Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

Marko121 14 Mar 2012 00:13 298634 552
  • #151
    dizell
    Poziom 11  
    Rafik89 napisał:
    Zaopatrzyłem się w sklepie w prawie wszystkie elementy jakie są potrzebne do stworzenia prostownika z tematu.

    Lecz nie wszystkie elementy udało mi się zdobyć. Stąd pytanie czy mogę zastąpić BC177 => BC548B, oraz czym zastąpić BYP401. Baza zamienników nie wskazała tego tranzystora ani diody.

    Nie mam na dzień dzisiejszy również diody Zenera 12v/0.6W Jak odczytać podczas demontażu wartość tej diody? Może coś znajdę w gratach.

    Pozdrawiam!


    BC177 jest pnp a BC548 jest npn wiec nie zastąpisz, możesz użyć np. BC558 lub BC560. Diodę BYP401 zastąpisz np. diodą 1N4001 lub inną prostowniczą o prądzie 1A i napięciu 50V lub większym. Dioda Zenera oznaczenie C12V.
  • TermopastyTermopasty
  • #153
    avocado
    Poziom 10  
    U mnie ma oznaczenie C12PH ale to chyba jest 0,5W
  • TermopastyTermopasty
  • #154
    dizell
    Poziom 11  
    Panowie, a czy stosował ktoś mocniejszy tyrystor niż BT152 w tym układzie?

    Mam TYRYSTOR 40A 1400V T00-40-14 i jestem ciekaw, czy można bez żadnych przeróbek go zastosować ?
  • #155
    Marko121
    Poziom 17  
    Ja wstawiłem taki: T32-16-02 -- 200V; 16A; 150mA (bo taki akurat miałem -już to chyba pisałem) . Myślę że Twój też będzie działał bez przeróbek- najprościej wstaw i sprawdź.
  • #157
    dizell
    Poziom 11  
    Rafik89 napisał:
    Zadam może głupie pytanie ale co da wstawienie większego tyrystora? Aktualnie wytrawiłem już dwie płytki i skompletowałem elementy do nich, pozostało mi zalutować i wyregulować.


    Większy prąd :D i większa odporność na ewentualne zwarcie wyjścia w trybie manual.
  • #158
    Rafik89
    Poziom 12  
    Ok, skleciłem wszystko do kupy, lecz nie działa jak trzeba, tzn tryb auto reaguje na podłączenie akumulatora (rozładowanego, napięcie 12,5v) zapala się dioda LED D4. Lecz nie zapala się dioda LED D3. Tryb manualny załącza się świeci się dioda LED D3, lecz tak jak w przypadku auto na wyjściu mam praktycznie zerowe napięcie(skacze coś tam po przecinku). Podczas pierwszego uruchomienia na manualu przez nie uwagę nie zwróciłem uwagi na to, że wlutowałem rezystor R17 100Ω zamiast 1kΩ, przez co spaliła się dioda D4 oraz wspomniany rezystor R17, wymieniłem diodę i rezystor na właściwe i działające, raczej nic nie uległo uszkodzeniu. Zastawiam się czy poprawnie umieściłem tranzystory, tyrystor... Ale według grafiki od góry, podłączałem raczej dobrze. Diody sprawdziłem są dobrze podłączone.
    Zamieszczę kilka obrazków:

    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    Zamiast BC177 użyłem BC560, nie miałem paru 0,5W rezystorów i wykorzystałem 0,25W, ale chyba nie ma to znaczenia, bo żadne elementy się nie grzeją. Potencjometr 22KΩ zastąpiłem 20KΩ, reszta się zgadza. Mam zapas części więc jak coś wymienić to będę miał. Trafo mam na wyjściu 15,6V 10A, ale podłączałem też 18V 2A i to samo. Zwarcia na płytce sprawdzałem tuż po wytrawianiu.

    Liczę na jakieś namiary. Bo spodziewałem się, że ruszy od razu z kopyta.
  • #159
    dizell
    Poziom 11  
    Rafik89, sprawdź miernikiem wszystkie elementy, czy są sprawne i czy nic więcej się nie zjarało. Sprawdź również płytkę na zgodność ze schematem, który podał Marko121. Według jego schematu wiele osób robiło układ (w tym ja 2szt.) i na pewno działa. Nie sprawdzałem twojego schematu, czy przypadkiem nie różni się od w/w, wiec albo sam sprawdź albo bazuj na schemacie Marko121. Może tyrystor źle podłączyłeś , skoro nie masz napięcia na wyjściu lub tranzystory maja zamienione wyprowadzenia ?
  • #160
    Rafik89
    Poziom 12  
    Płytka się różni od płytek w tym temacie, wydaje mi się, że gdzieś jest błąd na PCB lub opisie. Wytrawię sobie jeszcze płytkę którą poprawił Marko121: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=9303492#9303492 Mógł byś powiedzieć które PCB wytrawiałeś?

    Sprawdziłem wszystkie tranzystory, wlutowałem ja nawet odwrotnie, wymieniłem tyrystor(nie sprawdzałem czy jest dobry bo mam na zapasie), wylutowałem elementy takie jak diody, nie wiem tylko czy wyprowadzenia tranzystorków BC560 jest takie same jak dla BC177.
  • #162
    screw
    Poziom 13  
    Witam. Pokusiłem się również o zrobienie tego prostownika . Jestem w fazie prób w trybie ręcznym i już napotkałem się z małym problemem mianowicie potęcjometr 20k zaczyna regulować od połowy . Wszystkie elementy są zastosowane według schematu . Co zobaczyć lub zmienić ?




    Doświadczalnie zmieniłem potecjometr na 10k jest prawie ok ale nie ma tej płynności regulacji . Mianowicie zaczyna się od 0 do 6v do 3/4 potęcjometru i gwałownie w górę. Jakieś sugestie?
  • #163
    avocado
    Poziom 10  
    screw napisał:


    Doświadczalnie zmieniłem potecjometr na 10k jest prawie ok ale nie ma tej płynności regulacji . Mianowicie zaczyna się od 0 do 6v do 3/4 potęcjometru i gwałownie w górę. Jakieś sugestie?


    A jakiego typu jest ten potencjometr? Bo to wygląda jak regulacja logarytmiczna a nie liniowa.
  • #164
    dizell
    Poziom 11  
    Rafik89 napisał:
    Płytka się różni od płytek w tym temacie, wydaje mi się, że gdzieś jest błąd na PCB lub opisie. Wytrawię sobie jeszcze płytkę którą poprawił Marko121: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=9303492#9303492 Mógł byś powiedzieć które PCB wytrawiałeś?


    Na poprzedniej stronie jest mój post wraz z wstawionym plikiem prostownik.rar
    w którym jest PCB zrobione przeze mnie na bazie płytki kolegi Avocado. Układ na tej płytce uruchomiłem w 2 egzemplarzach i chodziły od razu poprawnie, więc są na 100% pewne.
  • #165
    screw
    Poziom 13  
    Panie kolego avocado potęcjometr jest typu A tylko kurcze suwakowy i tutaj jak dobrze pamiętam ma on dopiero środek zmienną rezystancje - jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi! Na razie nie mam innego na podstawkę .
  • #166
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #167
    Rafik89
    Poziom 12  
    @dizell - Udało mi się uruchomić układ na twojej płytce :) Tryb manualny działa jak najbardziej. Tylko, że w trybie AUTO miałem zwarte punkty B-C I D-E... Nie doczytałem instrukcji.

    W trybie Manualnym świecić powinna się tylko dioda D3? Bo u mnie bardzo słabo pali również się D4.

    Teraz po rozwarciu B-C, w trybie AUTO po podłączeniu aku który ma napięcie 13v nic się nie dzieje. Nie pali się się żadna dioda. Kręcenie potencjometrami nic nie daje.

    Wymieniłem tranzystorki BC560, BD136, BD139 oraz diody 1A, BT151 jest sprawny bo regulacja w trybie manualnym działa doskonale 0-9A. Powie mi ktoś jak powinna się zachowywać którakolwiek dioda w trybie auto bez podłączonego akumulatora/z podłączonym aku? Kręcenie potencjometrami PR1 oraz PR2 nic nie daje...

    Na początku podczas pierwszego uruchomienia, wydaje mi się, że wszystko działało dobrze, bo aku był ładowany z przerwami tzn dioda D4 mrugała, w momencie świecenia podawało prąd na aku, widziałem jak się unosiła wskazówka amperomierza... Potencjometry wtedy ustawione były na PR1 max opór. PR2 max w stronę rezystora R11. Ale podczas tego właśnie miałem zwarte B-C oraz D-E... Nie długo coś się stało i przestało tak być...

    Wymieniłem wszystkie D1, D2, T1, T2, T3, T5, T4 nie wymieniałem bo już zapas się skończył. Po wymianie stan jak opisałem wyżej. Mógł paść któryś rezystor? Jakie mogły być konsekwencje zwarcia zworek w trybie auto z tyrystorem?

    PS. jeszcze nie mam zasilacza regulowanego...
  • #168
    marian paszek
    Poziom 19  
    Rafik89 . w trybie auto nie pali zadna dioda bez aku . po podlaczeniu aku obie. w trybie recznym pala obie diody przy czym d3 slabiej - nawet bez aku .jak nie ustalisz progow wyl. i zalaczania przy pomocy zasilacza to na aku mozesz miec ciezko . da sie ale musisz miec duzo cierpliwosci .pamietaj ze na aku w miare czasu ladowania napiecie rosnie wiec jak regulujesz to i tak za chwile masz zupelnie inny stan . prog wylaczenia musial bys ustalic jak aku osiagnie 14,4 . a potem czekac az napiecie na aku spadnie do granicy progu wlaczenia ktory chcesz ustalic . a i tak wyjda roznice . bedziesz robil to kilkakrotnie . dasz duzy prad ladowania to napiecie bedzie przyrastac b szybko i ciezko zlapac . teraz prog dolny - przy sprawnym ak. mozesz czekac b dlugo zanim ci spadnie do wymaganej granicy . . to zbyt czasochlonne . napiecie musisz w tym wypadku kontrolowac na wyjsciu zasilacza a nie aku . czyli w m-scu gdzie wychodza kable i jest wlaczony sterownik . zmierzysz potem na aku i beda roznice . wsio jeszcze zalezy od przekroju kabli do aku ,jakosci zaciskow itd .
    nie masz zasilacza to wez dwie baterie 9V i stabilizator . baterie polacz szeregowo . + bateri na wejscie stabilizatora 7805 do srodkowej nogi stabilizatora podlacz 1 koniec potencjometru 1,5 kohm (moze byc pr . ) pozostale 2 konce pot polacz razem i daj na - bateri . na wyprowadzeniu 3 stabilizatora uzyskasz regulowane napiecie w zakresie od 5-15 V . masz prosty przyrzad do regulacji . https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=625964#625964 na tej str znajdziesz plik uniwersalny zasilacz regulowany 5-15V na LM 7805. poparrz na schem wykorzystaj tylko te el ktore ci podalem i masz regulacje . do tego celu wystarczy . sprawdzalem i chodzi w takim ukladzie .
    nie musisz budowac calego zasilacza .
  • #169
    Rafik89
    Poziom 12  
    Witaj, dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)

    Akurat 7805 u mnie pod dostatkiem, więc po powrocie z pracy zobaczę co z tego wyjdzie :)

    Z twojej wypowiedzi wynika, że tryb auto może działać prawidłowo tylko nie jest wyregulowany, bo u mnie po podłączeniu aku do trybu aoto nie pali się żadna dioda. Tryb manualny zachowuje się tak jak opisałeś.
  • #170
    marian paszek
    Poziom 19  
    To jest za daleko posunięty wniosek. Po podłączeniu aku nie będzie się palić żadna dioda, pod warunkiem że napięcie aku jest większe od zadanego progu 14,4. Podłącz aku pod żarówkę świateł. Oba włókna do kupy. Poczekaj 15-20 min, potem podłącz pod prostownik. Jeśli się nie włączy, jest jakiś błąd lub też sterownik nie jest prawidłowo zasilony. Ogólnie daj sobie spokój z taką reg. Zrób tak jak napisałem - wyreguluj na zasilaczu z bateryjki i lm7805, dopiero włączaj go do układu. Będzie działał na zasilaniu z bateryjki to przy poprawnym podłączeniu musi biegać. Nie zapomnij tym razem o wymontowaniu tyrystora do reg. i innych zworach. Będą efekty na progach, jakie chcesz, to dopiero montujesz tyrystor, łączysz zwory i musi biegać. Zrobiłem i przerobiłem stare prostowniki - 5 szt. dla całej rodziny i wsio chodzi.
  • #171
    Rafik89
    Poziom 12  
    Wszystko już gra, udało się wyregulować go bez problemu zrobiłem sobie zasilacz regulowany na lm317 zakres 1,7-22v. Podczas montażu źle wmontowałem przełącznik, stąd moje poprzednie problemy. Wszystko działa bez problemu, ładuje 14.4 ponownie załącza się przy 13,2.

    Dzięki za wszelką pomoc.
    Pozdrawiam!
  • #172
    screw
    Poziom 13  
    Witam serdecznie tych co dalej ciągną temat prostownika. Mianowicie jak już kiedyś wspomniałem miałem problem z potencjometrem miałem suwakowy i teraz podstawiłem na normalny ale sytuacja się nie wiele zmieniła dalej reaguje od mniej więcej połowy to po pierwsze. Co po drugie to w trybie auto gdy potencjometr czym bliżej pozycji max tym prędkość próbkowania diody jest szybsza to akurat jest zrozumiałe ale na prawie samym końcu potencjometru dioda prawie świeci tak szybko miga a amperomierz nie zdąży się wychylić . Trafo mam triodala 18v 250VA (14A) Co mogę zmienić żeby zmienić takie zachowanie czy może jest wszystko oki ?


    Zwiększę elektrolit zobaczę wtedy zachowanie . Ale co z ta płynną regulacją? Jakieś sugestie?
  • #173
    Rafik89
    Poziom 12  
    Moim zdaniem chyba jest ok, bo u mnie regulacja prądu działa w podobny sposób, prawie do 1/5 obrotu amperaż nie jest większy jak 1A, po około 1/2 obrotu dopiero przekracza próg 1A, i dalej w górę do 9A wyciąga na 2x60W w trybie manualnym. W trybie Automatycznym nie ładuję aku maksymalnym prądem, ustawiam potencjometr mniej więcej w 3/5 obrotu. Oczywiście jak dam na max to szybciej dochodzi do 14.4 i rozłącza i za chwilkę znów załącza, a sam amperomierz drga jak szalony. Wydaje mi się to normalne bo doładowuje go wtedy prądem około 3A przy czym jest prawie naładowany.

    A trafo mam 16v i układ działa tak samo jak na 19v...
  • #174
    screw
    Poziom 13  
    No tak tylko u mnie jak i amperomierz i wskazania na woltomierzu mają identyczne zachowanie czyli pod koniec potecjometru dosłownie nie zdążą się wychylić a dioda prawie świeci światłem ciągłym tak szybko próbkuje.Bede coś kombinował z tym coś zrobić ale też nie ukrywam że licze na wasze sugestie .
  • #175
    marian paszek
    Poziom 19  
    u mnie nic nie skacze nic nie mruga . dioda swieci ciaglym swiatlem (w zaleznosci od wartosci pradu ladowania ) amperomierz stoi jak pomnik az do mom wylaczenia . na dobrym aku czestotliwosc wlaczania przy progach 14,4 i 12,8 wynosi ok 45min . wlacza sie na okres nie dluzszy jak 1 min przy pradzie 5A
  • #176
    Rafik89
    Poziom 12  
    U mnie po podłączeniu do starego akumulatora samochodowego(55A) pobiera max 3A, przy pełnym naładowaniu wyłącza się i załącza co około 1min, podkreślam, że to stary akumulator a amperaż na MAX. Przy akumulatorze od ciągnika 2+6V w szeregu, ładownie odbywa się znacznie dłużej, pobiera 6A prądu ustawiony na MAX, ale ładuje go 3A po naładowaniu do pełna załącza się co 30min, na okres około 5min. Układ podczas ładowania tych akumulatorów już się grzeje. Zaś podłączenie go do akumulatora od skutera(6A), pobiera max 2,3A ale bardzo szybko osiąga próg wyłączenia się prostownika i ponownie się w ułamku sekundy załącza, tak jak kolega kilka postów wyżej napisał(mruga cały czas). Ładowanie prądem poniżej 1A jest już prawidłowe.

    Z ciekawości podłączyłem prostownik w trybie ręcznym zamiast akumulatora w skuterze i mogę go śmiało używać do rozruchu bo podczas tej operacji dostarcza mi prądu ponad 15A, dokładnie nie wiem bo skali mi brakuje :D

    Więc wydaje mi się, że wszystko pracuje jak należy.
  • #177
    Marko121
    Poziom 17  
    Rafik89 napisał:

    Z ciekawości podłączyłem prostownik w trybie ręcznym zamiast akumulatora w skuterze i mogę go śmiało używać do rozruchu bo podczas tej operacji dostarcza mi prądu ponad 15A, dokładnie nie wiem bo skali mi brakuje :D


    UUUU... stanowczo odradzam takie eksperymenty !! Możesz podłączyć prostownik do skutera i użyć do rozruchu ale akumulator musi być wpięty również .W przeciwnym wypadku do instalacji podajesz 18V lub 24 V (jak masz takie trafo w prostowniku) co może skutkować uszkodzeniem modułów elektronicznych w pojeździe.
  • #179
    marian paszek
    Poziom 19  
    Rafik89
    wyslalem ci fotki na pw daj info czy dotarly .
  • #180
    Marko121
    Poziom 17  
    Rafik89 napisał:
    Trafko mam 16v bez obciążenia. Uwzględniając spadek napięcia w sieci jaki miałem na przedłużaczu ~50m wątpię aby napięcie na wyjściu prostownika przekraczało 14v pod obciążeniem >10 A.


    i tak nie polecam takiego podłączania bez akumulatora .Akumulator działa jak obciążenie stabilizujące napięcie w układzie .

    Przy pobożne 10 A -czyli rozruch- niby napięcie nie skoczy ale pomyśl co się będzie działo jak maszyna zapali ......alternator czy prądnica zaczyna ładować akumulator którego niema... i nie ma obciążenia dla prądnicy(napięcie skacze) co może jej się nie za bardzo spodobać :)....i na prostowniku już też nie ma poboru 10A .jakie będzie wtedy napięcie w instalacji?... Może się u Ciebie nic nie stało ale odradzam ryzykować w ten sposób.