19:06
    PiotrRDiablo
    Poziom 22  

    Dziękuję za wszelkie uwagi przydadzą się przy następnych projektach, w tej chwili mam już pilniki (w tym iglaki), brzeszczot a i "meselek" się znajdzie no i dobre chęci tylko ze zdolnościami manualnymi gorzej :cry:
    Wybór TDA 2040 był podyktowany dobrymi parametrami (wystarczającymi dla tego zastosowania), faktem ich posiadania w szufladzie i stosunkowo prostym układem (głównym założeniem projektu był jak najniższy koszt i przetestowanie zaprezentowanego rozwiązania - 4 kanały).
    Układy TDA oraz tranzystory mocy zasilacza zostały rozłożone po całej powierzchni radiatora właśnie w celu równomiernego odprowadzenia ciepła (we wszystkich swoich projektach stosuję jeden duży radiator dla wszystkich elementów wymagających odprowadzenia ciepła, no chyba, że konstrukcja wymaga innego podejścia do problemu).
    Całkowicie się zgadzam, że w dobie oszczędzania energii stabilizator napięcia stopni mocy nie jest dobrym pomysłem, ale cóż przeważyła chęć dostarczenia układom mocy stabilnego napięcia :D
    Pozdrawiam i życzę wszystkim Spokojnych i Wesołych Świąt.

  • #12 22 Gru 2009 15:59
    xnovikx
    Poziom 10  

    daj fotkę kolumn pod które to podłączasz. Tak ogółem ładnie wykonane. Sam buduję coś podobnego :D :)

  • #13 22 Gru 2009 18:00
    PiotrRDiablo
    Poziom 22  

    Proszę bardzo fotki co prawda nie najlepsze, ale robione na szybko, bo przed Świętami brak czasu a i "Gimpa-a" pierwszy raz w łapkach miałem. :D

    Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera

    Jak będę miał remont w domciu spróbuję jeszcze podłączyć pod niego moje "główne" zestawy do odsłuchu muzyki, czyli Altony 70 po gruntownym remoncie:
    - wymienione na nowe głośniki,
    - wytłumiona gąbką obudowa,
    - nowa zaprojektowana do nich i strojona zwrotnica 12dB/oktawę.

  • #14 01 Sty 2010 19:35
    kacha36
    Poziom 23  

    Witam.
    Będę czepialska, zwróć uwagę na fragment schematu z zasilaniem wentylatora, masz błąd - tak mi się wydaje. Źle narysowałeś zasilanie BD135, taki układ nie zadziała - gdyby ktoś chciał skorzystać z Twojego schematu. Wygląda na to, że chciałeś zasilić dolną część schematu oraz kolektor tranzystora od wentylatorka z "plusa" zasilania a nie z "minus" 12V.

    Wzmacniacz 4 kanałowy (4x15W) do komputera

  • #15 07 Sty 2010 09:37
    PiotrRDiablo
    Poziom 22  

    Nie jesteś "czepialska" dziękuję za zwrócenie uwagi - błąd przy przerysowywaniu schematu. Emiter BD musi być podłączony do - 12 V a nie masy. Dziękuję za wyłapanie błędu.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME