Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mechanizm napędowy bramy garazowej panelowej.

MALTIN 30 Gru 2009 11:54 28801 21
  • #1
    MALTIN
    Poziom 15  
    Mechanizm napędowy bramy garazowej panelowej.



    Witam
    Po raz pierwszy pokazuje swoją konstrukcje na łamach forum.
    Jest to tak jak w temacie mechanizm otwierania bramy panelowej garażowej.
    Układ sterujący to znany nam wszystkim pomysł
    Link

    Jako element wykonawczy zastosowałem silnik od wycieraczek z Fiata 126p. Według mnie jest to dobry element ze względu na przekładnie ślimakowa co uniemożliwia otwarcie bramy ręcznie. Na wał silnika nałożyłem zębatkę która po przez dwa łańcuchy rowerowe oraz 3m linki, i naciąg porusza brama. Po przeciwnej stronie zastosowałem kółko pasowe łożyskowane które wytoczyłem u wujka w zakładzie. Do połączenia linki z bramą wykorzystałem 2 zawiasy którym ograniczyłem ruchliwość po przez wspawanie nakrętek. Gdy zawiasy miały możliwość ruchu bez ograniczeń zostawały przeciągane na druga stronę zamiast pchać bramę. Wyłączniki krańcowe zamontowałem tak aby brama wyłączała silnik (widać dokładnie na zdjęciach). Układ rozbudowałem o dodatkowy włącznik wewnątrz. Włącznik ten to zwykły dwu klawiszowy łącznik instalacyjny na tynkowy delikatnie zmodyfikowany przez dołożenie sprężynek tak aby wracał do pozycji rozwarty. Do sterowania bezprzewodowego zastosowałem sterownik centralnego zamka Bx30 za 40zł z aledrogo. Jest to według mnie bardzo dobra centralka do takich zastosowań. Stosunkowo tania, możliwość uczenia się kodów pilota, wyjścia przekaźnikowe 15A, dobry zasięg mimo barjery jaką jest brama oraz ściany. Do zasilania całości zastosowałem transformator do halogenów z mostkiem prostowniczym. Dało mi to jakieś 16.5VDC oraz wystarczający prąd. Do zasilania Centralki zastosowałem stabilizator 12V gdyż nie byłem pewny czy wytrzyma te 16.5V.

    Kosztorys:
    Silnik: zamieniłem z kolega za klaskacz zrobiony ze śmieci normalnie koszt na złomie ok 10zł
    Łańcuch: z zapasów części do rowerów (w sklepie nowy 9zl/szt)
    Linka stalowa 3mm: 3m 3zl
    Zaciski do linki: 20gr/szt
    Krańcówki: miałem w swoich zasobach koszt ok 20zl/szt
    Centrala: 53zł
    Przekaźniki: miałem koszt ok 2-3zł/szt
    Przewody: z odzysku koszt minimalny
    Śrubki, nakrętki, podkładki: każdy chyba ma koszt parę zł

    Dołączam zdjęcia i filmy.

    Mechanizm napędowy bramy garazowej panelowej. Mechanizm napędowy bramy garazowej panelowej. Mechanizm napędowy bramy garazowej panelowej.

    Filmiki wrzuciłem na serwer:





    Link


    Po paru dniach używania poczułem pewien brak w mojej konstrukcji jakim był brak oświetlenia które by się samo włączało i wyłączało. Postanowiłem wiec złożyć wyłącznik czasowy na znanym i lubianym Ne555. Do wzbudzania układu zastosowałem (tak jak sugerował jeden z forumowiczów w tym temacie) przekaźnik podłączony równolegle do zasilania silnika który podaje masę do wzbudzenia. Czas ustawiłem na 2min30sek wydawał mi się optymalny.

    Mechanizm napędowy bramy garazowej panelowej.

    Schemat zastosowany przezemnie


    Pozdrawiam
    Marcin

    Proszę poprawić post umieszczając film za pomocą przycisku 'Dodaj film'. Tutaj jest więcej napisane jak to zrobić:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1338607.html
    Punkt 2h.
    /Faces/

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    Ekolog
    Poziom 12  
    Ciekawe, proste i tanie wykonanie :) a teraz powiedz czy zastanawiałeś się nad zasilaniem awaryjnym bo raczej ciężko będzie otworzyć drzwi ręcznie oraz czy w drzwiach jest jakiś zatrzask? Z tego co czytałem w innych projektach piszą że troche te drzwi się kołyszą kiedy nie są zatrzaśnięte.
    Pozdrawiam Ekolog
  • #3
    tomo19811
    Poziom 18  
    W przypadku braku prądu , można by zastosować jakieś sprzęgło na kole łańcuchowym silnika żeby można było łatwo rozłączyć napęd , i wtedy otwieramy ręcznie bramę . Pomysł bardzo ciekawy , całość zasilania można by obudować jakimś plastikiem i wtedy niejedna osoba pomyśli że to oryginał :).

    Ogólnie super.
  • Relpol przekaźniki
  • #4
    MALTIN
    Poziom 15  
    Zapomniałem napisać o zasilaniu awaryjnym. Mam z boku puszki zamontowane gniazda laboratoryjne takie same jak często spotykane są w prostownikach.Co do kołysania się bramy to nie bardzo rozumie. Jest to brama panelowa która na każdy panel ma parę kółek które jada po prowadnicach. I gdy brama jest zamknięta to ma 5 punktów oparcia na stronę. Dodam zdjęcia z od czepami awaryjnym oraz bramy od wewnątrz.

    Mechanizm napędowy bramy garazowej panelowej. Mechanizm napędowy bramy garazowej panelowej.
  • #5
    Quaki
    Poziom 20  
    Pomysl bardzo fajny i zdecydowanie normalny cenowo radzilbym jednak dolozyc do tego jakies zabezpieczenie przed zjechaniem bramy na przyklad na samochod (przypadkowe wlaczenie bramy z samochodem pod nia moze sie skonczyc duzymi kosztami )
    Pozdrawiam
  • #6
    byrrt
    Poziom 21  
    Pomysł mi się podoba ale być może powtórzę wadę która zapewne wymieniano w innych tego typu konstrukcjach - gdzie bezpieczeństwo? Napotykając na przeszkodę brama z całą siłą silnika będzie napierać na przeszkodę. Dorobić do tego sterowanie z pomiarem prądu na silniku i byłoby nawet ok.. Można by wtedy płynnie zwalniać i płynnie ruszać bramą..
    Pozdrawiam
  • #7
    Ekolog
    Poziom 12  
    MALTIN napisał:
    Jest to brama panelowa która na każdy panel ma parę kółek które jada po prowadnicach. I gdy brama jest zamknięta to ma 5 punktów oparcia na stronę.


    Sory mój błąd zapomniałem że to jest panelowa, pomyliłem z taką w całości ;)
  • #8
    MALTIN
    Poziom 15  
    Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to w planach mam barjerę IR ale jakoś czasu brak. Na razie zastosowałem bezpiecznik "na wymiar" który przy większym oporze się przepali.
    Silnik nie jest tak mocny żeby mógł zrobić krzywdę.
  • #9
    byrrt
    Poziom 21  
    Bariera IR nie załałatwi wszystkiego. Mierząc prąd mógłbyś pominąć krańcówki - mniej kabli, więcej bezpieczeństwa itp.

    Co do bezpiecznika nie wiem czy do garażu masz inne wejście jak przez bramę ale pomysł wg. mnie trochę ryzykowny - chwilowe przeciążenie silnika może spowodować jego przepalenie a to może uniemożliwić wejście do garażu. Wg. mnie też lepiejby było pomyśleć o jakimś sprzęgle mechanicznym bo chcąc wyjechać z garażu jak nie ma prądu musiałbyś kombinować z kablami itp itd a na to nie zawsze jest czas - z resztą po co? Ciągniesz za linkę otwierasz zamykasz i już..

    Nie przyczepiam się też do tego chociaż dziwi mnie czemu tak masz założoną tą bramę.. Ostatni segment u góry nie powinien być w prowadnicach pionowych przy zamkniętej bramie. Powoduje to niepotrzebne napięcia podczas otwierania. Widzę, że u Ciebie lekko on zawija na prowadnice poziome ale bardzo delikatnie - jakby brakowało jednego segmentu.

    Rozumiem, że do rolety jest jakaś przeciwwaga/sprężyny?
    Pozdrawiam
  • #10
    bobo
    Poziom 29  
    Zaznaczam że, to co napiszę to tylko moje spostrzeżenia i wcale nie trzeba ich brać pod uwagę. Po pierwsze, zbyt długi czas otwierania bramy ( ok. 25sek ) podczas gdy zamykanie trwa krócej, tak mniej więcej wynika z filmów. Fabryczne urządzenia mieszczą sie w czasie od. 15 do 20 m/sek. Drugie, brak oświetlenia awaryjnego garażu. Powinno zaświecać się w trakcie ruchu bramy.
    Pozdrówka
  • #11
    mietek.r
    Poziom 17  
    Witam wykonałem podobny projekt i działa od 2 lat , zamiast linki stalowej (tak miałem na początku) zastosowałem linkę zwykłą 5 mm o małym współczynniku rozciągalności uzyskując cichszy napęd. Ponadto zrezygnowałem z trfa a wykorzystałem zasilacz ATX podnosząc napięcie do 14V . Krańcówki i bariera podłączona pod zielony przewód zasilacza - każda przerwa wyłącza zasilanie , silniczek tradycyjnie od maluszka. Zmiana kierunku za pomocą przekaźników , sterowanie pilot dwukanałowy taki miałem ale może być i jednokanałowy a najlepiej jakiś tani alar samochodowy nie tylko zamknie i otworzy ale zaalarmuje w razie nieuprawnionego otwarcia garażu. Pozdrawiam - ładne wykonanie a przecież nie ma to udawać fabrycznego żeby go maskować a wręcz przeciwnie masz się przecież czym pochwalić - kupić i zawołać fachowca żeby zamontował to każdy potrafi natomiast zrobić samemu to inna bajka.
  • #12
    MALTIN
    Poziom 15  
    Jeśli chodzi o mierzenie prądu silnika to może z tym być problem ponieważ prąd pobierany przez silnik jest naprawdę różny waha się o 1-1.5A. Prąd maleje wraz ze zjazdem bramy spowodowane jest to przeciw wagami w postaci sprężyny. Jest to garaż w domu i mam drogie wejście dlatego zdecydowałem się na takie tymczasowe zabezpieczenie(lepsze to niż nic).Jeśli chodzi o dodatkowe oświetlenie to nie ma go dlatego że nie chciałem bez potrzeby obciążać trafo. Jeśli chodzi o czas otwierania i zamykania to różnica 3sek praktycznie otwiera się w 23sek a zamyka w 20sek. Być może ze silnik jest trochę za słaby ale taki był dostępny to taki jest, może kiedyś jak ten się skończy to wymienię na większy. A co do ustawienia ostatniego segmentu niżej jest to dobre spostrzeżenie wynika to z tego iż monterzy zostawili ok 1-1,5cm zapasu ponieważ w garażu będą jeszcze płytki podłogowe.
  • #13
    rikardo72
    Poziom 1  
    fajny pomysł od wewnątrz a od zewnątz jak otwierasz ??
  • #14
    Estarriol
    Poziom 15  
    Mnie osobiście projekt się jak najbardziej podoba. Sterownik do sterowania z pilota mam podobny w centralnym tak BTW :).

    Jeśli chodzi o poprawę układu to głównie tak jak koledzy pisali - ja bardzo bym się bał, że jakimś cudem w bramie będzie samochód i zostanie włączony mechanizm zamykania.

    Co do zasilania natomiast - może zamiast zacisków jakiś akku żelowy małej pojemności i do niego "ładowarka akumulatorów żelowych/zasilacz buforowy"(taki projekt z elportalu chyba był) i wówczas brama by była niezależna zupełnie.

    Pozdrawiam
  • #15
    MALTIN
    Poziom 15  
    rikardo72 otwieram za pomocą pilota. Umożliwia to centrala BX30. Jeśli chodzi o zasilanie awaryjne to u mnie jest ono tylko dlatego ze w razie jak by to żeby nie kombinować. Mieszkam w nowo wybudowanym dom 2 rok i jak na razie brakło prądy z 4 razy i raz z powodu prac o czym bylem poinformowany. Jeśli chodzi o to bezpieczeństwo to zostanie ono poprawione jak znajdę chwilę na złożenie bariery IR dla mnie będzie to wystarczające zabezpieczanie.
  • #16
    ksawier53
    Poziom 12  
    A co się stanie w przypadku naciśnięcia dwóch klawiszy jednocześnie? Masz to w jakiś sposób rozwiązane? W takich sterowaniach przekaźnik od np. podnoszenia powinien zablokować obwód opuszczania żeby zwarcia nie zrobić i analogicznie przekaźnik opuszczania powinien blokować obwód podnoszenia.
  • #17
    MALTIN
    Poziom 15  
    jeśli nacisnę oba brama pojedzie w tym kierunku którego krańcówka będzie zwarta. Problem pojawia się w momencie gdy obie krańcówki są zwarte wtedy włączą się oba przekaźniki i na zaciskach pojawi się ta sama polaryzacja i brama będzie stała do momentu rozwarcia jednej z krańcówek. Sterowanie w tym układzie jest impulsowe. Wiadomo ze nie da się wyprodukować dwóch identycznych rzeczy to jeden z przekaźników zawsze jest szybszy :)
  • #18
    byrrt
    Poziom 21  
    MALTIN - zakładając, że masz względnie mechanicznie to spasowane to prąd pobierany przez silnik musi być względnie stały lub płynnie zmienny ale generalnie powtarzalny. Trzeba by wykonać jakiś układ pomiarowy + jakiś mały procesor i można to sobie ładnie "nauczyć" jakie prądy w jakim momencie są w granicach normy (+- pewien margines). Tak działają napędy firmowe..

    Poza tym podejrzewam że z tego 1,5A robi się nawet ze 3 jak zatrzymasz bramę a na silnik nadal będzie podawane napięcie.. Kwestia pomierzenia.. Mając jakiś procesor i pomiar prądu można zdziałać wszystko..

    A co do przekaźników to kiedyś w firmie robiliśmy testy szybkości działania i powtarzalności.. O ile ten pierwszy parametr faktycznie jest zależny od egzemplarza, serii itp to powtarzalnością czasów na testowanych przekaźnikach byliśmy aż zaskoczeni.. Można się naciąć ;) I znów wtrącę - dobre sterowanie i znikły by tego typu problemy :)
  • #19
    Xweldog
    Poziom 30  
    Witam
    Swego czasu kombinowałem, jak zrobić jakieś zabezpieczenie np. przed zgnieceniem kogoś. Silnik pobierał ok. 7-10A, prąd falował m/w na tych wartościach. Zatrzymany pobierał m/w 2 razy tyle. Proste a skuteczne okazało owinięcie dowolnego przewodu zasilającego silnik na kontaktronie który wyłączał elektronikę. W zal. od typu, czułości, niektórym wystarczało kilka zwojów.
  • #20
    msepl
    Poziom 25  
    Wykonanie i pomysł ok. Brama z tego co widzę Hormann.
    Jak chcesz w prosty sposób wykrywać przeciążenie zastosuj gotowe moduły domykania szyb w samochodach. Koszt niewielki a temat załatwiony.:D
  • #21
    bruderr
    Poziom 13  
    Faktycznie trudno się niezgodzić z przedmówcami całkiem fajny pomysł!! Generalnie można powiedzieć że to tylko początek jak większość zauważa można to jeszcze rozbudować ja proponuję np. o oświetlenie sterowane równolegle z bramą stosujesz przekaźnik z opóźnionym wyłączeniem, a do sterowania sygnał ze sterownika bramy i nocą wjeżdżasz do oświetlonego garażu :)
  • #22
    dzidek60
    Poziom 11  
    Witam
    MALTIN mam do Ciebie prośbę,czy mógłbyś narysować jakiś schemat połączenia tego wszystkiego razem,sprawy mechaniczne to nie problem, ale elektronika to już troszkę gorzej, może jakieś zdjęcia na e-maila, mile widziane. Mam napęd zrobiony z takich silniczków do bramy dwuskrzydłowej, mechanika mojej roboty , ale elektronika to już kolega, śmiga już 4 latka. dzidek60(malpa)poczta.onet.pl
    pozdrawiam jurek