Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

Marko121 08 Lut 2014 19:57 297386 549
  • #271
    jaros85
    Poziom 20  
    Witam.
    Co do zabezpieczenia prostownika w trybie ręcznym można zastosować ten układ
    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji
    Link
    Trzeba by było przerobić trochę układ bo trystor jest na minusie.
  • PCBwayPCBway
  • #272
    Rafik89
    Poziom 12  
    edward07 BT151 ma wydajnośc do 7,5 Ampera, posiadam trafo toroidalne 500VA ~17v mam próg ustawiony na 12,8 - 14,3. Przy poborze 15A i dość dużym radiatorze na nim BT się smaży, obciążam je 3xH4 55W więc rozważałem wymianę na coś mocniejszego. Po za tym też posiadałem mostek na 25A który pod tym trafem już nie wytrzymał i wymieniłem go na 50A. Co do brzęczenia to u mnie słychać jest prace prostownika na klemach, przy dużym obciążeniu, miałem też problem z wentylatorami chłodzącymi dwa radiatory(powodowały wadliwe działanie całego prostownika), dioda na zasilaniu wentylatorów uregulowała wszystko.
    Przy ładowaniu automatycznym i ustawieniu dużego prądu dioda u mnie również szaleje, wiec uważam, że to normalne.

    Regulacja prądu ładowania, u mnie w 3/4 końca dopiero pozwala na znaczną zmianę zakresu mocy... Jeśli znajdziesz sposób na regularniejsze dostrajanie daj znać :)
  • PCBwayPCBway
  • #273
    ReniferKaribu
    Poziom 12  
    Witam Rafik89. Później napisze co zmienione w oryginalnym projekcie a na końcu jak to wygląda. Grzebaliśmy z ojcem więc trzeba na to spojrzeć bo z pamięci to nie ma co.
    Zamiast BT 151 planujemy wsadzić BT152(ma wyższe ampery) Teraz siedzi bt151 i trzeba uważać.Ciekawe czy jest coś mocniejszego niz bt152.
    Mostek 25A jest taki sobie.. Jak już wcześniej wspominałem trafka "po byku", ruskie, grube druty jak na dzika. Teraz siedzi ten drugi czyli niby słabszy bez obciążenia miał 19,8V.
    Wieczorem podłączyliśmy do jednego auta i było OK. Automat sobie pracował, ładował przy prądzie plus minus 3A. Nastawiałem na ręcznym wartość prądu. Po przestawieniu na automat było podobnie. Na testowym akumulatorze automat wariował. Nigdy więcej testowania na trupie.
    Potencjometr jest wkurzający. Niby A czyli liniowy Telpodu a startuje gdzieś od połowy, 3/4. Jutro powinien być jakiś inny. Tylko kup człowieku jak sprzedawca nie wie co tak naprawdę ma w ofercie. Oznaczone jako A a jest B. On nie jest winny, ale...kupujesz w ciemno. Ojciec mówił, że jest jakaś metoda na ewentualne poprawienie nawet tego skaczącego. Spróbujemy z drugim potencjometrem, może wystarczy. Oczywiście dam znać co i jak.
    Co do zabezpieczeń na ręcznym to myślimy. W sumie nie ma potrzeby bo ładuje się na automacie, ale....jakiś bardzo prosty układ to czemu nie. Na przekaźniku coś tam obciąży trafko.. Można próbować.
    Wentylatorów nie ma. Najwyżej się dołoży. Założyliśmy dużo radiatorów. Całość siedzi w metalowej skrzynce plus minus dł.33 cm, wys. 20cm, szer. 30cm (dane na oko bo nie mam jej pod ręką) Z każdej strony pełno dziur więc chłodzenie całkiem dobre. Paskudny montaż ponieważ tylko przedni panel jest wyciągany. Wycieliśmy dziurę z boku, żeby łatwo majstrować przy płytce. (płytka własnej roboty, bez wytrawiania, ale solidnie. To nie jest zwykły pająk. Z daleka wygląda jak zwykła płytka). :D
    --------------------------
    Informacje z frontu.
    Kupiony potencjometr. Koleś miał dać 25koma. Pomylił się i dał 250..... Dobrze, że nie pomylił się i dał 10koma. Został założony i powiem tak. Regulacja jest płynniejsza. Poprzednio na 22koma(czyli oryginalnym) ruszał dopiero od 3/4. Teraz praktycznie od początku. 250 następnym razem trzeba zamienić. chcieliśmy przetestować na 25, ale innym razem.
    Wieczorkiem zastanawialiśmy się nad ewentualnym zabezpieczeniem ustawień na ręcznym. Wszystko jasne. Trzeba myśleć co się robi. Dodatkowo i tak jedzie się na automacie, ale nie zaszkodzi pokombinować. To tak dla treningu umysłowego.
    Jutro/dziś podmiana mostka na 50A, tyrystora Bt152.
  • #274
    Rafik89
    Poziom 12  
    Również zamówiłem bt152 czekam na dostawę. Dobrze wiedzieć ja zobaczę co mam w gratach może znajdę 25k. Przetestuje i opiszę czy regulacja jest płynniejsza.

    ------------
    Dziś doszły do mnie BT152 i potencjometr 10k, znaczna poprawa pracy, przy poborze prądu 10A lekko się grzeje BT152 lecz nie jest to problem gdyż ma ogromny radiator. Nic nie trzeba było przerabiać. Założyłem bezpiecznik 20A aby być pewnym, że nie będę musiał już w nim nic więcej poprawiać. Wymiana potencjometru na plus, teraz już przy połowie mogę ustawić prąd 7-8A a przy maksymalnym skale na mierniku mi zamyka. Tryb ręczny odłączyłem na przełaczniku dla bezpieczeństwa, gdyż wyjeżdżam a prostownik zostaje bez opieki.
  • #275
    ReniferKaribu
    Poziom 12  
    Prostownik już działa. Testuje się od kilku dni na dwóch akumulator. Ojciec podłączył pod jakiś akumulator 72Ah. Wszystko wyłącza, włącza. Automat i ręczne w porządku, ale.... Jeden z akumulatorów nabił w tej chwili do 13,7V. (stare więc testujemy) Tak przynajmniej przekazał mi ojciec. Wg niego wszystko wygląda pięknie, ale raz na jakiś czas błyśnie i tak stopniowo jednak podbija. Oczywiście idzie to na bardzo minimalnym prądzie, ale jednak. Nie wiemy czy to normalne. Jest ustawione na progu coś 14,44V i tak wyłącza.
    Zastanawialiśmy się czy wszystko OK z progami. Ustawiane na bardzo dobrym zasilaczu, ale akurat nie do końca pod takie sprzęty. Ewentualnie sprawdzimy jeszcze raz.
    Tak się zastanawiam, że akumulator sam w sobie nie ma ogranicznika. Na forum elektrody ktoś pytał o wyłączanie ładowania. Jemu podano, że przy 13,8V może już spokojnie wyłączyć ładowanie. Pytanie czy przy naszym ładowaniu nasz automacik powinien skończyć swoje czynności przy jakiejś konkretnej wartości? Tak pytam bo może szukam niepotrzebnego problemu. Trzymam się zasady, że lepiej pytać o wszystko niż błądzić i tracić czas.
  • #276
    Rafik89
    Poziom 12  
    Jak aku trup to nawet przy małym prądzie będzie szybko dobijał do progu wyłączania prostownika (u siebie mam 14,2V) po czym równie szybko spadał do poziomy załączenia ładowania (12,8 u mnie) więc uzyskuje się efekt szybkiego wł/wył ładowania a dioda mruga bardzo szybko. Jak odpowiednio ustawisz prąd, to w momencie gdy prostownik już się odłącza można zakończyć ładowanie. Gdy dasz duży prąd napięcie na aku bardzo szybko urośnie do progu i się wyłączy po chwili się włączając. Po prostu trzeba dobrać odpowiednią ilość A do konkretnego aku oraz jego stanu.
  • #277
    SPiotr
    Poziom 23  
    edward07 napisał:
    Oczywiście idzie to na bardzo minimalnym prądzie, ale jednak
    edward07 napisał:
    Tak się zastanawiam, że akumulator sam w sobie nie ma ogranicznika

    Zużyty akumulator charakteryzuje się nieodpowiednią ilością oraz gęstością elektrolitu i ewentualnym zasiarczeniem płyt. Powoduje to wzrost jego oporności wewnętrznej co wpływa na ograniczenie przepływu prądu. Potocznie mówią "nie bierze prądu"
  • #278
    wojtek9104
    Poziom 16  
    Panowie męczę się już jakiś czas z działaniem automatu, który przestał działać w prostowniku po 2 latach, automat włącza się po podłączeniu akumulatora natomiast nie ma regulacji dolnego i górnego progu, gdzie szukać przyczyny?
  • #279
    Rafik89
    Poziom 12  
    wojtek9104 Sytuacja - podłączony prostownik pod akumulator jednocześnie nie będący włączony do sieci - czy reakcja prostownika na to wygląda tak, że zapala Ci się dioda na panelu w trybie automatycznym? Posiadasz wentylatory na jednym mostku? Które też się uruchamiają mimo odłączenia od sieci? Po podłączeniu do sieci(odłączeniu od akumulatora) - nie działa regulacja prądu? W trybie ręcznym dioda świeci mocniej niż w trybie automatycznym? Jeśli posiadasz przełącznik ON-OFF-ON to nawet w pozycji OFF dioda się świeci?

    Jeśli na większość pytań odpowiesz twierdząco to znaczy, że padnięty jest Tyrystor BT151 ;) Sam to studiowałem, wymieniłem wszystkie elementy nie miałem jeszcze nowego tyrystora, a objawy takie jak wymieniłem. Po wymianie na nowy BT152(mocniejszy bo do 20A), jak ręką odjął.

    PS. Uwaliły się mi w ciągu 2 lat 3 BT151, za każdym razem podobne objawy, zaczął przewodzić do tyłu przez co zasilał z akumulatora elementy prostownika, diody wentylatory.
  • #280
    wojtek9104
    Poziom 16  
    Kolego tyrystor wymieniłem bo właśnie był uwalony przez zwarcie w trybie ręcznym.
    I takich objawów jak piszesz też nie ma. :) to musi być coś innego.
  • #282
    emlo
    Poziom 14  
    Koledzy , miał możne ktoś z was problem z ustawieniem górnego progu wyłączania u mnie regulacja się kończy na 15V. :cry:
  • #284
    emlo
    Poziom 14  
    Pomyliłem diody zenera zamiast 9,1V dałem 12V i dlatego nie mogłem ustawić górnego progu ,progi ustawiłem zasilaczem tylko nie wiem czemu jak ładuje akumulator to wyłącza mi na 14V a nie 14.4 tak jak ustawiłem .Co robić podnosić dalej aż będzie wyłączało przy 14,4V? .Problem w tym ze potencjometr ustawiania progu wyłączania praktycznie jest na Maxa, nie wiem czy wartości rezystorów R10 ,R11 trzeba zwiększać czy obniżać w celu zwiększenia regulacji.
  • #285
    marian paszek
    Poziom 19  
    jeśli wsie el masz w-g schem to najprawdopodobniej masz problem z przewodami do aku zwiekrz przekroj lub skroc przewody i powinno być ok . skoro ci progi chodza na zasilaczu to jedyna mozliwoscia jest spadek napięcia na przewodach do aku lub niepewny kontakt z akumulatorem . gdybys miał problem z dolnym progiem to inna bajka . jak do tej pory nie miałem problemu z gornym progiem jasli kontakt z aku był prawidłowy i przewody o słusznym przekroju . poza tym o ile pamiętam to taki problem w tem prostownika jozefa G był poruszany .a z rezystorami możesz kombinować .
  • #286
    andriu3x
    Poziom 2  
    Mam pytanie odnośnie układu wg koncepcji Marko121, po uruchomieniu układu w trybie ręcznym regulując p. P1 (22K) bez obciążenia mam regulację napięcia od 0 do max transformatora /czy tak ma działać ten układ/. Po podłączeniu do akumulatora w trybie ręcznym i ustawieniu np. prądu 2A napięcie na aku wzrasta do około 14V, ale po odłączeniu od aku napięcie na zaciskach wynosi 2 - 3V.
    Czy nie powinno być trochę inaczej tzn.:
    Napięcie na zaciskach bez obciążenia powinno wynosić około 12-15 V i przy takim napięciu powinna być regulacja prądu ???
  • #287
    marian paszek
    Poziom 19  
    kol w trybie recznym prostownik działa jak typowy zasilacz regulowany . w zaleznosci od ustawienia pot .masz na wyjściu określone napiecie . w trybie recznym po odlaczeniu akumulatora powinieneś mieć wyższe napiecie . cos nie tak z regulacja . jutro przesle ci zdjęcia na pw jak to wygląda w trybie recznym przy roznych ustawieniach potencjometru tzn poczatek srodek i max . jako podgląd będziesz miał wskazanie napiiecia na wyświetlaczu . poniżej kilka zdjęć aktualnie modernizowanego prostownika
    w tle widoczny akumulator 62Ah uzyty do kontroli działania .


    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji
    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    w kolejności opis zdjęć
    1 prost odlaczony od sieci przelacznik A/V w polozeniu V-mierza -pomiar napięcia własnego aku .
    2prostownik podlaczony do zasilania pokretlo pradu lad w poz min przelacznik A/R
    w pol wyl .-pomiar napięcia aku .
    3jak w p-kcie 2-przel A/Rw pol .aut. ,przel przel A/Vw pol amp
    4jak pkt3 -pokretlo pradu ladowania na poziomie 0,95 -1,05A
    5jak w p-kt4-tryb Aut. prad lad na poziomie 6A.
    6jak w p-kt5-przel A/Vw pol V-tomierza -aktualne napiecie na aku podczas lad
    7jak pkt 6 -tryb A zacisk = aku odlaczony -brak napięcia na wyjściu dioda sygn. lad (ziel )nie swieci ,wyświetlacz nie wskazuje ponieważ caly układ pom jest nie zasilany .
    8 napiecie na aku po ok 2,5 h ladowania
    9 jak p-kt 8 prad lad po ok 2,5 h lad .

    uzytu akumulator jest de fakto elektrotech złomem . ma 7 lat -z tego od 3 lat nie pracuje w aucie .
    wskazania i zach prost lekko ulegna zmianie po zast nieco innej średnicy przewodow oraz ladowania sprawnego aku .

    kilka danych tech
    napiecie wyjściowe trafo 16,5V(zmienne )
    max prad -10A
    przy temp przekraczającej 40*C wlacza się aut wentylator (z zasilacza kompa )
    wylaczenie went na poziomie 30-32* C
    zalecenie dla użytkownika -max prad ladowania -nie przekraczać 8 A ,nie rzucac i nie pozyczac
    przel A/R będzie zabezpieczony zakręcanym met kapslem z wziernikiem . samo odkręcenie powinno dawac do myslenia .niestety jeszcze nie dotarl z tokarni
    krotka instr obsługi dla mało kumatych na tylnej scianie zalaminowana i przyklejona . schemat calosci lacznie z instr reg sterownika pod gorna pokrywa również zalaminowany i podklejony .
    mam nadzieje ze wnuk czy wnuczka za 15 lat lub później będzie z tego korzystać .
    jest k-pl dok wiec nawet mało kumaty elektryk nie powinien mieć klopotow z ewentualna naprawa . modernizacja dla syna -wyrzucone wsie analogowe przyrządy pomiarowe . nowa nakladka na plyte czolowa wykonana z krztaltki prostokątnego lacznika do kuchennego wyciągu oparow . sruby czolowe pod plastikowymi zaślepkami .
    dodatkowo pod kwadratowa zaslepka gornej pokrywy -20 bezp 45 mm -10A oraz 10 szt 20 mm 1A (pierwotne trafo . )
    zmieniłem wczesniejsz galerie zdjęć aby pokazac zachowanie prostownika w rzeczywistych warunkach (ladowanie aku )
  • #288
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #289
    marian paszek
    Poziom 19  
    wyciągnij sterownik i sprawdz jak działa automatyka na zasilaczu tak jak w opisie .dopiero potem montuj . będzie dzialal na zasilaczu i poustawiasz progi to bez problemu będzie chodzil .
    nikt przez szklo monitora nie zrobi za ciebie pomiarow i regulacji . jeszcze żaden z wykonanych prostownikow nie stawal okoniem jeżeli sterownik był wyregulowany przed montażem tak jak jest w opisie .
  • #290
    emlo
    Poziom 14  
    Kolego barek95 ,którą wersje PCB wykonałeś,jeżeli nie popełniłeś błędu przy montażu to musi działać,podeślij fotki płytki PCB to wtedy coś mogę więcej poradzić.
  • #291
    marian paszek
    Poziom 19  
    jak widać mój post się potwierdz . musi banglac !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • #292
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #294
    marian paszek
    Poziom 19  
    kol . podmieniłem galerie zdjęć w moim poprzednim poscie . obecna pokazuje zachowanie prostownika w roznych warunkach i konfiguracji przelacznikow podczas ladowania akumulatora . . mam nadzieje ze się przyda
    jeszcze x powtarzam -jeżeli sterownik jest uruchomionyi wyregulowany w-g zaleceń to musi banglac . reszta to już ewentualne bledy w montażu .
  • #295
    zepter
    Poziom 15  
    Witam . Zmontowałem prostownik według projektu avocado post 116 strona 4 .
    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    Przymierzam się do regulacji za pomocą zasilacza regulowanego .Ale nie podłączyłem jeszcze potencjometru P1 . Z płytki wychodzą dwa przewody ( niebieski i czarny ) do których miejsc w potencjometrze ma je podłączyć .Proszę o wyrozumiałość na moje pytanie . Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    Przeczytałem ,że
    1-wejście
    2-wyjście
    3 -masa
  • #297
    marian paszek
    Poziom 19  
    do reg z pomocą zasilacza potencjometr ci nie jest potrzebny .
  • #298
    zepter
    Poziom 15  
    Wczoraj podłączyłem to tak , że 1 potencjometru dałem do R12 na płytce a 2 i 3 potencjometru zmostkowałem i podłączyłem do R13 . Czy tak jest prawidłowo .

    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    Chciał bym się jeszcze upewnić co do podłączenia tyrystora . BT152
    Katodę tyrystora nóżka 1 do TY1 na płytce , anodę tyrystora nóżka 2 do TY3 na płytce a Gate nóżka 3 tyrystora do TY2 na płytce .

    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji
  • #299
    emlo
    Poziom 14  
    kolego zepter jeżeli potencjometr, przekręcając w prawą stronę zwiększa się rezystancja to oczywiście jest dobrze. Co do tyrystora to tak jak napisałeś jest 1-3-2
  • #300
    zepter
    Poziom 15  
    Prostownik pod zasilaczem regulowanym reguluje się bez problemu progi ustawiłem na 12,8V-14,4V. I w niby wszystko działa jak należy . Nie mam akumulatora w domu i próby na ręcznym ustawieniu robiłem z podłączeniem żarówki 12V 50W .
    Transformator jaki zasila prostownik to troid 11,5V 150W (nawinięty fabrycznie na wtórnym 2x1.5mm2 ) dowinięty na 18,6V (na razie na próbę drutem 1,5mm2 ). Mostek zastosowałem 50A,
    Dokonałem kilku pomiarów z obciążeniem i bez obciążenia . I mam wątpliwości czy tak powinno być .

    - napięcie transformatora na wtórnym bez obciążenia 18,6V
    - napięcie za mostkiem bez obciążenia 15.4V

    Transformator obciążony 4A żarówka 50W 12V

    - napięcie na wtórnym 17.7V
    - za mostkiem 14.1V

    Napięcie na prostowniku tryb ręczny

    - obciążenie 4A (regulacja natężenia od 0.3A do 3.8A )
    - napięcie pod obciążeniem 4A (zakres od 0.3V do 12.9V )
    - napięcie na wejściu prostownika pod obciążeniem 4A spada do 14.3 V
    - napięcie na wyjściu z prostownika bez obciążenia max 14.1V

    I jeszcze jedno jak transformator był 11.5V 150W 12A
    To czy po dowinięciu będzie miał 18V 150W 8A czy 12A bo różne informacje znalazłem na elektrodzie .