Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozruch silnika 125kW 400V- jak dobrać czas gwiazda-trójkąt

rumcajs216 27 Gru 2009 02:43 5955 9
  • #1 27 Gru 2009 02:43
    rumcajs216
    Poziom 9  

    Witam
    Zwracam sie z pytaniem jakie dokladnie dobrac opoznienie przy rozruchy silnika trojfazowego ( polaczenie gwiazda - trojkat) Silnik ma moc 125kW, i napiecie zasilania 440V 60Hz.
    Silnik napedza pompe wody morskiej.
    Obecnie mam problem z tym ze podczas rozruchu przy polaczeniu w gwiazde termik rozlacza caly uklad.
    Po zminiejszeniu czasu do 8s rozruch przechodzi bezproblemowo. Poprzednio bylo 30s i co najwarzniejsze chodzilo.
    Takze jesli ktos cos moze podpowiedziec bede wdzieczny...
    Pozdrawiam.

    0 9
  • #2 27 Gru 2009 11:10
    any56
    Poziom 39  

    Czas rozruch powinieneś tak dobrać, aby silnik przy połączeniu w gwiazdę osiągnął praktycznie znamionowe obroty.

    0
  • #3 27 Gru 2009 18:42
    bonanza
    Spec od Falowników

    rumcajs216 napisał:
    Witam
    Po zminiejszeniu czasu do 8s rozruch przechodzi bezproblemowo. Poprzednio bylo 30s i ... chodzilo.


    A co się zmieniło od "poprzednio"?

    Możliwe, że termik ma zbyt małą pojemność cieplną i zdąży zareagować jeszcze na prądzie rozruchowym gwiazdy. Na jaki jest prąd? Bo są dwie szkoły włączania termika: w szereg z zasilaniem na trzech fazach i w szereg z jednym uzwojeniem silnika. W tym drugim przypadku właściwe ustawienie termika to zaledwie ok. 150A (1,7 raza mniej, niż prąd pobierany z jednej fazy w stanie pracy) i ryzyko wyłączenia przy rozruchu jest wysokie. Układ z termikiem na zasilaniu jest mniej czuły, bo "nie widzi" przełączenia Y/D.
    A czy możliwe jest odciążenie mechaniczne silnika - np. rozruch pompy "na sucho" lub w zamkniętym obiegu wody, bez wytwarzania ciśnienia?

    0
  • #4 27 Gru 2009 21:16
    kuba2211
    Poziom 12  

    Kolego najprościej będzie na początek zapiąć amperomierz cęgowy i sprawdzić co sie dzieje. Może się okazać że np. padł termik. Miałem juz kilka takich przypadków na pompach ze trzeba było skracac czas gwiazdy bo wzrastało ciśnienie cieczy i w momencie przełączenia na trójkąt silnik miał bardzo ciężko. Proponuje amperomierz cegowy ze wskazówką bo widać prądy chwilowe .

    0
  • #5 27 Gru 2009 22:08
    rumcajs216
    Poziom 9  

    Witam
    No wlasnie nic nie zmienialem, od jakis 2 miesiecy pompa statrowala na rozruchu ok 30s. Dopiero 2 dni temu zaczelo sie cale trpiowanie.
    Co do termika to jest rozwiazany na przekladniku pradowym, i podlaczony w szereg z zasilaniem ( na kazdej fazie).
    System mamy dublowany takze prady sa podobne na obu pompach, widze na miernikach jakie mam zamontowane.
    Podczas rozruchu w Y wartosc pradu utrzymuje sie ok 400A. i po przelaczeniu zmiejsza sei do 200A.
    Dodoatkowo probowalem sprawdzac ze znacznie zmniejszonym obciazeniem, otwarte zawory i pompa chodzi bez problemowo.

    0
  • #6 27 Gru 2009 22:44
    g73
    Poziom 17  

    kolego powiedz gdy silnik pracuje w trójkącie pobiera w miarę równy prąd na każdej fazie

    0
  • #7 28 Gru 2009 00:13
    rumcajs216
    Poziom 9  

    Prady sa podobne, roznica do 8A takze silnik pracuje wporzadku.

    0
  • #8 29 Gru 2009 09:26
    fala591
    Poziom 12  

    Witam.
    Kolego, sprawdź jakość połączeń prądowych na termiku. Ewentualne luzy skutkują wydzielaniem się ciepła na złączu, które przenosi się na bimetal termika. Poza tym, termik powinien być nastawiany na zwarciownicy co najmniej raz na dwa lata (charakterystyka zmienia się w miarę upływu czasu i intensywności pracy silnika przy obciążeniach bliskich nominalnym). Czas rozruchu 30s? Czy nie za długi? Chyba że jest taki zalecany w DTR-ce producenta pompy. Poza tym, pompy napędzane silnikami o takiej mocy, powinny być uruchamiane z zamkniętymi zasuwami (zaworami) na tłoczeniu.

    0
  • #9 30 Gru 2009 08:39
    rumcajs216
    Poziom 9  

    Co do polączeń to byla pierwsza rzecz jaka byla sprawdzana.
    Uklad ma juz 5 lat i mozliwe ze po tym czasie nastawy zmienily sie i wkoncu bimetal stracil swoje wlasciwosci.
    Dodatkowo dodam ze uklad pracuje w morskich warunkach ( statek) takze warunki pracy sa dosc zróżnicowane. Co do startu to jest to rozwiazane bez automatycznych zaworow. Jest to pompa pożarowa takze musi byc w kazdej chwili dostepna. Dodatkowym rozwiazaniem jest uklad odpowietrzajacy na starcie.
    Teraz zmierzylem predkosc wirnika podczs rozruchu i po 7 s pompa w normalnym obciarzeniu miala predkosc bliska znamionowej.

    1
  • #10 30 Gru 2009 18:06
    JK12
    Poziom 11  

    Jeżeli po 7 sekundach pompa miała obroty bliskie znamionowych, to nie widzę powodu przedłużania pracy w Y, tylko przełączać na Δ (w Y silnik ma moc 3 razy mniejszą od znamionowej i przy dużym obciążeniu /znamionowym/ musi pobierać prąd większy od znamionowego). Zatem wniosek prosty: czas rozruchu (pracy w Y) nie może być dłuższy niż 8 sekund.
    Zbędne przedłużanie pracy w Y powoduje zbędne nagrzewania silnika, termika, przewodów zasilających, itp. Powinno się dążyć do jak najszybszego pzełączenia w Δ, tuż po osiągnięciu prędkości zbliżonej do znamionowej (prędkość znomianową silnik osiąga dopiero przy mocy znamionowej, tj przy pracy w Δ).

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jeżeli po 7 sekundach pompa miała obroty bliskie znamionowych, to nie widzę powodu przedłużania pracy w Y, tylko przełączać na Δ (w Y silnik ma moc 3 razy mniejszą od znamionowej i przy dużym obciążeniu /znamionowym/ musi pobierać prąd większy od znamionowego). Zatem wniosek prosty: czas rozruchu (pracy w Y) nie może być dłuższy niż 8 sekund.
    Zbędne przedłużanie pracy w Y powoduje zbędne nagrzewania silnika, termika, przewodów zasilających, itp. Powinno się dążyć do jak najszego pzełączenia w Δ tuż po osiągnięciu prędkości zbliżonej do znamionowej (prędkość znomianową ssilnik osiąga dopiero przy mocy znamionowej tj przy pracy w Δ).

    1