Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VAG, alternator bosch 120A przeładowuje

06 Sty 2010 18:04 8764 24
  • Poziom 12  
    witam
    auto Ibiza 98rok TDi AFN - alternator (Bosch 120A) przeładowuje. Ładowanie waha się od 15,5 do 16,8V. Nie tyle waha bo podczas pomiaru jest bez zmian - tylko w zależności od tego kiedy dokonuję pomiaru, napięcie się różni. Co może być uszkodzone? Regulator (wg mnie prawdopodobne) czy możliwe że któraś z diod? Koszt regulatora duży bo ok 150pln więc praktycznie jestem nastawiony na zakup drugiego alternatora w używce ale... jeśli możliwe że to nie regulator a diody to może taniej wyjdzie ich wymiana?

    Jak wygląda sprawa z rozebraniem takiego alterantora aby dostać się do diod, czy konieczne jest rozkręcenie sprzęgiełka? Pytam bo nie mam klucza do jego odkręcenia a sam zakup sprawi że nie będzie opłacalna naprawa tego altka.
  • Poziom 34  
    Zacznij od wymiany regulatora napięcia.Sprawdz czy akumulator w tym samochodzie ma pojemność zgodną z instrukcją obsługi. Sprawdz czy są czyste trzonki akumulatora i klemy ich montaż na trzonkach akumulatora.Zamontuj inny akumulator pożyczony od sąsiada i zrób pomiary.
  • Poziom 12  
    Dodam że aku jest cały czas ten sam odpowiedni 72Ah od kupna auta czyli ok roku było ok - ładowanie było wzorowe 14,4V. Akumulator raczej zdrowy bo przy mrozach -20 odpala ok. Jedyne co mnie zastanowiło to przy okazji tego problemu z ładowaniem zauważyłem luźną klemę plusową przy aku (siedziała na biegunie akumulatora ale można ją było bez oporu podnieść więc możliwe że czasem przez chwilę nie stykała - choć aku jest zawsze naładowany bo w mrozy auto pali). Czytałem że nie powinno się odłączać klem podczas pracy motoru więc może to się przyczyniło do usterki?

    Chodzi mi bardziej o fakt czy te diody uszkodzone mogą powodować taki objaw podwyższonego napięcia. Bo może udało by się zaoszczędzić te 150 na nowy regulator/alternator. Diody przecież sporo tańsze. Z możliwych zaśniedziałych styków itp już posprawdzałem i wszystko wydaje się ok.
  • Poziom 29  
    Z tego co się orientuję to do rozebrania alternatora aby dostać się do mostka prostowniczego i jego wymiany nie ma potrzeby demontażu sprzęgła. Proponuję sprawdzić alternator czy jest dobry tj. mostek itd. ale zazwyczaj w takich przypadkach jest do wymiany regulator.
  • Poziom 13  
    Najlepiej sprawdzić przy jakim napięciu regulator odłącza napięcie na wirnik.
    W tym celu najlepiej podłączyć żarówkę 12V np.21W między szczotki regulatora i podać mu zasilanie,(najlepiej z regulowanego zasilacza) między masę a zacisk D+. Gdy płynnie będziemy zwiększać napięcie zasilania będzie można zaobserwować przy jakim napięciu odcina on prąd na wirnik.
    PS.
    Oczywiście trzeba wymontować regulator.
  • spec od auto-elektro
    Jeżeli pomiary które wykonałeś są na pewno prawidłowe/ potwierdziłbym innym miernikiem/ to wymienić regulator /i owszem oryginał kosztuje 150zł /natomiast zamiennik można już kupić od 40zł, a jeśli chodzi o diody to uszkodzenie byłoby sygnalizowane kontrolką a koszt mostka to od 250 zł wzwyż więc nie są tanie jak Ci się wydaje.P
  • Poziom 12  
    Spróbuję innym miernikiem choć mierzyłem wcześniej tym samym i wskazywało poprawnie. Kontrolka ładowania działa prawidłowo czyli zapala się po zapłonie, natomiast po starcie silnika gaśnie. Z tym regulatorem prawda - tylko wiadomo jak z tymi chińskimi zamiennikami, jak brać to tylko oryginał i mieć spokój. A z diodami myślałem że w razie awarii nie trzeba zmieniać całego mostka tylko przelutować same diody. Widziałem gdzieś kiedyś poradę. Nie wiem tylko czy to wykonalne (wymiana ewentualnie uszkodzonych diod) w tym modelu jeśli piszesz o zakupie całego mostka?
  • Poziom 38  
    U mnie w poldku alternator przeładowywał (16-17V), kontrolka się nie świeciła, ale ubywało elektrolitu w celach i była padnięta 1 z trzech diod na wzbudzeniu.
  • spec od auto-elektro
    gimak napisał:
    U mnie w poldku alternator przeładowywał (16-17V), kontrolka się nie świeciła, ale ubywało elektrolitu w celach i była padnięta 1 z trzech diod na wzbudzeniu.


    Nie możliwe niestety.P
  • Poziom 39  
    oj możliwe - viper pomyśl jak to działa warunek:dioda ma przerwę
  • spec od auto-elektro
    Nie jest możliwe i szkoda jak dla mnie dyskusji.P
  • Poziom 29  
    Tom_s napisał:
    A z diodami myślałem że w razie awarii nie trzeba zmieniać całego mostka tylko przelutować same diody. Widziałem gdzieś kiedyś poradę. Nie wiem tylko czy to wykonalne (wymiana ewentualnie uszkodzonych diod) w tym modelu jeśli piszesz o zakupie całego mostka?

    No raczej to nie tak jak w modelu z poloneza gdzie można było wymieniać każdą diodę z osobna, tutaj jest to jednak inaczej. niestety z tego co pamiętam i się orientuję w razie uszkodzenia którejkolwiek diody czy to plusowa czy minusowa to cały mostek do wymiany.
  • Poziom 10  
    dobra bajka z ta dioda:P:P:
    a co do zamiennikow to maja jedna wade nie podbijaja napiecia do 14,4 tylko troszke nizej bardzo czesto do 14 ale mysle ze to nie jest problem. sam montuje bardzo duzo tego i klijenci jak narazie nie narzekaja
  • Poziom 34  
    Zwróć uwagę na dokładne dokręcanie klem na trzonkach akumulatora.Instalacja samochodowa jest niskowoltowa więc przy uruchamianiu rozrusznika pobór prądu z akumulatora wynosi kilkaset Amper w zależności od mocy rozrusznika i może nastąpić łuk między trzonkiem akumulatora a niedokręconą klemą i może nastąpić wybuch zgazowanego akumulatora a w konsekwencji jego rozerwanie.
  • Poziom 10  
    Kolega domellus ma racje w razie uszkodzenia ktorej kolwiek diody wymienia sia caly mostek.
  • Poziom 18  
    gimak napisał:
    U mnie w poldku alternator przeładowywał (16-17V), kontrolka się nie świeciła, ale ubywało elektrolitu w celach i była padnięta 1 z trzech diod na wzbudzeniu.
    Zapewne niektórzy będą pisać że opowiadam bzdury ale w ubiegłym tygodniu miałem identyczny przypadek z polonezem caro plus,ładowanie 15.5-16 V (alternator 70 A),z rozpędu oczywiście zakładam nowy regulator magneti marelli a tu niespodzianka,dalej to samo.Po rozebraniu alternatora okazało się że uszkodzona jest jedna dioda plusowa,po jej wymianie ładowanie było dobre na starym i nowym regulatorze.Pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    widzisz mansky a viper nawet nie chce wiedzieć dlaczego tak się dzieje ale nie w każdym przypadku
  • Poziom 39  
    Jednak Viper ma rację - w przypadku przerwy jednej z trzech diod wzbudzenia na regulator idzie zmniejszone napięcie i wtedy alternator słusznie podbija go do np.16 V.
    ALE WTEDY ŚWIECI KONTROLKA.
  • Poziom 38  
    Napisałem to co u mnie wystąpiło i było dokładnie tak jak napisałem.
    Dodam, swoje polskie samochody nie stanowiły dla mnie żadnej tajemnicy, sam je doglądałem i diagnozowałem, dlatego nie miałem z nimi żadnych niespodzianek. Ale też nie stosowałem metody - przytrzaśnij sobie palec u nogi, to przestanie cię głowa boleć, bo ta terapia była skuteczna u sąsiada.
  • Poziom 12  
    Póki co szukam na podmiankę drugi alternator ale... na vagu mam taki błąd (przypuszczam że związany właśnie z altkiem):

    01117 - Generator Terminal DF Load Signal
    27-00 - Implausible Signal


    Po skasowaniu po jakimś tam czasie powraca (różnie bo dłuższym lub krótszym). Po włączeniu silnika i skasowaniu błędu nie ma go przez ok minutę - jak już się pojawi to nie ma opcji skasowania go (od razu wraca). Skasować na stałe (kilka minut) można dopiero po wyłączeniu i ponownym włączeniu silnika czyli wtedy gdy pracuje altek.

    Napięcie wynosi 14,5V, po obciążeniu szybą i światłami spada do 14,3V (tak samo wskazuje miernik i vag). Nie wiem czy zawsze - ostatnie kilka pomiarów tyle wskazuje, ale możliwe że nadal czasem przeładowuje skoro jest zapisany błąd.

    Co zrobiłem - rozebrałem alternator i wyczyściłem wszystkie złączki i styki przy regulatorze - szczotki są też ok (krótkie ale jeszcze kilka mm w zapasie mają i dociskają pełną płaszczyzną). Czy taki błąd wskazuje na regulator czy może coś z instalacją się nadpaliło (sprawdzone wizualnie jest ok).
  • Poziom 1  
    mam taki problem w passacie b6 blad jaki pokazuje na wagu to slebe napiecie generatora dr wywala tez usterke wspomagania kirownicy co moze byc przyczyna

    Dodano po 2 [minuty]:

    do ostatniej wypowiedzi to chodzi o generator df
  • Poziom 9  
    Witajcie. Przyłącze się do tematu. Mam to samo w a3. ten sam błąd wyskakuje. Klimatronik pokazuje na kanela 20 napięcie alternatora 12,4 V, miernik to samo napięcie . Czy to wina alternatora czy może paska klinowego?
  • Poziom 10  
    sprawdz napiecie na alternatorze. ale na 99% bedzie to wina alternatora.
  • Poziom 9  
    Okazało się że była to wina regulatora napięcia w alternatorze. Elektryk nastraszył mnie że to wydatek ok 120 zł. Sam jednak wymieniłem zakupiony na allegro za 25 zł i wszystko gra.Błędy nie wyskakują. Sądzę że u innych najprawdopodobniej też wina regulatora, podobno najczęstsza przyczyna w alternatorach koncernu vag. Pozdro :D