Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

jak zmierzyć obciążenie silnika elektrycznego indukcyjnego??

radarson 05 Jan 2010 19:53 5182 4
Tespol
  • #1
    radarson
    Level 2  
    Witam,

    Mam pytanie jak w najprostszy sposób zmierzyć obciążenie silnika elektrycznego? Dokładnie chodzi o silnik sprężarki śrubowej.
    Chciałbym się też dowiedzieć czy w przypadku silnika sprężarki będziemy mieli tylko dwa stany obciążenia (dajmy na to np. obciążenie 90% w momencie wytwarzania powietrza i inna wartość gdy nie ma potrzeby wytwarzania powietrza i przepustnica jest zamknięta) czy istnieje możliwość że silnik sprężarki będzie pracować ze zmiennym obciążeniem ( np. raz 60% później 80%, spadek do 30%, bieg jałowy itd.?
    Proszę pilnie o pomoc.
    Pozdrawiam.
  • Tespol
  • #2
    wmazek
    Level 16  
    Witam !
    Mnie w pierwszej chwili przychodzi namyśl przekładnik prądowy dobrany do prądu znamionowego silnika i amperomierz . Wtedy mamy stały podgląd poboru prądu przez silnik a tym samym i obciążenie.
    pozdrawiam.
  • Tespol
  • #3
    radarson
    Level 2  
    wmazek wrote:
    Witam !
    Mnie w pierwszej chwili przychodzi namyśl przekładnik prądowy dobrany do prądu znamionowego silnika i amperomierz . Wtedy mamy stały podgląd poboru prądu przez silnik a tym samym i obciążenie.
    pozdrawiam.


    Silnik ma moc 30kW, prąd znamionowy 56A. Jak zinterpretować wynik pomiaru amperomierzem jeśli np. dajmy na to da wynik 50A. 50/56 daje ok 90%. Czy mogę założyć że silnik pracuje z obciążeniem około 90%?
    Wiesz może jak to jest z tymi sprężarkami? Czy mogą one pracować ze zmiennym obciążeniem?
    Dzięki za szybką odpowiedź.
    Pozdrawiam
  • #4
    wmazek
    Level 16  
    Witam ponownie !
    W moim zakładzie jest sprężarka śrubowa z silnikiem 45 kW która dmucha w sieć . Pomiaru obciążenia silnika nie prowadzimy. Wydaje mi się , że nasłuchując pracę silnika to pracuje on ze stałym obciążeniem lub w małym zakresie wahań , do 30 %. Ciśnienie w sieci waha się w granicach 6 - 8 atm. Na pewno będzie różnica prądowa w pracy na biegu jałowym i pod obciążeniem.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #5
    Aleksander_01
    Level 41  
    Przez parę lat "bawiłem" się pneumatyką i między innymi śrubówkami.
    Śrubówki pracują w takich trybach :
    - praca właściwa, tloczenie powietrza do zbiornika lub sieci - wtedy silnik obciążony jest nominalnie

    - czuwanie, gotowość do startu (do tloczenia) - jest to stan gdzie przy zamkniętej przepustnicy i otwartym BY-Pass pompa tłoczy "sama dla siebie" i utrzymuje stałe ciśnienie w układzie na poziomie około 30 do 60% ciśnienia znamionowego. W tym stanie oczywiście nie tloczy na sieć.

    - trzeci stan to uśpienie- sprężarka po ustalonym czasie np. 3 minut pracy na czuwaniu i braku włączenia tłoczenia (mówiąc prościej brak spadku ciśnienia do dolnej granicy załączania) usypia się, tzn. samoczynnie się wyłącza, silnik przestaje pracować. Jednak pojawienie się dolnego zaprogramowanego ciśnienia włącza automatycznie sprężarkę.
    Przez parę sekund chodzi na BY-Pass i przechodzi do tloczenia.