Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przedłużenie przewodów niskiego napięcia w prostowniku

Starkes 20 Gru 2009 21:37 5717 29
  • #1 20 Gru 2009 21:37
    Starkes
    Poziom 19  

    Witam serdecznie,
    dwa lata temu kupiłem prostownik.

    Spisuje się dobrze w garażu, ale na dworze w niskich temperaturach (-16°C) nie zawsze chce się włączyć.

    Chciałbym przedłużyć przewody niskiego napięcia.
    1) wtedy nie ryzykuję, że dzieci uszkodzą przewód 220V i coś im się stanie.
    2) prostownik zostaje w pokoju / garażu gdzie w cieple mogę podejść i zobaczyć stan kontrolek.
    3) prostownik jest mniej narażony na działanie niskich temperatur. Boję się też, że przy dużym mrozie popękają oryginalne przewody.

    Czy mogę dać przewód głośnikowy 2x2.5 mm2 (taki mam) czy musi być większy przekrój?

    Dane dla 12 V DC
    Prąd znamionowy: 0,8 / 3,6 A
    Napięcie ładowania: 14,4 V ± 0,25 V lub 14,7 ± 0,25 V (ładowanie w "trybie zimowym")
    Prąd ładowania: 3,6 A ± 10 % lub 0,8 A ± 10 %

    0 29
  • #2 20 Gru 2009 21:42
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    No ładnie, ładnie, tylko O ILE chcesz te przewody przedłużyć, bo chyba nie chodzi o 20 cm?

    0
  • #3 20 Gru 2009 21:43
    Ricardo290366
    Poziom 16  

    Jaka miała by być ich długość ?

    0
  • #4 20 Gru 2009 21:51
    Starkes
    Poziom 19  

    Oryginalne mają 2m, chcę przedłużyć o 5m lub wywalić stare i dać 7m.

    Dopisane:2009-12-21 8:17
    OK - znalazłem w necie, że dodatkowe 5m przewodu o przekroju 2,4 mm2 to spadek napięcia o 1,7 % czyli 0,204 V.
    Zastosowanie 4mm2 to spadek napięcia o 1,1% czyli 0,132 V.
    Jak pisałem wyżej wahania dla tego prostownika to ± 0,25 V, przy oryginalnych przewodach 2m.

    Subiektywnym okiem laika - to niewiele
    Ale czy jest ktoś, kto fachowo oceni czy dla ładowania akumulatora samochodowego to dużo czy mało?

    0
  • #5 22 Gru 2009 01:20
    oskar_dyjas
    Poziom 25  

    Cytat:
    Czy mogę dać przewód głośnikowy 2x2.5 mm2 (taki mam) czy musi być większy przekrój?


    Tego typu przewód nie nadaje się. Za bardzo się plącze. Do tego izolacja nie będzie wytrzymywała przetarć powstałych przy zamykaniu klapy i szuraniu po karoserii. Jeśli chodzi o średnicę powinna ona przekraczać "na oko" 4mm, a przy prostownikach z opcją rozruchu dużo więcej.

    7 metrów? Przy niskim napięciu wydaje się to zbyt dużą odległością. Obliczałeś spadki napięcia korzystając wyłącznie z teorii nie biąrąc pod uwagę niskiej jakości przewodu, które nierzadko oferowane są w sklepach.

    Dużo lepszym wyjściem byłoby kupno porządnego przewodu dla 220V i przedłużenie na drodze gniazdko-prostownik.

    0,2 V w akumulatorze to bardzo dużo. Szczególnie przydatna różnica przy odpalaniu auta z instalacją LPG, ale też przy ładowaniu tego napięcia na akumulatorze, które to właśnie napięcie dostarczone przez prostownik musi być koniecznie wyższe od tego na aku.

    Czerwony kolor zwykle na tym forum zarezerwowany jest dla wpisów moderacyjnych.

    0
  • Pomocny post
    #6 22 Gru 2009 08:52
    Pi!
    Poziom 12  

    Starkes napisał:

    Dane dla 12 V DC
    Prąd znamionowy: 0,8 / 3,6 A
    Napięcie ładowania: 14,4 V ± 0,25 V lub 14,7 ± 0,25 V (ładowanie w "trybie zimowym")
    Prąd ładowania: 3,6 A ± 10 % lub 0,8 A ± 10 %


    Są moim zdaniem 2 wyjścia:
    1) Dokładnie sobie policzyć.
    2) Zastosować kabel od spawarki.

    1) załóżmy kabelek 2x4mm^2:
    Oporność miedzi: 1,7e-8 Ωm.
    Długość kabla: 10m(2x5m).
    Przekrój kabla: 4mm^2=4e−6 m^2
    Opór(spoko przy miedzianym kablu niewielki): 1,7e-8Ωm*10m/4e−6 m^2=0,0425Ω
    Załóżmy prąd 5A, na kablu będzie spadek napięcia 213mV i spadek mocy 1,063W

    A teraz poglądowo, załóżmy, że Ciągniesz kabel 50m, wtedy opór wynosi 0,425Ω. Przy pradzie 5A mamy spadek napięcia 2,13V(Ups już dużo, ale w przypadku prostownika da się przeżyć) a spadek mocy 10W(fiuu też sporo, 20% mocy).

    Wniosek, 50m kabla to za dużo na prostownik, ale 5 a nawet 10 to w sam raz. Co oczywiście nie zmienia faktu, że lepiej zastosować dłuższy kabel na 230V, tam spadki są MINIMALNE.

    0
  • #7 22 Gru 2009 09:02
    Lzep
    Poziom 39  

    Cytat:
    wtedy opór wynosi 0,425W(uwaga W to u mnie czasem ohm).
    Kolego Pi!, po co się tak męczysz ? Jak się pisze posta to obok jest tabelka "Symbole inżynierskie" i jest tam również Om -> Ω Ω Ω !

    0
  • #8 22 Gru 2009 09:13
    mirusz
    Poziom 12  

    Witam .Ten spadek napięcia na długich przewodach może mieć znaczenie w przypadku prostownika z automatycznym wyłączeniem prądu ładowania, po osiągnięciu przez akumulator napięcia pełnego naładowania.

    0
  • #9 22 Gru 2009 09:28
    Pi!
    Poziom 12  

    mirusz napisał:
    Witam .Ten spadek napięcia na długich przewodach może mieć znaczenie w przypadku prostownika z automatycznym wyłączeniem prądu ładowania, po osiągnięciu przez akumulator napięcia pełnego naładowania.


    O czy przypadkiem w okolicach pełnego naładowania nie spada prąd, a co za tym idzie i spadki napięcia?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Lzep napisał:
    Cytat:
    wtedy opór wynosi 0,425W(uwaga W to u mnie czasem ohm).
    Kolego Pi!, po co się tak męczysz ? Jak się pisze posta to obok jest tabelka "Symbole inżynierskie" i jest tam również Om -> Ω Ω Ω !


    Dzięki.

    W kwestii ścisłości, ten Pan miał na nazwisko Ohm a jednostkę nazwaną jego imieniem oznaczamy grechą literą Omega, przepraszam za czepialstwo, ale Panu Ohmowi należy się odrobina szacunku.

    0
  • #10 22 Gru 2009 09:47
    mirusz
    Poziom 12  

    czy przypadkiem w okolicach pełnego naładowania nie spada prąd, a co za tym idzie i spadki napięcia?

    Ogólnie masz rację ale.... nie zawsze, co w przypadku charakterystyki podobnej do tej, prostownika zamieszczonego na elektrodzie (nie podoba mi się tylko końcowe napięcie ładowania)? No i mam rację tylko w przypadku braku końcowej części charakterystyki - doładowania.
    Przedłużenie przewodów niskiego napięcia w prostowniku

    Może okazać się też problem w kwestii jego załączenia. Może okazać się niezbędna jego kalibracja do tej długości przewodów, aby zachował dotychczasowe parametry.

    0
  • #11 22 Gru 2009 09:54
    Stary1952
    Poziom 33  

    Starkes napisał:

    Chciałbym przedłużyć przewody niskiego napięcia.
    Czy mogę dać przewód głośnikowy 2x2.5 mm2 (taki mam) czy musi być większy przekrój?
    Dane dla 12 V DC
    Prąd znamionowy: 0,8 / 3,6 A

    Witam .
    Możesz spokojnie przedłużyć te przewody .
    Przewód 2.5mm² dla tych wartości prądów będzie jeszcze z dużym zapasem .
    Nie przejmuj się spadkiem napięcia , będzie on pomijalnie większy niż na krótkich przewodach . Podczas ładowania baterii maleje prąd a rośnie napięcie , więc po co wylewać " krokodylowe " łzy nad tymi ułamkami wolta . :D
    Pozdrawiam .

    0
  • #12 22 Gru 2009 09:54
    Lzep
    Poziom 39  

    Pi! napisał:
    W kwestii ścisłości, ten Pan miał na nazwisko Ohm a jednostkę nazwaną jego imieniem oznaczamy grechą literą Omega, przepraszam za czepialstwo, ale Panu Ohmowi należy się odrobina szacunku.
    Z tą ścisłością, to bym polemizował ? Kto to był pan Ohm to ja doskonale wiem ( zaglądnij do mojego profilu !), ale nie wiedziałem, że na imię też miał Ohm ? No bo skoro :
    Cytat:
    jednostkę nazwaną jego imieniem
    :D

    0
  • #13 22 Gru 2009 09:59
    Pi!
    Poziom 12  

    No to mam kolejny argument ZA, a mianowicie, to że, teraz są przewody 2x1mm^2(prawdopodobnie) długości 1 lub 2m, teoretycznie przewód o przekroju 4mm^2 w takim przypadku może być 4 razy dłuższy, może, nie POWINIEN.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Stary1952 napisał:
    Starkes napisał:

    Chciałbym przedłużyć przewody niskiego napięcia.
    Czy mogę dać przewód głośnikowy 2x2.5 mm2 (taki mam) czy musi być większy przekrój?
    Dane dla 12 V DC
    Prąd znamionowy: 0,8 / 3,6 A

    Witam .
    Możesz spokojnie przedłużyć te przewody .
    Przewód 2.5mm² dla tych wartości prądów będzie jeszcze z dużym zapasem .
    Nie przejmuj się spadkiem napięcia , będzie on pomijalnie większy niż na krótkich przewodach . Podczas ładowania baterii maleje prąd a rośnie napięcie , więc po co wylewać " krokodylowe " łzy nad tymi ułamkami wolta . :D
    Pozdrawiam .


    Otóż TO!!! A na upartego to możesz wziąć kabelek 35mm^2 i ze wsi do wsi podciągnąć ładowanie.

    0
  • #14 22 Gru 2009 10:26
    krzysztofh
    Poziom 29  

    Kolego Starkes. Wyliczeń masz już dużo, więc nie będę pisał tego samego.
    Trzeba na problem, który chcesz rozwiązać popatrzeć od strony ekonomicznej.
    Jak kupisz 2x7m kabla jednożyłowego 6mm² (czarny i czerwony) to zrobisz porządne kable doładowania. Takie kable z racji przekroju załatwią sprawę spadków napięć, wytrzymałości mechanicznej oraz odpowiedniej izolacji, bo takie linki z racji przekroju mają też odpowiednią grubość izolacji.
    Majątku chyba nie kosztują, a temat rozwiązany na lata.

    0
  • #15 22 Gru 2009 16:33
    Starkes
    Poziom 19  

    Panowie dziękuję za pomoc - tak zrobię.
    Szukam odpowiedniego przewodu.
    Na razie znalazłem fajny OnPd 2x4.0 750V Przewód giętki gumowy, Typ: H07RN-F

    Napięcie Uo/U: 450/750 V
    Ilość biegunów (żył): 2, Przekrój żyły: 4 mm2
    Budowa: linka klasy5, Izolacja: guma (kauczuk)
    Temperatura pracy: 60 °C
    Materiał: Cu Miedź

    Brakuje mi minimalnej temperatury pracy (żeby nie pękała izolacja od mrozu).

    A linkę 6mm2 znalazłem tylko w "pojedynczym wykonaniu" 1x6mm2

    0
  • #16 22 Gru 2009 18:15
    krzysztofh
    Poziom 29  

    I bardzo dobrze. Co stoi na przeszkodzie zastosowanie pojedynczych żył?
    Ja bym takie kupił. Jak nie dwóch kolorów to kup jednakowe i zastosuj czarne i czerwone zaciski.

    0
  • #17 22 Gru 2009 21:43
    Stary1952
    Poziom 33  

    Starkes napisał:

    Ilość biegunów (żył): 2, Przekrój żyły: 4 mm2
    Budowa: linka klasy5, Izolacja: guma (kauczuk)

    Witam .
    Przewód o tym przekroju w zupełności wystarczy , izolacja gumowa nie wiem dokładnie ale na pewno wytrzymuje niższe temperatury niż kauczuk . :D
    Pozdrawiam .

    0
  • Pomocny post
    #19 22 Gru 2009 23:14
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Starkes napisał:
    Chciałbym przedłużyć przewody niskiego napięcia.
    1) wtedy nie ryzykuję, że dzieci uszkodzą przewód 220V i coś im się stanie.


    Z jednej strony należałoby się kierować punktem 1) traktując go jako priorytetowy - bezpieczeństwo.
    Leżący swobodnie przewód narażony jest na różne urazy mechaniczne. Potem sam stanowi zagrożenie.

    Z drugiej zaś strony:
    Starkes napisał:
    Dane dla 12 V DC
    Prąd znamionowy: 0,8 / 3,6 A
    Napięcie ładowania: 14,4 V ± 0,25 V lub 14,7 ± 0,25 V (ładowanie w "trybie zimowym")

    Nie znam zasilacza zatem mogę domyślać się, że wewnętrzny kontroler bądź wyłączy ładowanie po uzyskaniu na zaciskach napięcia 14,7V, bądź przełączy się w stan pracy przy zmniejszonym prądzie.
    A napięcie na zaciskach to suma rzeczywistego napięcia akumulatora + spadek napięcia na przewodach.

    Jakby na to nie patrzeć to w wyniku możliwe jest niedoładowanie akumulatora (zwłaszcza, że wydajność w/w zasilacza też nietęga - 3,6A).

    Nie byłoby problemu gdyby był to najprostszy tzw "prostownik" o podstawowej (wręcz klasycznej) konstrukcji - transformator z przełączanymi odczepami, mostek 4D, akumulator.
    Taki zestaw można traktować (z pewnym przybliżeniem) jak źródło prądowe, które skompensuje spadek napięcia na przewodach.


    Mimo wszystko mając podobny problem szedłbym w kierunku przedłużania po stronie niskiego napięcia, nawet przewodem głośnikowym, oczywiście ułożonym tak by uniknąć przetarć i załamań.
    Przy zakupie upewnij się, że kupujesz przewód głośnikowy miedziany a nie stylizowany na miedziany (czytaj stalowy). Warto mieć przy sobie magnes :)

    0
  • #20 23 Gru 2009 07:36
    Starkes
    Poziom 19  

    Dobry pomysł z tym magnesem ;-)

    Bezpieczeństwo dzieci jest dla mnie najważniejsze.
    Jakoś nie chciałbym na nich sprawdzać, czy różnicówka działa dalej od ostatnich testów.
    W drugiej kolejności jest działanie samego prostownika - jak pisałem w niskich temperaturach potrafi odmówić posłuszeństwa.
    I w końcu pada śnieg z deszczem, a Ty chcesz sprawdzić czy akumulator już się podładował - i nie musisz wychodzić z domu ;-)

    0
  • #21 23 Gru 2009 09:07
    neo_dc
    Poziom 32  

    Sztukowanie przewodów nie ma sensu przy obecnych cenach przewodów. Lepiej dać nowe. 4mm² wystarczy, a jak dasz 6mm² to będzie lux malina ;)

    Przewód w izolacji gumowej byłby najlepszy, jest bardziej odporny na uszkodzenia niż igelit i nie sztywnieje na mrozie. Przewodów głośnikowych takich do zastosowań amatorskich nie polecam ze względu właśnie na wrażliwość na warunki atmosferyczne.

    7m to nie 50, spadek napięcia przy w/w przekrojach raczej nie będzie odczuwalny.

    1
  • #22 30 Gru 2009 15:15
    Starkes
    Poziom 19  

    Przyszła mi do głowy jeszcze jedna myśl / pytanie ?
    Czy Zamiast przeciągać za każdym razem kabel przez szparę pod bramą mógłbym dać na zewnątrz dobre gniazdko i tak przedłużyć przewód?
    Tzn wymieniłbym na odcinku prostownik gniazdko przewód 2m z oryginalnego na nowy 2x4 mm2, potem gniazdko hermetyczne, potem wtyczka i 4m 2x4 mm2 z krokodylkami na końcu.
    Czy jeśli to będzie dobre gniazdko i dobra wtyczka to będzie OK?
    Czy jest sens spróbować np zmierzyć spadek napięcia z akumulatora na tym odcinku amatorskim multimetrem?

    0
  • #23 30 Gru 2009 18:35
    Stary1952
    Poziom 33  

    Starkes napisał:

    Czy jeśli to będzie dobre gniazdko i dobra wtyczka to będzie OK?
    Czy jest sens spróbować np zmierzyć spadek napięcia z akumulatora na tym odcinku amatorskim multimetrem?

    Witam .
    Pomysł dobry pod warunkiem , że nie będzie to standardowe gniazdko 230V . :!:
    Co do pomiaru spadku napięcia to z ciekawości można zmierzyć . :D
    Pozdrawiam .

    0
  • #24 30 Gru 2009 20:15
    Lzep
    Poziom 39  

    Cytat:
    Pomysł dobry pod warunkiem , że nie będzie to standardowe gniazdko 230V .
    Też tak myślę - gniazdo powinno być jakieś nietypowe, żeby ktoś tam nie podłączył jakiejś kosiarki lub tym podobnego sprzętu !

    0
  • Pomocny post
    #25 30 Gru 2009 22:33
    Stary1952
    Poziom 33  

    Lzep napisał:
    Cytat:
    Pomysł dobry pod warunkiem , że nie będzie to standardowe gniazdko 230V .
    Też tak myślę - gniazdo powinno być jakieś nietypowe, żeby ktoś tam nie podłączył jakiejś kosiarki lub tym podobnego sprzętu !

    Tu nie chodzi o kosiarkę czy inne urządzenie , chodzi o to , że przewód z wtyką na 230V zakończony krokodylkami to potencjalna bomba zegarowa . :cry:
    Autor tematu napisał wyraźnie , że chodzi o bezpieczeństwo którego przy takim rozwiązaniu ja nie widzę .
    Pozdrawiam .

    1
  • #26 30 Gru 2009 23:13
    mirusz
    Poziom 12  

    Starkes napisał:
    Witam serdecznie,

    Spisuje się dobrze w garażu, ale na dworze w niskich temperaturach (-16°C) nie zawsze chce się włączyć.

    Chciałbym przedłużyć przewody niskiego napięcia.

    2) prostownik zostaje w pokoju / garażu gdzie w cieple mogę podejść i zobaczyć stan kontrolek.
    3) prostownik jest mniej narażony na działanie niskich temperatur. Boję się też, że przy dużym mrozie popękają oryginalne przewody.




    A co z tymi temperaturowymi założeniami jak gniazdo będzię na zewnątrz?

    Ok, trochę nie doczytałem, zbyt szybko napisałem - ale już wiem o co chodzi (myślałem że prostownik ma być na zewnątrz a gniazdo na ścianie 230V)

    0
  • #27 30 Gru 2009 23:15
    Starkes
    Poziom 19  

    Cytat:
    chodzi o to , że przewód z wtyką na 230V zakończony krokodylkami to potencjalna bomba zegarowa .

    Niby proste a uwaga cenna.

    2010-01-17
    Kabelek zamówiony (temperatura instalowania do -25'C).

    Gniazdo 12 V od przyczepki powinno być chyba OK - co sądzicie?

    0
  • #28 14 Lut 2010 12:22
    sp9nrb
    Poziom 2  

    Szanowni Panowie. Ile wynosi napięcie ładowania akumulatora kwasowego przy -16 st. C. Odpowiadam 15,5 V. Prostownik stabilizowany 14.4 V nie naładuje akumulatora. Potrzebny jest prostownik, który dostarczy te 15,5 V. Grubość i długość kabli wpłynie tylko na czas ładowania. Drugie wyjście to zabrać akumulator do ciepłego pomieszczenia. Wtedy napięcie ładowania akumulatora spadnie do 14,4V i problem przestaje istnieć

    0
  • #29 04 Maj 2010 19:45
    Starkes
    Poziom 19  

    Przy wyciąganiu akumulatora, w wielu samochodach są problemy ...
    Dlatego wygodniej jest mi ładować / podłądowywać samochód na zewnątrz.

    0
  • #30 14 Cze 2011 18:23
    Starkes
    Poziom 19  

    Zauważyłem, że wątek niezamknięty - dzięki za pomoc. Jak pisałem wyżej przewody przedłużone, problemów nie zauważyłem.

    0