Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosze o pomoc w przerobce

mirdek 23 Gru 2009 14:42 12553 39
  • #1 23 Gru 2009 14:42
    mirdek
    Poziom 10  

    Pan który to robił przyznał sie do błędu ze w tym układzie pomp jedna będzie podbierać drugiej wodę i będzie mieszać i tez nie zamknie zaworu różnicowego i tu do was pytanie jak to zrobić żeby było ok, czyli żeby w trybie równoległym pompy pracowały tak jak należy ( w teraz tak nie jest nie można nagrzać ani wody ani grzejników czy tak jak zrobiłem na zdjęciu ?

    Prosze o pomoc w przerobce

    Prosze o pomoc w przerobce

    0 29
  • #2 23 Gru 2009 16:53
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Rozwiązaniem, może nie profesjonalnym, było by wysterowanie pomp w taki sposób aby podczas podgrzewania ciepłej wody, pompa CO była wyłączona i odwrotnie, nie ma potrzeby podgrzewania CW , pracuje pompa na CO.

    Ps. Nie wiem czy słusznie został zamknięty zawór na zasilaniu z kotła, w razie cofania się wody do kotła jest zawór zwrotny, gdyby zaś była awaria elektryki, kocioł nie będzie miał odpowiedniego przepływu i po prostu rozbiegnie do niebezpiecznej temperatury.

    0
  • #3 23 Gru 2009 16:57
    kaczmarj
    Poziom 23  

    Muszą być zamontowane zawory zwrotne na pompach. Jeśli pracują dwie pompy w takim układzie jaki jest to nie powinno być problemów jak to napisałeś z "podbieraniem wody " przez którąś pompę. Tylko w momencie jak pracuje jedna z nich może wystąpić zjawisko cofania wody przez pompę zatrzymaną. Pompa pracująca będzie pobierać wodę z kotła i układu.

    PS/. Te filtry przed pompami to taki bajerek naciągający na kasę. Są źle zamontowane i nie spełniają WCALE swojej roli w układzie. Może ich tu nie być. Zawór różnicowy na kotle jak mniemam jest właściwie zamontowany i całkowicie sprawny ? Jeśli są jakieś podejrzenia co do jego skuteczności to proponuję wymienić. Zamknięty zawór kulowy na wyjściu z kotła może pomóc przy niesprawności wspomnianego zaworu różnicowego, ale nie może być zamknięty na stałe. Należy wymienić zawór różnicowy i otworzyć zawór kulowy. Jest to element zabezpieczenia instalacji przed przegrzewem i nadmiernym wzrostem ciśnienia w układzie kotła.

    0
  • #4 23 Gru 2009 17:00
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Może się mylę, ale zawory są zamontowane.

    Kierunek przepływu przez te filtry jest dobry, lepszym rozwiązaniem byłoby, poziome zamontowanie, kokiem do dołu, aby zabrudzenia nie cofały się do instalacji.

    0
  • #5 23 Gru 2009 17:08
    kaczmarj
    Poziom 23  

    Takie filtry montuje się tylko w pozycji poziomej.
    Wspomnę jeszcze raz o zaworze różnicowym. Jeśli jest nie sprawny to pompy będą mieszać wodę na małym obiegu nad kotłem. Nie będą pobierać wody z kotła w 100%.

    1
  • #6 23 Gru 2009 17:26
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Nie mam doświadczenia jeżeli chodzi o te zawory zwrotne za pompami, po prostu nigdy nie miałem sytuacji aby nie działały. Może akurat ten model jest jakiś wadliwy, nie wiem.
    Modernizacje tego zaczął bym po prostu od zamontowania termostatu na zasobniku ciepłej wody i wykonaniu sterowania tak jak opisałem to wyżej, oczywiście priorytet na CW
    Jeżeli okaże się, że jednak te zawory nie trzymają i woda zamiast z kotła pobierana jest z instalacji, należy wymienić je na nowe, przy okazji zmieniając nieszczęsne położenie filtra siatkowego.

    Jeżeli chodzi o rozwiązanie na zdjęciu, to efekt podbierania wody może być zminimalizowany, jak nie zlikwidowany, zaś problem z cofającą się wodą z instalacji przez zawory zwrotne nad pompami pozostanie, oczywiście jeżeli rzeczywiście są wadliwe.
    No i tak jak pisałem wcześniej i kolega kaczmarj również, należy coś zrobić z tym zamkniętym zaworem nad kotłem.

    EDIT:
    Instalacja zamknięta, czy otwarta? Wygląda na zamkniętą, ale nie widzę zaworu bezpieczeństwa

    0
  • #7 23 Gru 2009 19:26
    Amanda
    Poziom 17  

    Ja zmieniłbym jeszcze samo podłączenie zasilania pomp do rury wylotowej z pieca tak aby każda miała "swoje" np 1" (żeby nie "wydzierały" sobie wody z kotła) - przejście z 2" na 2x1"

    0
  • #8 23 Gru 2009 21:31
    mirdek
    Poziom 10  

    Amanda napisał:
    Ja zmieniłbym jeszcze samo podłączenie zasilania pomp do rury wylotowej z pieca tak aby każda miała "swoje" np 1" (żeby nie "wydzierały" sobie wody z kotła) - przejście z 2" na 2x1"


    instalacja otwarta naczynie przelewowe.

    amanda moglbys to narysowac

    0
  • #9 23 Gru 2009 22:26
    J. Kleban
    Poziom 25  

    Moim zdaniem piracik ma racje odpowiednie sterowanie pompami plus zawory zwrotne , ktore jak widac na zdjeciach sa juz zamontowane .
    Czyli wystarczy ustalic sterowanie pompami aby nie dzialaly obie na raz.
    Zaden piec nie ogrzewa dwu obiegow na raz, jesli ma byc wydajny.

    0
  • #10 24 Gru 2009 08:09
    Amanda
    Poziom 17  

    mirdek napisał:
    amanda moglbys to narysowac

    Zrobiłem Ci przeróbkę pod choinkę :D
    Prosze o pomoc w przerobce

    Mniej wiecej o tym mówiłem, oczywiście technicznie można to wykonać zupełnie inaczej.

    J. Kleban napisał:
    Czyli wystarczy ustalic sterowanie pompami aby nie dzialaly obie na raz.

    Nie wiem dlaczego.
    Każda pompa powinna chodzić jak jest taka potrzeba nie zwracając uwagi na drugą (choć oczywiście jeżeli pozwala na to sterownik można ustawić priorytet tej od CWU).
    Przecież obwód zasilania bojlera nie wpłynie w jakimś wielkim stopniu na zachwianie temperatury w piecu, a więc pośrednio na obwód CO (no chyba że piec będzie kiepski i nie będzie nadążał z utrzymaniem odpowiedniej temperatury wody)

    Dodane
    -----------------------------------
    Teraz zauważyłem że Twoja propozycja rozwiązania jest prawie taka sama :lol:

    Ponadto nie wiem czy zastosowane zawory zwrotne nie powinny być typu "klapowy", montowany w poziomie. Te widoczne na fotce są chyba "sprężynowe", nie wiem jakie wytrzymują temperatury (klapka zamykająca jest chyba zrobiona z plastyku) - jeżeli są odporne na wys. (tak ponad 90 stC) to chyba mogą być.

    0
  • #11 24 Gru 2009 14:17
    mirdek
    Poziom 10  

    wow dzięki :) tylko jeszcze zastanawiam sie czy pompa zamknie zawór różnicowy

    0
  • #12 24 Gru 2009 15:47
    Amanda
    Poziom 17  

    Zawór ma być sam z siebie zamknięty, pompa podczas pracy "wspomaga" zamknięcie zaworu wytwarzając ciśnienie w kierunku przeciwnym do kierunku przepływu cieczy przez zawór (praktycznie tylko nieszczelność może powodować nieprawidłowe działanie układu).

    0
  • #14 27 Gru 2009 21:13
    Amanda
    Poziom 17  

    mirdek napisał:
    to sa wymiary i w tym układzie chyba pompa nie wspomoże zaworu

    Wymiary raczej nie mają nic do tego, byleby zawór kulowy który widać na fotce jako zamknięty był otwarty, a zawór różnicowy był zamontowany w odpowiednia stronę i szczelny po zamknięciu.
    Użycie słowa "wspomaga" jest bardziej "malowniczo/obrazowe" niż rzeczywiste, choć na pewno takie zjawisko występuje. Np zamontowanie zaworu różnicowego na powrocie do pieca zgodnie z oznaczeniem - "w dół" (a więc kulka opada swobodnie w dół) i równolegle do nieco pompki spowoduje że przy załączeniu pompki nastąpi przyciągnięcie kulki do góry a tym samym zamknięcie zaworu.

    0
  • #17 05 Sty 2010 14:26
    mirdek
    Poziom 10  

    jak usunę ten zawór kulowy i przerobie to jak na zdjęciu ( tak albo tak ) to jak będę palił w lecie na ciepła wodę(CWU) ??? przecież woda pójdzie grawitacyjnie na grzejniki ??? może mnie ktoś oświecić

    0
  • #18 05 Sty 2010 15:01
    Amanda
    Poziom 17  

    Tak na szybko (15:00 - czas do domu) - nie pisałeś wcześniej, że chcesz w lecie grać wodę w bojlerze.
    Jeżeli chcesz grzać to oczywiście zawór zostaw, ale musisz zmienić "dojście" do zbiornika wyrównawczego/przelewowego - musi być zaraz za różnicowym, a przed kulowym (zamiast widocznego kolanka - trójnik).
    W zasadzie powinno być tak zrobione niezależenie czy będziesz grzał latem czy nie - bezpośrednio z pieca na zbiornik wyrównawczy (ew zawór bezpieczeństwa)

    0
  • #19 05 Sty 2010 15:24
    mirdek
    Poziom 10  

    amanda mógłbyś tym razem na nowy rok zrobić mi taka przeróbkę jak kiedyś :) proszę (obrazowo)

    0
  • #20 05 Sty 2010 20:33
    Amanda
    Poziom 17  

    Prosze o pomoc w przerobce

    Z tego trójnika prosto do naczynia wzbiorczego, bez żadnych zaworów i innych wynalazków (chyba zgodnie z przepisami powinna być to rura min. 1", choć mogę się tu mylić)

    0
  • #21 05 Sty 2010 20:52
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 05 Sty 2010 21:28
    Amanda
    Poziom 17  

    Masz rację, moja propozycja jest błędna (ta z ostatniego postu) - Twoja poprawna (moim zdaniem)
    Więc w czym problem?

    0
  • #23 05 Sty 2010 21:35
    mirdek
    Poziom 10  

    juz nic nie rozumiem? czyli ten rysunek co zrobil Amanda jest zly ?! jak to ma wygladac

    0
  • #24 05 Sty 2010 21:55
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 05 Sty 2010 22:38
    Amanda
    Poziom 17  

    Sorry, ale pisałem prawie równocześnie na 3 różnych forach i się "zakręciłem"
    PRZEPRASZAM!

    Twój rysunek jest technicznie OK - może trochę graficznie "nie tego" :D , ale nie bądźmy drobiazgowi - wiadomo o co chodzi

    mirdek - podpisuję się pod propozycją krzysia_sr

    0
  • #26 05 Sty 2010 23:30
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    Proponuję zrobić tak jak na fotce poniżej i dopiero w miejscu wyjścia za pompą postawić trójniki do rozdziału na co i cwu
    Jedna pompa załatwi wszystko; latem i zimą

    Prosze o pomoc w przerobce

    0
  • #27 05 Sty 2010 23:49
    Amanda
    Poziom 17  

    OK, ale żeby nie wychładzać bojlera (przy spadku temperatury na piecu poniżej tej w bojlerze) trzeba by zamontować jeszcze elektrozawór (pomijam sterownik, który i tak musi być przy pompie).
    A kol. mirdek juz ma 2 pompy więc prościej zostawić drugą pompę na obwodzie CWU

    0
  • #29 06 Sty 2010 06:30
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 06 Sty 2010 07:18
    Amanda
    Poziom 17  

    mirrzo napisał:
    Prościej zostawić ją jako awaryjną, na półce
    Na wychładzanie lepszy chyba zawór zwrotny; i tańszy :D

    Możesz narysować schemat jak wg Ciebie miałoby być toto podłączone?
    Jakoś niebardzo mogę sobie wyobrazić by sam zawór zwrotny mógł w tym wypadku wystarczyć (oczywiście przy jednej pompie).

    0