Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

Marko121 29 Gru 2013 13:29 263513 535
  • #241 29 Gru 2013 13:29
    marian paszek
    Poziom 16  

    nie podales mocy trafa . 15.5 zmiennego może wystarczyc dla aku do 60Ah ale już ladowanie aku 100-120Ah może być upierdliwe bo długie czasowo . nie wiadomo ile A wyciągniesz z tego trafa . zawsze możesz jeśli jest to pojedyncze uzwojenie wtorne na wierzchu dowinac kilka zwojow . jak jest m-sce to nawet nie musisz rozbierać . . zrob na początek tylko trafo i mostek . zmierz napiecie za mostkiem i podaj .nie zapomnij podac mocy trafa lub przekroju rdzenia i grubości drutu na wtornym .ja mam na uzwojeniu 16V zmiennego . do 7 A wytrzymuje a powyżej zaczyna kucac i mocno grzać trafusa .
    co do tej wersji z opornikami to przecież jesl to jest na sterowniku jozefa G i masz np. 18 V to wywal oporniki i dorob sama regulacje pradu . sterownik marco jest rozwinieciem sterownika jozefa . dodane masz tylko reg.pradu i dod przelacznik trybu pracy na reczny i automat . ja wykorzystałem plytke z tem prostownika jozefa zapodana przez lukallego (uwaga tam sa 2 wersje . jedna jest nie odwrocona . pomin ja . bierz odwrocona i met termotransweru nanieś na plytke )potem dorysuj reg pradu i ew pogrob sciezki prądowe .)jak co to pisz na pw aby tu nie smiecic .

  • #242 20 Sty 2014 13:03
    kubahel
    Poziom 9  

    Witam, możliwe, że ktoś już poruszał taki problem ale nie zauważyłem czytając większość postów. Mianowicie poskładałem całość na płytce mojego projektu, ustawiłem zgodnie z opisem progi załączania i wyłączania z zasilaczem regulowanym, wpiąłem w układ tyrystor KU202 i pojawił się problem, po prawidłowym podłączeniu w trybie automatycznym pod akumulator zaświecają się diody, nie zaświecają się jeśli podpinam odwrotnie lub zwieram kable, w trybie ręcznym dioda D3 reaguje na kręcenie P1 i przygasa lub rozjaśnia się, jednak w żadnym wypadku nie płynie prąd ładowania, zakładałem 3 tyrystory wszystkie KU202 i zawsze to samo, czyżby układ nie daje rady z tym tyrystorem? niestety nie mam innych na testy a do sklepu daleko....

  • #243 21 Sty 2014 13:05
    marian paszek
    Poziom 16  

    jaki jest prad bramki tego tyrystora bo nie mogę się dokopać do kat w ludzkim jezyku!
    i wrzuc ta plytke bo cos mi się widzi ze jest z bledem .

  • #245 23 Sty 2014 20:20
    marian paszek
    Poziom 16  

    [quote="marian paszek"]ja nie pytam o to ile wytrzyma tylko jaki jest zalecany czyli potrzebny do jego wyzwolenia ,ale już widać ze duuuzo . kombinuj z rezystorem w obwodzie sterowania bramki lub najlepiej zrobisz jak zmienisz tyrystor . ten jest tepy jak terpentyna . http://serge77.rocketworkshop.net/rocketled/BT151.pdf----- tu masz dane dla bt patrza na prad bramki typowy i max . sterownik jest zaprojektowany pod te dane .
    musial bys dac mocniejsze tranzystory w sterowniku i kombinować z rezystorem pradu bramki i być może zmieniac inne rez .

  • #246 28 Sty 2014 19:31
    kubahel
    Poziom 9  

    Wstawiłem BT151 i układ działa, troszkę dziwnie się zachowuje ta regulacja prądu w trybie automatycznym, tzn jeśli się zmniejszy prąd to przestaje ładować, a jeśli się za bardzo zwiększy prąd to strasznie szybko się włącza i wyłącza, ale to już nie jest problem.... dziękuję za pomoc

  • #247 28 Sty 2014 20:01
    marian paszek
    Poziom 16  

    jeśli wsie el reg pradu masz tak jak w schem marko to nie powinno tego objawu być . ew możesz kombinować z kondziem c2 lub potencjometrem . być może nie masz liniowego i dlatego ci gwałtownie reaguje . i na to stawiam .

  • #248 29 Sty 2014 22:08
    kubahel
    Poziom 9  

    Dziękuje za pomoc, problemem okazał się PR1, po podłączeniu do aku w jakiś sposób przesuwał się próg włączania z ustawionych 12,8V podnosił się do 13.7V przez to tak wariowało, przestawiłem pod obciążeniem i teraz działa bardzo dobrze

  • #249 30 Sty 2014 01:04
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Witam.
    Jesteśmy na etapie przemyśleń i budowy prostownika z omawianego tematu.Do tej pory przeczytaliśmy większość stron z podobnego tematu na elektrodzie(jest ich ponad 80, baaardzo dużo i można zaginąć) Dobrze, że wydzielono nowy bo w tamtym jest naprawde ciężko. Zabieramy się za to, ale na początku gromadzimy elementy, których jest już troche. Podstawa do pracy to m.in. prostownik własnej roboty i dwa tzw państwowe(wrzuce nazwę jak na nie spojrze), które też będą przerabiane. Przynajmniej takie są plany.
    Ten pierwszy ma w tej chwili regulacją A i V, ale bez zabezpieczenia na te umowne 14,4. Posiada odczepy na 9, 10, 11, 12. Przekłada się wtyczke i zbija volty a ampery reguluje pokrętłem, ale mimo wszystko trzeba pilnować, aby nie przekroczyć 15V. Przy nowych akumulatorach to troche niebezpieczne.
    Najprościej kupić nowy ze sklepu, ale sami wiecie jak to wygląda.........Więcej plastiku niż zawartości.

    Początkowo był na tapecie pierwotny schemat JózefaG, kilka innych, Redarta i Marko121. Wydaje się, że Marko121 jest dość ciekawy.
    -Pewnie będę miał więcej pytań, ale na dziś chciałbym wiedzieć jakie parametry mają mieć diody ledowe ze schematu Marko121. Rozumiem, że kolory obojętnie, ale jeśli coś polecacie to przekaże dalej.
    -Kolejne pytanie. Amperomierz montować za mostkiem prostowniczym czy na wyjściu płytki sterującej?(jeśli źle pytam to doprecyzuję ponieważ fachowcem jest mój tata)
    -Zastanawialiśmy się czy można do schematu Marko dorzucić konkretne zabezpieczenia przy ręcznym i automacie. Temat z ponad 80 stronami przekopany w większej części, ale nie nie wiem czy ktoś coś jeszcze wymyślił. Mam na myśli układ Józef/Marko. Wiadomo, kolejność podłączeń, klemy itd. Trzeba myśleć, ale spytać nie zaszkodzi.
    Marko świetnie udoskonalił projekt Jozefa więc i tak nastapił rozwój :D
    Pozdrawiam

    [/b]

  • #250 30 Sty 2014 08:12
    marian paszek
    Poziom 16  

    Witam .

    W układzie automatu prostownik jest zabezpieczony przed odwrotnym podlaczeniem klem lub zwarciem ich do kupy .
    W układzie recznym nie jest zabezpieczony .Działa jak zasilacz regulowany . jako proste zabezpieczenie możesz po prostu ukryc przelacznik tak aby jeśli prostownik będzie używany przez kogos innego nie miał możliwości przelaczenia .
    Z dod gadzetow to możesz ew dorzucić np. przed mostkiem bezpiecznik o wartości nieco niższej jak max prad który chcesz wyciagnac z tego prostownika . będziesz miał zabezpieczony caly układ przed przeciążeniem .
    Co do ledow to czerwone choć osobiście przy uruchamianiu miałem zielone i dzialalo . D3 zostaje na plytce jako dioda do ustawiania progow z zastosowaniem zasilacza reg . Przyda się przy pracach serwisowych -nie musisz jej wyprowadzać na plyte czolowa .
    Jakies inne zabezpieczenia raczej konieczne nie sa . Zawsze możesz ew stosować gadżety typu sygnalizacja przepalenia bezp ale to już twój projekt . Nie wiem co chcesz osiagnac.
    Jeśli w tym pierwszym zasilaczu masz jakies kondziory to je wywal . Masz podawac na układ sterownika napiecie prosto z mostka . Jeśli masz tam reg pradu to ustaw go w poz max pradu jaki chcesz wyciagac z tego prostownika . Reszte funkcji przejmie sterownik . Jeszcze pyt jak jest ta reg pradu rozwiazana bo być może trzeba ja będzie wywalić . Na cholerę ci 2 reg ,jedynie po to aby bardziej skomplikować obsluge . to ma być proste i jednocześnie glupotoodporne . Przewody do aku im grubsze tym lepsze oczywiście w granicach rozsądku bo od spawarki to już lekka przesada .




    funkcje obrazujaca stan ladowania spelnia d4
    amperomierz na wyjściu

  • #251 30 Sty 2014 12:45
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Co do diod i zabezpieczenia już mniej więcej ustalone.
    Stary prostownik prawdopodobnie pójdzie jako podstawa do rozbudowy. Dość duża skrzynka. wielkości starego radia sonatina.
    Znaleźliśmy w garażu zwłoki jakiegoś radzieckiego prostownika Impuls ZN-02. Wydaje się, że jest to prostownik w którym była funkcja rozruchu. Na forum przeczytałem, że takie cudo ma regulacje od 1-10A. Gdzieś wyczytałem, że na rozruchu dawał nawet 16 amperów. Nie mogę znaleźć jaki tam jest faktycznie transformator i ile daje Volt?
    Jeśli nie będzie twardych danych to trzeba będzie zmierzyć. Tak czy inaczej transformator z tego prostownika nadaje się do projektu Józef/Marko? Może ktoś zastosował, testował? Cel jest jeden. Prostownik ma ładować akumulatory 80AH a jeśli da więcej to tym lepiej.
    Pytam o tego Impulsa ponieważ ten obecny, który rozważamy przerobić, nie ma w tej chwili tych 18V jakie zakłada projekt Marko. Był już troche odwijany, gdy robiono odczepy do regulacji napięcia. Jest jeszcze troche miejsca na dowinięcie, ale sa te odczepy i trzeba by dowijać, kombinować.
    Gdyby pasował z Impulsa to odpada kawał roboty. Na stanie jest jeszcze jeden Impuls(taki całkiem rozgrzebany) więc gdyby i Impuls był za mały to jest z czego dowijać.

  • #253 30 Sty 2014 20:38
    marian paszek
    Poziom 16  

    W nieludzkim jezyku nie lubie czytac . Może na ruskich str.znajdziesz dane . Co do impulsa to
    sprawdz ile ma na wyjściu - jak będzie miał 17 to tez pojdzie . Tego przez szklo monitora nie da się okreslic .
    A tym z rozruchem to przy 16A może jako wspomaganie rozruchu do kaszlaka by starczylo

  • #254 31 Sty 2014 11:17
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Impuls został zmierzony w tym sensie, że jak dobrze zrozumiałem, było około 18,5 Volta na wtórnym, na napieciu stałym za mostkiem, na jednym odczepie. Na uzwojeniu rozruchowym jest 38V mierzone za mostkiem. Mierzył znajomy i wg niego z takimi parametrami można było odpalać.
    Dotychczasowy prostownik własnej roboty da prawdopdoobnie około 10A(kwestia ewentualnego dowinięcia iluś tam zwojów, jak wspomniałem więcej zabawy i kombinacji a ruski już na stanie). Ruski Impuls ma na obudowie napisane, że ładowanie 1-10A. Nie wiem czy to coś mówi. Może do 10A było jakoś ograniczone, ale transformator jako taki może dać dużo więcej? Hm...szkoda, że nikt takiego nie testował.

    Można sądzić, że są do wyboru 2 transformatory 10A i może większy ruski(znajomy mówił, że ma dość grube druty więc jest prawdopodobne, że daje więcej niż 10A) Który byłby lepszy dla projektu Jozefa/Marko?
    Jak to jest z tymi amperami? Lepiej dać transformator tylko troche większy niż akumulator? Czy ten ruski nie będzie wymagał zbyt dużego zbijania? Chwilowo największy akumulator na stanie to 80Ah. Zgodnie z tym co czytam prostownik powinien dawać na akumulator umownie max 1/10 czyli w tym przypadku około 8A. Stąd moje pytanie bo nie wiem czy wrzucać Impulsa? Jeśli tak to co się z tym wiąże?
    Biorę pod uwagę w przyszłości ewentualność ładowania troche większego akumulatora(jak nie ja to może ktoś znajomy) Powiedzmy w okolicach 100Ah. Wiadomo, żeby to jakoś działało. Jeśłi sprzęcik da około 10A to wydaje się, że starczy na każdy, ale pytam.

  • #255 31 Sty 2014 12:45
    marian paszek
    Poziom 16  

    To już daje pewien obraz. Impuls będzie ok . Dowiniecie do ruskiego nie stanowi problemu bo jeśli w oknie jest ms-ce na srednice drutu to wystarczy delikatnie oskrobać ostatnie zwoje co np. 4 i zmierzyć napięcia .Jak już ustalisz ile zwojow wypada na 1V to co za problem zabezpieczyć cienkim kartonikiem kolumnę rdzenia i przetykac nawijając ciasno (kartonik jest po to aby drut nie ocieral się o kolumnę rdzeniapodczas przetykania .) . Bierzesz nic i mierzysz ile potrzebujesz na 1 zwoj . Mnożysz x zwojow na1 Vi ew możesz dodac z 5 cm .
    możesz to robic co 1V tak aby dlugosc drutu nie powodowala zagiec bo będziesz miał np. 1m którym operujesz To jest dlugosc która nawet w pokoju bez zagiec nawiniesz . Następnie lutujesz kolejny odcinek( izolujesz ) 1 V i znowu przetykasz .
    itd. Wten sposób uzyskasz napiecie jakie chcesz bez rozbiórki trafo . na koniec wyciągasz kartonik i możesz po upewnieniu się ze napiecie jest wlasciwe zalac to jakims lakierem izolacyjnym . .nie raz o robilem i dowiniecie uzwojenia np. o 3V nie stanowilo problemu o ile w oknie rdzenia było na tyle m-sca aby przetkać drut o tym samym przekroju . jak jest m-sce to nawet możesz na koniec izolować to tasma .Jak . się chce to się zrobi byle z glowa .
    Co do ostatniego pytania 100Ah aku naladujesz nawet 1 A ale czas ladowania się b.mocno wydluzy . wiec nie przejmuj się . jak rozumiem to masz zamiar doladowywac aku a nie ladowac od podstaw . Oznacza to ze majac do dysp aku który ma napiecie np. 10 V (np. 100Ah) doładujesz go zawsze tylko czas będzie nieco ok 2 x dluzszy przy np. 5A niz przy 10 A.
    rozumiem ze chodzi ci o wyciagniecie jak nawiekszego pradu bo ewentualnie chcesz go uzyc jako wspomaganie rozruchu . Nie proboj tego bo to nie jest ten układ . możesz uszkodzić elektronikę auta .
    Wobec powyższego okresle to tak- jeśli masz trafo które daje np. 18V /10A to nic nie stoi na przeszkodzie aby nim doladowac aku 120Ah czy 160Ah . po prostu czas się wydluzy ale naladowac- naladujesz .mam 52Ah ale jak go podlaczam pod prostownik to nigdy nie ustawiam pradu w granicach 5 A
    ustawiam od 3,5- 4,5 i rano i tak prostownik jest wylaczony . Pamietaj ze mocno rozładowany aku traktowany dużym pradem niekoniecznie to lubi a nawet nie jest to wskazane .
    Co do tego projektu to kiedyś w nerwach zapomniałem ze mam aku pod prostownikiem w piwnicy i na pożyczonym wyjechałem na tydzień na pogrzeb . aku nic się nie stało bo był cyklicznie doładowywany jak napiecie aku osiagnelo dolny prog . Reasumując -możesz zostawić go pod prostownikiem i wyjechać na wczasy . jak wrócisz będzie ok.

  • #256 31 Sty 2014 13:48
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Dzięĸuje za informacje.
    W takim wypadku prawdopodobnie do budowy posłuży "Impuls". Obecny jest ciut słabszy, ale jak mamy wybór to wiadomo.
    Co do rozruchu to nie był planowany. Wrzuciłem tylko informacje, że miał ten rozruch.
    Zgadza się, że lepiej mniejszym prądem jak większym. Z tymi prądami to brałem pod uwagę ewentualność podładowania większych akumulatorów(to raczej teoretyczne rozmyślanie na zasadzie "a może się przyda").
    Na razie pozostaje czekać na niektóre cześci. Pozdrawiam

  • #257 31 Sty 2014 15:09
    marian paszek
    Poziom 16  

    Jaki problem -90%klamotow znajdziesz w każdym zlomowanym radioodbiorniku -pozostają diody bądź mostek + tyrystor Ogadzetach typu zaciski i ew laczowki to nawet nie warto wspominać bo w złomie teletech. jest tego w pip .

  • #258 31 Sty 2014 23:10
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Owszem, źle się wyraziłem. Większość części na stanie. Nie ma jedynie tyrostorów. Znaczy jest kilka, ale słabych więc poczekamy do wtorku na tyrystory. Do tego znajomy też chciał unowocześnić swojego (jego prostownik daje w okolicach 17-18 V czyli niezły "zabójca akumulatorów")Wrzuce dane akumulatora znajomego, ale w tym momencie nie mam pod ręką. Jego już troche poskładany. Ma zegary (miał być tylko na volty, ale dostanie też na ampery) Z grubsza na pajączka. Nasze będziemy składać później.

  • #259 01 Lut 2014 06:52
    marian paszek
    Poziom 16  

    Jakos się wcale nie dziwie - mój robiony 20 lat w tyl tez się tak zachowal po zmianie normy energetycznej .Na odczepie gdzie zawsze było 13V raptem się zrobilo się 15 a w godz nocnych nawet więcej .
    Po dolozeniu sterownika w-g tego tem wsio ok . Co do zeg to mam akurat na malej kosmetyce prostownik syna -był już wyposażony w sterownik ale miał tylko amperomierz . zdecydowałem się na wywalenie A-mierza i wsadzam 2 w jednym czyli V-tomierz i amperomierz na icl 7107 . Proby wypadly lepiej niż pomyślnie i pozostaje tylko dokładnie dobrac dzielnik i bocznik . Niestety ale w sklepikach brak 1%rezystorow i musialem zamawiac . Wyjdzie calkiem ladny kombajn do 10A .

  • #260 02 Lut 2014 21:14
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Diody mają jakieś konkretne wartości?

  • #261 02 Lut 2014 21:42
    marian paszek
    Poziom 16  

    Przecież nie zrobisz prostownika z którego chcesz wyciagnac np. 10A stosując diody na 5A . Diody czy mostek musi mieć pewien zapas czyli jak chcesz wyciagnac max 10 stosuj 15lub więcej - zabezpieczenia dajesz o wartości nie przkraczajacej możliwości obciążenia trafusa lub mostka .Zależy który element ma nizsze parametry .
    Inaczej zywot prostownika może być bardzo krotki .No i porządne radiatory .
    Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie abys do trafusa 10A wrzucil diody 10 ale wówczas zabezpieczenie musi być na 8 abys nie uwalil diod .

  • #262 02 Lut 2014 22:19
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Dzięki. Wydaje się, że potrzebowałem potwierdzenia swoich myśli :D.
    Diody ledowe to miałeś na jakieś konkretne napięcie? Są mniejsze, większe.
    Na schemacie nie ma takich szczegółów. To nie problem bo się dobierze, ale jak było w twoim przypadku?

    --------------------
    Dopisze się tutaj. W zasadzie drobne uszczególowienie wcześniejszych wpisów.
    Płytka już na etapie składania. Idzie ku lepszemu.
    Jeszcze raz zmierzone oba Impulsy. Pierwszy daje z wtórnego około 40V i odpowiednio około 19,4V i 19,8V. Pod obciążeniem poniżej 18V.
    Drugi(częściowo odwinięty) 24V a pod obciążeniem około 22V. Na warsztat trafi więc ten drugi. Zakładamy, że będzie dobrze.

  • #263 03 Lut 2014 09:00
    marian paszek
    Poziom 16  

    No to nie zrozumialem wcześniejszego pyt . Diody bierzesz zwykle jakie ci się podchodzą jeśli chodzi o kolorystykę . skoro na schem nie ma wskazania co do ich wartości to znaczy ze najzwyklejsze . Srednica bądź kształt to już zależy od twojej wyobraźni -jak znajdziesz diode wyswietlajaca gola babe to tez się nada .Na schem masz wyraźnie przedstawione ze za prad bramki tyrystora odpowiada rez R4
    Rezystor R3 w obwodzie diody ustala prad diody i ma niewielki wpływ na prad bramki .
    Jeżeli zdecydujesz się aby diode d3 nie montować to i tak po ustawieniu w-g schem marko masz prad bramki przez R4 . Obwod diody jest obwodem sygnalizacji stanu pracy . Wlaczony lub wyl
    Ponieważ były pyt o prace diody D3 która swiecila słabiej od diody D4 masz w tem informacje aby jej nie montować na plycie czołowej ale pozostawić w układzie na plytce . W przyp prac serwisowych z wykorzystaniem do ustawienia progow zasilacza regulowanego nie będziesz musial jej montować . przecież to koszt ok 20-50 gr. Przelaczasz układ w-g zaleceń -dokonujesz ew napraw +ustawienie progu i finnito . potem dokonujesz zmiany na prace z regulacja i po sprawie .
    Uwaga dotyczaca ukrycia przelacznika A/R dotyczy syt kiedy prostownik jest obsługiwany na wypożyczeniu . (Nigdy nie wiadomo ilu wariatow jest w rodzinie bądź znajomych wlasciciela . Nie zapewni dobrego polaczenia aku z prostownikiem -prostownik się nie wlaczy i zaczyna kombinować .Jest przelacznik to go przestawia -nadal nie laduje to odpina klemy i sprawdza czy zaiskszy na krótkie zwarcie )Wiecej nie potrzeba aby spalic tyrystor a niejednokrotnie i mostek ..
    O ew doborze możesz myslec tylko w konekscie intensywności swiecenia diody który sobie ustawisz niewielka korekta rez w jej obwodzie . To dotyczy zarówno D3jak d4 z tym ze jak przekroczysz prad diody to dostaniesz bolu kieszeni bo polecisz po nastepna do sklepu !
    Ogolnie schem jest sprawdzony i żadne kombinacje jeśli stosujesz się do zaleceń nie sa potrzebne . Skoro mi ruszyl na trafusie który dawal tylko 16V (oczywiście zakres reg był cienki )to przy poprawnym zasilaniu ruszy za 1 x . Potem można ew dokonywać jakichś poprawek w zaleznosci jak się zachowa bo będzie wiadomo co trzeba ruszac .
    Jedna uwaga- ustaliliśmy (sam zdecydowales ze dajesz impulsa )wiec reszta przy poprawnym zachowaniu się sterownika po ustawieniu progow nie powinna stanowic problemów . Mogą wystapic ale wówczas będą dane z pomiarow napiec które wskaza co poprawić . Inaczej ujmując będzie wiadomo czy trzeba dlubac w regulacji pradu czy w trafusie lub sterowniku .
    Bierz się za montaż sterownika nawet jeśli brakuje ci tyrystora bo do wyregulowania sterownika ci nie jest potrzebny . wstawisz go i tak na samym końcu .inaczej zima minie !

  • #264 03 Lut 2014 11:04
    Rafik89
    Poziom 12  

    A odnośnie mojego pytania na temat wymiany tyrystora na mocniejszy model, gdzie w starym układnie siedzi BT151, czy będę musiał doświadczalnie wymienić rezystor R4? Prąd bramki dla mocniejszego tyrystora będzie nieznacznie wyższy TYN616 <25mA, dla BT151 <15mA.

  • #265 03 Lut 2014 18:50
    marian paszek
    Poziom 16  

    Rafik89
    O ile pamiętam dostales odp ze należy to szukac w nocie kat . Być może będą potrzebne jeszcze inne drobne zmiany ale robioc to na forum ogolnym to jest bez sensu- to już jest typowo sprawa np. na pw aby nie powodować śmietnika w temacie . Inaczej wlaczy się do dyskusji jeszcze dwóch i chcąc odpowiedzieć ja czy kto inny więcej czasu musi poswiecac na wyszukiwanie odpowiednich postow aby nie pisać głupot .efekt będzie taki ze szybciutko temat będzie miał ze 30str lub więcej i kupe jalowej dyskusji . tego typu szczegoly to już na pw ponieważ niewiele wnosza do treści tem .na pw będzie wsio w temacie bo nikt inny się nie wetnie . Jeżeli jestem w bledzie to zapewne moderator mnie op.... albo oświeci .
    oczywiście nie odmawiam współpracy ale to musi mieć sens aby nipotrzebnie nie tracic czas na czytanie np. 2 stron aby się orintowac w ogolnym zarysie przedmiotowej sprawy . na pw nie będzie tego problemu bo wybieram tylko konkretnego autora i mam ciaglosc w problemie .

  • #266 06 Lut 2014 19:41
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    W miare śmiga choć trzeba było przemeblować skrzynke więc znowu wiercenie i szlifowanie.
    Założyliśmy trafko 24V. Pod ręką jest jeszcze drugi impuls, gdzie można mieć około 19V. W sumie można podmienić, ale raz czytałem, że ma być minimum 18V. Potem, że więcej nie zaszkodzi(zwłaszcza jak ktoś chce naładować większy akumulator) 19 V i tak się wykorzysta do drugiego prostownika.
    Co do działania to na dwóch akumulatorach działa podobnie. Nas samym początku były już dość mocno naładowane. W takim ustawieniu następuje częste włącz/wyłącz(zapalenie D4, zgaśniecie.)
    Mam pytanie czy w czasie pracy można przełączać przykładowo z automatu na ręczny? Czy lepiej wyłączyć, przestawić na automat lub ręczne i dopiero wtedy włączać do sieci? Chciałbym to doprecyzować.

  • #267 06 Lut 2014 20:45
    marian paszek
    Poziom 16  

    tego nie rozpatrywałem ale nie powinno to mie cwpplywu . jednak zalecal bym przed przelaczeniem ograniczyć prad lad . oznacz p-kt na gałce pot. i na np. 5A
    na plycie . po obniżeniu pradu lad podciągnij i wyjdzie ci czy się wsio pokrywa .
    co do czestotliwocci wlacz wyl.to dużo zależy od stanu aku . jak jest cienki to może to btyc nawet co sek . na zdrowym aku to może być nawet kilka do kilkudziesięciu min .

  • #268 06 Lut 2014 21:27
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Jak już wspomniałem testowane na akumulatorach, które "coś miały nie tak", ale już dość dobrze naładowane.
    Jeśli chodzi o trafko to z tego 24V spada o około max 2,5V. Raczej nie jest duży. Nie chce robić przesady. Lepiej troche odwinąć do powiedzmy 22V? Może prościej wsadzić tego drugiego Impulsa, kŧóry jak już wspominałem daje z wtórnego odpowiednio około 38V, 19,4V, 19, 8V. Wartości 19,4, 19,8V oczywiście po podłączeniu mostka.
    -----------
    Pytałem, ale chyba wrzucamy tego drugiego. Nie był nigdy odwijany. Podłączy się pod te niecałe 20V i będzie śmigać.
    Moje zawachanie wzięło się stąd, że ten na 24V był kiedyś odwijany i dowijany(był taki sam jak ten drugi) 24 voltowy dziwnie buczy, gdy ruszamy potencjometrem, jest głośniejszy, jakby niektóre elementy na płytce grzały się odrobine więcej. Wiadomo, że był kombinowany. Ma jakieś luzy na drutach, i jest na te 24 V. Wymaga odwinięcia paru zwojów i dowinięcia jeszcze raz. Widać, że drut na całości nie jest ścisły.
    Po podłączeniu drugiego cisza, spokój. Na pierwszym trafko po przekręceniu pokrętła amperaż chce wyskoczyć ze skali (skala do 20A) a tutaj spokojniej. Dochodzi do końca, ale bez dziwnych skoków, strzałów.
    Jutro popatrzymy co się dzieje na słabszym akumulatorze, ale prawdopodobnie wstawimy drugiego Impulsa. Oba trafka służyły do rozruchu więc to wszystko solidnie trzyma i nie ma wielkich spadków. Czytając tematy o protownikach zauważyłem, że wiele osób ma trafka na 18V a spadki do nawet 12V. Tutaj jest dużo lepiej ze spadkami.
    Jeszcze jedno. Początkowo progi ustawione były 13,22-14,44, ale teraz przestawiliśmy na 12,82-14,43. Mniej mruga. Tak zrobił Marko. Poobserwujemy co lepsze.

  • #269 07 Lut 2014 09:39
    marian paszek
    Poziom 16  

    Osobiście mam tez ustawiony dolny prog na 12,8 V .powoduje to nieco dluzsze przerwy wlacz.-wyl ,bo czas na samorozładowanie aku do tego napięcia jest dluzszy . Zależy od stanu aku .Przy 13,2 tez miałem b.czste okresy . Nowy to nawet do 1h . skoro to te same trafusy to daj te 19.8 i powinno być ok . Znacznie lagodniej będzie reagowal na ustawianie pradu a i tak po zmianie będziesz musial ponownie ustawiac progi .jeśli przy okazji nie będzie dziwnych odglosow z trafusa to korzyści sa większe nawet kosztem niewielkiego spadku max pradu .

  • #270 07 Lut 2014 10:21
    ReniferKaribu
    Poziom 11  

    Co do zabezpieczeń to wiadomo, że na ręcznym jest biednie(dla osób trzecich najlepiej zamurować opcje ręczny :D ) W automacie troche lepiej.
    Wprowadził ktoś jakieś dodatkowe zabezpieczenie klem do projektu Marko, ewentualnie zmienił to co jest? Najlepiej pierwsze podłączyć, potem odpalić i odwrotnie, ale zakręconych nie brakuje.

    Tutaj ciekawostka. Co o tym myślicie?
    http://www.semi.com.pl/faq.html#etykieta18
    Konkretnie mam na myśli punkt 18.
    -------------------
    Mniejsza o to co na górze. Kurcze coś nie tak. Wczoraj było niby OK. Sprawdzałem na akumulatorach dość dobrze naładowanych. Wyłączało się i włączało od 12.80 do 14.43.
    Dziś podstawiliśmy pod całość ten drugi(trafko na 19.8V) o którym mówiłem wcześniej. Po podłączeniu na stole (czyli pełen komplet itd) na ręcznym wszystko OK. Kręci się do oporu i podbija do nastu amperów. Na automacie nie chce dawać więcej niż 2.5A, no może 3A, ale kręcąc potencjometrem na wyższe wartości dioda d4 bardzo szybko mruga, słychać jakby strzelania.Jak ja to określam chyba brakuje pradu :cry: Cofne na 2,5A i jest OK. Aha, zapomniałem powiedzieć, że ładowanie odbywało się na rozładowanym akumulatorze(dzisiaj specjalnie dusiłem go na żarówce) Jak zaczynałem ładować to akumulator miał około 11V.
    Czyżby to wina akumulatora? On szybko się ładuje(taki trupek)
    Sprawdzaliśmy na drugim akumulatorze(napięcie około 13V) Tam podobnie, ale to zrozumiałe, że po nastawieniu na 5V i przełączeniu na automat nie chce ładować. Jest dopakowany.
    W końcu podstawiliśmy z powrotem drugiego sprzęta(trafko 24V) Tutaj podobnie choć jakby lepiej dawało to trafko, ale objawy podobne do pierwszego.

    Tak się zastanawiam, ale może winny jest tyrystor BT151(taki wsadziłem) Na ręcznym jest większe napięcie więc się "otwiera" a w automacie ma problem. Miałem 2 tyrystory. Pierwszy był uwalony, drugi niby dobry, ale...... no właśnie.
    W tym momencie nie mam nastpenego tyrystora i trzeba poczekać.
    Co mi przychodzi do głowy to dioda. BYP401 zastąpiłem 1N4001(akurat to było na stanie) BYP401 właśnie znalazłem, ale to nie powinno robić problemów. Chyba ten tyrystor. Reszta bez zarzutu.
    Spróbuje podłączyć po inny rozładowany akumulator. Oczywiście taki co jest w dobrej kondycji.

    ----------------
    Sprawdziłem na dobrym akumulatorze. Działa.Czyli testowanie tylko na dobrym akumulatorze. Nie jakieś garażowe zwłoki. Po nastawie na ręcznym trzyma na automacie zadane wartości prądu. Zostały zmienione(zmniejszone opory) Kilka Części do podmiany. Potencjometr trzeba dokupić bo przy regulacji są skoki. Prawdopdoobnie jest to B. Ma być A. Jak idzie się kupić to teoretycznie wiadomo, ale spotkałem się z tym, że A i B są zamienione. Ciekawe czy można je rozpoznać "na oko"
    Tu dyskusja. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1087626.html

    Tyrystor musi iść nowy, podobnie mostek bo 25 to troche za mało.
    ------------------