Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak ustawić multimetr aby sprawdzić zużycie prądu w aucie?

tomiqu 04 Sty 2010 19:37 84446 61
  • #1 04 Sty 2010 19:37
    tomiqu
    Poziom 13  

    Posiadam taki multimetr:

    Jak ustawić multimetr aby sprawdzić zużycie prądu w aucie?

    Na którą pozycję ustawić i jak połączyć kable do akumulatora aby sprawdzić ile prądu zużywają odbiorniki aucie? Mam akumulator 44Ah, przy wyłączonym silniku jego napięcie wynosi ok. 12,2V. Jaki upływ prądu spowoduje , że nie będzie on dostatecznie ładowany przez alternator?

    4 29
  • Katalog Megger
  • Pomocny post
    #2 04 Sty 2010 19:46
    Ireneo
    Poziom 40  

    W prawo na czerwone pole 10A i czerwony "bolec"dajesz jeden wyżej czyli gniazdo 10A

    Dodano po 48 [sekundy]:

    12,2 to ładowania kolego nie masz


    Moderowany przez Błażej:

    Cytat:
    przy wyłączonym silniku jego napięcie wynosi ok. 12,2V

    I dobrze ma, bo nie ma wtedy ładowania.

    0
  • #3 04 Sty 2010 19:52
    adamo396
    Poziom 15  

    Witam. Oczywiście połączenie w szereg a nie równolegle, ale to zapewne wiesz.

    2
  • Pomocny post
    #4 04 Sty 2010 19:54
    Ireneo
    Poziom 40  

    Widzę że nie dopisałem jak kable podłączyć.Szeregowo czyli odpinasz klemę np dodatnią i miernik jeden koniec klema a drugi kabel który zakładasz na klemę.Wyłącz tylko wszystko drzwi zamknij aby lampka nie świeciła i nie rób tego na odpalonym silniku tylko.Odczekaj do minuty gdyby prąd był za duzy i skakał

    3
  • #5 04 Sty 2010 20:02
    prz
    Poziom 20  

    10A zdecydowanie za mało. Przy odpalonym silniku załączonych światłach/klima/wspomaganie prąd może sięgać 50A. Ten miernik to zabawka ( średnica kabli pomiarowych ).Bezpieczne pomiary przy pomocy miernika cęgowego/przystawki do multimetru.

    -3
  • Katalog Megger
  • Pomocny post
    #6 04 Sty 2010 20:06
    adamo396
    Poziom 15  

    Dlatego kolega Ireneo dokładnie opisał pomiar przy zakresie 10A.Jest to wystarczająco duży zakres

    3
  • #8 04 Sty 2010 20:17
    Ireneo
    Poziom 40  

    A i tak ładowania brak...

    Dodano po 3 [minuty]:

    Sorki dopiero zauważyłem że na wyłączonym silniku te 12.2.A jak w takim razie z napięciem na odpalonym?

    -1
  • #9 04 Sty 2010 20:31
    Kowolo lolo
    Poziom 10  

    Kolego napięcie na sprawnym nie obciążonym akumulatorze powinno wynosić około 12,6-12,8V.
    Nie napisałeś dokładnie w jaki sposób chcesz mierzyć upływ prądu z akumulatora.
    Jeżeli to ma być przy wyłączonym silniku to zakres pomiarowy powinieneś ustawić na 200mA i natężenie przy zamkniętych drzwiach i wyłączonych wszystkich odbiornikach, za wyjątkiem zegara i alarmu nie powinno przekraczać 100mA.

    Jeżeli jednak chcesz mierzyć natężenie prądu przy pracującym silniku to twój miernik pokazany na rysunku się nie nada, potrzebował byś amperomierz około 50A oczywiście na czas rozruchu musi zostać zbocznikowany czyli inaczej mówiąc musi zostać zwarty porządnym kawałkiem metalu.

    Ogólnie jednak wystarczy jak sprawdzisz sobie napięcie ładowania powinno ono wynosić 13,8-14,4V

    3
  • Pomocny post
    #10 04 Sty 2010 20:31
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    prz napisał:
    10A zdecydowanie za mało. Przy odpalonym silniku załączonych światłach/klima/wspomaganie prąd może sięgać 50A. Ten miernik to zabawka ( średnica kabli pomiarowych ).Bezpieczne pomiary przy pomocy miernika cęgowego/przystawki do multimetru.


    Zdecydowanie odradzam rozłączanie obwodu akumulatora w czasie pracy silnika.

    Zmierz napięcie ładowania- powinno wynosić 13,8-14.4 V- zaleznie od stanu naładownia baterii, właczonych odbiorników.

    A pobór prądu (ten , który może szkodzić ) to sprawdź przy wyłączonym silniku, wyjętym kluczyku i wyłaczonych wszystkich odbiornikach (radio, car audio, oświetlenie wewn. także bagażnika- może być z opóźnieniem) i dopiero wtedy zmierz pobór prądu na zakresie 10A lub ew. 200mA jeśli jest poniżej tej wartości.
    Prawidłowo powinno być poniżej 50mA, ale to zależy od liczby zainstalowanych urządzeń takich jak zegar, radio, alarm, itd.

    3
  • #11 04 Sty 2010 20:39
    Kowolo lolo
    Poziom 10  

    andrzej lukaszewicz napisał:
    Zdecydowanie odradzam rozłączanie obwodu akumulatora w czasie pracy silnika.

    Zgadzam się z tym, konsekwencje tego mogą być poważne. Jednak da się włączyć amperomierz przed rozruchem silnika tylko na czas rozruchu trzeba go zewrzeć.

    0
  • #12 04 Sty 2010 20:50
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    I co da taki pomiar?

    0
  • #13 04 Sty 2010 21:04
    Kowolo lolo
    Poziom 10  

    andrzej lukaszewicz napisał:
    I co da taki pomiar?


    Autor nie sprecyzował jakim sposobem chce mierzyć wiec przedstawiłem mu wszystkie możliwości.
    A tak poza tym to za pomocą amperomierza wyskalowanego na środku skali gdzie wartość prądu w tym miejscu wynosi 0 to przy poborze prądu z akumulatora wskazówka wychyla się w jedną stronę a przy ładowaniu akumulatora przez alternator wychyla się w przeciwną strunę. Po paru minutach od rozruchu i sprawnych akumulatorach wskazówka powinna oscylować przy zerze ponieważ akumulator zdąży już naładować akumulator po rozruchu i prąd jaki płynie do akumulatora jest na tyle mały że nie widać wychylenia wskazówki. A zastosowanie takiego amperomierza widziałem scani którą jeździłem (stary ciągnik siodłowy)

    2
  • #15 04 Sty 2010 21:16
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Bynajmniej nie traktuj mojej wypowiedzi jako jakikolwiek atak, czy krytykę. Jednak w Twojej wypowiedzi wyraźnie w jednym kontekście piszesz o 50A przy odpalonym silniku i tym słabym mierniku i jego przewodach, więc ostrzegam autora postu, zeby tego źle nie zrozumiał- bo tak mógł zrozumieć.

    0
  • #16 04 Sty 2010 21:31
    prz
    Poziom 20  

    Dlatego napisałem, że ten miernik do tego się nie nadaje. Takie pomiary tylko pośrednio, inaczej można sobie kuku zrobić.

    0
  • #17 04 Sty 2010 21:36
    Kowolo lolo
    Poziom 10  

    Pan moderator Błażej napisał:
    "I dobrze ma, bo nie ma wtedy ładowania."

    No raczej napięcie 12,2V na nieobciążonym akumulatorze i wyłączonym silniku nie jest prawidłowe, powinno wynosić od 12,6-12,8V, przyczyną takiego napięcia może być niedoładowany akumulator bądź też jego koniec "żywotu"
    A tak poza tym to kolega się prawił parę postów później

    Pozdrawiam Marcin

    0
  • #18 04 Sty 2010 22:14
    tomiqu
    Poziom 13  

    Dzięki koledzy za liczne info, ale teraz to się dopiero zamotałem. Jestem laikiem jeśli chodzi o takie pomiary, multimetr macie rację nie jest najwyższych lotów - kosztował całe 15 zł :-)
    Pomiar chciałem wykonać zainspirowany ostatnim artykułem w AUTO ŚWIAT nr 1/2009 pt. " Gdzie ginie prąd w aucie ? " Napisano tam , że
    " najlepiej, gdy podczas postoju prąd pobierany przez alarm i inne aktywne wtedy odbiorniki nie przekracza 30-40 mA. Maksimum to 80 mA - większe zużycie spowoduje częste kłopoty z akumulatorem."

    Chciałbym sprawdzić jak to wygląda u mnie , chociaż póki co nie mam problemów z akumulatorem to chciałbym zmierzyć czy mieszczę się w tych wartościach.
    Moje napięcie przy aktualnych mrozach rano wynosi tak jak napisałem wczęśniej ok. 12,2 V ,natomiast przy pracującym silniku wynosi równo 14V.
    Nawet latem nigdy nie miałem więcej niż 12,4 V , ale akumulator ma już 4 lata więc ma chyba prawo być już nieco zużyty.

    Zapytam więc jeszcze raz: czy na moim sprzęcie mogę wykonać taki pomiar czy lepiej nie ryzykować?

    0
  • Pomocny post
    #19 04 Sty 2010 22:27
    teskot
    Poziom 28  

    Witam,

    oczywiście, że możesz. Tylko dokładność takiego pomiaru będzie niewielka (+/- 10mA). Koledzy wcześniej napisali jak to zrobić, dla porządku powtórzę. Czerwony przewód miernika wpinasz w jego gniazdo oznaczone "10A" i zakres pomiarowy również ustawiasz na 10A. W samochodzie nie wolno Ci włączać żadnych odbiorników, a nie daj boże car audio z jakimś superkondensatorem. Następnie zdejmujesz minusową klemę a akumulatora i między biegun "-" akumulatora a tą klemę włączasz miernik. Popłynie prąd na poziomie kilku amperów przez chwilę, możesz tego nawet nie zauważyć. Następnie prąd spadnie do kilkudziesięciu, a najwyżej około 100 mA. Jeśli będzie się mieścił w tych granicach to możesz już sobie łatwo policzyć po jakim czasie nastąpi wyładowanie akumulatora na postoju.

    3
  • #20 04 Sty 2010 22:38
    tomiqu
    Poziom 13  

    Ireneo napisał:
    Widzę że nie dopisałem jak kable podłączyć.Szeregowo czyli odpinasz klemę np dodatnią i miernik jeden koniec klema a drugi kabel który zakładasz na klemę.Wyłącz tylko wszystko drzwi zamknij aby lampka nie świeciła i nie rób tego na odpalonym silniku tylko.Odczekaj do minuty gdyby prąd był za duzy i skakał


    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, do klemy dodatniej przytykam czerwony kabel a do kabla z klemy dodatniej przytykam masowy czarny z multimetra?

    Dodano po 9 [minuty]:

    teskot napisał:
    Witam,

    oczywiście, że możesz. Tylko dokładność takiego pomiaru będzie niewielka (+/- 10mA). Koledzy wcześniej napisali jak to zrobić, dla porządku powtórzę. Czerwony przewód miernika wpinasz w jego gniazdo oznaczone "10A" i zakres pomiarowy również ustawiasz na 10A. W samochodzie nie wolno Ci włączać żadnych odbiorników, a nie daj boże car audio z jakimś superkondensatorem. Następnie zdejmujesz minusową klemę a akumulatora i między biegun "-" akumulatora a tą klemę włączasz miernik. Popłynie prąd na poziomie kilku amperów przez chwilę, możesz tego nawet nie zauważyć. Następnie prąd spadnie do kilkudziesięciu, a najwyżej około 100 mA. Jeśli będzie się mieścił w tych granicach to możesz już sobie łatwo policzyć po jakim czasie nastąpi wyładowanie akumulatora na postoju.


    Tu już lepiej zrozumiałem sposób połaczenia , ale to nie ma znaczenia który kabel miernika będzie połączony z klemą , a ktory z biegunem? A kabel plus też odłączamy czy zostawiamy w spokoju na klemie?

    2
  • #21 04 Sty 2010 22:47
    teskot
    Poziom 28  

    Kabel plus zostawiasz na klemie dodatniej, a rozłączasz ujemną i między nią, a biegun akumulatora włączasz multimetr. Nie ważne, czy czarny do klemy, czy do akumulatora.

    2
  • Pomocny post
    #22 04 Sty 2010 22:48
    Stary1952
    Poziom 33  

    tomiqu napisał:

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, do klemy dodatniej przytykam czerwony kabel a do kabla z klemy dodatniej przytykam masowy czarny z multimetra?

    Witam .
    Dobrze zrozumiałeś , ale nawet gdybyś pomylił to nic się nie stanie - miernik pokaże wartość prądu ze znakiem ujemnym . :?:
    Tego typu pomiary bezpieczniej jest wykonywać na klemie ujemnej akumulatora ( mniejsze ryzyko zwarcia plusa do masy np. kluczem podczas odkręcania klemy ) wtedy podłączasz przewody miernika odwrotnie . :D
    Pozdrawiam .

    2
  • #23 04 Sty 2010 23:07
    tomiqu
    Poziom 13  

    Jutro po pracy zabieram się za pomiary :-) Mam nadzieję , że nie spalę samochodu :-D

    0
  • Pomocny post
    #24 04 Sty 2010 23:08
    Kowolo lolo
    Poziom 10  

    tu masz rysunek podglądowy:
    Jak ustawić multimetr aby sprawdzić zużycie prądu w aucie?

    Zakres pomiarowy na mierniku ustaw sobie na 200mA.

    2
  • #25 04 Sty 2010 23:11
    tomiqu
    Poziom 13  

    Bardzo ładny schemat :-)

    200mA to będzie 5 kropka na prawo?

    0
  • #26 04 Sty 2010 23:18
    teskot
    Poziom 28  

    Tak, ta piąta w prawo. Ja bym się tylko upierał dalej przy pomiarze na klemie ujemnej i zakresie 10A, ponieważ prąd (potrzebny do naładowania wszystkich kondensatorów w aucie), który może popłynąć w pierwszej chwili ma duże szanse "załatwić" bezpiecznik zakresu 200mA.
    Ale tak poza tym to dokładnie tak, jak naszkicował Kowolo lolo.

    1
  • #27 04 Sty 2010 23:20
    tomiqu
    Poziom 13  

    A to ten atrykuł z Auto Świata ( mam nadzieję , że się nie obrazi)

    Jak ustawić multimetr aby sprawdzić zużycie prądu w aucie?

    1
  • #28 04 Sty 2010 23:35
    Kowolo lolo
    Poziom 10  

    Jeżeli autor nie posiada alarmu ani centralnego zamka to duży prąd nie popłynie jeżeli posiada to trzeba będzie to inaczej rozwiązać.
    A mianowicie tak:
    włączyć i ustawić miernik na zakres 200mA i jeszcze przy założonej klemie ale już odkręconej i trochę poluzowanej jeden przewód miernika przyłożysz do zewnętrznej części klemy a drugi od spodu klemy przyłożyć do wyprowadzenia akumulatora i dopiero w tym momencie mając ciągły styk obu przewodów rozłączyć klemę nie puszczając przewodów z klemy i akumulatora.

    P.S. Na zdjęciu które dołączyłeś widać jak ten gościu to mierzy:
    Jak ustawić multimetr aby sprawdzić zużycie prądu w aucie?

    1
  • #29 05 Sty 2010 11:59
    cirrostrato
    Poziom 36  

    Nikt z kolegów nie pisze o takim drobiażdrzczku : klema + zazwyczaj ma dwa przewody/ super gruby do rozrusznika i taki ,,mniej cieńszy" do reszty autka, tego grubego bym nie ruszał...

    0
  • #30 05 Sty 2010 12:49
    kortyleski
    Poziom 41  

    A cirrostrato jak zwykle z kosmosu... Kurna czy tak ciężko zielonemu gościowi wytłumaczyć? Przecie na 200mA to w każdym aucie bezpiecznik multimetru uwali bo musi, prąd na starcie będzie sporo większy. Nie rozłączać żadnych kabli, i nie kombinować czy to rozrusznik czy inna cholera...

    tomiqu - masz w punktach:
    1) wyjmujesz kluczyk ze stacyjki i zamykasz auto( oczywiście otwarta maska)
    2) odłączasz przewód od krańcówki alarmu pod maską ( inaczej będzie wył)
    3) odłaczasz ujemną klemę akumulatora
    4) ustawiasz multimetr wg instrukcji na zakres 10A ( gałka na 10A i kabelki w odpowiednie gniazda, to już było napisane)
    5) jeden z kabli przytykasz do czopa akumulatora (-) a drugi do wiszącej w powietrzu klemy.
    6) Po około 2 minutach odczytujesz wynik.

    UWAGA! Gdyby alarm w wyniku odłączania i podłączania prądu zaczął wyć i migać to już po podłaczeniu miernika należy go rozbroić i uzbroić ponownie...

    Czy coś jest niejasne?

    4
  Szukaj w 5mln produktów