Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik B18FT (Turbo) z Volvo440/480 dziwne zachowanie

kogar 03 Sty 2010 23:11 6261 6
  • #1 03 Sty 2010 23:11
    kogar
    Poziom 10  

    Witam wszystkich serdecznie,
    temat powstaje w imieniu znajomego, który poprosił mnie o spróbowanie odnalezienia przyczyny dziwnego zachowania się silnika.

    Ogólnie to jakieś pojęcie na mechanice to mam ale przyznaję, że nie miałem jeszcze do czynienia z silnikiem wyposażonym w turbosprężarkę.

    po krótce opiszę o co tu chodzi ;-)
    silnik został wyjęty z volvo i wsadzony do innego samochodu wraz z wiązkami elektrycznymi z Volvo itp.


    Silnik odpala samochód chodzi na wolnych obrotach ale bardzo nierówno i kuleje po chwili gaśnie. Odkryłem , że gdy zatkam ręką dolot powietrza to silnik pracuje równiej i wtedy nie gaśnie. Tylko bardzo mnie zastanawia zachowanie się układu dolotowego ponieważ:

    Gdy przykładam rękę do filtra powietrza ( zamontowany stożkowy filtr ) to powietrze jest tak zasysane dosłownie jak w odkurzaczu! i tutaj nasuwa mi się pytanie, czy tak to ma być na biegu jałowym przy obrotach okolo 1000 obr/min ? Czy samochody wyposażone w turbinę tak się zachowują ?



    na dniach może jutro może we wtorek będę przy tym samochodzie to postaram się nagrać filmik/porobić zdjęcia by rozwiązać zagadkę z którą nie są sobie w stanie poradzić 2 warsztaty samochodowe.

    Inna kwestia to taki element:
    Silnik B18FT (Turbo) z Volvo440/480 dziwne zachowanie

    chodzi mi o element nr 13 jest to zawór bezpieczeństwa turbosprężarki tak ?
    kiedy, w jakiej sytuacji on sie powinien otworzyć / zamknąć ?
    czym on jest otwierany/zamykany?
    czy jest on otwierany/zamykany tym reduktorem numer 12 ?
    czy może działa to na odwrót i ten element nr 12 jest sterowany zaworem bezpieczeństwa ?

    0 6
  • #2 03 Sty 2010 23:22
    zbychu80
    Poziom 16  

    13 - zawór regulacyjny ciśnienia doładowania zwany wast-gate (poprzez upust spalin)
    12 - siłownik pneumatyczny jednostronnego działania
    7 - elektrozawór sterujący siłownikiem, a ten zaworem

    Zaworem 7 steruje ECU, jak mu się podoba, zadaniem tych trzech elementów jest ograniczenie ciśnienia doładowania.

    0
  • #3 03 Sty 2010 23:34
    kogar
    Poziom 10  

    dziękuję za szybką odpowiedź
    gdy byłem pierwszy raz przy samochodzie próbowałem ruszyć tą dźwignią od siłownik pneumatycznego jednostronnego działania i owszem da się nią ruszyć ale trzeba użyć dużej siły może nawet bym powiedział bardzo dużej siły ( weżyk od podciśnienia był zdjęty )
    oraz dźwignia z turbiny była "rozpęta" ( nr 13) czyli próbowałem na sucho ruszyć tym siłownikiem (12) sama dźwignia 13 chodzi bardzo lekko.

    czy to jest prawidłowe że tak ciężko ma chodzić ten siłownik ?

    0
  • #4 04 Sty 2010 00:51
    zbychu80
    Poziom 16  

    Tak, siłownik chodzi dość ciężko bo w środku jest sprężyna, która zapewnia szczelne zamknięcie zaworu. Od napięcia wstępnego sprężyny, zależy również minimalne ciśnienie przy jakim może się otworzyć WG.

    0
  • #5 05 Sty 2010 16:55
    kogar
    Poziom 10  

    byłem przy tamtym samochodzie wczoraj zrobiłem parę zdjęć, próbowaliśmy sprawić by chodził dobrze etc. Ale co sie okazało auto było u elektryka ale ten nie podpiął wogóle do komputera czujnika temp. cieczy chłodzącej i temp powierza dolotowego.

    z tego co zaobserwowałem to WG działa, zamkniety powoduje świszczenie , otwarty nie świszczy z turbiny wiec załóżmy że jest OK

    jednak im dalej rozbierałem dolot tym znalazłem kolejne kolejne niepodpięte wężyki.... ;/
    taki jak ten przy turbince:
    Silnik B18FT (Turbo) z Volvo440/480 dziwne zachowanie
    w które miejsce miałbybyć wpięty lub chociaż do czego on słuzy... w schematach od tego silnika nigdzie nie ma mowy o tym wężyku;/

    oraz czym ten regulator ma być sterowany?
    Silnik B18FT (Turbo) z Volvo440/480 dziwne zachowanie

    wg książki serwisowej ma on być wpięty w kolektor dolotowy za przepustnicą,
    Silnik B18FT (Turbo) z Volvo440/480 dziwne zachowanie

    problem zaś się pojawia inny:
    przy przepustnicy są 3 krócce (końcówki) z czego jedna jest już zajęta przez regulator ciśnienia paliwa. Więc zostają mi dwie, a wg książki serwisowej miałbym tam wpiąć jeszcze takie przewody:
    1. idący do filrta węglowego/pochłaniacza par paliwa.
    Silnik B18FT (Turbo) z Volvo440/480 dziwne zachowanie
    2. jeden z kolektora do ECU(wskaźnika ciśn doładowania) drugi z elektrozaworu - jest podpięty.
    Silnik B18FT (Turbo) z Volvo440/480 dziwne zachowanie

    czy ma ktoś jakieś sugestie jak to wpiąć i gdzie ?

    innym problemem jest to że na odpiętym przepływomierzu samochód odpala, i chodzi, ale jak tylko wepnę przepływomierz samochód momentalnie gaśnie, traci obroty ( nawet jak zostanie wkręcony na 3 tys obr) to pada.
    muszę sprawdzić czego mu brakuje po wpięciu przepływki , czy iskry czy paliwa


    Silnik B18FT (Turbo) z Volvo440/480 dziwne zachowanie

    0
  • #6 27 Sty 2010 12:23
    łowieca
    Poziom 29  

    Nie wiem czy już samochód jeżdzi, ale zawór upustowy powinien być podpięty w miejsce oznaczone jako 2 na ostatnim rysunku.

    Przepływomierza nie masz czasem odwrotnie włożonego ?? Masz na nim narysowany prawidłowy kierunek przepływu..

    Ja u siebie pochłaniacz par paliwa odpiąłem zupełnie od kolektora, a niepotrzebne króćce zaślepiłem :)

    Ten wężyk z pierwszego zdjęcia (ostatni post) powinien iść do elektrozaworu sterującego doładowaniem.

    W czym macie ten silnik :D ??
    Ja mam w Clio I i powiem zamieszanie robi hehe :D

    0
  • #7 03 Lut 2010 12:36
    kogar
    Poziom 10  

    samochód jeszcze nie jezdzi ( chyba :D ) tzn jeździć jeździł pod warunkiem że odpieło się przepływkę i dolot od kolektora ( czyli poprostu bez turbiny :) )

    przepływka dobrze włożona

    hmm teraz nie pamietam jak to auto pojechało :P bo właściciel pojazdu zdecydował się oddac go do warsztatu w ktorym podobno znaja sie na rzeczy :)

    samochod to R19 :)

    0