Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem krokowym

21 Gru 2009 20:35 2384 11
  • Poziom 10  
    Witam
    Znalazłem silnik krokowy z 3 wyprowadzeniami (kable: czarny, czerwony i zielony).
    Chciałem zrobić do niego sterownik i tu zaczęły się schody.
    Nie mam zbyt dużego doświadczenia jeśli chodzi o silniki, więc proszę o pomoc.
    Znam budowę silnika krokowego i zasadę działania, ale mimo to nawet metodą prób i błędów jeszcze nie doszedłem jakie stany logiczne powinny być na danym kablu, wciąż wydaje mi się że gubię gdzieś 1 krok. Jakby ktoś mógł mi przedstawić stany logiczne dla kilkunastu kroków byłbym wdzięczny za pomoc.
    Pozdrawiam
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 28  
    Może to byc silni krokowy, ale z reguły silniki takie mają conajmniej 4-ry przewody. pewnie jeden jest wspólny, ale to komplikuje trochę sterowanie.
    Aby się upewnić czy to silnik krokowy, zmierz rezystancję pomiędzy czar-czerw, czerw-ziel i czar-ziel. Dwie z nich powinny być prawie równe, a trzecia powinna być sumą tych dwóch.
    Przykładowo czar-czerw = 4 Ohmy, czar-ziel = 4 Ohmy i czerw-ziel 8 Ohm
    Jeżeli tak jest to możesz ze żródła napięcia np. 3V podać minus w tym wypadku na czarny i + 3V na chwilę do czerwonego a potem do zielonego.
    Silnik powinienem wykonać skok o kilka stopni w jedną stronę dla napięcia na czerwonym i skok o kilka st. po podamiu na zielony.
    Żeby kręcić tym silnikiem należy teraz na jedną cewkę podać napięcie potem podać napięcie na drugą, podać odwrotn napięcie na pierwszą i odwrotne napięcie nadrugą.
    Silnik krokowy jest obszernie opisany w necie w pisz hasło silnik krokowy

    Dodano po 1 [minuty]:

    zobacz tutaj:
    http://www.automatykaonline.pl/poradnik/artykuly.php?id=48
  • Poziom 10  
    No i proszę jakie to było proste.
    Dzięki wielkie za pomoc

    A to dla tych co trafią na tego posta z podobnym problemem.

    B-czarny
    R-czerwony
    G-zielony
    w-wolny(nie podłączony)

    B R G
    - w +
    - + w
    + - w
    + w -

    Tak ja steruję tym silnikiem jeśli się mylę proszę mnie poprawić

    Teraz jeszcze tylko popracować musze nad sterownikiem.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 1  
    Witam! Mam pytanie. W jednym z opisów silnika krokowego wyczytałem, że silnik unipolarny ma jedno uzwojenie z odczepem pośrodku. Co to jest ten odczep i do czego służy?
  • Poziom 16  
    Daję tutaj to pytanie, bo przy okazji jest sposób na sprawdzenie większości silników krokowych.
    W zasadzie nie znam się na tych silnikach, ale potrzebowałem jakiegoś wolnoobrotowego do urządzenia. Żeby nie kupować sterownika, zastosowałem do uruchomienia sposób podany na tej stronie, czyli napięcie zmienne 8V/50Hz z transformatora:
    https://fundamentjezus.blogspot.com/2019/07/jak-uruchomic-silnik-krokowy-bez.html
    Silnik działa na stałych obrotach w obu kierunkach, moc jest, ale po kilkunastu minutach sporo się grzeje ( 70-80*C ) - dałem wentylator i jest lepiej.
    Chciałbym jednak wyeliminować wentylator i dlatego mam pytanie - czy jakbym zastosował sterownik, silnik też by się tak mocno grzał? Czytałem na forum, że różnie z tym bywa, dlatego nie wiem, czy warto inwestować, skoro nie chcę regulacji obrotów, a konkretnie chodzi o taki silnik:
    Sterowanie silnikiem krokowym
  • Specjalista elektronik
    A jaką oporność mają uzwojenia? Jaki prąd tam płynie? Pewnie za duży i dlatego silnik się grzeje. Sterownik (ale taki porządniejszy, a nie np. sam L298, który bywa stosowany jako sterownik) może regulować prąd i pilnować, żeby był odpowiedni (oczywiście trzeba mu nastawić, jaki prąd ma dawać).

    Poza tym, silnik krokowy potrzebuje zasilania wielofazowego (zwykle 2-fazowe), z transformatora tego nie masz, kondensator robi tylko namiastkę.

    Nie ucz się od tego, kto się nie zna, bo jest duża szansa, że "wpuści cię w maliny".
  • Poziom 16  
    No tak. Cewki mają tylko po 6 omów a więc na pewno prąd płynie za duży, rozumiem.
    Czyli trzeba by faktycznie kupić sterownik z regulacją prądu. Zajarzyłem o co chodzi. Dzięki
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Chciałbym jednak wyeliminować wentylator i dlatego mam pytanie - czy jakbym zastosował sterownik, silnik też by się tak mocno grzał?
    Silnik się grzeje z powodu dużego prądu, ale prąd określa też moment obrotowy, zmniejszysz napięcie z transformatora, spadnie moment i temperatura.
    Ze sterownikiem jak będziesz chciał dużego momentu to zwiększysz prąd i też się będzie grzał - krótko mówiąc to tylko twoja decyzja jaki prąd ustawisz tak się będzie grzał, tak ze sterownikiem jak i bez.

    Jaki jest sens stosowania sterownika? Lepsza charakterystyka momentu w funkcji prędkości obrotowej, możliwość sterowania prędkością.

    Cytat:
    Daję tutaj to pytanie, bo przy okazji jest sposób na sprawdzenie większości silników krokowych.
    Z tym że silniki trójfazowe (trzy przewody) klasyfikuje sie jako BLDC, przypuszczam że autor wątku pomylił, podobnie jak autor podlinkowanego materiału, silniki trójfazowe steruje sie tak (metoda six step)Sterowanie silnikiem krokowym
  • Poziom 16  
    jarek_lnx, bardzo ciekawe to co piszesz, czyli trzeba wszystko dokładnie przemyśleć, aby się nie pakować w koszty. Na razie pokombinuję z napięciem na tyle, żeby silnik jeszcze dawał radę i ewentualnie dam jakiś wydajny radiator.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Na razie pokombinuję z napięciem na tyle, żeby silnik jeszcze dawał radę i ewentualnie dam jakiś wydajny radiator.
    Sprawdź też napięcie na fazie z kondensatorem, może być zupełnie inne (wyższe lub niższe) niż na fazie zasilanej wprost z transformatora.
  • Poziom 16  
    Słusznie, posprawdzam jak będzie pracował na maksymalnym obciążeniu wału. Dzięki.