Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

Marko121 07 Kwi 2014 17:51 296510 549
  • #301
    marian paszek
    Poziom 19  
    jak będzie dobrze dowiniety to nie masz prawa stracic na mocy . reszta tego co podajesz w pomiarach to duzy nblad w mysleniu . nie możesz porownywac obciążenia zarowka z obciążeniem prost akumulatorem . nigdy nie uzyskasz takich samych wynikow . to sa zupełnie inne rodz obciazen choć porównujesz to do tych samych napiec .
    powiem tak prad ustawiony na obciążeniu akumulatorem ustawiam na 4A w układzie recznym . przechodzę na automat i prad max rozni się o 5% . na zarowce to sobie możesz ew sprawdzać działanie reg napięcia (w przyp lad ak przeniesie się to na prad w obwodzie lad .
    akumolator traktuj jak kondensator dużej pojemności i poczytaj skad biora się roznice . i nie miszaj pomiarow napicia na wejściu mostka z napięciem na wyjściu . na wej masz ~ na wyjściu stale tetniace . kurde pisze jak dla laika i brak mi porownan aby cie nie wpuscic w zbyt zawile problemy . krotko powiem tak podepniesz zarowke to napiecie ci lekko kucnie -podlaczysz aku napiecie ci dla odmiany wzrośnie . to nie jest tem aby to wyjasniac ale w tem zrodlowym czyli https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic21461.html znajdziesz odp . bierz czteropaka i czytaj . masz 83 str do przekopania . już nie pamiętam na których str było to wyjaśnione jak krowie na pastwisku (bez zadnych podtextow -to tylko porównanie )
    nie mam zacięcia pedagogicznego wiec mogę ci tylko i wyl podeslac zdjęcia z takim samym ust reg pradu i napięcia przy obciążeniu prostownika akumulatorem
    i obciaceziu zarowka . zobaczysz roznice .w tem zrodlowym kol Ita ma wyjątkowe zacięcie pedagogiczne wiec jak napiszesz do niego na pw to będziesz potem mogl zrobić doktorat!
  • HelukabelHelukabel
  • #302
    zepter
    Poziom 15  
    Dziękuje Ci za wyjaśnienie i za zamieszanie moim postem . Transformator zrobiłem już ostatecznie na gotowo drutem 2 x 1.5mm2 i nie na 18V tylko na 19V . Regulacja progów działa prawidłowo .Przyniosę akumulator i przetestuję prostownik na akumulatorze .

    Czy amperomierz ma być podłączony przed płytką PCB bezpośrednio za mostkiem a PCB czy za płytką na wyjściu do akumulatora . Jak jest prawidłowo bo na forum różnie jest podawane .
    Tyrystor BT152 będzie zamocowany na radiatorze zewnętrznym .Czy przypadkiem przez niego nie płynie cały prąd ustawiony potencjometrem np 6A .Czy mam go podłączyć przewodem 1.5mm2 x 3 (8A na mm2 przewodu ) bo podłączenie 1mm2 to za mało ?
    Jakim przekrojem podłączyć
    -mostek z z transformatorem 1,5mm2 -2,5mm2 (podłączony będzie przez kostkę połączeniową 10A)
    -mostek z płytką PCB 1.5mm2 - 2.5mm2
    -pozostała instalacja ( potencjometr , bezpiecznik na wyjściu 12V )
    Nie chciał by przesadzić z grubością przewodu ale też nie popełnić błędu i dać za cienki przewód )
  • #303
    karolas123
    Poziom 20  
    Panowie, mając podłaczony ten układ do akumulatora w trybie auto zwarł mi sie przewód dodatni z ujemnym. Co najprawdopodobniej najpierw poleciało?
  • HelukabelHelukabel
  • #304
    marian paszek
    Poziom 19  
    kol .jeżeli nie chodzi to zacznij od trybu serwisowego czyli reg na zasilaczu . akurat mam szklana kule w kaibracji wiec przez szklo monitora nie da rady cokolwiek innego orzec niż- cos się spieprzylo . miernik i pomiary .poza tym nie wiem czy mASZ TAM JAKIKOLWIEK BEZPIECZNIK . jak nie to tranzystory tyrystor i diody w sterowniku do sprawdzenia . poza tym mostek .
    jak bys stosowal bezpiecznik to szkody były by mniejsze . to ze bezpiecznika nie ma na schem nie oznacza ze nie warto go zastosować .patrz mój post z 19 marca . oglądaj zdjęcia -prawy dolny rog -!!!!!!!! zawsze stosuje zasade ze bezp jest ok 10-15 % mniejszy niż max prad. !!!! uzwojenie pierwotne trafusa tez jest zabezp ale w tym przyp na tylnej scianie obudowy było orginalne gniazdo !!!
  • #305
    karolas123
    Poziom 20  
    Zasilacz regulowany działa tak jak trzeba bez problemów. Mogę regulować prąd. Niestety bezpiecznika nie było. Wydaje mi się wiec, że należy zacząć od wymiany tranzystorów. Bo skoro zasilacz działa to tyrystor jest sprawny.
  • #306
    zepter
    Poziom 15  
    Czy w prostowniku omawianego w tym temacie tyrystor BT152 musi być odizolowany
    od mostka Gretza jeżeli jest na tym samym radiatorze .
  • #308
    marian paszek
    Poziom 19  
    karolas123 napisał:
    Zasilacz regulowany działa tak jak trzeba bez problemów. Mogę regulować prąd. Niestety bezpiecznika nie było. Wydaje mi się wiec, że należy zacząć od wymiany tranzystorów. Bo skoro zasilacz działa to tyrystor jest sprawny.


    kol . skoro tak to na pewno nic zlego się nie stało wiec jedynie pomiary mogą wskazać w którym m-scu nastapila przerwa w sterowniku . jeszcze x powtawrrzam
    nikt za ciebie tego nie pomierzy przez szklo monitora . miernik w dlon i do roboty .
  • #309
    zepter
    Poziom 15  
    Rafik89 napisał:
    Ja u siebie mam na oddzielnym mostku, z tego co pamiętam jakaś różnica potencjałów jednak tam była.

    W takim razie odizoluję go od mostka podkładką silikonową .Raczej nie ma konieczności dawania oddzielnego radiatora ?
  • #310
    Rafik89
    Poziom 12  
    zepter napisał:
    Rafik89 napisał:
    Ja u siebie mam na oddzielnym mostku, z tego co pamiętam jakaś różnica potencjałów jednak tam była.

    W takim razie odizoluję go od mostka podkładką silikonową .Raczej nie ma konieczności dawania oddzielnego radiatora ?


    Kolega nie zapomni też o tulejce izolującej.
  • #311
    zepter
    Poziom 15  
    Czy w tym przypadku mowa tu o prostowniku marko121 zamiast BD139 można zastosować BD135 .Ten drugi ma niższe napięcie 45V w stosunku do 80V w BD139 .Czy może mieć to wpływ na prace układu przegrzewanie się szybsze BD135 niż BD139 .
  • #312
    marian paszek
    Poziom 19  
    możesz stosować . jeden i drugi to tranzystory npn . przecież twój prostownik będzie pracowal na znacznie niższym napięciu . nawet gdyby miał pracować w układzie reg pradu to tez będzie to tylko polowa z 45 . masz wątpliwości to wpisz np. bd 135 datashet i masz note kat z parametrami to samo wprzyp bd 139 .szybko wychwycisz roznice i sam dojdziesz do tego czy możesz jedno zamienic drugim .
  • #313
    zepter
    Poziom 15  
    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    Oto moja wersja prostownika marko121 w wersji PCB od avocado . Niby wszystko działa jak należy ale do końca nie jestem pewien . Regulacja progów najpierw ustawiona na zasilaczu regulowanym później skalibrowanie już na naładowanym akumulatorze .Progi ustawione 13.10V-14.40V . Rozładowałem akumulator do 12.40 i podłączyłem prostownik oraz miernik do akumulatora 52Ah prąd ustawiłem na 5A ładowanie przebiega bez problemu do 13.70V prostownik wyłącza się napięcie spada do 13.10 włącza się ale ładuje do 13.73V przy ustawieniu prądu 5A dopiero zmniejszenie prądu do 1A powoduje ,że na mierniku koniec ładowania jest na 14.40 . Nie wiem gdzie leży przyczyna w akumulatorze ładowarce a może tak ma być . Czy u was za każdym razem ładowanie przebiega do 14.40 V nawet przy ustawieniu dużego prądu . Akumulator to BOSH SILVER S4 ma 3lub 4 lata .
  • #314
    karolas123
    Poziom 20  
    Poprostu mierzysz multimetrem elektronicznym i napięcie zmienie sie tak szybko ze tego nie widać na wyswietlaczu.
  • #315
    zepter
    Poziom 15  
    Wiem o czym piszesz ale podczas ładowania napięcie szybko się nie podnosi i przejście z 13.60V do 13.61V trwa około 1min .Rozumie jak by szybko rosło to miernik tego nie wychwyci ale tu rośnie bardzo powoli a pierwsze wyłaczenie prostownika mam na 13.70V zmieniłem przewody z prostownika do akumulatora założyłem większe radiatory ale nic się nie zmieniło .
  • #316
    Rafik89
    Poziom 12  
    To normalne, jak dasz amperarz na 5A to zbyt duży prąd powoduje wzrost napięcia do progów wyłączenia. Ja w swoim jak ustawię 10A to mogę stwierdzić że prostownik zasuwa jak stroboskop(AKU od ruska) rozłączając około 7-10 razy na sekundę proces ładowania...

    Ładuj mniejszym prądem a będzie wszystko dobrze.
  • #317
    zepter
    Poziom 15  
    Rafik a czy jak ustawię np. 5A to pod koniec ładowania prąd cały czas próbuje dobić do 5A czy zmniejsza się tak jak w prostowniku z transformatorem i diodami ,że pod koniec ładowania spada prawie do zera .
  • #318
    Rafik89
    Poziom 12  
    Spada, lecz przy dużym prądzie próg wyłączania zostaje przekraczany bardzo szybko. Zaobserwujesz to, że spada jak po pierwszym rozłączeniu przez automatykę zmniejszysz prąd o 1-2A wtędy widać wyraźnie spadek natężenia na amperomierzu z upływem czasu. Lepiej mniejszym prądem ładować :)
  • #319
    marian paszek
    Poziom 19  
    oglnie -regulacja pradu nie jest w tym przyp. pojęciem scislym . prad ladowania jest uzależniony od napięcia ladowania . roznica jest taka ze jeśli kiedykolwiwik miałeś prostownik
    w którym napiecie ladowania było uzależnione od napięcia w uwojeniu wtornym transformatora to w naszym przypadku masz to samo tyle ze płynnie na potencjometrze zamiast jak to dawniej bywalo na przelaczniku skokowym . inaczej mowiac regulujesz napieci co w układzie przekłada się na prad . nie mam zacięcia pedagogicznego aby ci to wylozyc jak krówce przy zlobie .(bez podtekstow to tylko porównanie )obniżysz prad ladowania o ok 0,5 A i sam zauważysz roznice .to ze masz aku np. 52Ah to nie oznacza ze musisz takim pradem ladowac .możesz ladowac o 1 Amniej i tez naladujesz tylko w ciut dluzszum czasie co na 1000%wplynie na lepsza kondycje aku .









    9
  • #320
    zepter
    Poziom 15  
    Do układu prostownika z mostka dochodzi 18V ale jak zmierzyłem miernikiem to w chwili gdy automatyka przerywa ładowanie ( gaśnie led ) to pokazuje 0V i pojawia się ponownie w momencie załączenia ładowania ( zapalonej led ) . Czy układ nie powinien być zasilany cały czas a nie tylko w chwili ładowania .
  • #321
    marian paszek
    Poziom 19  
    powiem krotko i po mesku - jeśli nie jesteś w stanie zrozumieć zaleznosci pradu od napięcia to bezpieczniej dla twoich bliskich będzie jeśli przestaniesz dlubac w elektryce . koniec i kropka .
    pokazuje zero bo tyrystor jest wylaczony i na wyjściu układu ma być zero. możesz sobie zwierac klemy w układzie automatyki i nic się nie stanie . chyba nie czytales tego tematu ze zrozumieniem . na wyjściu prostownika w układzie automatycznym dopóki sterownik nie zostanie odpowiednio spolaryzowany ma być 0 koniec kropka i nuull.to samo dotyczy syt kiedy
    gony prog ladowania spowoduje wylaczenie ladowania . na wyjściu prostownika masz wówczas napiecie akumulatora -o pradzie zapomnij . może trochę ostro ale to nie jest temat dla poczatkujacych .!!!!!!!
    i jeszcze jedno to co dochodzi do tyrystora to ja mam w glebokim powazaniu interesuje mnie w tym układzie to co jest za tyrystorem -mieszasz pojęcia i ogolnie stwierdzam ze w ogole nie rozumiesz działania układu . fo nie jest temat do nauki dotyczy konkretnego układu!!!!!!
  • #322
    zepter
    Poziom 15  
    Wszystko się zgadza co napisałeś . Tylko ja napisałem ,że nie na wyjściu a na WEJŚCIU czyli zasilaniu układu pojawia się 0V w momencie przerwy w ładowaniu .
  • #323
    marian paszek
    Poziom 19  
    to może wreszcie sprecyzujesz co ty rozumiesz jako wejście układu . dla mnie wejściem układu jest miejsce z którego sterownik pobiera zasilanie . i na 100%nie jest to punkt zawarty miedzy mostkiem prostowniczym a tyrystorem ponieważ to jest tor zasilania tyrystora !
  • #324
    zepter
    Poziom 15  
    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    Może bardziej obrazowo opisze o co mi chodzi i czego nie rozumiem .
    Tam gdzie jest 18V na płytce dochodzi 18V stałego z mostka .I nie bardzo mogę zrozumieć dlaczego w momencie kiedy automatyka przerywa ładowanie na złączu ARK które tam wlutowałem znika napięcie przecież tyrystor nie ma jak odciąć zasilania w tym miejscu .Proszę tylko czy tak ma być czy coś jest nie tak z moim prostownikiem .
  • #325
    marian paszek
    Poziom 19  
    cos jest nie tak ale z punktem pomiaru .inaczej nigdy by ci się nie wlaczyl ponownie .
  • #326
    zepter
    Poziom 15  
    Ale jaja nie wiem dlaczego ale on działa w druga stronę napięcie cały czas jest od strony akumulatora a wyłącza się od strony 18V .Tylko jakim cudem to działa . Ścieżki wydrukowałem tak jak na zamieszczonym obrazku bez lustrzanego odbicia .
  • #327
    karolas123
    Poziom 20  
    Odnalazłem u siebie w układzie zepsutą zenerkę. Problem w tym, że teraz prostownik przy maksymalnie odkreconym pr od progu wysokiego osiąga masz 14.21V.
  • #328
    marian paszek
    Poziom 19  
    czytaj opis egulacji progow, ale czytaj ze zrozumieniem i zapewne znajdziesz odp .
    ja się b.domyslam o co ci chodzi niż po przeczytanu twojego posta . to jest kocikwik techniczny ..
  • #329
    karolas123
    Poziom 20  
    Nie zmieniałem układu, ani nie składałem go 1 raz tylko był po kalibracji. Poprostu wymieniłem spaloną zenerkę i układ sie rozjechał.
  • #330
    zepter
    Poziom 15  
    Byłem pewny ,że jednak coś źle złożyłem mimo ,że prostownik działał bez problemu. Z ciekawości zrobiłem drugi prostownik z płytki od tobike ze wszystkimi poprawkami .

    Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji

    Prostownik dział identycznie jak ten pierwszy bez problemowo po ustawieniu progów ładowania 14.4V - 11.1V .Ale w momencie przerwy władowaniu napięcie na zaciskach 18V znowu dziwnie pokazywało nie zero tylko jeden .Wina leżała po mojej stronie miernik był ustawiony na zakres 20V a napięcie podskakiwało do 20.08 i pokazywało 1 . Zamiast napisać w poście ,że pokazuje 1 napisałem ,że jest 0V . Mój błąd .Po przestawieniu na zakres 200V problem się rozwiązał i wszystko pokazuje prawidłowo mimo ,że i tak działał prawidłowo .

    Mam taką prośbę .Oprócz diody D3 sygnalizującej ładowanie chciał bym mieć diodę od trybu ręcznego i drugą od trybu automatycznego .Sprawdziłem miernikiem jak pokazuje się napięcie na zaciskach A i R ale nie jest tak jak bym chciał ,że raz świeci się dioda od ręcznego trybu a raz od automatycznego w zależności od ustawienia przełącznika .Gdzie mam podłączyć te diody . Prostownik z regulacją prądu ładowania + opis regulacji