Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ubywający płyn chłodniczy,VW Passat B5 1,9 TDI 110KM 1997r.

bujas07 01 Jan 2010 14:34 65371 29
  • #1
    bujas07
    Level 10  
    Witam,

    Problem z autem wymienionym w temacie polega na tym, że mniej wiecej co 4, 5 dni zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego opróżnia się praktycznie do zera, zacząłem więc sprawdzać wszystko co mogło być powodem, na początku pomyślałem o uszczelce pod głowicą lecz na korku od oleju nie ma żadnego maślanego nalotu, stan oleju na bagnecie nie zwiekszył sie a auto na rozgrzanym silniku nie kopci na biało, więc chyba uszczelka odpada ?! Gdy auto jest włączone węże nie są twarde, płyn w zbiorniczku nie ( bombluje ) gdy odkrece korek, wszystkie zaciski na wężach ok, musze nadmienic, że w zbiorniczku miałem zatkany/zalklejony zaworek od przelewu ten od dołu ( nie mam pojecia czemu, ktos to zrobił ) pomyslałem, że może gdy płynu było ponad stan przy gorącym silniku nie miał on gdzie uciec, i cisnienie mogło coś rozsadzić ?? nie wiem, w każdym razie 2 dni temu wymieniłem zbiorniczekak na nowy lecz nic to nie pomogło. Aktualnie przez pogode nie moge stwierdzić czy auto pozostawia plamy bo stoi na dworzu, na mokrym podłożu, np. wczoraj gdy gasiłem auto stan wskazywał leko ponad minimum, było go wiecej bo wiadomy silnik byl jeszcze gorący, gdy jest zimny, stan normalnie pokazywał minium, lecz dzis ok 12 płynu było ok. półtora centymetra ponizej minimum, plamy na sniegu nie zauważyłem ,i tak jest z tym w kółko... Kilka msc temu zauważyłem nie duże ubytki płynu, znalazłem wyciek z pod króćca dochodzącego do głowicy, wymieniłem go na nowy wraz z oringami i problem ustąpił, po jakimś czasie zobaczyłem, że delikatnie kapie z tego własnie króćca z pod czujnika temperatury, kupiłem oring, wymieniłem i jest ok. Sprawdzałem również podłoge myśląc, że to nagrzewnica, ale jest sucha, co prawda szyby w aucie delikatnie parują, ale nie zauważyłem, żeby byłe tłuste, może jest to spowodowane tym, że mam wilgoć w bagażniku ale czy napewno, tego nie wiem... zapachu płynu w kabinie nie czuć. Nie wiem czy ma to związek ale gdy jade autem czasem słysze ze strony podszybia mniej wiecej tam gdzie znajduje sie nagrzewnica dźwięk przypominający coś jak woda próbująca przepłynąć przez zatkana rurke, wiem, że to może śmiesznie brzmi i nie wiem czy to w ogóle ma związek ale chce przedstawić wszystkie objawy :)
    Z góry bardzo dziękuje za jakiekolwiek podpowiedzi
  • #2
    robertnov
    Level 20  
    A jak wygląda sprawa z ogrzewaniem u Ciebie?Pytanie dość istotne biorąc pod uwagę przelewający się płyn chłodniczy.Zmieniałeś zbiorniczek wyrównawczy,czy po tym zabiegu odpowietrzałeś układ,zmieniłeś korek,czy zostawiłeś stary?Sprawdź czy węże dochodzące do nagrzewnicy mają podobną temperaturę.
  • #3
    bujas07
    Level 10  
    Kurde, musze przyznać, że nie odpowietrzyłem układu :/ korek dałem nowy, wiem, że jest w nim ten zaworek i wydawało mi sie, że w obydwóch korkach wygladał tak samo i jest sprawny. Co do kwestii ogrzewania to wszystko jest tak jak być powinno, jak ma grzać to grzeje jak chłodzić to chłodzi... Chodzi o te 2 weże niedaleko akumulatora tak ? A co jeżeli ich temp. sie różni ??
  • #4
    kawasaki79
    Level 10  
    Proponuje ponownie jechać na kanał i staranie oglądnąć wszystkie węże czujnik temperatury itp. :) pozdro
  • #5
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Napisałeś co 4,5 dni. A ile to jest kilometrów?
    Pompa wodna może powolutku puszczać. Na postoju będzie ok, ale w trakcie jazdy po kropelce, koło rozrzuca po silniku i śladu nie ma.
  • #6
    robertnov
    Level 20  
    Różnica temperatur na wejściu i wyjściu z nagrzewnicy świadczy o jej zapowietrzeniu.Dlatego też może być słyszalne przelewanie się płynu.Pytam o ogrzewanie bo gdy jest już mało drożna nagrzewnica,narastające ciśnienie w układzie szuka sobie najsłabszego miejsca aby upuścić płyn.Stąd też mogą pojawiać się i jego ubytki.Dodam że niedawno sam walczyłem z takim objawem,nie chce namawiać do wymiany nagrzewnicy,warto jednak było by jej przelanie pod ciśnieniem wężem ogrodowym.Proponuję najtańsze rozwiązanie na obecną chwilę,to co można samemu zrobić,bez pomocy warsztatu.
  • #7
    alex1967
    Level 16  
    Witajcie piszesz ze węże twarde.Owszem są to układy ciśnieniowe ale wszystko do pewnego stopnia.Przy uszczelce która jest od nowości pojawiają się syndromy jak nieszczelne pękające króćce mikro pęknięcia węzy i inne nieszczelności
  • #8
    robertnov
    Level 20  
    alex1967 - węże nie są twarde.

    "Gdy auto jest włączone węże nie są twarde, płyn w zbiorniczku nie ( bombluje ) "
  • #9
    bujas07
    Level 10  
    Te 4,5 dni to ok. 200km. zaciekawiła mnie ta pompa wody, wszystkie objawy by pasowały bo nigdzie nie moge dostrzec wycieków ani śladów, bede musiał ja sprawdzić. Dzisiaj pod wieczór będę jechał autem to sprawdze temp. węży i dam znać.

    Dodano po 1 [godziny] 17 [minuty]:

    Właśnie wróciłem i sprawdziłem węże od nagrzewnicy. Obydwa są bardzo ciepłe, podobnej temp. robertnov uważasz, że w tej sytuacji dalej warto jest przelać nagrzewnice ??
  • #10
    darfid
    Level 10  
    Witam kolego .Niedawno miałem ten sam problem z płynem. W moim wypadku okazało się jednak co na to nie wskazało że uszkodzona jest uszczelka pod głowicą. Jeden z kolegów zasugerował że jak puści uszczelka pod głowicą to będzie samochód dymił na biało. Wcale nie prawda,że musi dymić, jeżeli uszczelka zaczyna dopiero puszczać w małym stopniu w moim wypadku na czwartym cylindrze to ciśnienie w komorze spalania przedostawało się do układu chłodzenia, gdzie wzrastało ciśnienie.Płyn zostawał wyrzucany przez zawór bezpieczeństwa w korku i wydostawał się przez otwór z boku zbiornika. Po wymianie uszczelki jest wszystko OK!,w porządku.
  • #12
    robertnov
    Level 20  
    Czy warto w tym wypadku przelać nagrzewnice,na pewno to jej nie zaszkodzi.Zacznij od odpowietrzenia (efekt przelewania się cieczy).Aby wyeliminować przypadek wyrzucania płynu ze zbiorniczka o którym pisał mój poprzednik darfid,proponuje podwiesić półlitrową butelkę pod króćcem przelewowym w/w zbiorniczka wyrównawczego.A jeszcze jedno mam pytanie,temperatura silnika na wskaźnikach i klimatroniku jest zbliżona,oczywiście po jego rozgrzaniu?
  • #13
    bujas07
    Level 10  
    Własnie chciałem o tym napisać, zauwazyłem, że temp. na wskaźniku dochodzi do 90 stopni tylko wtedy gdy rozpędze auto powyżej ok. 120km/h ,normalnie trzyma sie na poziomie 70 stopni. Czy jeżeli termostat jest uszkodzony to może to coś miec wspolnego z zaistniałą sytuacją ??

    Dodano po 8 [minuty]:

    Kolego darfid a jakie były Twoje objawy ? Skoro powodem była uszczelka i przedostawanie sie ciśnienia to z tego co każdy mówi węże musiały być twarde i po odkręceniu korka od zbiorniczka na zimnym silniku również można zauważyć uciekające ciśnienie ?? Spotkałeś sie z tym w Twoim przypadku ? Bo ja tych objaw właśnie nie mam.
  • #14
    robertnov
    Level 20  
    Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie.Wiem jedno,termostat na pewno do wymiany,nie szukaj zamienników aby nie zmieniać dwa razy.Najlepszym rozwiązaniem jest kupno oryginalnego "BTT".Jeśli Twój silnik to AFN to podaje numer termostatu ( 044 121 113 ),tylko pamiętaj o nowej uszczelce.Temperatura na wskaźniku powinna wynosić 90 stopni podczas normalnej pracy,bez względu na prędkość.Odstępstwem jest jedynie spora temperatura minusowa na zewnątrz.Załatw sprawę termostatu,dopiero wtedy możesz działać dalej.Jeśli zajdzie oczywiście potrzeba...
  • #15
    bujas07
    Level 10  
    Silnik AFN, na pewno na przestrzeni kilku dni zabiore sie za wymianę, piszesz " jeśli zajdzie potrzeba... " Myślisz, że wymiana termostatu może rozwiązać sprawę ? Sam jestem tego ciekaw... Zobaczymy jaki będzie efekt po wymianie. Co do temp. na klimatroniku a rzeczywistej w aucie to czasem mam wrażenie jakbym musiał zbyt długo czekać aż poleci zimne powietrze. np. po ustawieniu na 19stopni długo jeszcze czuć poprzednie np. 24-25 może to kwestia schłodzenia... ?!
  • #16
    alex1967
    Level 16  
    Termostat najczęściej ulega awariom jak nieszczelność,rozpada się mechanicznie albo się nie otwiera się.W pierwszych dwóch przypadkach silnik się nie dogrzewa,w trzecim mógł by zagotować motor i wyrzucać płyn.Skoro mu się nie nagrzewa do 90 i jeszcze pływa z temperaturą w zależności od obciążenia to.
  • #17
    robertnov
    Level 20  
    Jeśli jest tak jak napisałeś,cytuję -

    "Własnie chciałem o tym napisać, zauwazyłem, że temp. na wskaźniku dochodzi do 90 stopni tylko wtedy gdy rozpędze auto powyżej ok. 120km/h ,normalnie trzyma sie na poziomie 70 stopni."

    to na 100% nie można mówić o sprawnym układzie chłodzenia.Raz że wzrasta spalanie,dwa że silnik nie osiąga swojej temperatury pracy(spada jego efektywność),po trzecie człowiek przyzwyczaja się do wszystkiego.Dlatego też wydawało się Tobie że temperatura ogrzewania jest dobra,po wymianie termostatu i odpowietrzeniu nagrzewnicy dostrzeżesz dopiero różnicę i będziesz mógł powiedzieć że masz ogrzewanie.Następnym krokiem będzie rozwiązanie problemu jaki masz obecnie,jeśli oczywiście nadal będzie występował.Tego zagwarantować nikt nie jest w stanie.
  • #18
    bujas07
    Level 10  
    Wielkie dzieki za podpowiedzi, na dniach zabieram sie za wymiane termostatu, odrazu wymienie filtr kabinowy może to własnie przez niego czasami parują szyby. O efektach napewno dam znać, a tym czasem życze wszystkim wszystkiego najlepszego w nowym roku ;) Pozdrawiam ;)
  • #19
    robertnov
    Level 20  
    Co do Twojego stwierdzenia na moje pytanie -

    ."A jeszcze jedno mam pytanie,temperatura silnika na wskaźnikach i klimatroniku jest zbliżona,oczywiście po jego rozgrzaniu?"

    Najwyraźniej nie wiesz za dużo o wywoływaniu kodów,świadczy Twoja odpowiedź (to nie jest złośliwość z mojej strony),cytuję -

    "Co do temp. na klimatroniku a rzeczywistej w aucie to czasem mam wrażenie jakbym musiał zbyt długo czekać aż poleci zimne powietrze. np. po ustawieniu na 19stopni długo jeszcze czuć poprzednie np. 24-25 może to kwestia schłodzenia... ?!"

    nie to miałem na myśli,poczytaj sobie o wywoływaniu kodów za pomocą klimatronika,dowiesz się następnej rzeczy i o możliwościach swojego samochodu -

    http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=54
  • #20
    bujas07
    Level 10  
    Termostat wymieniony, temp. wkońcu wskazuje 90 stopni i klimatyzacja grzeje o niebo lepiej, teraz tylko czekac i obserwować co dalej z płynem. Ale to nie koniec problemów :( Jak jechałem dziś do pracy, włączyłem nawiew na max i nagle coś głośno stukneło za schowkiem pasażera i teraz bez przerwy klekokota ( tylko przy włączonej klimie, czym wiekszy nawiew tym bardziej ) Jakoś ostatnio pech sie trzyma mojego auta... :( Nie wiem czy to łopaty klekotają czy może przy wymianie filtra coś tam wpadło... Dzisiaj zerkne.

    Dodano po 4 [godziny] 11 [minuty]:

    Klekotanie usunięte, podczas wymiany filtra wpadł mi tam plastik mocujący filtr ;D Znalazłem chyba wyciek. Od strony kabiny w głowice wchodzi taki króciec pod nim jest wyciek, ale nie jestem pewien w 100% czy to to bo skrapla sie tak jakby w miejscu gdzie blok łączy sie z głowicą :( Myślicie, że jest to możliwe, żeby na postoju wyciekał płyn z pod uszczelki pod głowicą ??
  • Helpful post
    #21
    robertnov
    Level 20  
    To masz przyczynę ubytku płynu,miejsce które znalazłeś jest najczęstszym miejscem wycieku płynu w silniku 1Z oraz AFN.Skoro wcześniej wymieniałeś czujniki ciśnienia,byłem pewny że i tam zaglądałeś.Podpowiedź kawasaki79 -
    "Proponuje ponownie jechać na kanał i staranie oglądnąć wszystkie węże czujnik temperatury itp. pozdro", jak się okazuje była podpowiedzią zmierzająca w dobrym kierunku,tyle że nie z tej strony silnika.
  • #22
    bujas07
    Level 10  
    Na szczęscie nie ciekło z pod uszczelki tylko z pod króćca jego nr katalogowy to 028 121 145 E ( kołnierz z podgrzewaniem świecami żarowymi ) z pod niego był ubytek, uszczelka sie sprasowała i odkształciła, dla zainteresowanych z Trójmiasta podaje link do " sklepu on-line " VW Gajos w Sopocie, wystarczy wpisać nr katalogowy i wszystko wyświetla sie na temat ceny i dostepnosci części ( http://sklep.gajos.com.pl/sklep/ ) Mam nadzieje, że już teraz problem ustąpi o czym na pewno poinformuje.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Dodam, że wyciek praktycznie nie był do zdiagnozowania na ciepłym silniku ponieważ wszystko co ściekło zaraz odparowało, dopiero na zimnym silniku można było dostrzec jak płyn sie sączy, ja zrobiłem to dopiero wczoraj, tak to zawsze go oglądałem na cieplym/gorącym ze wzgledu na brak czasu, a wczoraj gdy schyliłem sie pod auto ujrzałem 2 piekne niebieskie sople na wysokości skrzyni biegów :) Tam sobie skapywał płyn.
  • #23
    bujas07
    Level 10  
    Ze spokojnym sumieniem moge uznać problem za rozwiązany a temat za zaknięty, wycieku już nie ma. Dzieki wszystkim za pomoc i cenne uwagi.
  • #24
    marcin123q
    Level 11  
    Ubywający płyn chłodniczy,VW Passat B5 1,9 TDI 110KM 1997r.

    Do czego są te otwory w tej chłodnicy ? Kupiłem taką chłodnicę a w mojej starej chłodnicy nie ma czegoś takiego czy moge taką zamontować w swoim passacie b5 1.9 115 km??



    A z lewej strony jest gniazdo do ktorego nic nie jest podłączone czy tak powinno byc ?
  • #25
    marcin_wr
    Level 21  
    marcin123q wrote:
    Do czego są te otwory w tej chłodnicy ?

    Są to króćce do podłączenia automatycznej skrzyni biegów.Skoro masz manual to nic tam nie podłączasz, nawet nie musisz zaślepiać, nic stamtąd nie poleci.
  • #26
    marcin123q
    Level 11  
    ok dzieki a do tego gniazda powinno byc cos podłaczone ?
  • #27
    domex32
    Moderator of Cars
    marcin123q wrote:
    ok dzieki a do tego gniazda powinno byc cos podłaczone ?


    Nie, to jest mocowanie czujnika temperatury, który u Ciebie nie występuje.
  • #28
    marcin123q
    Level 11  
    Dzieki.Mógłby mi ktoś opisać jak wymienić chłodnicę ? Demontuje zderzak odsuwam chłodnice klimatyzacji i powinna wyjść ? Czy coś jeszcze muszę odkrecic ?Jak najlepiej spuścić płyn z układu przy wymianie chłodnicy, czy moge zalać z powrotem ten sam i jak przeprowadzic operacje zalania ?
  • #29
    domex32
    Moderator of Cars
    Chłodnica wyjdzie do przodu, nie trzeba odkręcać pasa.

    Na króćce nanieś troszkę wazeliny aby gładko weszły na nową chłodnicę.

    Po zmontowaniu, zalewasz płynem, odpalasz dolewasz, przejedziesz z 10 km i uzupełniasz, to wszystko. Płyn najlepiej nowy, z normą g12+.
  • #30
    marcin123q
    Level 11  
    Chłodnica zmieniona.A możecie mi powiedzieć dlaczego w zbiorniczku wyrównawczym mam cały czas zimny płyn ?Czy to wina termostatu ? Passat rozgrzewa sie po ok 10km do 90 stopni i cały czas tak trzyma